جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

رونمایی از اطلس اجتماعی کشور

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب: 407276
اطلس اجتماعي كشور سامانه‌اي است كه با رصد، تجميع آمار و اطلاعات، ويژگي‌ها، خصوصيات رويدادهاي اجتماعي و فرهنگي كشور همانند جمعيت، وضعيت ازدواج و طلاق، تحصيلات، امكانات فرهنگي و اجتماعي، اشتغال، بيكاري، آسيب‌هاي اجتماعي، شاخص‌هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي را بر اساس مشخصات محيطي و جغرافيايي يك منطقه جمع‌آوري، تجزيه و تحليل کرده و گزارش می‌دهد.
طراح و مجری اطلس اجتماعی کشور گفت: این هفته از اطلس اجتماعی کشور رونمایی می‌شود. در این اطلس بحث‌های گسترده‌ای شامل جمعیت، اقتصاد، آموزش، بهداشت و درمان، بحث‌های زیرساختی، آسیب‌های اجتماعی، موضوعات مربوط به زنان مانند اشتغال، سواد و ... گنجانده شده است.

به گزارش جهان به نقل از مهرخانه، در پنجاه و چهارمين جلسه شوراي اجتماعي كشور مورخ ۲۰/۹/۱۳۸۹ ايجاد اطلس اجتماعي كشور مورد تصويب قرار گرفت. در اين مصوبه آمده است: «كليه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها (وزارت اطلاعات، قوه قضایيه، ناجا، مركز آمار ايران، سازمان ثبت احوال، وزارت رفاه و تأمين اجتماعي، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأميني و تربيتي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي، وزرات علوم و تحقيقات و فن‌آوري، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان صداو سيما و وزارت كار) موظف‌اند مستمراً نسبت به تكميل داده‌ها و اطلاعات مورد نياز اطلس اجتماعي كه توصيف‌كننده سيماي اجتماعي كشور با ابعاد و شاخص‌هاي مختلف آن؛ اعم از آسيب‌ها و مفاسد اجتماعي نظير طلاق، اعتياد، خودكشي، جرایم، ناهنجاري‌ها و... همچنين وضعيت سرمايه اجتماعي، نشاط و رضايت عمومي، مشاركت‌هاي مردمي، همبستگي ملي و ... است، اقدام کنند و گزارش روند كار به‌طور مستمر به استحضار رياست محترم جمهوري و شوراي اجتماعي كشور رسانده شود.» اين مصوبه در تاریخ ۲۸/۱۰/۱۳۸۹ و با امضاي وزير وقت كشور به دستگاه‌هاي عضو ابلاغ و اجرايي شد.

اطلس اجتماعي كشور سامانه‌اي است كه با رصد، تجميع آمار و اطلاعات، ويژگي‌ها، خصوصيات رويدادهاي اجتماعي و فرهنگي كشور همانند جمعيت، وضعيت ازدواج و طلاق، تحصيلات، امكانات فرهنگي و اجتماعي، اشتغال، بيكاري، آسيب‌هاي اجتماعي، شاخص‌هاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي را بر اساس مشخصات محيطي و جغرافيايي يك منطقه جمع‌آوري، تجزيه و تحليل کرده و گزارش می‌دهد.

این اطلس آبان ماه سال ۹۲ از سوی وزارت کشور تصویب شد. وزیر کشور پس از تصویب این اطلس در وزارت کشور تصریح کرد: این اطلس که ناظر بر آسیب‌ها در حوزه و محیط‌های مختلف است، به تصویب رسیده و انشالله بعد از نهایی‌شدن آن اجرا شود. این اطلس این امکان را به ما می‌دهد که ارتباطی را که دستگاه‌های مختلف با آن برقرار می‌کنند، به‌صورت دوره‌ای گزارشی را برای ما ارسال کنند و از سوی ما مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

رحمانی‌فضلی افزود: تعیین موضوعات اجتماعی مهم از جمله موضوعات دیگری است که مورد تأکید ما قرار دارد و اینکه اعضای جلسه که از ۲۳ دستگاه تشکیل شده است، پیشنهادات خود را ارایه دهند تا در کمیته‌ها مورد بررسی قرار گیرد و تلاش کنیم که به ارزیابی و سیاست‌گذاری در این مقوله بپردازیم.

این هفته از این اطلس رونمایی می‌شود

طی یک‌سال گذشته خبر چندانی از اطلس اجتماعی کشور نبود و تهیه این اطلس در دست مطالعه و بررسی قرار داشت. اردشیر گراوند طراح و مجری اطلس اجتماعی کشور در گفتگو با خبرنگار مهرخانه گفت: این هفته از این اطلس رونمایی می‌شود. در این اطلس بحث‌های گسترده‌ای شامل جمعیت، اقتصاد، آموزش، بهداشت و درمان، بحث‌های زیرساختی، آسیب‌های اجتماعی، موضوعات مربوط به زنان مانند اشتغال، سواد و ... گنجانده شده است.

وی در خصوص همکاری‌ سایر نهادها در تهیه این اطلس بیان داشت: شورای اجتماعی کشور با ما همکاری داشته، اما هیچ نهاد دیگری به صورت مستقیم در این مسئله ورود نداشته است.

گراوند در رابطه با داده‌های آماری گردآوری‌شده برای تهیه اطلس اجتماعی کشور گفت: آمارها از مراکزی مانند مرکز آمار و دستگاه‌های مختلف گرفته شده، اما به غیر از آنها جایی‌که لازم بوده پژوهش‌هایی نیز انجام داده‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *