پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱

سه عامل وقوع تصادفات رانندگی

دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 431809
رئیس اداره پیشگیری از حوادث مرکز اورژانس کشور، رخداد حوادث ترافیکی را حاصل تقابل سه عامل انسان، محیط و همچنین وسیله نقلیه دانست.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر مشیانه حدادی در پاسخ به این سئوال که برای کاهش حوادث ترافیکی باید چه نکاتی را مد نظر قرار داشت، گفت: برای ‌اینکه حوادث ترافیکی رخ دهد همانند بیماری ها به سه عامل میزبان، محیط و عامل بیماری‌زا نیاز است. حوادث رانندگی حاصل تقابل سه عامل میزبان (انسان)، محیط (راه) و عامل ‌ایجاد کننده (وسیله نقلیه) است و تاثیر میزبان یا کاربران راه‌ها بسیار مهم است. زیرا در صورت وجود راه ‌ایمن و خودروی استاندارد با تمامی تجهیزات ‌ایمنی، ‌این کاربر است که باید از تجهیزات ‌ایمنی خودرو (مثلا کمربند‌ایمنی برای خود یا صندلی مخصوص کودک برای فرزندش) استفاده کند و قوانین و مقررات را رعایت نماید. البته ‌این بدان معنا نیست که تاثیر زیرساخت‌های حمل و نقل، استانداردهای جاده یا ‌ایمنی خودرو را نادیده بگیریم و فقط بر عامل انسانی و رفتارهای مردم تمرکز کنیم.

وی ادامه داد: پیشگیری از حوادث رانندگی نیازمند رویکرد جامع و روش مند است. برای تغییر برخی رفتارهای منجر به تصادف نیاز به آموزش احساس می‌شود. آموزش موثر باعث افزایش آگاهی، تغییر نگرش و سپس تغییر رفتار می‌شود. عوامل مهم دیگر شامل اصلاحات مهندسی در ساخت راه یا صنایع خودروسازی، نصب پل‌های عابر پیاده، دوربرگردان‌ها، اعمال قوانین و مقررات عبور و مرور شامل اعمال قانون استفاده اجباری از کمربند‌ ایمنی و صندلی مخصوص کودک، کلاه ‌ایمنی موتورسواران، ممنوعیت سرعت غیرمجاز،‌ ایجاد انگیزش‌های اقتصادی مثلا جرایم رانندگی، سیستم نمره منفی و احتمال تعلیق گواهینامه است.

حدادی در خصوص مهم‌ترین اقدامات پزشکی بعد از تصادف، گفت: بر حسب نوع آسیب وارده اقدامات مراقبتی پزشکی مختلفی باید انجام شود. بنا به تشخیص تکنسین فوریت‌های پزشکی و پزشک از پایدارسازی وضعیت مصدوم با کنترل خونریزی، بی‌حرکت‌سازی مصدوم و پانسمان فشاری گرفته تا احیا یا اعزام فوری به نخستین سانتر درمانی باید انجام شود.

وی ادامه داد: آشنایی ناظران حادثه با اصول احیا و کمک های اولیه می‌تواند تا رسیدن نیروهای امدادی کمک‌کننده باشد، ولی توصیه‌ام به مردم ‌این است که در صورت آشنا نبودن با اصول صحیح بی‌حرکت‌ سازی حمل مصدوم، با اورژانس ۱۱۵ تماس فوری برقرار کنند و مصدوم را جابجا نکنند. زیرا گاهی دلسوزی ما، شکستگی ساده عضو را تبدیل به ضایعه نخاعی می‌کند.

رئیس اداره پیشگیری از حوادث مرکز مدیریت و حوادث فوریت های پزشکی وزارت بهداشت، در خصوص مهم‌ترین عامل‌ ایجاد تصادفات جاده ای، گفت: به ندرت تنها یک عامل در ‌وقوع تصادف موثر است و اغلب مجموعه‌ای از عوامل در ‌بروز حوادث ترافیکی نقش دارند. سرعت غیرمجاز، رعایت نکردن فاصله مطمئن، بی‌توجهی به جلو، مهارت نداشتن در کنترل وسیله نقلیه، رانندگی با وجود مصرف الکل یا مواد روان‌گردان، ‌ایمن نبودن جاده‌ها و نبود تابلوها و علایم هشدار دهنده، استاندارد نبودن خودروها و اعمال نشدن صحیح قوانین همگی از عوامل مهم در رخداد تصادف‌های رانندگی هستند.

وی در ادامه برای جلوگیری از رخداد آسیب های رانندگی منجر به تصادف، افزود: مطالعات حاکی از وجود رابطه معنادار بین سلامت روان و رفتارهای رانندگی است. رفتارهای تکانشی و تهاجمی از جمله عواملی است که در رخداد تصادفات جاده‌ای موثر است. استرس و مشکلات روحی با کاهش تمرکز فرد از دقت او می‌کاهد و زمان عکس‌العمل او را طولانی‌تر می‌کند.

حدادی گفت: پیشگیری از خشونت نیازمند فرهنگ‌سازی و کسب مهارت‌هایی از قبیل کنترل خشم، مدیریت استرس و یادگیری شیوه‌های صحیح حل مشکلات است. از طرفی نقش مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت از جمله فقر، اعتیاد و بیکاری را نیز باید مد نظر داشت. ‌این عوامل زمینه ارتکاب به خشونت را در جامعه از ‌‌جمله رانندگی گسترش می‌دهد و به نظر نمی‌رسد هم اکنون اقدام منسجم و گسترده‌ای در ‌این خصوص توسط دستگاه های مسئول آغاز شده باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی رسولی
با سلام- فقط استرس و فقر و بيكاری نيستند كه زمينه رفتارهای خشن در رانندگي را فراهم می كنند.خشونت و شدت و بيرحمی در رانندگی متأسفانه رفتاری آموختنی است كه كودكان و نوجوانان ابتدا از برنامه های ماهواره ای و بازی های رايانه ای خشن ( كه اكثرً حول محور راننگی با ماشين همراه با شدت و خشونت هستند) و موسيقی های تند و كوبنده راك و رپ و هوی متال می آموزند و سپس مواد مخدر و روانگردان و داروهآی بدنسازی و نيروزا هم به آنان افزوده می شوند و برخی عوامل ديگر ( مثل ناكامی عشقی يا شكست در كار و زندگی ) و نتيجه همه اينها آدمهايی می شود كه جز به خشونت و بيرحمی و درگيری و تجاوز به حقوق ديگران و حتی ضرب و جرح و قتل به چيز ديگری فكر نمی كنند و اينجانب هر روز در خيابانها و بزرگراهها شاهد رفتارهای زشت و خشن چنين رانندگانی هستم كه برخی از آنها اگر تصادف هم بكنند و مقصر باشند هيچ احساس پشيمانی و عذر خواهی ندارند و حتی به شاكی خود حمله كرده و او را تهديد می كنند.