جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

یارانه حقیقی شیر چقدر است؟

دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 175200
با توجه به اینکه شیر به‌عنوان یکی از اقلام پروتئینی از حساسیت‌های زیادی برخوردار است، دولت هدفمند‌سازی‌ یارانه آن را به تاخیر انداخت اما چند روز است که یارانه ی شیر برداشته شده است که در صورتی که اصلاحی در این موضوع اتفاق نیفتد ممکن است فاجعه ای رخ دهد.

سرویس اقتصاد جهان - عبدالله داودی:  در اسفند‌ماه سال گذشته بود که با کمبود توزیع و یا قطع توزیع شیر یارانه ای در برخی مناطق کشور مواجه بودیم که دلیل آن از سوی تولید‌کنندگان عدم تخصیص مبلغ یارانه به کارخانجات تولید‌کننده شیر اعلام شد و در همان ایام بود که مسئولین وزارت بازرگانی احتمال می‌دادند تا در سال ۹۰ یارانه شیر هدفمند‌ شود.

از سال گذشته سناریوهای مختلفی از جمله پرداخت نقدی یارانه شیر به مصرف‌کنندگان، پرداخت یارانه شیر به دامداران به جای تولید کنندگان و یا عدم برداشت یارانه شیر برای هدفمندکردن یارانه شیر وجود داشته است که دولت راهکار سوم را اجرایی کرده است و کل یارانه شیر را برداشته است.

با توجه به رقم ۶۰۰ میلیارد تومانی یارانه شیر و نقش مؤثر آن در سلامت خانواده برخی کارشناسان معتقدند که نظر دولت بر این است که یارانه شیر فعلا هدفمند نشود اما از سویی دیگر یارانه تخصیص داده شده هنوز با کارخانه تولید‌کننده شیر تسویه نشده و کارخانجات بدون دریافت هر گونه مبلغی اقدام به توزیع شیر می‌کنند و همچنان به وعده‌های مسئولین دولتی دل خوش کرده‌اند.

مسئولین در گذشته اعلام می کردند با توجه به الزام قانون به هدفمندی یارانه‌های پرداختی، یارانه شیر نیز با سازوکار مناسب هدفمند خواهد شد و برای تقویت بخش تولید نیز بسته‌های حمایتی درنظر گرفته خواهد شد که به نظر می رسد هیچ یک از وعده های مسئولین در عمل اتفاق نیفتاده است.

طبق گزارش میدانی انجام شده طی چند روز اخیر میزان توزیع شیر یارانه‌ای در سطح کشور به نحو چشمگیری کاهش یافته و اکنون شیر غیریارانه‌ای سهم اندکی در سبد خرید خانوار داشته است. با وجود این، مسئولان بخش بازرگانی این امر را طبیعی و ناشی از گرمای هوا قلمداد می‌کنند.

همچنین اخیرا محمدرضا فرزین، دبیر کارگروه تحول اقتصادی دولت از سیاستگذاری برای پرداخت شیر یارانه‌ای به برخی اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی و پرداخت یارانه شیر به بخش تولید خبر داده که با این روند، یارانه شیر خانوار به‌تدریج حذف خواهد شد.

یکی از کارشناسان اقتصادی در این باره گفت: با هدفمند کردن یارانه ها به شیوه فعلی، شیر از سبد خانوارحذف شده و در آینده باید تبعات این تصمیم را در بخش بهداشت و درمان و در داشتن خانواده هایی که از سلامت برخوردا نیستند جستجو کنیم.

احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران استان تهران نیز با انتقاد از تعلل ستاد هدفمندی یارانه‌ها در مورد یارانه شیر گفت: پیامد پیشنهادهای مطرح‌شده در مورد شیر یارانه‌ای حذف تدریجی یارانه شیر خانوار خواهد بود.

گفتنی است در حالی که در گذشته مسئولین قیمت حقیقی شیر را ۵۰۰ تومان اعلام کرده و می گفتند ۲۰۰ تومان به هر لیتر شیر پرداخت می کنند اما در حال حاضر قیمت هر لیتر شیر را ۱۱۲۰ تومان دانسته و اعلام کرده اند که با قیمت ۶۰۰ تومانی هر لیتر شیر حدود ۵۲۰ تومان یارانه پرداخت می شود!

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برسر ما دارن چه بلايي ميارن؟