شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۶۳
فرصت تطبيق با شرايط جديد را از غرب بگيريم

همين امروز شير نفت را به روي اروپا ببندیم

شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 205909
"اكنون فصل سرماست و نياز كشورهاي سردسير اروپايي به انرژي بيش از هر زمان ديگري است."
همين امروز شير نفت را به روي اروپا ببندیم
سرویس سیاسی جهان - مالک شریعتی*
اتحاديه اروپا تصويب كرد تا از شش ماه آينده خريد نفت ايران را تحريم نمايد. مهمترين سوالي كه به ذهن خطور مي كند اين است كه چرا 6 ماه ديگر؟ چرا اروپايي ها براي تنبيه ايران به خاطر عدم همكاري با جامعه بين الملل! (بخوانيد چند كشور غربي مدعي) از همين فردا اين كار را نمي كنند؟ براي پاسخ به اين سوال توجه به پيش فرض هايي ضروري است.

* تنها 18% صادرات نفت ايران به اروپا و آن هم كشورهاي بحران زده اقتصادي و بدهكاري نظير يونان، ايتاليا و اسپانياست.

* فناوري پالايشگاههاي كشورهاي وارد كننده نفت ايران بر اساس نوع نفت خام ايران تنظيم شده است و تغيير ماده
تنها 18% صادرات نفت ايران به اروپا و آن هم كشورهاي بحران زده اقتصادي و بدهكاري نظير يونان، ايتاليا و اسپانياست
ورودي بالاخره نيازمند صرف زمان چند ماهه براي تغييراتي هر چند اندك است.

* اكنون فصل سرماست و نياز كشورهاي سردسير اروپايي به انرژي بيش از هر زمان ديگري در سال است و شش ماه ديگر اروپا آمادگي بيشتري براي مقابله با كمبود سوخت خواهد داشت.

* در بازار كنوني انرژي جهان، ميزان تقاضا از مقدار عرضه بيشتر است و لذا يافتن مشتري جديد براي نفت ايران كار چندان دشواري نيست. ضمن اينكه ايران بايد تنها سبد صادرات خود را تغيير دهد و از رعايت سقف توليد نفت اوپك تخطي نمي شود.

* بر اساس اعلام رسمي رئيس جمهور در هفته گذشته، جمهوري اسلامي ايران 55 ميليارد دلار از 135 ميليارد دلار درآمد نفتي خود يعني بيش از 40% مازاد و ذخيره ارزي در اختيار دارد و لذا فرض كاهش كوتاه مدت درآمد نفتي تا تغيير مشتريان، چالش جدي براي ايران نيست.

* تامين نفت خام براي كشورهاي اروپايي هدف صادرات ايران، نيازمند توافق با كشوري
فناوري پالايشگاههاي كشورهاي وارد كننده نفت ايران بر اساس نوع نفت خام ايران تنظيم شده است و تغيير ماده ورودي نيازمند صرف زمان است.
تابع غرب چون عربستان سعودي است تا علاوه بر تعهدات كنوني اش، نفت خام بيشتري توليد و صادر كند. اين مساله علاوه بر نياز به صرف زمان براي افزايش تدريجي استحصال از مخازن نفتي، چالش جدي براي اين كشور در رعايت سقف توليد تعيين شده توسط اوپك است. نفوذ ايران در اوپك و مقاومت ساير اعضا براي حفظ قيمتهاي كنوني مي تواند مانعي جدي در اين راه قلمداد شود. اين مقاومت ممكن است منجر به واگذاري بازار رياض در چین، کره جنوبی، هند، ‌ژاپن و ترکیه به ايران گردد.

با توجه به نكات فوق الذكر، مبرهن است كه با قطع صادرات نفت ايران به اروپا از همين امروز و فرصت ندادن به آنها براي جمع و جور كردن خود، ضربه سهمگيني به اقتصاد كشورهاي اروپايي بحران زده و در نتيجه به كل اتحاديه اروپا و منطقه يورو وارد خواهد آمد، لرزه بر اندام داووس نشينان خواهد انداخت و آمريكا را در بهره برداري سياسي از اين مساله در آستانه انتخابات مجلس نهم ناكام خواهد نمود.

*کارشناس ارشد انرژی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
باید رو در روی دشمن قاطع ایستاد.
بستن تنگه هرمز و قطع صادرات نفتی را همین امروز عملی کنیم
Iran, Islamic Republic of
اگه جنگه ما هم باید بجنگیم نه اینکه ببینیم فقط اونا چیکار میکنن این ملت روحیه میخواد که با قطع صادرات به اروپا باعث یه موج مثبت میشه
Iran, Islamic Republic of
موافقم باید دست پیش گرفت و محکم به دهانشان بکوبیم و بگوییم ما بیدی نیستیم که با این بادها بلرزیم و ایستادگی می کنیم
Iran, Islamic Republic of
در ظاهر فکر خوبیه اما واقعیت اینه که همونطور که اروپا برای به دست اوردن جایگزین های نفت ایران به 6 ماه زمان نیاز داره، ایران هم برای پیدا کردن مشتری های جایگزین به زمان نیاز داره. بنابراین قطع صادرات نفت به اروپا قطعا ایران رو هم با چالش هایی مواجه می کنه. درسته مدام مسئولین میگن تحریم ها روی ایران تاثیر نذاشته اما دیگه انقدرها هم ساده نباشیم. تحریم به هر حال برای ما هم مشکلاتی داره و یک طرفه نیست.
Iran, Islamic Republic of
ما نمیدونیم چی رو باور کنیم اگر 18درصد سهم ناچیزی از نفت اروپاست پس چه طور این سهم اندک باعث بحرانی تر شدن اوضاع اروپا میشه؟!! یه جوری صحبت کنید که بشه یه کدومشون رو درست باور کرد بالاخره یا 18 درصد کمکه و مهم نیست یا خیلیه و اوضاع اروپا رو بحرانی میکنه
Iran, Islamic Republic of
صادرات نفت به کشورهای تحریم کننده باید فورا قطع شود.
United States
اینکه مسئولین میگن تحریمها اثری نداره به معنای نداشتن دردسر نیست به این معناست که سد راه پیشرفت نظام نیست. خوب منکر سختی هاش نمی شه شد ولی اینطور هم نیست که شما میگی ایران باید دنبال مشتری بگرده اونقدر هستن که برای نفت له له بزنن که چندان طول نمی کشه ایران مشتری پیدا کنه بعدشم شما بازار نفت رو با بازارهای دیگه اشتباه گرفتی . نفت به راحتی مشتری خودشو پیدا می کنه دیگه بدتر از دوران جنگ که نیست.
Iran, Islamic Republic of
جهت روشن شدن ذهن آقايي كه گفته "ما نمیدونیم چی رو باور کنیم..."
كاش متن رو دقيق ميخوندي
گفتن 18درصد صادرات نفت ايران، نه 18درصد واردات نفت اروپا! به بيان ساده تر براي تفهيم شما رفيق هوشمند: 82درصد نفت صادراتي ايران، جاهايي غير از اروپا مشتري داره و تحريم اروپا نهايتا 18درصد فروش نفت مارو ميبنده كه براي ما چيزي نيست، ولي براي اون كشورهاي بحران زده در حال سقوط (كه شايد همون 18درصد ايران، همه سوختشون رو تامين ميكنه) فاجعه است!
Iran, Islamic Republic of
بنده راضی نیستم سهم نفتم به اروپا صادر بشه .
Iran, Islamic Republic of
اگه ایران اعلام کنه که میخواد در مورد اینکه به ادامه فروش نفت به اروپا تصمیم گیری کنه، یعنی حتی اقدام هم نکنه،فقط بگه میخواد موضوع رو بررسی کنه، اونوقت که قیمت نفت و اوضاع کشورهایی مثل یونان و فرانسه و ایتالیا و اسپانیا که عمده نفتشون رو از ایران میخرن دیدن داره،
چرا ماباید وایسیم وببینیم که اونا می خوان با ما چیکار کنن. نفت دست ماست نه اونا
United States
تئوری بسیار جالب و ان شاءَالله موفقی خواهد بود . همین امروز این طرح عملی شود بهتر از فرداست . باید این حربه را از دست دشمن بگیریم و علیه خودش استفاده کنیم و دشمن را بیش از پیش به استیصال بکشانیم.
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.
ان شاءَالله
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد بسیار خوبی است. ما که باید عواقب تحریمها را تحمل کنیم، الان یا شش ماه دیگر چندان تفاوتی برایمان نمی کند. اما با بستن شیرهای نفت از هم اکنون به روی اروپا حداقل آنها هم بهایی خواهند پرداخت که چندان کم هم نخواهد بود. البته اگر هر چه سریعتر این کار انجام شود و با دست به دست کردن تصمیم گیران امتیاز غافلگیری از دست نرود.
با این اقتصاد تک پایه نفتی، بستن نفت یعنی : از گشنگی مردن.
ما جایگزینی برای نفت نداریم، اما اروپا میتواند از عربها نفت بخرد.
یه کم واقع بین باید بود و بعد راهکار بستن نفت را مطرح کرد!
Iran, Islamic Republic of
"ایران هم برای پیدا کردن مشتری های جایگزین به زمان نیاز داره. بنابراین قطع صادرات نفت به اروپا قطعا ایران رو هم با چالش هایی مواجه می کنه. "

در پاسخ به مطلب فوق:

اولا نويسنده نوشته كه «فرض كاهش كوتاه مدت درآمد نفتي تا تغيير مشتريان، چالش جدي براي ايران نيست. » ثانيا مشكل براي آنها بيشتر درست ميشه نه ما وگرنه نمي گفتند 6 ماه
بی خیال حاجی کوتاه بیا.
بله همین امروز باید شیر نفت را بست چرا عده ای درکشور هیاهوی غرب می ترسند .هرجا چوب به پوز غربی ها زده ایم آنها عقب نشینی کرده اند هرجا تسلیم خواسته های به ناحق آنان شده ایم کلی پیشروی کرده اند و طلبکارانه با ما رفتار کرده اند بنابراین برابر دستور قرآن مسلمانان همواره باید از موضع قدرت با کفار برخورد کنند . لذا همین امروز شیر نفت را ببندید ونترسید که خداوند جبران خواهد کرد و با مشکلی مواجه نخواهیم شد .
Australia
به نظر من در شرایط فعلی ما نباید تنش را زیاد کنیم، من مخالف قطع رابطه فروش نفت با اروپا نیستم ولی‌ بهتر از آن ما میتونیم در این فرصت شش ماهه جایگزینیها را پیدا کنیم و شرط کنیم که جایی برای بازگشت کشورهایی که خودشون داوطلبانه از معامله با ایران خودداری میکنند نخواهد بود، ما نباید وابسته به این ۱۸% باشیم ولی‌ نباید بیگدار هم به آب بزنیم شاید همین پیشنهاد غربیهای برای این است که ما در عمل پیشگام این قطع رابطه باشیم تا بتوانند خودشون را در جامعه بین‌الملل مظلوم نشان بدهند. به نظر من این یک تلنگر خوبی‌ بود تا ما به اقتصاد بدون فروش نفت فکر کنیم، به امید آن روز که دیر نخواهد بود، انشأ الله
باتوجه به شرايط پيش آمده بعنوان يك ايراني و صاحبان نفت ايران زمين صدور و فروش نفت ايران به اروپا و آمريكا را درست نمي دانم و از فروشندگان آن در روز قيامت بازخواست خواهم كرد.
Iran, Islamic Republic of
کاملا موافقم همه نظر بذارن مسئولین رو همراهی کنید
United States
اینکه اروپایی ها مدت شش ماهه تعیین کرده اند برای یافتن جایگزین هستند تا صدمه ای به آنها نرسد و در این مدت باعث تشنج در بازار ایران شوند اما اگر ما همین هفته نفت خود را قطع کنیم گرچه یک بازار را از دست می دهیم امکا چند نکته مثبت دارد :
1- باعث اخلال شدید در اقتصاد اروپا می شویم و در این مدت احتمال لغو تحریم از طرف آنها مطرح است
2- قطعا نفت گران میشود و از این بابت از بازارهای دیگرمان سود بیشتری کسب می شود که جبران کننده بازار اروپاست
3- باعث میشود که دولت بیشتر به اقتصاد منهای نفت فکر عملیاتی کند
4- اگر این شرائط خود اداره شود قدرت اقتصاد کشورمان را به رخ غربی ها می کشیم
به امید خدا
البته نباید فراموش کرد که ما ملتی انقلابی هستیم و دنبال حکومت جهانی با رهبری اسلام محمدی و امامت مهدوی هستیم پس نباید هراس داشته باشیم .
جانم فدای رهبر
Germany
باید زودتر از اینها این کار را میکردیم. خصوصا ان وقتهایی که علیه ما قطعنامه صادر میکردند و مارا دم به دم تهدید و دانشمندان را ترور میکنند. امام زمان ما را تنها نمیگذارد مثل همیشه. یا حق
Australia
ما نباید کاری کنیم که کشورهای غربی از روی نبود جایگزین برای نفت ایران از ما نفت بخرند ما باید همیشه ‌یک یا چند مشتری پشت سر مشتری فعلی قرار بدهیم تا اگر پشت سرشان را نگاه کردند مشتری بعدی را ببینند و بفهمند که از صف خارج شدن یعنی‌ در انتهای صف قرار گرفتن ضمن اینکه در تلاش باشیم که در صورت نبود مشتری بتوانیم تامین کننده نیازهای اقتصادی باشیم. ما باید به تمامی کشورها ثابت کنیم که نیازی به فروش نفت نداریم و فروش نفت ما به آنها صرفا برای از بین نرفتن اقتصاد آنهاست، یعنی‌ به جائی برسیم انشاالله که از روی ترحم به دیگر کشورها نفت صادر کنیم.
Iran, Islamic Republic of
باید با لطف خدا ما این کار را انجام بدهیم و دس دس نکنیم و اونها رو با چالش رو برو کنیم و حتی اگر هیچی نشه غرور ملی مان حفظ بشه و بزدل دیده نشیم در مقابل این بی سر و پاها
درسته از لحاظ علمی جلوترند ولی به ما به دید جامعه وحشی نیگا می کنند
البته ما هم باید خوش خیال نباشیم و هر کس یک قدم در حوزه خودش برداره امید دارم همه 75میلیون ایرانی زندگی خوبی داشته باشند و به هم دیگه انرژی مثبت بدن و با دیدن گند کاری های بعضی ها نخان مثل اونا بشن.
قربون ملت عزیز ایران دوستتون دارم
Iran, Islamic Republic of
همین امروز این طرح عملی شود بهتر از فرداست اگر دیر اقدام شود اثری نخواهد داشت
United States
در جنگ صفین معاویه علیه ما علیه آب رو بروی لشکر حضرت امیر علیه السلام بست ولی وقتی حضرت امیر علیه السلام آب رو از دست دشمن گرفت آب رو بروی آنها نبست
نباید فروش نفت رو قطع کرد چون تو جنگ نباید به غیر نظامیان صدمه ای برسه ولی میشه با شگردهای سیاسی و تبلیغاتی برای اسلام و ایران اسلامی عزت و آبرو خرید
جانم فدای رهبر
آخه فقط مسئله اروپا به تنهایی نیست ؛ چین و هند هم خرید نفت از ایران را کاهش داده اند و به نصف رساندند و ژاپن هم در حال مذاکره با عربستان است ( هفته قبل وزیر انرژی ژاپن عربستان بود ) ودر واقع قطع نفت به اروپا قطع تنها 18 درصد نیست چون در 82 درصد دیگر هم داریم دچار مشکل فروش میشویم .
حتی ایجاد انگیزه هایی مانند فروش نفت و دریافت وجه آن در بلند مدت و یا فروشی باقیمت پایین تر از قیمت بازار هم نتوانسته انگیزه قوی باشد .
Sweden
هر چی فکر میکنم به این نتیجه میرسم که ما طبق اعتقاداتمان هر جا نترسیده ایم و برای رضای خدا کاری را کرده ایم پیروز میدان بوده ایم واقعا ما از چه چیزی باید بهراسیم.فقط خدا و فقط خدا و باز هم خداست که دست ما را در روزهای سخت گرفته و خواهد گرفت انشاال.. تعالی
Iran, Islamic Republic of
از همین امروز صادرات نفت و واردات کالا از اروپا رو قطع کنیم به نفع ماست . موفق باشید
United States
منم موافقم با قطع نفت و حتی گاز به اروپا
آقا بخوای تو این دنیا رو پات بایستی عواقب داره .
اگه بخوای استقلال همه جانبه داشته باشی عواقب داره !!
باید یه چند سالی سختی کشید تا خودمون همه چی رو داشته باشیم و یا یه اعتبار جهانی خوب کسب کنیم که ایران تو این زمینه موفق بوده

پس هر چه زودتر نفت و گاز به اروپا رو قطع کنیم
Iran, Islamic Republic of
شما رو به خدا با هم متحد باشيم وگرنه سرنوشت اسلام در خطر ميافته
لبيك احسنت!
حاضرم گرسنگي بكشيم و سختي بكشيم(كه انشاءالله نمي كشيم) ولي دشمن رو سرجاش بنشونيم
آنچه مسلم است ایران همانطور که با انگلیس عمل کرد ميتونه با آلمان که فقط یک درصد نفت ایران رو میخره و فرانسه که فقط دو درصد نفت ایران رو میخره و جزو دشمنان اصلی ایران هم هستند شروع کنه و از همین فردا فروش نفت رو به این دو کشور مغرور و همدست اصلی آمریکا قطع کنه تا دیگران اگه حساب کار خودشونو کردن بهتر اگه بازم ایتالیاو اسپانیا هم باز پرروئی کردن با اونا هم همین معامله رو میکنیم من استنباط میکنم همین عمل همه اروپا رو به هم میریزه لطفا توجه کنید از همین فردا مجلس محترم مصوبه ای برای قطع ارتباط نفتی با آلمان و فرانسه رو در دستور کار قرار بده و با طرح یک سه فوریتی این اقدام رو سرلوحه عملیاتی قراربده همه چیز درست میشه انشاالله دل مردم رو هم شاد میکنید (یاعلی)
Iran, Islamic Republic of
حساب اینم بکنید که شاید اونها هم پیش بینی کردن که ایران بخواد پیش دستی بکنه و شاید طرحی هم برای این حالت در نظر گرفته باشن و الان منتظرن ایران این کارو بکنه و طرحشون رو اجرا کنن.
United Kingdom
در مورد پیامدهای احتمالی این اقدام و اقدام متقابل از جانب اوپک و اخراج ایران از اوپک فكر كرديم؟
به هر حال نمی شود انتظار داشت که اقدامی غیرخطی انجام دهیم و همه پیش بینی ها را به صورت خطی برونیابی کنیم
من به عنوان یک ایرانی از دولتمردان اروپائی تشکر ویژه را دارم که با این تحریمهایشان ما ایرانی ها را به خودکفائی و عدم تکیه به نفت سوق می کنند .

از دولتمردان مختلف آمریکا طی سی سال گذشته هم تشکر ویژه ای می کنیم چرا که آنها نیز با تحریم های مختلف ، توفیق اجباری ایرانی ها در دستیابی به فناوری های مختلف را فراهم کردند.
با توجه به فرمايشات بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره): نبايد اجازه دهيم كه آنها به مابگويند فلان چيز رابه شما نمي فروشيم ،مابايد به آنها بگوييم كه ما از شما نمي خريم !!!وما آنها راتحريم كنيم .اكنون همان زمان است كه انتقام خيلي از جنايات آنها را با بستن شيرهاي نفت به سمت اروپا از ايشان بگيريم .
100% موافقم به این میگن دیپلماسی فعال وتهاجمی
Iran, Islamic Republic of
اگر این کار را انجام دهیم موفقیت بزرگی کسب خواهیم کرد اما باید دیگر معامله با غرب را فراموش کنیم گرچه به نظر من می ارزد
Iran, Islamic Republic of
نباید حتی لحظه ای صبر کرد،هر چه قدر این اقدام ایران دیرتر انجام بشه یعنی فرصت بیشتر به اروپا.
به یاری خدا میتونیم ضربه سختی بهشون بزنیم.
"نصر من الله و فتح قریب"
Iran, Islamic Republic of
توجه داشته باشید که قطع صادرات نفت به اروپا باعث افزایش قیمت نفت میشود و خودش باعث جبران بخشی از کاهش فروش میشود
فقط 10 دلار افزایش قیمت نفت تقزیبا نصف این کاهش فروش را جبران می کند
ضمن آنکه فرصت شش ماهه اروپا موجب می شود که تحریم ایران درفصل گرم انجام شود و حداقل زیان را برای اروپاییها داشته باشد
Iran, Islamic Republic of
و مکرو ومکر الله ان الله خیر الماکرین
طرح فوق العاده عالی است
نفت که خراب نمیشه نگهش میداریم و یا با قیمت کمتر یه چین و هند و... می توانیم بفروشیم...میشه با این اروپایی هاي احمق کلی بازی کرد تا نشان دهیم ایرانی با هوشتر از این حرفهاست.
به این میگن شرایط بدروخیبر.
فقط بایدحواسمان را جمع کنیم و چند حرکت آینده ی اروپایی ها رانیز پیش بینی کنیم .
Iran, Islamic Republic of
یه نکته ای است که اشتباه دوستمون برداشت کرده اند اینکه گفته اند 6ماه، منظورشون این نیست که الان ما تا 6ماه دیگه قرار داد ببندیم. اصولاً سهم بسیار زیادی از قراردادهاي نفتی به اصطلاح فیوچرز است. یعنی نفت 6ماه بعد رو ما الان فروخته ایم رفته است. اونها دیگه قرار داد جدیدی با ما نخواهند بست، و در 6ماه دیگه نفتهایی که قبلاً قراردادشون رو بسته ایم رو دریافت خواهند کرد. این 6ماه مهلت نیست در واقع، دوره تعهد به قراردادهاست.
Iran, Islamic Republic of
"یه نکته ای است که اشتباه دوستمون برداشت کرده اند ..."

به نظرم اولا تمام قراردادها شش ماهه نیست و ثانیا اتحادیه اروپا تصویب کرده که از شش ماه آینده دیگر قرارداد جدیدی نبندد. یعنی اگر 5 ماه دیگر هم قرارداد ببندند برای سه ماه بعدش ایران باید تحویل دهد.
درواقع آنها با مهلت شش ماهه برای زمستان آینده نیز خود را مطمئن ساخته اند.
United States
همین الان که احتمالش هم میره لرزه بر اندام اروپا افتاده
هر چه زودتر اقدام کنید
امروز بهتر از فرداست...
احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لا یفتنون
و لقد فتنا الذین من قبلهم فلیعلمن الله الذین صدقوا و لیعلمن الکاذبین
ام حسب الذین یعملون السیئات ان یسبقونا ساء ما یحکمون
سوره عنکبوت آیات 2 و 3 و 4
یادمون نره خیلی وقتا خدا صدق ایمان مارو امتحان می‌کنه و وقتی صداقت مارو در ایمان و مقابله‌ی با شیطان دید، ورق‌رو به سمت ما برمی‌گردونه
تجربه در تاریخ اسلام هم همین‌رو نشون داده و واسه همینه که ما در شرایط بدر و خیبریم
به همه‌ی دوستان توصیه می‌کنم مصاحبه با حجت الاسلام طائب‌رو در همین زمینه بخونن
ضمنا یادمون نره که برادرای مصریمون دارن سعی می‌کنن حتی با وجود هزینه دیگه گاز به اسرائیل ندن، زشته ما با ادعای مسلمون‌بودن و پیشگام‌بودنمون از عواقب مقابله با شیاطین بترسیم
پنا می‌برم به خدا از شر شیطان رجیم
توکل به خودش
United States
کاملاً موافقم
به اضافه تحریم 2ساله اروپای متحد از معامه با ایران
ایران از نظر حقوقی نمی تواند چنین کاری را انجام دهد زیرا فروش نفت عموما" بصورت پیش فروش بوده و ایران ملزم است تعهدات فروش خود را انجام دهد و گرنه آنها از طریق مراجع قضایی بین المللی اقدام میکنند
ثانیا" پالایشگاه های اروپاییان داری انبارهای ذخیره ای است که برای مواقع فوری پیش بینی کرده اند
علی ایحال فکر نکنم اوضاع به همین سادگی باشه
Iran, Islamic Republic of
اقا ما از زندگی صحبت میکنیم شما میگویید جریمه میشویم همین ترسها ما را به ذلت میکشاند . چقدر جریمه میشویم مگر، چقدر ؟ دشمن مشغول سنگر سازی مشرف به ماست .شما از جریمه میگویید . جنگ است جان برادر جنگ است برخیزید خود را گرفتار جریمه دنیا نکنید که میبازیم
Austria
ba salam !
tora khoda az in forsat estefade konid
United States
خواهشا مسوولان دست دست نکنند. شیر فلکه به اروپا را ببندید.
من فقط یک چیز میگم ،

چرا اون ها میشینن هر روز هر هفته جلسه میزارن برای تهدید و تحریم ایران اونوقت ما که میتونیم یک پاسخ ساده با قطع همین چند درصد نفت به اروپا بکنیم نمیکنیم؟
کاش دوستانی که اینقدر واهمه برشان داشته نگاهی به اصل اسناد می انداختند تا ببینند که اولا اروپا تهدید پفکی کرده ثانیا نصف سران همین اروپا با ترس و لرز و هزار اما و اگر امضایشان را پای همین تهدید پفکی گذاشته اند
با این اوضاع بهتر است تودهنی را محکم بزنیم تا حساب کار دستشان بیاید و من بعد اگر خواستند غلط زیادی بکنند اول درد این تودهنی یادشان بیاید
Iran, Islamic Republic of
اين شير فلكه كجاست تا من خودم برم ببندمش؟!..
پروسه پیچیده ای برای این بستن شیر نفت باید طی شود، شیر آب خونتون نیست که میگید کجاست بریم شیر فلکه را ببنیدیم.
به شرط اینکه اگر یارانه اتان کم شد و حقوقتان نیز کاهش یافت، حاضر به فداکاری باشید. چون بخش عمده ای از بودجه دولت از نفت است. این مبارزات می طلبد که اگر در شرایط شعب ابی طالب نیز قرارگرفتید، همچون یاران اسلام درصدر اسلام حاضر به فداکاری باشید و زود جا نزنید. زمان جنگ نیز وقتی فشارها ی دشمن به رهبری آمریکا زیاد شد همین مدعیان امروز امام را مجبور کردند جام زهر را بنوشد.
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا این نص صریح قرآن است
جزا سیئه سیئته مثلها
مزد هر بدی، بدی مثل خودش است
و این دارای حکمت است و اگر ما کوتاه بیاییم یقینا ضربه خواهیم خورد. پس تا دیر نشده این شیر را مانند شیر ببندید .
چی شد بستن دوفوریتی این شیر نفت؟ یکشنبه ی آقایون شد سه شنبه که!!!!!
خسته شدیم از این همه تهدید. اونا تحریم ما رو میخان .ما هم باید برای یک بار هم که شده ،قاطعانه در برابرشون بایستیم.الان هم خوب موقعیتی است.
Iran, Islamic Republic of
مردم ایران بیشترشون دارند زیر این جریان های تحریم و این مسخره بازی ها له می شن.تو روخدا به فکر زندگی روزمره این مردم هم باشید همه چی که سیاست و منم منم کردن نیست.گرانی کشور را فلج کرده پس کی می خواین به داد این مردم برسین .
United States
دوست عزیز پیمودن راه عزت هزینه می خواد که هرکسی مردش نیست بپردازه. اگر قرار بود برای زندگی دو روزه دنیا که چه بخوای چه نخوای با سختی و بدبختی همراهه از عزتت بگذری پیامبر (ص) سه سال در شعب ابیطالب (ع) با سختی در کنار پیروان راستینش زندگی نمی کرد تا عزتشو حفظ کنه
به عنوان یک ایرانی دوست داشتم به این اروپایی های خود خواه نشان دهیم که همیشه آنچه شما فکر می کنید و می خواهید نیست