جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تذکر شورای شهر به پاساژهای بزرگ تهران

چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 437100
اقبال شاکری گفت: تاکنون بابت تخلفات و نداشتن زیر ساخت های مناسب به پروژه های تجاری مانند کوروش، اطلس، پالادیوم، کساء و... در شورای شهر تذکراتی داده شده است.
به گزارش جهان به نقل از افکارنیوز، اقبال شاکری با بیان اینکه به پاساژهای بزرگ تهران که زیرساختهای مناسب نداشته اند تذکر داده ایم اظهار داشت: چنین مواردی جزو پروژه های ویژه بوده و در طرح تفضیلی ذکر شده اند و برای ساخت آنها باید طرح توجیهی تهیه کرد که در روند ساخت و ساز و بهره برداری آنها مشکلی پیش نیاید اما متاسفانه برای این گونه مراکز طرح توجیهی معمولا تهیه نمی شود.

به گزارش افکارنیوز، وی تصریح کرد: مشکل اساسی چنین مراکز تجاری این است معمولا مجوز و پروانه ساخت بدون توجه به طرح های توجیهی تهیه کرده اند و با نداشتن امکانات مناسب به بهره برداری رسیده اند.

وی تاکید کرد: برای ساخت چنین مراکزی ابتدا باید مطالعات و توجیهات مناسب مانند موارد ترافیکی، آمد و شد مخاطبان، پارکینگ ها، دسترسی ها، کاربری ها ، پدافند غیر عامل و ... در نظر گرفته شود اما متاسفانه در بسیاری از موارد این مسائل مورد غفلت واقع شده و بعد از ساخت مورد انتقاد و تذکر و... از سوی شهرداری و شورای شهر و شهروندان قرار می گیرند.
وی توضیح داد: اکنون دو پروژه پاسارگاد در خیابان فرشته و همچنین اطلس پلازا از جمله مواردی است که در شورا در حال تجریه و تحلیل و بررسی هستند و جلسات متعددی برای آنها در حال برگزاری است.

شاکری عنوان کرد: در سامانه طرح تفضیلی باید بخش و آیتم مطالعات در نظر گرفته شود و اگر پروژه تجاری این بخش را نتوانست انجام دهد، به آن پروانه و مجوز ساخت اعطا نشود.

وی تاکید کرد: ساخت چین مراکزی مورد نیاز شهروندان بوده و آنها جزو پروژه های منحصر به فرد هستند که موجب جذب مخاطبان و افزایش سفرهای درون شهری و بین مناطق می شوند اما به دلیل نبود امکانات شاهد بروز مشکلات فراوان نظیر افزایش ترافیک، نبود پارکینگ و شلوغی خیابان ها و ایجاد مزاحمت برای ساکنان محدوده های ساخت این مراکز هستیم.

شاکری گفت: برای نمونه پروژه مرکز تجاری کوروش در بزرگراه شهید ستاری در روزهای تعطیل سبب ترافیک سنگین در آن محدوده شده و شهروندان فراوانی برای خرید به آن مراجعه می کنند بدون آنکه امکانات این مرکز با تعداد مراجعان همخوانی داشته باشد.

وی اظهار داشت: برای ساخت چنین پروژه هایی و سرمایه گذاری در این بخش باید زیر ساخت ها و امکانات را نیز در نظر گرفت زیرا بررسی ها نشان داده برخی از این طرح ها و مراکز پس از ساخت زندگی ساکنان محلی را مختل کرده و موجب افزایش بار ترافیکی و سایر مشکلات شهری شده اند در حالی که سرمایه گذاران هنگام ساخت فراموش کرده اند که قرار است چند صد کارمند و چند هزار مشتری و مخاطب به این مرکز مراجعه کنند که به امکاناتی مانند پارکینگ، سرویس بهداشتی، فضای درمانی، ورزشی، فضای سبز و... نیاز دارند.

عضو شورای شهر عنوان کرد: برای ساخت و احداث چنین مراکز تجاری نزدیکی به بزرگراه ها و معابر اصلی جزو اصلی ترین عوامل محسوب می شود که مرغوبیت پروژه را بالا می برد در مقابل شهرداری نیز به دلیل موقعیت خاص این پروژه ها می تواند درآمد خوبی کسب کند بنابراین از شهرداری نمی توان انتقاد کرد که چرا مجوز صادر می کند اما در عین حال شهرداری باید از سرمایه گذار و سازنده بخواهد امکانات مورد نیاز را در نظر گرفته و تامین کند زیرا در غیر این صورت سود اصلی را سرمایه گذار برده و لطمات را شهرداری و شهروندان باید تحمل کنند.

وی توضیح داد: در بیشتر کشورهای دنیا عرف است مراکز تجاری در جایی می سازند که به اصطلاح ایزوله بوده و دارای امکانات مختلف و اختصاصی است بنابراین از شهرداری و سرمایه گذاران انتظار داریم به این مهم توجه کنند.

شاکری گفت: بهتر آن است ساخت چنین مراکز تجاری در فضاهای باز شهری، مناطق مرزی پایتخت، مناطق کمتر برخوردار و... ساخت شود در مقابل به سرمایه گذاران بسته های تشویقی اعطا شود زیرا در این صورت می توان از تبعات منفی این چنین مراکزی کاست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *