چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱
آیت‌الله اراکی مطرح کرد؛

خبرگان ناظر بر شرایط رهبر است نه رفتار

يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۰۹
کد مطلب: 462300
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب بابیان اینکه "نظارت بر رهبری" نظارت بر شرایط رهبری است نه رفتار گفت: طرح موضوع "شورای رهبری" جفا به کشور و نظام اسلامی است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیت‌الله محسن اراکی دقایقی پیش، پس از ثبت‌نام در انتخابات خبرگان رهبری در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی براینکه اخیراً برخی تشکیل شورای رهبری و نظارت بر رهبری را مطرح کرده‌اند، نظر شما پیرامون این موضوع چیست؟ اظهار داشت: طرح موضوع "شورای رهبری" جفا در حق کشور و نظام اسلامی است.
 
وی افزود: با توجه به قانون اساسی کشور نیازی به وجود شورای رهبری نیست و اگر خبرگان رهبری بتوانند شخصی را که شایسته رهبری که واجد 3شرط مهم یعنی فقاهت در حد بالا، عدالت در حدبالا و عدالتی که متناسب با مقام ولایت فقیه که عدالتی بیش از عدالت متعارف در سایر موارد است، همچنین کفایت در تدبیر وحکمت مدیریت که باید در شخص رهبر وجود داشته باشد، تعیین کند دیگر نوبت به شورای رهبری نمی رسد.
 
آیت الله اراکی ادامه داد: این جفا به مملکت است که پس از 35سال که از انقلاب اسلامی گذشته بیایم ادعا کنیم ما نمی توانیم کسی که دارای شرایط لازم برای رهبری است تعیین کنیم که این جفای به حق نظام، ملت و کشور اسلامی ماست.
 
وی اضافه کرد: آنچه در قانون اساسی است نظارتی که برعهده خبرگان رهبری قرار گرفته نظارت بر تداوم شروط رهبری و نه تداوم بر رفتار رهبری است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بااشاره به طرح موضوع نظارت رهبری گفت: فرق است بین اینکه قرار باشد رفتار رهبری را نظارت کرد که چنین چیزی در قانون اساسی و درباره نظارت بر عملکرد رهبری نداریم چون فرض براین است که رهبری خود ناظر بر همه عملکردها باید باشد و هست.
 
وی بااشاره به فلسفه رهبری در جامعه اسلامی بیان کرد: فلسفه رهبری و ولایت فقیه این است که ما یک مقامی داریم که این مقام چشم بینا و بیدار ملت برهمه چیز نظارت می کند و اگر این چشم بینا، نابینا شود خلاف آن چیزی است که فرض در مقام و ویژگی رهبری برشمرده شده است چراکه این نظارت رهبری بر کل کشوراسلامی امتیاز و برتری نظام ماست.
 
آیت الله اراکی ادامه داد: بنابراین نظارتی که باید بشود نظارت بر تداوم شروط است یعنی رهبر باید عادل، عالم وفقیه و نیز باکفایت باشد.
 
مجلس خبرگان وظیفه اش اینست کمیته تحقیقی که در مجلس خبرگان قرار دارد بررسی کند که ایا رهبر شرایط را همچنان دارد؟ یعنی سخنرانی ها، موضع گیری ها و سیاستگذاری و تصمیمات رهبری را بررسی می کند که آیا اینها نشان می دهد که رهبری همچنان شرایط تداوم را دارد یا خدانکرده اینها را از دست داده است؟
 
وی افزود: این درحالیست که این کمیته تحقیق سالی یکبار یا دوبار به اندازه مورد نیاز تشکیل و حتی جلساتی با مقام معظم رهبری داشته اند و با معظم له گفت و گو می کردند و حتی اگر نیاز به پرسشی بوده پرسش می کردند، در حدی که نیاز بوده به این وظیفه خود در چهارچوب نظارت عمل می کردند.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگاری درباره اهمیت خبرگان رهبری گفت: انتخاب رهبری و همچنین بررسی شرایط رهبری و تداوم شرایط رهبری از وظایف خبرگان رهبری هست.
 
وی افزود: جایگاه رهبری و ولایت فقیه در نظام ما جایگاه اصلی است و مثل ستون فقرات است و این ستون فقرات بسته به کار مجلس خبرگان است و از این ناحیه مجلس خبرگان دارای اهمیت ویژه ای است.
 
آیت الله اراکی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگر درباره چرایی ثبت نام وی از اراک و استان مرکزی گفت: اینکه چرا در این دوره از استان مرکزی اقدام کردم، در دورانت قبل از استان خوزستان وارد انتخابات می شدم و در دو دوره هم نماینده خبرگان استان خوزستان بودم که واقعیت امر این موضوع 2جنبه دارد نخست آنکه در استان خوزستان علمای خوب و بسیاری حتی بیش از نیاز وارد صحنه انتخابات خبرگان شده اند.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: دوم دلیل این است که من احساس دین نسبت به استان مرکزی و نسبت به شهر اراک و دیگر شهرهای استان می کنم چراکه از این اب و خاک هستم و احساس دین به این اب و خاک براین داشت تا به بهانه انتخابات خبرگان حضورم را در استان مرکزی بیشتر کنم و خدمت بیشتری داشته باشم.
 
وی خاطرنشان کرد: همین امر زمینه ای می شود تا خدمتی که از دست امثال بنده برمی آید از جمله خدمات فرهنگی، مذهبی و اگر هم توانی باشد برای رفع دیگر مشکلات مردم استان تلاشی و مجاهدتی داشته باشیم تا کمکی به مردم استان کنیم.
 
در استان نیاز به صدایی برای حل مشکلات و رساندن صدای مردم به مسئولان بالاتر برای رشد و رفع مشکلات استان دارد تا بتوان این استان را به جایگاه ویژه ای که دارد برسانیم.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به ظرفیت استان مرکزی اشاره کرد و گفت: این استان در در طول تاریخ کشورمان استان مرکزی و خاستگاه شخصیت های بزرگ دینی، علمی، سیاسی و ادبی بوده است.
 
وی افزود: به نظرم می رسد در وضعیت فعلی استان حتی از نظر اقتصادی شرایط ویژه یا که باید داشته باشد در اختیار ندارد چراکه استان مرکزی با ظرفیت ها و نخبگانی که در اختیار دارد باید بتواند شرایط ویژه و جایگاه ویژه ای به دست آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
طرح موضوع "شورای رهبری" جفا به کشور و نظام اسلامی است.

جفا نيست بلكه خيانت است به اسلام و كشور و شهداي انقلاب و جنگ است و در نهايت تحقق خواست امريكاست ..
اين سخن ار حلقوم هركس كه بيرون بيايد مزدور و حقوق بگير سازمان سيا و سرويس هاي جاسوسي بيگانه است . والسلام