سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

عمر مفید دندان‌های ترمیم چقدر است؟

شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۹
کد مطلب: 353103
عضو هیأت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران گفت: عمر ترمیم‌ها و روکش‌ها بیش از هر چیز دیگر به رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان بستگی دارد؛ اگر چه عمری در حدود ۷-۶ سال برای ترمیم‌ها و کمتر از ۱۰ سال برای روکش‌ها ذکر کرده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مصطفی فاطمی اظهار داشت: بافت دندان برخلاف پوست و مخاط تجدیدناپذیر است و در مواردی که به واسطه روش‌های ترمیمی و روکش قسمتی از نسج دندان حذف می‌شود این نسج به هیچ‌وجه قابل بازگشت نیست.

عضو هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران گفت: با توجه به این امر هرچه میزان تخریب دندان بیشتر باشد، جایگزینی نسج از دست رفته مشکل‌تر است و بقای این ترمیم کمتر خواهد بود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: جدا از عواملی که باعث تخریب دندان شده‌اند، پوسیدگی، بهداشت بد دهان و رژیم غذایی نامناسب بر روی دندان ترمیم شده تأثیرات خود را دارند و نسبت به دندان دست نخورده، به عود پوسیدگی حساس‌تر خواهند بود.

فاطمی افزود: این مسئله در خصوص درمان‌های وسیعی همچون روکش نیز صادق است.

عضو هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران گفت: برخی بیماران تصور می‌کنند با درمان وسیعی چون روکش،‌ نسج دندان در برابر پوسیدگی و امثالهم کاملاً مقاوم است اما باید ذکر کرد که این امر به هیچ‌وجه صحیح نیست.

فاطمی ادامه داد: سطح تماس روکش با دندان که معمولاً توسط یک سمان چسبانده که اصطلاحاً چسب روکش نامیده می‌شود به دندان متصل می‌شود که این محل به سادگی مجرای ورود باکتری‌ها و شروع پوسیدگی بعدی دندان خواهد بود.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: با توجه به مسائل ذکر شده می‌توان نتیجه گرفت که عمر دندانهای ترمیم شده و روکش‌ها بیش از هر چیز دیگر به رعایت دقیق بهداشت دهان و دندان بستگی دارد؛ اگر چه عواملی مثل وسعت و محل ترمیم و عواملی چون فلور میکروبی دهان، کیفیت و میزان بزاق و غیره نیز مؤثر است.

عضو هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران ادامه داد: به سختی می‌توان عمر مفید و مشخصی برای ترمیم و روکش‌ها معین کرد اگر چه عمری در حدود ۷-۶ ساله برای ترمیم‌ها و کمتر از ۱۰ سال برای روکش‌ها ذکر کرده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *