جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳

واکنش ولایتی به پیشنهاد غرب در مذاکرات آلماتی

سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 274101
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل تاکید کرد که بنای جمهوری اسلامی ایران بر ادامه مذاکرات با 1+5 بر اساس حفظ منافع و حقوق اساسی ملت ایران بویژه در بخش هسته ای است.
واکنش ولایتی به پیشنهاد غرب در مذاکرات آلماتی
به گزارش جهان، علی اکبر ولایتی درباره پیشنهاد اخیر غربی ها برای مذاکرات آلماتی مبنی بر اینکه در برابر تعطیلی فعالیت های هسته ای در سایت فردو تحریم صادرات فلزات گرانبها برداشته شود، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حق قانونی و مشروع خودش پافشاری کرده و می کند.
 
وی افزود: در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای هم این موضع ثابت ایران است که بر حق و حقوق قانونی خود پافشاری کند.
 
ولایتی تصریح کرد: صرف نظر از اینکه کسانی که عضو 1+5 هستند چه موضعی اتخاذ کنند بنای جمهوری اسلامی ایران بر ادامه مذاکرات بر اساس حفظ منافع و حقوق ملت ایران در چهارچوب مقررات بین المللی بویژه در موضوع هسته ای است.
در ازای توقف غنی سازی ۲۰ درصد باید همه تحریم‌ها لغو شود

روز گذشته هم علا الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر قرار باشد برای توقف غنی سازی 20 درصد (با کشورهای گروه 1+5) مذاکره شود، باید ببینیم ما به ازای آن چه خواهد بود؛ هرچند در این زمینه شورای عالی امنیت ملی تصمیم گیر است و ما در مجلس فقط گاهی که نیاز باشد ورود پیدا می کنیم، همان گونه که چند سال پیش تصمیم گرفتیم که اجازه ندهیم دولت اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را ادامه دهد. در هر حال نظر شخصی من، لغو تمامی تحریم ها در صورت توقف غنی سازی 20 درصدی است.

روزنامه واشینگتن پست نیز روز دوشنبه از قول یک دیپلمات امریکایی نوشت، این گروه صرفا توقع دارد که درباره برخی اصول در مذاکرات آلماتی توافق شود.

این اظهارات با سخنان قبلی منابع غربی که گفته بودند یک پیشنهاد دارای جزئیات و مهم به ایران داده خواهد شد، منافات دارد.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است که این کشور قصد دارد در آلماتی نیز پیشنهاد خود درباره مذاکره مستقیم با ایران را تکرار کند.

برخی کارشناسان اصرار امریکا به این کار را در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز شنبه 28 بهمن خود تکلیف مسئله مذاکره دو جانبه با امریکا را کاملا روشن کرده اند، علامتی از تلاش امریکا برای به راه انداختن بازی های رسانه ای و ایجاد حاشیه در مذاکرات می دانند که خود به نوعی حاکی از عدم جدیت این کشور در مذاکرات است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


meh
United States
آخه عزیزان جان!! ما که قبلاً غنی سازی نمی کردیم خبری از این همه تحریم و بدبختی هم نبود. حالا این همه فلاکت رو به جون خریدیم که بعدش بگیم تحریم ها لغو غنی سازی هم لغو!! ؟!!!
ما كه گفتيم آمريكا بدنبال مذاكره نيست به دنبال فروش اسلحه است داريد مي بينيد هيچ چي هم نداشته باشه بيخود و بي جهت جنگ راه مي اندازه مثل سوريه تا اسلحه هاش فروش برند اون هم نباشه در سطح خود امريكا جنگ خياباني راه مي اندازه تا سلاحهاش بفروش برسند دولتمردان بايد توجه داشته باشند كه اين امركاييها چقدر پستند حتي به مردم خودشون هم رحم نمي كنند بعد توقع داريد بيان با ما مذاكره كنند مطمئن باشيد اونها در جاهايي جنگ راه مي اندازند كه زورشون بچربه مثل عراق و افغانستان و سوريه تو ايران جرات ندارند اين ديگه وظيفه رسانه هاي ماست تا اونقدر آش را شور كنند كه مثل خودشون ( البته بگم كه واقعيت هم همين است)يك ابرقدرت از خودمون بسازيم بقول حضرت علي(ع) اونها بر باطل خودشان استوارند و اصرار مي ورزند پس چرا ما بر حقمان استوار نباشيم و پافشاري نكنيم.مطمئن باشيد بقول امام روح الله :آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند و به اين گفته ايمان داشته باشيم
جلیلیان
Iran, Islamic Republic of
غربیها خیلی پر رو تشریف دارند که دشمنیشان را با ملت ایران در برابر امتیازی که از ایران می گیرند می خواهند کاهش دهند .