سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱

فقط ۲.۵ درصد ایرانیان کتابخوانند

سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب: 424500
معاون امور مجلس، استان ها و مشارکت های مردمی نهادکتابخانه های عمومی کشورگفت:براساس شاخص های جهانی ۳۵ درصد جمعیت کشور باید کتابخوان و عضو نهاد کتابخانه های عمومی باشند اما امروز تنها دو و نیم درصد جمعیت کتابخوان و عضو این نهاد هستند.
به گزارش جهان، حجت الاسلام سید محمدرضا واحدی روز دوشنبه در آیین معارفه مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس در شیراز بیان کرد: باید در سال ۱۴۰۴ از هر ۱۰۰ نفر ۳۵ نفر عضو کتابخانه باشند و به ازای هر ۱۰۰ نفر چهار مترمربع فضای کتابخانه ای و ۴۰۰ عنوان کتاب وجود داشته باشد.

بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن که در سال ۹۰ در کشور انجام شد جمعیت ایران ۷۴ میلیون و ۹۶۱ هزار و ۷۰۲ نفر اعلام شد و مرکز آمار ایران نیز در سال ۹۳ اعلام کرد که جمعیت کشور به ۷۷ میلیون و ۷۷۹ هزار نفر رسیده است.

وی اضافه کرد: سرانه مطالعه و فضای کتابخانه ها با افق چشم انداز ۱۴۰۴ فاصله زیادی دارد و برای رسیدن به جایگاه مطلوب در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیاز به همت و عزم دوچندان مردم و مسوولان داریم.

معاون امور مجلس، استان ها و مشارکت های مردمی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ، گفت : تشویق مردم به مطالعه کتاب و ترویج فرهنگ درست کتابخوانی در جامعه نیز مستلزم همراهی دستگاه های مختلف اجرایی است.

واحدی ادامه داد:هم اینک نهاد کتابخانه های عمومی کشور با سه هزار و ۲۰۰ کتابخانه عمومی و بیش از شش هزار نیروی انسانی به اقشار جامعه خدمات فرهنگی ارائه می کند.

این مقام فرهنگی گفت: امروز سیاست نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مبتنی بر کتابدار محوری است و هدف از این رویکرد تبیین شان و منزلت کتابدار در جامعه است.

وی در بخش دیگری از مطالب خود بیان کرد:متاسفانه استان فارس در چهار شاخص تعداد کتابخانه ها، فضا ، تعداد منابع و شمار اعضای کتابخانه ها در رتبه نوزدهم تا بیست و پنجم کشور قرار دارد و این آمار زیبنده این استان نیست.

در این آیین سید امین جعفری حسینی به عنوان مدیر کل کتابخانه های عمومی استان فارس معرفی شد.

منبع: ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *