پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 4 Jul 2024
 
۱
مکرمه قنبری که بود؟

ماجران زنی که در 67 سالگي نقاش شد

چهارشنبه ۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب: 141315
ماجران زنی که در 67 سالگي نقاش شد

به گزارش سرویس زنان جهان؛ مكرمه قنبري نقاش چيره‌دست مازندراني است که در سن 67 سالگی به صورت خود جوش و با الهام درونی به نقاشی بر روی سنگ و دیوار های خانه روی آورد وی پس از یک دهه ازعمرش به عنوان بانوي نقاش برجسته جهاني مشهور شد و نمايشگاه‌هايي از نقاشی هایش در لس‌آنجلس آمريكا و كشور سوئد برگزار شد. 



وی تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی هم نگذرانده بود، نقاشی‌های وی موجب شد تا به عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود و نیز در سال 81 به عنوان بانوي منتخب ايراني از رئيس جمهور وقت لوح تقدير دريافت کرد. 



او دختر يك كشاورز بود که از ده سالگي به كشاورزي و گله‌داري مشغول شد و در نوجواني به اجبار، زن كدخداي پيرروستا شد. 



نقاشی های پنهای مکرمه
مکرمه در مصاحبه‌اي با خانم (هولي)Mrs.Holly كارگردان آمريكايي، كه فيلم مستندي از زندگي او را ساخته است چنين گفت: به مدت چهار سال به طور پنهاني، روي كاغذ، نقاشي مي‌كشيدم. وقتي مهمان ناخوانده به خانه ما مي‌آمد، سريع كاغذها را روي كاغذ پنهان مي‌كردم. زيرا همه، به ويژه همسايه‌ها مي‌گفتند كاغذ و قلم به چه درد يك زن كشاورز مي‌خورد؟ او مي‌گفت: كه نقاشي‌هايش را مانند فرزند خود دوست دارد. 



خانم هولي، كارگردان مستندساز از اين‌كه مكرمه، نقاشي‌هايي از مسيح و ابراهيم و موسي كشيده بود متعجب شد و از او پرسيد و مكرمه در پاسخ به او گفت: شوهرش در طي سال‌ها زندگي، برايش داستان‌هايي در اين باره تعريف كرده بود و او هم اين داستان‌ها را به صورت نقاشي ترسيم كرد.همچنين او از هووهايش كه يكي از آنها 120 ساله بود، خاطرات خوشي به يادگار دارد و از فرزندانش كه آنان را به تصوير كشيده است.



مکرمه زنی است که بسیاری ازهنرمندان به تبعيت از سبک نقاشی وي دست به قلم و رنگ برده و اقدام به نقاشي مي‌كنند. 



مکرمه زبان فرزندانش

9 فرزند مكرمه قنبري نقاش شدند
حاصل زندگي مكرمه قنبري شش پسر و سه دختر بوده است كه همه فرزندان بعد از مرگ مادر راه وي را ادامه داده و به نقاشي روي آوردند.

منوچهر بلبلي فرزند مکرمه در مورد مادرش می گوید: مادرم تا قبل از سن 67 سالگي به كار خياطي، آرايشگري، مامايي و طبابت سنتي مشغول فعاليت بوده و در سن 67 سالگي به صورت خودجوش اقدام به نقاشي كرده است. 

وي در نحوه چگونگي نقاش شدن مادرش افزود: مادرم گاوي داشت كه از آن به شدت نگهداري مي‌كرد و با مشكلات جسمي كه داشت حاضر نبود گاو را به‌فروش برساند، ما كه نگران حال مادرمان بوديم از وي خواستيم گاو را بفروشيم و براي سرگرمي وي دستگاه جوجه‌كشي مدرن بگيريم كه مادرم حاضرنبود تا اينكه بيماري مادرم طولاني شد و زماني كه وي بر اثر بيماري در تهران بستري بود بدون هماهنگي مادرم و براي حفظ سلامتي وي اقدام به فروش گاو كرديم.

بلبلي بيان داشت: مادرم بعد از بهبودي زماني كه متوجه شد گاو محبوب وي را به فروش رسانديم بسيار افسرده شده و براي غلبه بر احساساتش به نقاشي پناه برد.

وي افزود: نخستين كار مادرم نقاشي يك گاو بر روي سنگ بوده است و بعد از آن ديوارهاي خانه، درها، كدوهاي حلوايي و هر آنچه را كه مي‌توانست پيدا كند انباشته از طرح و رنگ مي‌كرد و زماني كه پي به علاقه وي به نقاشي برديم برادرم براي وي رنگ و كاغذ آورده تا به راحتي نقاشي كند. 

بلبلي تصريح كرد: زماني كه زنان روستایی متوجه نقاشي های مادرم شدند وي را مسخره  می کردند و كارش را سبك مي‌شمردند و همين امر سبب شد تا مادرم به صورت مخفيانه نقاشي كند تا اينكه به درخواست برادرم استاد نصراللهي يكي از نقاشان برجسته بابلي طي بازديدي كه از نقاشي‌هاي مادرم به عمل آورد كار وي را خارق‌العاده بيان داشت و افزود: بعد از گذشت 30 سال بايد كار نقاشي را از اول شروع كنم. 



استاد نصراللهي نمايشگاهي از آثار نقاشي مکرمه در گنجينه بابل برپا کرد. سپس نخستین نمايشگاه نقاشي این بانوی هنرمند در سال 1374 درگالري سيمون برپا شد.

فیلم مستند مکرمه در فستيوال‌هاي جهانی حائز رتبه برترشد
 
در سال 1378 ابراهيم مختاري بعد از يكسال و نيم تحقيق و بازديد از مكان زندگي مکرمه قنبری ، فیلم مستندمكرمه،که حاوی خاطرات و روياها های وی است ساخت و اين فيلم در فستيوال‌هاي جهاني بعد از نمايش حائز رتبه برتر شد.

خبر ها حاکی از آنست که عبدالحسين حسيني كارگردان جوان ايراني با الهام از زندگي قنبري فيلم قصه‌گوي رنگ‌ها را تهيه كرده كه در فستيوال فيلم رشد جايزه ويژه هئيت داوران را به همراه جايزه ويژه فستيوال ادبي، هنري روستا دريافت كرد.

مکرمه در سال 2001 ميلادي از سوي سازمان پژوهش‌هاي زنان كشور سوئد بانوي نقاش سال اين كشور انتخاب شد همان آنجا مکرمه بلافاصله تصوير حضرت مسيح را نقاشي كرد و با دست خود اين نقاشي را در كليساي سوئد نصب كرد كه اين كار تأثير خوبي بين روابط ايران و سوئد داشت.

هالیودی فیلم مکرمه را می سازد
در سال 1384 نمايشگاهي از آثار مکرمه در لس‌آنجلس آمريكا برپا شد كه در آنجا كارگردانان هاليوودي مجوز تهيه فيلم از زندگي مکرمه را از او گرفتند این در حالیست که اجازه فيلمبرداري در كشور ايران به آنها داده نشد و يك گروه شش نفره پس از شش ماه تحقيق در ايران اطلاعات كامل از زندگي مکرمه را جمع آوری کردند.

مريل استريپ نقش مكرمه را بازی می کند
براساس آخرين اخباري كمپاني فاكس امتياز ساخت فيلمي از زندگي مكرمه قنبري، نقاش ايراني را خريداري كرد و نیز كارگردان ايراني مقيم كاليفرنيا(اسي نيك‌نجات) کارگردانی این فیلم را برعهده دارد وی از روستاي محل زندگي مكرمه و خانه وي، فيلمبرداري كرده ولی تصويربرداري نهایی این فیلم هالیودی در فرانسه انجام می شود و «مريل استريپ» نقش مكرمه را بازي مي‌كند. 


(مریل استریپ، بازیگر نقش مکرمه در فیلم هالیودی)

مکرمه در طي يك دهه بيش از يك‌هزار آثار نقاشي هایش را ر نمايشگاه‌هاي داخلي و خارجي به نمايش گذاشت.
 
نمايشگاه مكرمه قنبري در دانشگاه كلمبيا
کارشناسان معتقدند که مضامين نقاشي‌هاي مکرمه بر اساس واقعيات زندگي، اعتقادات و تخيلات و روياهاي وي بوده است.

10 اثر مكرمه قنبري كه گران‌ترين آنها 3 هزار دلار بود در دانشگاه كلمبيا در معرض ديد عموم گذاشته شد و رئيس دپارتمان هنر دانشگاه كلميبا و احسان يارشاطر (نويسنده و استاد دانشگاه كلمبيا) از خریداران آثار مکرمه بودند .

این در حالیست که مکرمه اولين کارش را با  پرتره‌اي از يک گاو شروع کرد و تصویر را با گل و خاک روي سنگ نقاشي کرد. سپس تمام ديوارهاي خانه، درها، کدوهاي حلوايي و هر آنچه را مي‌توانست به عنوان بوم نقاشي عمل کند، انباشته از طرح و رنگ کرد تا اينکه يکي از پسرانش در يکي از سفرهاي ماهانه براي ملاقات مادر، از تهران برايش رنگ و کاغذ خريد. 



گفتنی است مکرمه قنبری اين نقاش بابلي كه در سن 77 سالگي (دوم آبان 1384 )بر اثر سكته مغزي ديده از جهان فرو بست هم اكنون در حياط منزل خود آرميده است. خانه وي اكنون به يك موزه تبديل شده است و ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران، بناي خانه قديمي وي را در فهرست ميراث ملي، ثبت كرده است.





نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *