جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۲

تاکید کنگره بر نابودی غنی‌سازی ایران/ تمدید مذاکرات روی میز

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب: 387214
روسای کمیته روابط خارجی و نیروهای مسلح مجلس نمایندگان درباره مذاکرات هسته‌ای بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.
تاکید کنگره بر نابودی غنی‌سازی ایران/ تمدید مذاکرات روی میز
به گزارش جهان، اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و «بات مک‌کئون»، رئیس کمیته نیروهای مسلح این مجلس در بیانیه مشترکی با مقایسه برنامه هسته‌ای ایران با کره شمالی خواستار نابودی برنامه غنی‌سازی ایران شدند.

این دو قانونگذار ارشد کنگره در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه به مناسبت بیستمین سالگرد توافقنامه هسته‌ای بین کره شمالی و آمریکا خواستار درس گرفتن از تجربیات مربوط به شکست در آن مذاکرات شدند.

رویس و مک‌کئون با مقایسه برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی و تکرار ادعاها درباره ایران می‌نویسند: «زیرساخت‌های تسلیحات اتمی کره شمالی هرگز نابود نشدند و این اشتباه را نباید درباره تهران ـ که از حامیان تروریسم دولتی و در آرزوی سلطه بر منطقه است ـ تکرار کرد.»

در ادامه بیانیه مورد نظر آمده است: «دولت اوباما در واقع به تازگی به این نتیجه رسیده که می‌توان به ایران اجازه داد برنامه غنی‌سازی که فناوری اصلی برای ساخت بمب است داشته باشد. دولت ممکن است با ورود ساده‌لوحانه به توافقی بد همانند توافق هسته‌ای با کره شمالی به طرز نابخردانه‌ای زمینه‌های گسترش سلاح‌های هسته‌ای را در سرتاسر خاورمیانه‌‌ای با قابلیت اشتعال بنا نهد.»

فشار نمایندگان دموکرات کنگره بر اوباما درباره مذاکرات هسته‌ای ایران


همچنین مجله فارن‌پالیسی از فشار نمایندگان دموکرات کنگره بر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا درباره رویکرد دولت وی در مذاکرات هسته‌ای خبر داده است. این گزارش در روز سه‌شنبه پس از آن منتشر می‌شود که روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز پیشتر مدعی شده بود آقای اوباما به دنبال توافقی با ایران در مذاکرات هسته‌ای بدون نیاز به مصوبه کنگره است.

الیوت انگل، از نمایندگان ارشد دموکرات در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه خاطرنشان کرد: «من با اینکه دولت گفته در خلال مذاکرات با ایران نیازی به آمدن به کنگره ندارد، مخالف هستم.»

«استیو اسرائیل»، نماینده نیویورک و رئیس کمیته کمپین دموکراتهای کنگره به فارن‌پالیسی گفت: «در حالی که مذاکرات برای دست‌یابی به توافقی برای پیشگیری از هسته‌ای شدن ادامه دارد کنگره را نمی‌توان دور زد.»

یک منبع مرتبط با لابی صهیونیستی آیپک که از نفوذ زیادی در کنگره برخوردار است هم گفت: «ما از خیلی وقت پیش از نقش زیاد و قوی کنگره حمایت کرده‌ایم.»

روزنامه تایمز روز یکشنبه گزارش داده بود دولت اوباما از سران کنگره خواسته از برگزاری جلسات استماع عمومی برای وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی خودداری کنند. با این حال، منابعی در کنگره هر گونه توافقی در این باره را رد کرده‌اند.

یکی از اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان می‌گوید: «هیچ توافقی انجام نشده که شرمن را از استماع مقابل کنگره معاف کند. تنها چیزی که می‌تواند برای استماع شرمن مانع‌تراشی کند، تمایل دولت برای انجام این کار خواهد بود.»

وی که به نامش اشاره‌اش نشده گفت که کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان تردیدی نخواهد داشت که از شرمن بخواهد در مقابل این نهاد شهادت بدهد.

کوین اسمیت، معاون جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان هم چنین توافقی را رد کرده است.

تمدید دوباره مهلت مذاکرات روی میز است/حمایت اسرائیل از تمدید مذاکرات


در همین حال، روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست از قول منابعی مدعی شد تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای برای بار دوم روی میز مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ قرار دارد.

بر اساس این گزارش، برخی منابع به جروزالم‌پست می‌گویند دولتهای کشورهای غربی با اکراه در حال بررسی تمدید مهلت مذاکرات هسته‌ای با ایران هستند و این اقدامی است که رژیم اسرائیل از آن حمایت می‌کند.

این روزنامه صهیونیستی مدعی شده علی‌رغم آنکه پنج هفته به ۲۴ نوامبر، یعنی مهلت تمدید شده مذاکرات هسته‌ای باقی مانده رایزنی‌های غیررسمی برای تمدید دوباره این مهلت مذاکرات آغاز شده است. دیپلمات‌های غربی مدعی شده‌‌اند دلیل این امر آن است که آنها شاهد هیچ اقدامی از طرف همتایان ایرانی‌شان نبوده‌اند.

یک دیپلمات اروپایی می‌گوید: «آنها (ایرانی‌ها) ظاهراً تمایلی برای محدود کردن برنامه غنی‌سازیشان به سطحی که ما قابل قبول می‌دانیم، ندارند. ممکن است ما چاره‌ای جز تمدید مهلت مذاکرات پس از نوامبر نداشته باشیم... یا این اتفاق می‌افتد یا باید اجازه دهیم که مذاکرات شکست بخورند.»

یک مقام اسرائیلی به جروزالم‌پست گفته این رژیم تمدید مهلت مذاکرات برای بار دوم را به توافقاتی که در حال حاضر در میز مذاکره در جریان است ترجیح می‌دهد.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به همه غیر دلواپسان بفرمایید با تدابیر دولت رواحانی، مگه الان چیزی از صنعت هسته ای کشور باقی مانده است!!!!!!!!
تنها نامی از صنعت هسته ای کشور وجود خارجی دارد که آن هم با وعده های نسیه ای ، معامله خواهد شد!!!!!!
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
شیطان بزرگ برای مردم دنیا مشخص کند که آیاکشور دیگری جز خودش از بمب اتم استفاده کرده؟؟؟؟