جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲۱
۲۶
بحرانی که پیشرفت های فضایی کشور را تهدید می کند؛

سرنوشت مشابه مهاجرت خلبانان ایرانی در انتظار دانشمندان فضایی کشور؟!

چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب: 392119
اخیرا تغییر و تحولاتی در برنامه های فضایی کشور در دولت تدبیر و امید رخ داده است. اینکه ما بیاییم اولویت اعزام فضانورد به فضا را کنار بگذاریم و فقط به طراحی و ساخت ماهواره وتوسعه خدمات فضایی بپردازیم خطر بزرگی است که به طور کلی ما را از رسیدن به این هدف کلان که مورد تاکید مقام معظم رهبری و شاخصی برای اندازه گیری سطح تکنولوژی در کشورمان است باز می دارد.
سرنوشت مشابه مهاجرت خلبانان ایرانی در انتظار دانشمندان فضایی کشور؟!
گروه جامعه جهان نيوز ـ چند روز پیش محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر  از چند پاره یکی از سازمان هایی داد که بسیاری از پیشرفت های فضایی کشور مدیون آن است. وی در گفتگو با روزنامه شهروند گفت: «این سازمان برای ماهواره‌های مخابراتی و سنجش از راه دور تأسیس شده است. در دولت قبل سازمان فضایی را به همراه بخش‌هایی در وزارت کشاورزی و وزارت علوم ادغام کردند و در نتیجه سازمانی که حدود ٢٧٠ یا ٢٨٠ نفر پرسنل داشت درحال حاضر بیش از ١٣٠٠ نفر نیرو دارد که کل این نیروها برای ما مفید نیستند. وزیر ارتباطات درباره تعیین تکلیف این سازمان نیز تصریح کرده است: جلساتی را در این رابطه تشکیل داده‌ایم و قرار است به‌زودی آقای رئیس‌جمهوری درباره سرنوشت سازمان فضایی تصمیم‌گیری کند به این صورت که احتمالاً بخشی از آن به زیرمجموعه وزارت ارتباطات بیابد بخشی زیرمجموعه وزارت علوم قرار بگیرد و بخش دیگری هم به بخش‌های ذیربط منتقل بشود. محمود واعظی می‌گوید: رئیس‌جمهوری قرار است درباره آن بخش‌هایی که مفید است یعنی آنچه مربوط به ماهواره‌هاست تصمیم‌گیری کند و اگر تصمیم‌گیری و تعیین تکلیفی که گفتم انجام بشود بخش‌های مختلف این سازمان تقسیم‌بندی خواهند شد و به زیرمجموعه نهادهای مربوطه خواهند رفت.»

اما محمد شریعتمداری رئیس فعلی سازمان فضایی کشور بر خلاف وزیر ارتباطات معتقد است: «به هیچ‌وجه یکپارچگی سازمان و وجود مرکزیت برای هدایت، سیاست‌گذاری و حمایت از برنامه‌های فضایی کشور متوقف نخواهد شد اما در حوزه صف بخشی از امور را به دانشگاه‌ها می‌سپاریم و خود را از تصدی‌گری در حوزه ساخت و تولید تا جایی که مقدور است جدا می‌کنیم اما قدرت اسمبلینگ و جمع کردن فعالیت‌های تولید در حوزه‌های مختلف فضایی را همچنان در سازمان حفظ خواهیم کرد و همه این فعالیت‌ها در یک حوزه واحد همچنان در اختیار نهاد ریاست‌جمهوری باقی خواهد ماند.»

اما یکی از کارشناسان فضایی کشور نسبت به آنچه در این سازمان در حال وقوع است ابراز نگرانی می کند. محمدحسین ذوالفقار طراح کپسول زیستی حامل موجود زنده به فضا و طرح ملی ارتقاسازمان فضایی کشور و کارشناس ارشد هوافضا است. وی در تحلیلی به بحران مهمی که پیشرفت های فضایی کشور را تهدید می کند پرداخته است. یادداشت وی را در ادامه می خوانید:

* * *

بحران در پیشرفت های فضایی کشور که ریشه آن مسائل مدیریتی است، از دو وجه خارجی و داخلی قابل بررسی است.

تهدیدات خارجی اثرگذار بر برنامه فضایی کشور

در بعد خارجی می توان به اولین پرتاب ماهواره درکشور اشاره نمود که بازتاب این گام بلند علمی در سطح کشورهای منطقه و به خصوص اسلامی منجر به الگو قرار گرفتن کشورمان درحوزه تکنولوژی شد. این بازتاب به گونه ای بود که طی بیداری اسلامی که در سال ۸۹ به اوج خود رسید، سران این انقلاب ها عنوان کردند ایران به عنوان کشوری که تحت شدیدترین تحریم ها قرارگرفته بود توانست بدون دخالت کشورهای قدرتمند و با تکیه بر توان داخلی به فناوری ساخت ماهواره و از همه مهمتر پرتابگر دست پیداکند. این موضوع به شاخصی در راستای شناساندن پیشرفت های کشورمان در میان ملل اسلامی منطقه تبدیل شد.

تلاش جهان عرب برای رویارویی فضایی با ایران!

پس از این دستاورد مهم، پرتاب کاوشگر حامل موجود زنده به فضا، اهمیت این مسأله را دو چندان کرد و برخی کشورهای منطقه را که در حوزه سخت افزار نتوانسته بودند با کشورمان و اهداف دوربرد و تأثیرگذار آن در منطقه به مقابله بپردازند وارد یک رویارویی معنوی و الگوسازی مصنوعی برای جهان عرب در تقابل تکنولوژی با جمهوری اسلامی ایران نمود.

از آن جمله می توان به نقش امارات در این راستا اشاره کرد. چرا که این کشور در مدت کوتاهی با طرح اتحادیه فضایی کشورهای عربی و تشکیل سازمان فضایی در فاصله زمانی بسیار کوتاه و اعلام حجم سرمایه گذاری ۵.۵ میلیارد دلاری در بعد «اعزام انسان به مریخ» یک هدف گذاری غیرممکن از لحاظ فنی را برای خود ترسیم کند تا بتواند با استراتژی پرتاب موجود زنده به زیر مدار که قبل از اعزام انسان به فضا توسط این کشور صورت می‌پذیرد، اعزام انسان به مریخ را در میان افکار عمومی جهان عرب بقبولاند و خود را یک سر و گردن بالاتر از کشورمان نشان دهد. دلیل آن هم این است که هدف گذاری کشورمان در حوزه اعزام موجود زنده به فضا، «قراردادن انسان در مدار زمین» است و این در حالی است که چشم انداز فعالیت فضایی امارات، «فرود انسان در مریخ» است.

این منطق بیان و طرح تکنولوژی، یک تضاد را در میان افکار عمومی در راستای قبول قدرت برتر علمی منطقه ایجاد خواهد کرد. پس می توان گفت کشوری در آینده نفوذ و تاثیرگذاری لازم را خواهد داشت که بتواند این برند و علامت تکنولوژی پیشرفته را در درون خود ایجاد کند و در نهایت آن را حفظ نماید.

نگاهی به تغییر برنامه های فضایی کشور در دولت جدید/ سرنوشت مشابه مهاجرت خلبانان ایرانی در انتظار دانشمندان فضایی کشور؟!

اما اخیرا تغییر و تحولاتی در برنامه های فضایی کشور در دولت تدبیر و امید رخ داده است. اینکه ما بیاییم اولویت اعزام فضانورد به فضا را کنار بگذاریم و فقط به طراحی و ساخت ماهواره وتوسعه خدمات فضایی بپردازیم خطر بزرگی است که به طور کلی ما را از رسیدن به این هدف کلان که مورد تاکید مقام معظم رهبری و شاخصی برای اندازه گیری سطح تکنولوژی در کشورمان است باز می دارد. چرا که با توقف تحقیقات و فعالیت های سازمان فضایی در اعزام محموله زیستی به فضا، دانشمندان ما بیکار خواهند شد و همان ماجرای جذب خلبانان خطوط هوایی کشور توسط برخی از کشورهای منطقه با دستمزدهای کلان، این بار در ابعاد بسیار وسیعی برای جذب دانشمندان فضایی تکرار خواهد شد.

با این استراتژی سازمان فضایی حتی نخواهد توانست شرایط کنونی خود را حفظ کند و دلیل روشنی که احتمال وقوع این اتفاق بد را قوی می کند این است که کشورهای اطراف ما ـ که ادعاهای بلند پروازانه کرده اند ـ نیروی انسانی متخصص در این حوزه را ندارند. پس می بایست اقدام به تامین این نیروها از کشورهای دیگرکنند.

اما از سوی دیگر دولتمردان ما در سرمایه گذاری از بودجه بیت المال در پی یک دستاورد تجاری، مفید و ملموس برای کشور هستند که پرداختن به این پروژه این هدف را ارضا نمی کند. ولی در این راستا می توان میزان گردش مالی را که در فوتبال وجود دارد با گردش مالی طرح کلان ملی اعزام فضانورد به فضا مقایسه کرد که ما را یقیناً به یک شاخص تعجب آور ده ها برابری خواهد رساند. این درحالی است که دست آورد این دو مورد از زمین تا آسمان برای کشورمان متفاوت است.

طرحی برای گردش مالی مؤثر در سازمان فضایی

در طرح ارتقای سازمان فضایی که درسال ۸۷ تکمیل شد و در اختیار ریاست جمهوری قرار گرفت برای ایجاد یک گردش مالی مؤثر در خصوص پروژه های فضایی، پیشنهادی داده شد که بتوانیم در بعد بین المللی این فرایند را ایجاد کنیم. بر این اساس کشورها به سه دسته:

۱. صاحب فناوری
۲. هم سطح فناوری
۳ . فاقد تکنولوژی هوافضا

تقسیم بندی شده‌اند.

۱. کشورهای صاحب فناوری

مكانیزم جذب سرمایه در امور بین الملل به این صورت تعریف می گردد که ابتدا کشورهای صاحب فناوری ملی كه در رشته مهندسی هوا فضا صاحب فناوری های نوین دنیا بوده و دارای اقتدار صنعتی و صادراتی هستند شناسایی می‌گردند. امور بین الملل سازمان با بررسی این كشورها در قالب فنی و حقوقی اقدام به اجرای پروژه های آموزشی و پژوهشی فناوری‌محور از طریق دانشگاه‌های این كشورها می‌نماید و یک بازار گسترده برای ورود این فناوری‌ها و بومی‌سازی آنها تعریف می‌کند.

۲. كشورهای هم سطح فناوری

كشورهایی كه از لحاظ فناوری و پژوهشی هم سطح با كشورمان هستند. سازمان با این كشورها اقدام به انجام پروژه های صرفا مشترک پژوهشی فناورمحور با سرمایه و امتیاز مشترك می‌نماید. کشورهایی مثل اندونزی، مالزی و آرژانتین مثال خوبی برای این بخش هستند.

۳. كشورهای فاقد تکنولوژی هوافضا

كشورهایی که فاقد قدرت پژوهش، دانشگاه و فناوری هوافضایی هستند. با این كشورها سازمان اقدام به انجام پروژه های پژوهشی با قراردادهای تضمین صرفا مالی از طرف این ملل می نماید بدین صورت كه سیستم اقدام به انجام پروژهای پژوهشی در داخل كشور نموده و این كشورها صرفا تامین كننده منابع مالی برای طرحها بوده و از محصول این پژوهش ها که همان فناوری و امتیاز تکنولوژی است به طور مساوی با كشورمان بهره مند می‌شوند. در این راستا باید به کشورهای آمریکای لاتین مثل ونزوئلا توجه ویژه صورت گیرد چرا که مقام معظم رهبری هم طی فرمایشات اخیر خود بر نقش این کشورها در راهبرد نظم نوین جهانی تاکید ویژه‌ای داشتند.

فواید طرح

امروزه در دنیا عمدتا فناوری‌ها و محصولاتی كه تولیدكننده آنها ابرقدرتها هستند خودشان نیز صاحب امتیاز استانداردگذاری نیز هستند. با پیاده‌سازی این سیستم، سازمان فضایی اقدام به استانداردگذاری مشترك در پژوهش های فناوری‌محور و محصولات آن می نماید و یک برند جدید و قدرتمند را در بازار ارائه می‌کند که با یک سطح فناوری متوسط، جایگاه مناسبی برای این سازمان در بهره‌برداری از فضای ماورای جو، شکل می گیرد و مشکل گردش مالی نیز تا حد زیادی برطرف می‌شود.

مشکلات داخلی سازمان فضایی

متاسفانه بزرگترین مشکل این سازمان، مدیریتی است که از دولت دهم در این سازمان همچنان پا برجاست. چرا که این مدیریت قابلیت دفاع قاطع در خصوص طرح پیاده شده در خصوص ارتقای ساختار و مکانیزم‌های اجرایی این سازمان را نداشت و عملاً موجب ایجاد تردید در خصوص جایگاه و ساختار سازمان فضایی در دولت جدید گردید. دلیل بروز این مشکل، کپی‌برداری محض از طرحی بود که اینجانب به دولت قبل ارائه نموده بودم.

اخیراً شاهد این هستیم که برخی از صاحب نظران محترم در علوم فضایی، جایگاه و عملکرد پژوهشکده‌های سازمان را نقد کرده و خواستار جدا شدن این پژوهشکده‌ها از سازمان و پیوستن آن به وزارت علوم و ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند.

هدف از ایجاد پژوهشگاه و پژوهشکده زیر نظر مستقیم سازمان که ساختار را از حالت آژانس خارج نمود این بود که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ما، علوم بین رشته‌ای هنوز قابلیت شکل‌گیری ندارد. برای اینکه بتوان در یک پروژه فضایی چندین تخصص را کنار هم مدیریت نمود، نیازمند اشرافیت هستیم تا بتوانیم یک محصول را طراحی کرده و بسازیم. حال آنکه قابلیت هر دانشکده به صورت جداگانه در یک رشته و گرایش‌های مرتبط آن ایجاد گردیده است، بنابراین ما باید بتوانیم در یک ساختار فرادست پژوهشی به صورت هرمی (مدیریت بر اساس دستور از بالا و اجرای امر مافوق) خروجی ساختار ماتریسی (تشکیل کارگروه های هم عرض) دانشکده‌ها را که در قالب پژوهشکده‌های جوار صنعت، تعریف می‌شوند را مدیریت کرده و اقدام به تدوین استاندارد و مهمتر از همه علوم فناورمحور، بین‌رشته‌ای نماییم. با این مکانیزم خلا ایجاد پژوهشکده زیر نظر سازمان فضایی کشور نمایان می‌شود. اما متاسفانه این طرح بدون دخالت و کوچکترین نظرخواهی از طراح آن، درحال اجرا است.

عدم استفاده بهینه از نیروی انسانی

از دیگر مشکلات مدیریتی سازمان عدم استفاده بهینه از نیروی انسانی است. همانگونه که در سایت سازمان گفته شد، در وزارت دفاع و سازمان‌های هوافضایی تابعه، آن ده‌ها هزار نفر نیروی متخصص چنان بهینه مدیریت می‌شوند که خروجی این مدیریت کلان، صدها پروژه‌ای است که صنعت دفاعی کشور را واقعاً بالنده کرده است. اما دولت محترم، سازمان فضایی را با حدود ۲۰۰۰ نفر پرسنل، نیازمند چابک‌سازی می‌داند و این یعنی مدیریت فعلی سازمان قابلیت پایش و بهره‌برداری هدفمند این نیروی انسانی محدود را هم ندارد. جالب اینجاست که دستاوردهای مهم این منابع انسانی، نیز فقط بنام مدیران این مجموعه تمام می‌شود و موجبات دلسردی کارکنان این مجموعه می‌گردد.

امیدوارم دولت محترم، فرصتی را در شورای عالی فضایی بدهد که به صورت موشکافانه، تدبیر به کار رفته در طرح ملی ارتقای سازمان فضایی را در حضور صاحب نظران این رشته به درستی تشریح نمایم تا بتوانیم سازمان فضایی کشورمان را از این شرایط بحرانی خارج کرده و راه پیشرفت و بالندگی را با قدرت طی نماییم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شاگردومریدمجیدمجد
خاطرم هست که رهبر عزیزم جایی گفتند لعنت خدا بر کسانی که ما را ازپیشرفت علمی بازداشتند وهمچنین خاطرنشان کردند پیشرفت فناوری در کشور نشاط و رونق به وجود می ااورد قریب به همین مضمون حال باید خطاب به آقای روحانی گفت وباصدای رسا وبا خشم انقلابی گفت فاین تذهبون؟
شیعه انگلیسی
کارشکنی سیاه نمایی پالس دادن به استکبار چوب لای چرخ پیشرفت علمی و فناوری گذاشتن تاکید بر شعار ما نمیتوانیم تحریف عاشورا تعلیق هسته ای لجبازی با مج... دروغ وخدعه عوام فریبی عجب شاگردان مبرزی دارد مرحوم ماکیاولی روحش شاد ویادش گرامی
United States
باعث رفتن نخبه ها عدم اعتماد به انها می باشد - با رفتارهای نظیر بورس ها ی که انجام شد-
امان از طاغوت
عجب دلایل بی ارزشی. اشتغال مثلا 100 تا دانشمندان فضایی در برابر اشتغال هزاران نفر در زمینه ی مخابرات؟
شما نفهمیدی چی شده
یه بار دیگه متنو بخون
"مدیریت فعلی سازمان قابلیت پایش و بهره‌برداری هدفمند این نیروی انسانی محدود را هم ندارد. جالب اینجاست که دستاوردهای مهم این منابع انسانی، نیز فقط بنام مدیران این مجموعه تمام می‌شود و موجبات دلسردی کارکنان این مجموعه می‌گردد"
واقعیت محض
Germany
کاری نمی شود کرد ، از ام... دستور آمده که این ... بطور کلی باید هر چه زودتر از بین برود. این حضرات هم از اینجا شروع کرده اند. قرار است جمهوری اسلامی با کمک اعتدال اصلاح شود تا به اصولگرایی واقعی برسیم.
یک مطلع
Iran, Islamic Republic of
در مورد صنعت هسته ای دقیقا همین اتفاق افتاد چون قبل از شروع مذاکرات رسمی با کدخدا مدیران اصلی راه اندازی سایت نطنز و فردو برکنار شدند و دستور توقف تحقیقات بر روی غنی سازی و چرخه سوخت اورانیم در سازمان صادر شد و دانشگاهها موظف به ارائه جزئیات آمار تجهیزات هسته ای خود شدند که متعاقبا بعضی از آنها پلمپ شدند که نمونه آن پلمپ برخی از دستگاههای تحقیقاتی هسته ای در دانشگاه سیستان و بلوچستان قبل از سفر رییس جمهور به آن استان و سخنرانی در آن دانشگاه بود.
ضمن اینکه جلوگیری از پرتاب ماهواره های ساخته شده در دانشگاههای مختلف کشور در مدار از همین جنس برخورد بود.
محسن
منفی اشتباهی!
من برای سایت های گوناگون که خود را انقلابی می نامند متاسف هستم.
وقتی شما یک وبگردی و سری به سایتهای مختلف بزنید چه انقلابی و غیر انقلابی همگی به دنبال نشان دادن مشکلات و بزرگ کردن آن ها هستند و همه اش سیاهی است.
مثلا وقتی بی بی سی فارسی و العربیه را باز می کنی به یک نوعی کشور را سیاه و عقب مانده نشان می دهد
سایتهای مانند رجانیوز، عصر ایران، جهان نیوز، تابناک با انتقاد از دولت و بزرگ کردن مشکلات کشور نوعی دیگر از مشکلات را نشان می دهد.
نتیجه آن که بدونه این که متوجه شوید در سیاه نمایی دارید به دشمن مخصوصا غربی ها که همین را می خواهند کمک می کنید از طرف دیگر به مردم و مخصوص جوانان را از کشور خود دلزده می کند.
باب یکمی از آداب خوب ایرانی، از کارهای که در دولتهای مختلف شده است از آبادانی ها و عمرانی ها بنویسد.
همش مشکلات، مشکلات، مشکلات......
اسم خود تون گذاشتید انقلابی......
United Kingdom
اگر مشاورین بیشمار ولی در سایه تاکید میکنم در سایه دولت فعلی بگذارند و ارام بگیرند و ابگوشت بزباش خانه خود را به رخ صنعت کشور نکشند و در معرفی وزیر علوم افراط گری را کنار بگذارند شاید بسیاری از مشکلات صنایع هوافضا تا اکنون حل شده بود
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم .......................
محمدامین
Iran, Islamic Republic of
مچکرچی هستی تعطیلی صنعت هسته ی وتحقیقاتش مچکر تلیت کردن مخ مردم با به جهنم رفتن ها مچکرتعطیلی فردو آب سنگین اراک ونطنزهستی مچکراین هستی که اوبامای کثیف بیادبگه تحریم اینهارا مجبورکردسرمیزمذاکره بیان.مچکراین هستی که اسرائیل بیاندانیمیشنی برعلیه برنامه هسته ی بسازه وحضرت رئیس جمهورایران رابا لباس روحانیت تمسخرکنه؟
گمنام
Iran, Islamic Republic of
با سلام
بعنوان مشتی نمونه ی خروار لازم است عرض کنم که در دولت جدید به ماهواره ی شریف که آماده ی پرتاب است، تاکنون حتی اجازه ی رونمایی داده نشده است. علاوه بر آن بدلیل عدم حمایت سازمان فضایی، تیم سازنده ی آن نیز تا حد زیادی از هم پاشیده شد.
اقای ترکان با هشت تا سمت ُ مدیریت این مجموعه رو داره.معلومه که بهترین فکرش ! میشه جلوگیری از پرتاب ماهواره ها!لابد میخواد ترشی بندازه با ابگوشت بزباشش بخوره.
Iran, Islamic Republic of
خبرهای اخبار ویژه و کوتاه رو مجدد فعال کنید
تنها کاری که دولت بلده:
مذاکره بی حاصل است و ربط دادن هرچیزی به مذاکراه...
کارشناس ارشد سازمان فضایی
همین برنامه غیرمنطقی و نمایشی اعزام انسان به فضا بلای جان فناوری فضایی کشور شد و پاشنه آشیل آن.
توضیح جناب کارشناس ؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم!!!
وحید
Romania
اهمیت صنعت نفت کمتر از اهمیت صنعت هسته ای نیست (اگر بیشتر نباشد). توصیه می کنم سایت جهان گزارشی در مورد سیل مهاجرت نخبگان نفتی کشور به اقصا نقاط عالم تهیه کند تا مشخص شود که چه سرمایه هایی رو هر ساله از دست می دیم و کسی هم با خبر نیست.
Iran, Islamic Republic of
این دولت داره.... در همه زمینه ها داره ... پیشرفت و ترقی کشور رو ...

مجلس باید کاری بکنه... نباید به یک عده ... اجازه داده بشه هر ...
حسین
یعنی واقعا " متاسفم ( الان تمام مشکلات ایران شده این که چرا ما بجای 270 تا 280 دانشمند فضایی 1200 تا فعال و دانشمند در حوزه فضا داریم !!!!! )
بجای اینکه در پی افزایش این عدد به 4 تا 5 هزار نفر باشند می خوان اونو کاهشم بدن ؟؟؟؟؟؟!!!
متاسفم واقعا " متاسفم دقیقا" همون کاری که در هسته ایی کردن در اینجا هم خواهند کرد و کلیه دستاورد هایی که بخاطرش خون داده شده بخاطر لجبازی و تخریب دولت قبلی از بین خواهند برد
علیرضا
کدام 2000 نفر؟ واقعا اگر کسی سری به این سازمان بزنه متوجه میشه که این رقم با جمع تمام نیروهای خدماتی و فضای سبز و... است. آقایون برای خوشحال کردن اربابان خارجیشون میخوان تکنولوژی موشکی ایران رو محدود کنن که به لطف خدا نمیتونن. یه نگاه به سایتهای اسرائیلی علت ترس اونها از برنامه فضایی ایران رو نشون میده. واقعا پروژه های فضایی ما چه قدر هزینه روی دست دولت گذاشته؟بیست میلیارد تومن ؟ ارزش تکنولوژی های راهبردی ما چقدر است؟ بنده شاهد بازدید اقای ترکان از مجموعه سازمان بودم. بازدید اقای شریعتمداری هم بودم. وقتی فهم اقایون از مدیریت مملکت به همین اندازه است که clean room و آزمایشگاه های نانو رو که با میلیاردها تومن سرمایه گذاری درست شده میگن جمع بشه و تبدیل به فضای اداری بشه و طرح تجمیع و کوچگسازی سازمان رو کلید میزنن چه امیدی به اینده این مملکت باید داشت. وقتی اینها تصمیم گیرن مملکت باید هم سازمان فضایی نداشته باشه.
محمدحسین
Iran, Islamic Republic of
سازمان راهبرد کلانش رومیبایست تغییربدهد.
محمد سعید
با سلام. من یکی از کارکنان سابق یکی از پژوهشکده های زیر مجموعه سازمان فضایی هستم.دیدگاه مذکور مدیریتی و تصمیم گیری مبنی بر"دستاوردهای نیروی انسانی نیز فقط به نام مدیران تمام می شود." را کاملا تأیید می کنم. همچنین پژوهشکده ای که من 4 سال در آن مشغول به فعالیت بودم بدون دادن هیچگونه حق سنوات اقدام به ترک کار ظالمانه برایم زدند که با توجه به رشته کشاورزی اینجانب که قبل از ادغام کارایی داشت، ولی متاسفانه با ادغام انجام شده سوابق و کارایی خود را از دست دادم. که مدیران آن مجموعه باید این ظلم ها را باید پاسخ دهند.