جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۸
از تکذیب تا اعتراف صریح به استفاده از "خمیر مرغ"

استفاده از خمیر مرغ در کباب و حلیم! / توجیه عجیب پس از تکذیب

يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب: 382813
رییس انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران از استفاده گسترده از خمیر مرغ در اصناف برای پخت کباب و حلیم خبر داد و گفت: اگر استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس مشکل بهداشتی دارد باید استفاده از این محصول در اصناف نیز ممنوع و جلوی آن گرفته شود.
استفاده از خمیر مرغ در کباب و حلیم! / توجیه عجیب پس از تکذیب
در حالی که پس از انتشار خبر استفاده از "خمیرمرغ" آن هم خمیرمرغ تهیه شده از ضایعات مرغی، کارخانجات مطرح تولیدکننده سوسیس و کالباس با تکذیب این اخبار اعلام کردند از خمیر مرغ در تهیه محصولات خود استفاده نمی‌کنند. امروز رئیس انجمن صنایع فراورده‌های گوشتی در اظهارنظری صریح به استفاده از خمیر مرغ اعتراف کرد!

به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری دانشجو، چندی پیش یکی از پایگاه‌های خبری در گزارشی تصویری نحوه استحصال خمیر مرغ و خمیر اسکلت و البته مشکلات فنی و بهداشتی خمیر مرغ و دستگاه بادر پرداخت.

خمیر مرغ یا (MDM)، یکی از پرمصرف‌ترین مواد اولیه‌ای است که در فرمولاسیون تولید فرآورده‌های گوشتی همچون سوسیس و کالباس استفاده میشد. این محصول گوشت جدا شده از استخوان مرغ به روش مکانیکی است که ماده اولیه معمول مورد استفاده در کلیه کارخانه‌های صنعتی در اروپا و آمریکا است. پس از استحصال ران و سینه از لاشه مرغ که به طور جداگانه به مصرف تولید سوسیس و کالباس یا به دیگر فرآورده‌ها می‌رسد، حدود ۱۲ درصد گوشت روی استخوان باقی می‌ماند که با دستگاهی به نام Separator از آن جدا می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در این‌باره گفته بود: «حذف خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس قدم بسیار بزرگی است، چراکه از سلامت خمیر مرغ اطمینان نداریم؛ بنابراین ورود آن به چرخه تولید سوسیس و کالباس ممنوع شده است. وی البته با توجه به تجربه‌های ناموفق گذشته در حذف خمیر مرغ گفت: شرکت‌های تولید‌کننده سوسیس و کالباس از یک دوره زمانی برخوردار خواهند بود تا بتوانند خود را با ضوابط تطبیق داده و خمیر مرغ را حذف کنند.»

به گفته وی، خمیر مرغ، گوشت‌های مازادی است که پس از تمیز کردن مرغ، توسط دستگاهی جدا شده و به چرخه مصرف وارد می‌شود. دیناروند تأکید کرد: «نمی‌توانیم سلامت خمیر مرغ را تضمین کنیم، چرا که مشخص نیست ماده اولیه آن از سلامت برخوردار است یا خیر و ممکن است از چربی زیادی برخوردار باشد. بحث درباره حذف خمیر مرغ در سال‌های ۸۷ و ۸۸ نیز به‌صورت جدی مطرح بود اما رجوع به خبرها و گزارش‌های مربوط به آن زمان نشان می‌دهد مسأله حذف خمیر مرغ در نهایت منجر به حذف دستگاه‌های بادر از کارخانه‌های صنایع غذایی شد، فقط پنج ماه دوام آورد.»

اما خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو در تماس با برخی از مدیرعامل‌های کارخانجات مطرح فرآورده‌های گوشتی کشور با واکنش آن‌ها نسبت به اخبار منتشر شده مواجه شد. مدیرعامل این شرکت‌ها تاکید داشتند که از زمان ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ به هیچ عنوان از این فرآورده در تولید محصولاتشان استفاده نکرده‌اند.

* محمدی، مدیرعامل فرآورده‌های گوشتی "ک": این موضوع چه ارتباطی با کارخانه ما دارد

محمدی در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص خمیرمرغ‌ استفاده شده در برخی کارخانجات به خبرنگار اقتصادی "خبرگزاری دانشجو" گفت: این موضوع هیچ ارتباطی با کارخانه ما ندارد. ما کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی فراوانی در کشور داریم. وزارت بهداشت بررسی کند ببیند کدام کارخانه از خمیر مرغ استفاده کرده است. ما از خمیر مرغ استفاده نمی‌کنیم.

وی در ادامه افزود: البته باید تاکید کنم که خمیر مرغ ذاتا محصول بدی نیست. در گذشته کلیه شرکت‌ها از آن استفاده می‌کردند. این استفاده نیز با مجوز سازمان دامپزشکی انجام شده بود. اما از زمانی که بخشنامه دادند و استفاده از آن را ممنوع اعلام کردند، ما نیز از خمیر مرغ استفاده نکردیم.

محمدی درباره محتویات تشکیل دهنده خمیرمرغ اظهار داشت: . بستگی به شرکت دارد که از چه رویه‌ای استفاده کند. خمیر مرغ ممکن است از مرغ کامل استفاده شود و یا از بخش‌های دیگر مرغ. ممکن است شرکتی خدای نکرده تقلب کند و از بخش‌های غیرمجاز استفاده کند.

وی تاکید کرد: شرکت ما تقلبی انجام نداده است. درب کارخانه ما به روی عموم باز است و می‌توانند بازدید کنند. سازمان دامپزشکی، اداره استاندارد و اداره نظارت سازمان غذا و دارو همیشه از کارخانه ما بازدید دارند.

* پژمان داوری، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های گوشتی "س": با شرکت‌های متخلف برخورد کنید

پژمان داوری، مدیرعامل یکی از شرکت‌های مطرح تولیدکننده سوسیس و کالباس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"، با اشاره به صحبت‌های دکتر دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو درباره ممنوعیت استفاده از این ماده گفت: از سال ۱۳۸۹ و بر اساس اصلاحیه‌ استاندارد ۲۳۰۳ که ناظر بر تولید سوسیس و کالباس می‌باشد و استفاده از خمیر مرغ را ممنوع اعلام کرد، ما و بسیاری از کارخانجات استفاده از این ماده را متوقف کردیم.

وی افزود: البته روند توقف و استفاده مجدد از خمیر مرغ بسیار متغیر بوده است به طوری که این ماده در سال‌های اخیر چندین بار توسط سازمان‌های مختلف ممنوع و یا مجاز اعلام شده است. حتی در دو سال گذشته پروانه ساخت نیز از سوی وزارت بهداشت برای استفاده از خمیرمرغ صادر شد. اما در آخر سازمان استاندارد باز هم استفاده از این ماده را ممنوع کرد. از آن به بعد نه تنها شرکت ما بلکه تمامی شرکت‌های مطرح استفاده از این ماده را در محصولات خود متوقف کردند و وزارت بهداشت نیز بسیار سخت‌گیری می‌کرد.

داروی در ادامه اضافه کرد: تمام شرکت‌های بزرگ که عموما خمیر مرغ استفاده شده توسط آن‌ها، خمیر مرغ سالمی بود نیز این موضوع را رعایت کردند.

وی توضیح داد: خمیرمرغ سالم یعنی خمیر تهیه شده از مرغی که شکم آن کاملا خالی شده و تمیز می‌باشد و محصولات به دست آمده از آن نیز محصولات مناسبی خواهند بود.

مدیرعامل این شرکت مطرح با صحبت‌های چند وقت پیش رئیس سازمان غذا و دارو اشاره کرد و اظهار داشت: چند وقت پیش آقای دکتر اعلام کردند به شرکت‌هایی که قبلا پروانه ساخت داده بودند نیز دیگر پروانه ساخت نمی‌دهند. این مشکل همیشگی صنعت غذا است. ما همیشه با همین دعواها و درگیری‌های همیشگی میان دامپزشکی، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت مواجه بوده و خواهیم بود که متاسفانه هر کدام نیز قضیه را به طرفی می‌کشانند.

وی در ادامه با اشاره به گزارش یکی از پایگاه‌های خبری که در آن برای اولین بار عکس هایی نامناسب از یک واحد تولیدی سوسیس و کالباس منتشر شده بود، بیان داشت: در این گزارش عکس‌های خیلی نامناسب و بدی کار شده بود که برای ما نیز این سوال به وجود آمد که این کدام کارخانه است که در این شرایط تولیدی نامناسب فعالیت می‌کند.

داوری ادامه داد: البته خیلی جالب است که خبرنگار در این شرایط توانسته وارد کارخانه شود و عکس‌برداری انجام دهد. آن هم عکس هایی باکیفیت و زاویه دید مناسب که شاعبه مخفیانه گرفته شدن را منتفی می‌کند.

وی افزود: خواهش من از وزارت بهداشت و سازمان استاندارد و دیگر نهادهای مسئول این است که حتما با این چنین شرکت هایی برخورد صورت پذیرد. اگر شرکتی در زمانی که مصرف خمیر مرغ ممنوع است، با این شرایط تولید می‌کند، باید با آن برخورد شود. شرکتی که اینگونه تولید می‌کند به نظر من اصلا استاندارد ندارد.

مدیرعامل این شرکت مطرح اضافه کرد: نکته دیگری که به اشتباه در این گزارش آمده این است که گفته شده براساس استاندارد ملی و ضوابط کشور خمیرمرغ باید ازمرغ کامل استحصال شود، در صورتی که در این استاندارد (استاندارد ۲۳۰۳) آمده است که خمیرمرغ می‌تواند از مرغ کامل و یا اسکلت مرغ تهیه شود.

داوری گفت: آیا درست است که به خاطر یک یا چند شرکت متخلف با کل صنعت برخورد شود؟ ما و بسیاری از شرکت ها از زمان ممنوعیت استفاده از خمیرمرغ از این ماده استفاده نکرده‌ایم، هر چند که اعتقاد داریم استفاده از خمیرمرغ سالم بلاضرر است. تنها درخواست کردیم در محصولات صادراتی‌مان به عراق و کشورهای حوزه‌ خلیج‌فارس از این ماده استفاده کنیم.

وی افزود: این استدلال که ما نمی‌دانیم چه در این دستگاه‌ها می‌ریزید و برخی شرکت‌ها ممکن است خلاف کنند، استدلال قابل قبولی به نظر نمی رسد. چرا که اینگونه می‌توان حتی مصرف گوشت در کباب کوبیده را نیز ممنوع کرد، چون طبیعتا ممکن است بعضی افراد در این کباب‌ها، گوشت نامناسب بریزند.

مدیرعامل این شرکت مطرح تاکید کرد: مردم مطمئن باشند در حال حاضر سازمان استاندارد به صورت دوره‌ای از محصولات تمام کارخانجات صنایع غذایی نمونه‌گیری انجام داده و در آزمون‌های بافت‌شناسی این سازمان تمامی اجرای تشکیل دهنده محصولات مشخص می‌شود و مسلما اگر تخلفی صورت گرفته باشد با شرکت متخلف برخورد خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عموم می‌توانند از شرکت ما بازدید کرده و تمامی مراحل تولید را مشاهده کنند.

اما اظهارات این کارخانجات در حالی است که صحبت‌های امروز رئیس انجمن صنایع فراورده‌های گوشتی در این خصوص حکایت از اعتراف وی در استفاده از خمیر مرغ در کارخانجات دارد.

* رئیس انجمن صنایع فراورده‌های گوشتی: ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ، حدود ۲۰۰ میلیون دلار گوشت را در کشور از بین می‌برد

رمضان فلاحتی، رئیس انجمن صنایع فراورده‌های گوشتی با اشاره به اینکه اگر ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در سوسیس و کالباس اعمال شود حدود ۲۰۰ میلیون دلار گوشت در کشور هدر می رود، گفت: سازمان حمایت با تثبیت قیمت‌ها در چند سال گذشته عملا باعث افزایش تخلفات در صنعت فراورده‌های گوشتی شده است.

همچنین مجدی افلاکی، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی با اشاره به اینکه از ابتدای مهر امسال استفاده از خمیر مرغ در تولید فرآرده‌های گوشتی ممنوع شده است، اظهار داشت: با این ممنوعیت حدود ۷۰ هزار تن گوشت مرغ تولیدی در کشور معادل ۱۰ هزار تن گوشت قرمز وارداتی از بین می‌رود.

وی در نشست خبری با اشاره به اینکه برخی با صنعت سوسیس و کالباس خصومت شخصی دارند و اظهارات دروغ منتشر می‌کنند، افزود: استفاده از گوشت گربه در تولید سوسیس و کالباس از دروغ‌های بزرگی است که حتی نیاز هم به تکذیب کردن هم ندارد.

وی با بیان اینکه استفاده از خمیر مرغ در تولید فرآورده‌های گوشتی در همه کشورها وجود دارد، عنوان کرد: حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد گوشت مرغ به اسکلت آن می‌چسبد که با دست قابل جداسازی نیست و اگر تبدیل به mdm نشود این مقدار گوشت از بین می‌رود.

به گفته وی میزان تخلفات در صنعت فراوردهای گوشتی حداکثر ۵ درصد است.

رییس انجمن صنایع فرآورده‌های گوشتی ایران از استفاده گسترده از خمیر مرغ در اصناف برای پخت کباب و حلیم خبر داد و گفت: اگر استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس مشکل بهداشتی دارد باید استفاده از این محصول در اصناف نیز ممنوع و جلوی آن گرفته شود.

حال خودتان قضاوت کنید.

گزارش تصویری از نحوه تهیه خمیر مرغ:


تصویرشماره ۱ دستگاه بادر


تصویر شماره ۲ مرغ هلندی موجود در دهانه بادر


تصویر شماره ۳ امعاء و احشاء موجود درمرغ های هلندی که قبل از بادر شدن از بادر خارج شد


تصویر شماره ۴ نمونه از امعاء و احشائی که در مرغ هلندی حتما وجود دارد


تصویر شماره ۵ اسکلت هائی که جهت استحصال خمیر جمع آوری شده است


تصویر شماره ۶ اسکلت هائی که بر اثر مانندگی دچار فساد شده است



تصویر شماره ۷ ضایعاتی که جهت استحصال خمیر جمع آوری شده بود



تصویر شماره ۸ دهانه یک بادر که امعاء واحشاء درآن به وضوح دیده می شود.



تصویر شماره ۹ خمیر استحصال شده توسط دستگاه بادر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حالم بد شد! بابا نخوریم سوسیس و کالباس. نمیمیریم که!
اه. دیدنش تهوع آور بود. خواهشا بیشتر اطلاع رسانی کنید تا مردم از این آشغال ها نخرند و نخورند.
فکر کنم یه یک هفته ای نخورم از این اشغالا
Canada
عیب ندارد هفته بعد جبران میکنیم!
Canada
اگر مرغشان را تمیز کنند و چربی و پوست و کثافتش را بگیرند خمیر مرغ خیلی هم خوب است. وگرنه چلو مرغ هم با مرغ فاسد و پوست و یا بیتوجهی به شستن مرغ قبل از پختن (مشابه خیلی از تهیه غذاها) فرقی با تصاویر اینجا ندارد.
پس بگو چرا این حلیمی که خریدیم مثل کش شلوار کش می اومد
مجتبی
اینقدر بهتون گفتن سوسیس و کالباس نخورین گوش ندادین حتما باید ببینین با چه گندکاری تولید میشه تان خورین؟
لطفا را ههای شناسایی حلیم و کبابی که از خمیر مرغ استفاده می کنند را هم یک خبر کنید تا مخاطبان بخونند.