سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱

گلایه سرشار از بی‌تعصبی به زبان فارسی

دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب: 386918
همزمان با روز ملی خانواده، فروشگاه شکرستان با حضور مادر شهید مصطفی احمدی‌روشن‌ و همچنین برخی مدیران ارشد حوزه هنری افتتاح رسمی شد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، همزمان با روز ملی خانواده فروشگاه «شکرستان» با حضور محسن مؤمنی‌ شریف رئیس حوزه هنری، محمد سرشار رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان، مادر شهید احمدی‌روشن، علی حبیبی مدیرعامل مؤسسه آزاده و خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد.

* خدادی: بحران بشر امروز فرهنگی است/خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران درصدد راه‌اندزای سرویس ویژه جوانان است

محمد خدادی مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران که فروشگاه شکرستان از این رسانه اجاره شده است، ابتدا پیرامون دغدغه‌های فرهنگی و موضوع جوانان صحبت کرد و گفت: انقلاب اسلامی در عصر حاضر برگ برنده‌ای در محیط بین‌الملل و منطقه دارد.

وی افزود: بحران بشر امروز بحران اقتصاد و غذا نیست بلکه بحران فرهنگی است، هر چند دنیا با فقر روبرو شده ولی بشر امروز به دنبال رضایتمندی از خودش است.

مدیر عامل این خبرگزاری اصل مشترک کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را رضایتمندی از زندگی دانست و گفت: نسخه‌ای که برای این بحران وجود دارد، فرهنگ غنی اسلامی است که از وجوه مختلف از جمله معنا، رفرم، ظرفیت، تاریخی، زبانی و نیازهای بشر فرصت‌‌های خوبی دارد.

وی در تاکید بیشتر با بیان این مطلب که نسل امروز که در هر جامعه‌ای آینده آن کشور را می‌سازند و تحولاتی که در عرصه تکنولوژی به وجود آمده، این نیاز را ملموس کرده است، تصریح کرد: در گذشته نیز این نیاز وجود داشته اما به اندازه امروز هویدا نبوده است. ما که این ظرفیت را در اختیار داریم، تکلیف بیشتری در این زمینه احساس می‌کنیم. رهبر انقلاب بیش از هر کس دیگری بر این موضوع تأکید دارند و بر همین اساس است که بخشی از شعار امسال با محوریت فرهنگ نامگذاری شده است.

مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با اعلام خبر راه‌اندازی سرویس و حوزه جوانان در رسانه مطبوعش اضافه کرد: عقب‌ماندگی در ادای نلکلیف در قبال نسل جوان داریم. بر همین اساس، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران درصدد راه‌اندازی یک‌سرویس ویژه برای جوانان است تا به نیازهای متعدد این نسل در حوزه‌های مختلف بپردازد.

خدادی با بیان اینکه برای انجام این تکلیف، نیازمند هم‌افزایی هستیم، گفت: علاقه‌مندی به انجام این دست از امور فرهنگی میان سازمان‌ها وجود دارد، اما حلقه مفقوده در این زمینه، هم‌افزایی دستگاه‌ها است.

وی در سخنان خود به دغدغه رهبر انقلاب اشاره کرد و ابراز داشت: دغدغه‌ رهبر انقلاب در زمینه سبک زندگی، دغدغه امروز همه ماست، اما نتوانستیم در این زمینه محتواسازی خوبی انجام دهیم.

* سرشار: افتتاح فروشگاه شکرستان بعد از دهه اول ماه محرم و اواخر آبان ماه

در این مراسم محمد سرشار رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان به کارکردهای اساسی در این حوزه اشاره و ضمن تأکید بر روز مباهله که به عنوان روز خانواده نامگذاری شده، تصریح کرد: این نامگذاری فرصتی برای افتتاح فروشگاه شکرستان ایجاد کرد البته بعد از دهه اول ماه محرم و اواخر آبان ماه یک مراسم افتتاح اجتماعی هم برای این فروشگاه برگزار می‌کنیم تا گروه‌های هوادار در فروشگاه حضور یافته و مقابل هجمه فرهنگی غرب فعالیتی را آغاز کنیم.

وی گفت: مطالعاتی پیش از این در حوزه هنری کودک و نوجوان اتفاق افتاد که با توسعه مطالعه آنها در سال ۹۲، مجموعه متنوعی از این محصولات تجاری شده با نماد شکرستان وارد بازار شد که فروش بیش از یک‌میلیون و ۳۷۰ هزار جلد دفتر مشق با این نماد، نشان از موفقیت آن است.

رئیس حوزه هنری کودک و نوجوان یادآور شد: مهمترین نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد، مدل جدید تجاری‌سازی است؛ یعنی برخلاف مدل رایج که سرمایه‌های دولتی وارد عرصه اقتصادی می‌شوند و به بازارهایی ورود می‌کنند که حاکمیت در آن تخصصی ندارد، الگوی واگذاری بهره‌برداری تجاری را استفاده کرد که فعالان اقتصادی که حرفه‌ای‌ها و پیشکسوت‌های این حوزه هستند، وارد عمل شوند تا نمادهای بومی را وارد عرصه صنعت کنند.

این مدیر جوان با اشاره به افتتاح فروشگاه و با ابراز تاسف از اینکه کم کاری صورت گرفته گفت: متأسفانه مصوبه ۱۳ ساله شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی برخی از نهادها اجرایی نشده است. این فروشگاه کارکردهای متعددی دارد که نخست عرضه اختصاصی محصولات پویانمایی شکرستان است. در وهله دوم یک‌حامی است برای تولیدکنندگان و تجربه‌های موفق در داخل و خارج از کشور برای نمادهای بومی و سومین کارکرد آن نیز ایجاد هم‌ا‌فزایی میان شبکه‌های موجود در کشور است.

سرشار در ادامه به افتتاح این فروشگاه به مساحت ۱۵۰ متر مربع اشاره و تاکید کرد: فروشگاهی که امروز افتتاح می‌شود فضایی به مساحت ۱۵۰ متر مربع دارد و محلی است برای نمایش و فروش محصولات تولید شده با نمادهای بومی یا حامل نمادهای سالم هنری است.

* مومنی: بی توجهی به فرهنگ و زبان فارسی باعث شده که کم کم مردم تعصبشان نسبت به این زبان را از دست بدهند

بر اساس این گزارش، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری ضمن گرامیداشت روز خانواده به ۳ رکن خانواده موفق یعنی ایمان، اخلاق و خردورزی اشاره کرد و گفت: محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه خانواده موفق خانواده ای است که سه رکن ایمان، اخلاق و خردورزی را توام با خود دارد در سخنان اظهار داشت: اگر ما خودمان را به عنوان تمدن ساز می شناسیم و گفته شده که می توانیم در این فرآیند موثر واقع شویم باید توجه کنیم که بحث اول در این زمینه موضوع خانواده است.

رئیس حوزه هنری شکرستان را الگویی مناسب خواند و توضیح داد: معتقدم مجموعه شکرستان الگویی موفق و الهام بخش برای تولید محصولات فرهنگی برای خانواده هاست و موفقیت های به دست آمده توسط این تولیدات نیز نشان می دهد که مردم ما علاقمند به محصولات بومی هستند البته به شرط آنکه خوب تولید شده باشد به ویژه در عرصه نوشت افزار که گفته شده گردش مالی معادل چهار هزار میلیارد در سال دارد. به همین خاطر من بر این باورم که می توانیم افقی را برای رسیدن به مطلوبمان در این راه ترسیم کنیم که این اتفاق افتاده و به باور من چندان هم دور از دسترس نیست اما هنوز تا رسیدن به آن راه زیادی در پیش داریم.

این مقام مسئول به پخش و استقبال از شکرستان در سایر نقاط جهان اشاره و آسیای شرقی را یکی از مناطق عرضه آن عنوان و بیان کرد: مجموعه شکرستان علاوه بر داخل در کشورهای منطقه و کشورهای عربی هم با استقبال روبرو شده است و تاکنون ۱۲۰ قسمت از انیمیشن های آن توسط تلویزیون پخش شده است جدا از این در آسیای شرقی به ویژه در کره جنوبی و تایلند نیز از این انیمیشن ها استقبال خوبی به عمل آمده در کنار آن در فرانسه و برخی کشورهای انگلیسی زبان هم این انیمیشن های بسیار پسندیده شده است لذا می شود به این نتیجه رسید که اگر ما به اصول فرهنگی و ارزش های خودمان در تولید محصولات فرهنگی توجه کنیم در خارج از کشور هم مخاطبان زیادی داریم که در این بازار شلوغ می تواند راهکاری عملی در تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی راه نجات ماست پیش روی ما باز کند.

مومنی به همت ملی و سال فرهنگ همچنین دغدغه رهبر انقلاب هم اشاره کرد و با این بیان خاطره‌ای از رئیس جمهور برزیل عنوان داشت: رئیس جمهور سابق برزیل نقل می‌کرد که علت آنکه برزیل توانست به یک کشور نوظهور در عرصه اقتصاد مبدل شود همین تکیه به توان داخلی بود او در ادامه به اعطای وام از صندوق بین المللی پول هم اشاره میکند که آن را نپذیرفته است، چون شرایط بازپرداخت آن را که دیده چون از قشر کارگران بوده است تصمیم گرفته با تکیه بر نقاط قوت داخلی به تولید ملی کشورش به جای قرض از خارج، توجه نشان دهد.

مومنی ضمن گلایه از عدم توجه به زبان فارسی تصریح کرد: بی توجهی به فرهنگ ادب و زبان فارسی باعث شده که کم کم مردم ما هم در حال از دست دادن تعصبشان نسبت به این زبان باشند، اگر این مسئله فراگیر شود عواقب بدی را به همراه خواهد داشت. زبان فارسی برای ما مانند یک گنجینه است اما شما نگاه کنید وقتی امروز از خیابان جمهوری اسلامی که خیابان مرکزی تهران است عبور می کنید چقدر شاهد تابلوهای تجاری هستید که با زبانی غیر از فارسی نوشته شده است اینها به نظر من نشانه نوعی بیماری است که باعث می شود تعصبمان را به فارسی از دست بدهیم.

در این مراسم به مناسبت روز خانواده از مادر شهید احمدی روشن تجلیل به عمل آمد، و سپس خانم سالاریان، مادر شهید احمدی روشن در جملاتی ابراز داشت: خانواده‌های ما دفاتری را تهیه می‌کنند که تصاویر آنها سنخیتی با فرهنگ اسلامی و ایرانی ندارد. به نظرم در این زمینه کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه خوب است با تصاویر شکرستان تمام لوازم جانبی تهیه و عرضه شود، افزود: اگر به کودکان ما دفاتری عرضه شود که تصاویر ایرانی اسلامی داشته باشد، قطعا جذابیت در آنها باعث استقبال این گروه سنی خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *