شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

بازتاب تمدید مذاکرات در رسانه های جهان

سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 393118
انتشار خبر تمدید مذاکرات در عین پیشرفت بزرگ به مذاق برخی رسانه های بین المللی خوش نیامد و در همین حال بسیاری رسانه های دیگر نیز از مواضعی منطقی اقدام به نقد و بررسی این خبر کردند.
به گزارش جهان به نقل از شبکه خبر؛ روزنامه الرای العام نوشت بعد از « پیشرفتی بزرگ » در وین مذاکرات هسته ای ایران هفت ماه دیگر تمدید شد. به نوشته امروز روزنامه الرای العام چاپ کویت دراینترنت،‌ ایران و گروه پنج به علاوه یک دیروز در وین، در خصوص تمدید مذاکرات هسته ای تا اول ژوئیه آینده یعنی هفت ماه دیگر به توافق رسیدند و قرار شد در مدت سه ماه به توافقی بر سر اصول اساسی دست یابند و در مقابل تهران هم هر ماه هفتصد میلیون دلار از دارائیهای مسدود شده خود در غرب در حین اجرای مذاکرات دریافت کند. دراین راستا فیلیپ هاموند وزیر امورخارجه انگلیس در پایان مذاکرات اعلام کرد طرفهای مذاکره کننده درباره تمدید مذاکراتی که دیروز مهلت آن خاتمه یافت به توافق رسیده اند و مذاکرات قرار است از ماه دسامبر آینده از سرگرفته شود. هاموند همچنین تصریح کرد مذاکرات طبق بندهای توافقنامه اول که در نوامبر دوهزارو سیزده در ژنو حاصل شده است ادامه خواهد یافت. بنا به گفته وی ایران و گروه پنج به علاوه یک در دور اخیر مذاکرات « پیشرفت زیادی » داشته اند.

الاخبار نوشت استقبال رژیم صهیونیستی از حاصل نشدن توافق در وین نشان دهنده ناامیدی و انزوای این رژیم است. به نوشته روزنامه الاخبار چاپ بیروت، استقبال اسراییل از تمدید مذاکرات هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک، نشان دهنده این نیست که خواسته های اسراییل در حال تحقق است بلکه نشان می‌دهد اسراییل شیوه هماهنگی با گزینه بد در مقابل گزینه بدتر را در پیش گرفته است. این موضع اسراییل، نشان می‌دهد که تل آویو از اینکه شش کشور بزرگ در برابر شرطهای آن تسلیم شوند، ناامید شده است. اسراییل همواره امیدوار بوده است که دست نیافتن به توافق به لغو گزینه دیپلماسی و اعلام شکست آن منجر شود اما در حال حاضر می‌بینیم با وجود اینکه توافقی حاصل نشد، مذاکرات ادامه خواهد داشت و گزینه هایی که اسراییل امید داشت رخ دهد، از جمله گزینه نظامی، مهار شده است.

پایگاه اینترنتی فارن افرز در گزارشی به قلم پیتر فیور و اریک لوربر تحت عنوان «دیدگاه بلندمدت درباره ایران، ‌کار واقعی پس از امضای توافقنامه هسته ای با ایران آغاز می شود»‌ نوشت :‌ اگرچه جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و همتایان اروپایی وی در نهایت موفق نشدند با مذاکره کنندگان ایرانی به توافق نهایی دست پیدا کنند ، ولی تمدید هفت ماهه طرح اقدام مشترک به دو طرف امکان می دهد تا برای دستیابی به مصالحه نهایی فرصت بیشتری داشته باشند . ولی از سوی دیگر این تمدید مهلت ، مناقشات تلخ میان کاخ سفید و کنگره را بر سر توافق با ایران بر سر هر شرایطی بیش از پیش طولانی می کند.

اوباما می گوید با هر توافق بدی کنار نخواهد آمد ولی وی بر سر پذیرش برخی سازش کاری ها تحت فشار بی امان قرار دارد. ناتوانی در کنار آمدن با ایران به فهرست رو به افزایش شکست های دیپلماتیک اوباما اضافه خواهد شد و این فهرست را طولانی تر خواهد کرد. با این همه کنگره نیز باید در قبال هر گونه زیاده روی در سخت گیری بر دولت محتاط و دوراندیش باشد چرا که اتخاذ موضعی افراطی ممکن است موجب بروز تفرقه و شکاف میان آمریکا و اروپا شود و موجب شود شیرازه رژیم تحریم ها همانگونه که در خصوص تحریم های چند ملیتی بر ضد عراق در اواخر دهه ۱۹۹۰ از هم پاشید ، درباره ایران نیز از هم فرو بپاشد.

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در تحلیل خود نوشت، دیپلماسی اروپایی در مذاکرات هسته ای ایران بیشتر نتیجه می دهد. کریستین ساینس مانیتور در تحلیلی به قلم سارا میلر لیانا افزود: مذاکرات به شدت فشرده درباره برنامه هسته ای ایران روز دوشنبه به پایان رسید. اما برای اتحادیه اروپا توافق برای تمدید گفتگوها و تعیین ضرب الاجل جدید ممکن است یک نقطه عطف برای بازوی سیاست خارجی جوان این اتحادیه محسوب شود، در حالی که همه آن را یک نهاد ناکارآمد توصیف می کردند. لیانا در ادامه افزود:‌ برخی منتقدان نهاد اقدام خارجی اتحادیه اروپا را که در سال ۲۰۱۱، آغاز به کار کرده بود را یک لایه ای دیگر از بروکراسی در اتحادیه اروپا در نظر می گرفتند. دولت های عضو این اتحادیه در سیاست خارجی هر کدام راه مستقلی را در پیش می گیرند، مانند همان شیوه ای که درمقابله با بحران اوکراین اتخاذ می کنند. اما درمسئله ایران، اتحادیه اروپا یکصدا شد و حامیان این شیوه استدلال می کردند که اکنون فرصتی به وجود آمده است تا بتوان به چیزهای ارزشمندی دست یافت که اعضای اتحادیه اروپا با اتخاذ رویه های مستقل نمی توانند به آن دست یابند.

همچنین الحیات نوشت: حوادث تاریخی نزدیک و دور در گذشته، میان ایران و غرب، بحران اعتمادی به وجود آورده که هم اکنون در روند مذاکرات هسته ای تاثیر گذار است. روزنامه الحیات چاپ لندن در شماره امروز خود در اینترنت در مقاله ای به قلم حازم صاغیه نوشت : علل پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای ایران و اعضای شورای امنیت به اضافه آلمان کاملاً مشخص و علل اختلال در ادامه مذاکرات و شکافهای موجود هم که منجر به اختلاف شده روشن است.

ایرانی ها می توانند روی قدرت خود که منکر نظامی بودن برنامه هسته ای شان هستند حساب باز کنند. ایرانی ها اندکی پس از انقلاب ۱۹۷۹ در معرض حمله سخت عراق قرار گرفتند که مورد حمایت متحدان عربی و غربی اش بود. این حمله به جنگی طولانی نزدیک به یک دهه تبدیل شد و طی آن حدود یک میلیون نفر کشته شدند. ایرانی ها همچنین می توانند با الگو قرار دادن رویدادهای تاریخی به تاریخ به فعالیتهای بین المللی خوشبین باشند و از آن کمک بگیرند که در این صورت باید صبر و مراقبت پیشه کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *