جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۶
بندی مهم در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه

دستوری که همه دولت‌ها بر زمین گذاشتند/ رهبر انقلاب: "جلوی قاچاق را به‌طور قاطع بگیرند"

شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب: 431458
بند ۵۸ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه به مقابله با کالای قاچاق و ارز اختصاص یافته که نگرانی عالی‌ترین ارکان نظام نسبت به روند رو به گسترش قاچاق را نشان می‌دهد؛ ولی قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سال ۹۲ در دولت خاک می‌خورد.
دستوری که همه دولت‌ها بر زمین گذاشتند/ رهبر انقلاب: "جلوی قاچاق را به‌طور قاطع بگیرند"
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی هفته گذشته در نامه‌ای به آقای روحانی رئیس‌جمهور، سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه را ابلاغ کردند.

یکی از ۸۰ بند این سیاست‌ها، مقابله با قاچاق کالا و ارز است. در بند ۵۸ آمده است: پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار.

هرچند این بند به‌طور خلاصه و مجمل به مقابله با قاچاق اشاره کرده، اما محتوای آن بسیار گسترده است، زیرا مقابله با قاچاق کالا و ارز از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار، یک زنجیره طولانی را در بر می‌گیرد که می‌توان گفت شامل تمامی گمرکات و مرزهای کشور، عناصر حمل و نقل کالا، تمامی انبارها، مراکز توزیع، عمده‌فروش‌ها و در نهایت خرده‌فروش‌ها و در یک کلام اصناف می‌شود.

بدون اغراق حتی اگر فقط همین یک بند یعنی بند ۵۸ سیاست‌های کلی برنامه ششم در ۵ سال آینده اجرا شود، بزرگترین خدمت به تولید ملی و اقتصاد کشور در دوران پس از انقلاب صورت خواهد گرفت.

وضعیت قاچاق کالا در کشورمان هم‌اینک به‌حدی نگران‌کننده است که اختصاص یک بند از سیاست‌های کلی برنامه ششم به آن نشانه علم و آگاهی مقامات عالی نظام به این معضل بزرگ است.

تصریح بر پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز در سیاست‌های کلی برنامه پنجم را می‌توان مکمل تذکرات و هشدارهای چند سال اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به ضرورت رسیدگی به این عامل مهم تضعیف تولید ملی دانست.

* نگویند نمی‌شود، کاملاً می‌شود؛ جلوی قاچاق را به‌طور قاطع بگیرند

رهبر معظم انقلاب به‌خصوص در یکی دو سال اخیر به‌شدت از دستگاه‌های مسئول، مقابله جدی با قاچاق کالا و ارز را مطالبه کرده‌اند.

به‌عنوان مثال ایشان در دیدار جمعى از کارگران سراسر کشور در ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ فرمودند: «یکی دیگر از ارکان (تقویت تولید داخلی)، دستگاه مبارزه با قاچاق است. مسئله مبارزه با قاچاق را این‌همه ما تأکید کردیم؛ دولت‌های مختلف از سالها پیش همین‌طور مرتب آمده‌اند رفته‌اند؛ خوب، این کار یک کاری است که باید تحقق پیدا کند و این هم ممکن است؛ نگویند نمی‌شود، کاملاً می‌شود؛ جلوی قاچاق را به‌طور قاطع بگیرند. بنده یک وقتی گفتم فقط سرِ مرز دنبال قاچاق نروید؛ میلیاردها دلار امروز در داخل کشور ــ که حالا من چون رقم دقیقش را مختلف می‌گویند، نمی‌توانم معیّن بکنم که چقدر؛ اما رقمهای گزافی گفته می‌شود ــ دارد صرف جنس قاچاق می‌شود. قاچاق را از لب مرز و از پیش از مرز تا داخل مغازه دنبال کنید. این، یک قلم بسیار مهم است؛ یک کار بسیار مهم است. و آن کسانی که این کار را بکنند، آنها هم دارند مجاهدت می‌کنند، آنها هم دارند عبادت می‌کنند؛ این هم حسنه است.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=29566

رهبر انقلاب در دیدار اخیر مسئولان نظام با ایشان نیز مجدداً به بحث مقابله جدی با قاچاق پرداختند: «گاهی می‌گویند فلان چیز، کیفیّت خارجی را ندارد؛ اشکال ندارد؛ اگر می‌خواهیم کیفیّت پیدا کند، باید کمکش کنیم. [اگر] کمک بکنیم، کیفیّتش هم بالا خواهد رفت والّا روزبه‌روز تنزل پیدا خواهد کرد. مقابله جدی با واردات بی‌منطق، یکی از کارهای لازم است؛ مقابله جدی با قاچاق، یکی از کارهای لازم است».
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=30069

رهبر انقلاب در اولین روز سال جاری با تبیین رویکرد کلان اقتصادی کشور، به نقش مهم مبارزه با قاچاق کالا و ارز اشاره کردند.‌ ایشان در تبیین راه‌های تقویت تولید داخلی فرمودند: «حمایت از بنگاه‌های متوسط و کوچک، تقویت فعالیت بنگاه‌های دانش‌بنیان، ایجاد نهضت کاهش خام‌فروشی، تسهیل سرمایه‌گذاری، کاهش واردات کالاهای مصرفی و مبارزه با قاچاق، راه‌های حمایت از تولید داخلی است که البته بانک‌ها می‌توانند در این خصوص، هم نقش حمایتی داشته باشند و هم نقش تخریبی؛ لذا مسئولان ارشد بانکی کشور باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند».
http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=29228

* رقمهای عجیب‌وغریبِ گیج‌کننده بیست و چند میلیاردی قاچاق

بهمن‌ماه سال گذشته نیز رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت روز ملی مهندسی مجدداً نسبت به مسئله قاچاق هشدار دادند؛ هشداری که صریح‌ترین نوع خود در بیانات ایشان محسوب می‌شود: «سعی کنید که این فشار واردات بر کشور را کم کنید؛ این یک مسئله واقعاً مهمی است. امروز فشار واردات، کشور را دارد از پا در می‌آورد؛ بهانه‌های مختلفی هم وجود دارد، مثلاً مسئله قاچاق؛ رقمهایی که این روزها می‌گویند، رقمهای عجیب‌وغریبِ گیج‌کننده بیست و چند میلیارد قاچاق [است‌]! واقعاً سر انسان گیج می‌رود. خوب، حالا آن‌وقت به‌بهانه اینکه قاچاق نشود، پس ما راه را باز کنیم که از طریق قاچاق نیاید، از طریق گمرکات بیاید که ما بتوانیم سودی هم ببریم؛ این به‌نظر من منطق قوی‌ای نیست؛ کاری کنید که محصولات کشور مقهور واردات نشود. این محصولات همان محصولاتی است که در این بخشهای مختلف به‌وسیله جوان‌های بااستعداد ما، مردان مؤمن ما، توانای ما، بعضاً نابغه ما دارد به‌وجود می‌آید و تولید می‌شود. این یک نکته است که به‌نظر من بسیار مهم است».
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=28988

* خلأ قانونی نداریم

لازم به یادآوری است آنچه در بند ۵۸ سیاست‌های کلی درباره «پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار» درج شده، با قوانین و مقررات موجود، قابل تحقق است. قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز که پس از چند سال تدوین و بررسی توسط متخصصان کشور در سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید، راهکارهای اساسی،‌ به‌روز و نوینی برای پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار ارائه کرده است.

در این قانون، تمامی خلأهای قانونی برای مقابله با قاچاق کالا و ارز که نتیجه تجارب سه دهه اخیر بود رفع شده است. همچنین ایجاد ابزارها و سامانه‌های نوین تجارت نیز در این قانون دیده شده که اجرای آنها راه را بر تمامی منافذ ورود، حمل، انبار، توزیع و فروش کالاهای قاچاق خواهد بست. جامعیت و هم‌پوشانی این سامانه‌ها به‌گونه‌ای است که کالای قاچاق حتی در صورت عبور از هر یک از مراحل ورود، حمل، انبار، توزیع و فروش، با درصد بسیار بالایی در مراحل بعد در تور گسترده دیده‌بانی قاچاق، گیر خواهد افتاد.

به‌عنوان مثال،‌ با اجرای کامل قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمامی فرآیندهای چرخه واردات کالا یعنی دریافت کارت بازرگانی، ثبت سفارش واردات، مجوز دریافت ارز از بانک، تخصیص ارز، واردات کالا به گمرکات، ترخیص از گمرکات، حمل کالا، انبار کردن آن، حمل مجدد، عرضه به عمده‌فروشان و خرده‌فروشان به‌صورت الکترونیکی و آن‌لاین خواهد شد و در هر مرحله از این فرآیند امکان استعلام آن‌لاین برای دستگاه‌های نظارتی، انتظامی و قضایی وجود دارد. بدین ترتیب کالایی که به‌صورت قاچاق وارد کشور شود، به‌راحتی قابل شناسایی است. ضمناً چون تمامی این فرآیند به‌صورت الکترونیکی در می‌آید، امکان جعل اسناد برای کالاهای قاچاق به صفر خواهد رسید. همچنین با اجرای طرح‌های کدینگ کالا و شناسه‌دار کردن کالاهای وارداتی، کالاهای قاچاق حتی در صورت عبور تقریباً محال از تمامی مجاری فوق، در مرحله فروش گیر خواهند افتاد.

از این رو گام اول برای مقابله جدی با پدیده مخربی که رهبر انقلاب از رقم‌های عجیب‌وغریبِ گیج‌کننده آن گلایه کرده‌اند، اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. با این حال متأسفانه با گذشت یک سال و نیم از تصویب این قانون،‌ دولت یازدهم از اجرای آن خودداری کرده است.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حذف و جلوگیری از طرح هایی مثل شبنم و ایران کد که میتونست به شفافیت مالی کمک کنه، واقعا فاجعه است و حتی میتونه یک خیانت تلقی بشه!
باید جوابدن که چرا جلوی شفافیت مالی و معلوم شدن گردش های سرمایه گرفته میشه...
همه چیز رو نمیشه با بهانه تحریم ماستمالی کرد...
این حجم قاچاق با ساک و چمدون وارد نمیشه که!
ببینید کیا وقتی که صحبت از طرحی برای مبارزه با قاچاق میشه، شروع میکنن به سنگ اندازی...
حساب دو دو تا چهار تاست!
اگر به سمت شفافیت مالی بریم، قاچاق تا حد زیادی کنترل میشه...
Romania
...ما ملت پشت رهبری هستیم و ومنتظر اذن رهبری درباره وطن فروشا وخائنین واختلاسگرها هستیم ...
يادتون وقتي وزير صنايع مي خواست كارخانه يك شركت خارجي سيگارا را در ايران راه اندازي كنند خود شما چقدر انگ زديد درصورتيكه اگر در ايران توليد مي شد ديگر قاچاقش سودي نداشت حال بايد ديد كيا مخالف بودند!
تعزيرات
...قانون قاچاق اجرايي شده ولي براي مشتي بد بخت و گرفتار حاشيه نشين و مرز نشين ضعيف
أفراد صنفي اصلي برخوردار از اين پديده اگر هم با چالش دستگاه هاي رسيدگي كننده مواجه شوند به راحتي امكان اخذ دستور توقف از مقامات خاصه ...رو دارند (اعتقادي به رعايت وإجراي قانون و منويات رهبري نيست )
...