چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰
لیبرال دموکراسی غرب در حال فروپاشی؛

دولت آمریکا در آستانه ورشکستگی اقتصادی

دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۹
کد مطلب: 175354
موسسه رتبه‌بندی "مودیز" درباره وضعیت مالی در آمریكا هشدار داده و اعلام کرده است آمریكا بزرگترین كشور مقروض جهان است. ریسك بازپرداخت اعتبارات در آمریكا افزایش یافته و در صورت عدم توافق در كنگره این كشور، دولت دچار ورشكستگی خواهد شد.
به گزارش جهان، پس از بروز بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۸ که از امریکا شروع شده و تقریبا به تمام جهان سرایت کرد نه تنها در این سال ها وضع اقتصاد آمریکا بهتر نشده بلکه باعث سقوط دولت ها و در نهایت خبرها حاکی از ورشکستگی دولت آمریکا می باشد.

رييس صندوق بين المللي پول هشدار داد: بحران بدهي آمريكا منجر به ورشكستگي دولت واشنگتن می شود که اين مساله آثار مخرب زيادي بر ثبات و آرامش اقتصاد جهاني خواهد داشت.

كريستين لاگارد در این زمینه تاكيد كرد: سياستمداران دو حزب عمده آمريكا بايد هر چه سريعتر در خصوص سقف بدهي دولت فدرال به توافق برسند. ورشكستگي دولت آمريكا تاثيرات نامطلوب زيادي بر ثبات اقتصاد آمريكا و اقتصاد جهان خواهد داشت .

وي در ادامه افزود: من نمي توانم حتي براي يك لحظه به ورشكستگي دولت آمريكا فكر كنم . اقتصاد آمريكا دو راه بيشتر ندارد يا بايد سقف بدهي هاي دولت فدرال را افزايش دهد يا با افزايش نرخ بهره بانكي موافقت كند .
پیشتر نیز موسسه رتبه‌بندی اعتباری "استاندارد و پورز" با شگفتی اعلام كرده بود كه آمریكا جایگاه بالای اعتباری خود را از دست خواهد داد. داده‌های اعتباری در آمریكا از وضعیت «ثبات» به سوی رتبه «منفی» در حال تغییر است.

هفته گذشته روز پنجشنبه رسماً دور دوم برنامه خريد داراييها توسط فدرال رزرو پايان يافت. موضوعي كه ماه‌ها عاملي براي جهت دهي به نوسانات دلار بود. در حال حاضر موضوع سقف بدهي‌ها و بن‌بست سياسي بر سر اين موضوع، مهمترين تهديد براي دلار محسوب مي‌شود.

در همین زمینه خبرگزاري روسي 'ابتارتاس' روز سه شنبه هفته گذشته اعلام كرد: آمريكا در آستانه ورشكستگي اقتصادي قرار گرفته است.

اين خبرگزاري در گزارشي از آمريكا اعلام كرد: بدهي دولتي آمريكا به حداكثر ظرفيت آن به ميزان ۱۴ تريليون و ۳۰۰ ميليارد دلار رسيده است.

بر اساس گزارش های موجود حجم بدی‌هاي هاي خارجي آمريكا در حالي به اين رقم هنگفت رسيده است كه بنا بر اعلام صندوق بين المللي پول، توليد ناخالص داخلي اين كشور در سال ميلادي گذشته بر اساس هر دو شاخص 'اسمي' و 'قيمت مصرف كننده' ۱۴ تريليون و ۶۲۴ ميليارد دلار بوده است.

پيش بيني می شود دولت آمریکا برای جلوگیری و یا به تاخیر انداختن ورشکستگی اقتصادی در نخستين گام، تامين مالي دو صندوق بزرگ بازنشستگي آمريكا را قطع کند. اتخاذ اين تدبير و تدابير ديگر از طرف دولت آمريكا، امكان گريز از ورشكستگي تا آغاز ماه اوت را فراهم خواهد كرد.

مقام‌هاي بانكي آمريكا از ادامه فعاليت يك بانك ديگر در ايالت ايلينويس و دو بانك ديگر در ايالت كلرادو جلوگيري كردند تا تعداد بانك هاي ورشكسته اين كشور از ابتداي سال ۲۰۱۱ تاكنون ۵۱ بانك ورشكسته شده اند.

تعداد بانك‌هاي ورشكسته آمريكا در سال ۲۰۱۰ به ۱۵۷ مورد با ۹۲ ميليارد دلار دارائي رسيد. در سال ۲۰۰۹ نيز بيش از ۱۴۰بانك با ۱۶۹ ميليارد دلار دارائي در آمريكا ورشكست شده بودند. ورشكستگي بانك‌هاي آمريكا در سال ۲۰۰۹ بيش از ۳۶ ميليارد دلار زيان به موسسه بيمه پس‎اندازهاي آمريكا وارد كرد. ورشكستگي بانك‌هاي آمريكا در سال ۲۰۱۰ نيز ۲۱ ميليارد دلار به اين موسسه زيان وارد كرده است.در سال ۲۰۰۸ نيز ۲۵ بانك و در سال ۲۰۰۷ تنها سه بانك در آمريكا ورشكست شده بودند.

گفتنی است در هفته گذشته متوسط ارزش دلار آمريكا در برابر اكثر اسعار نسبت به متوسط هفته‌ي ماقبل تضعيف شد. متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر يورو، دلار كانادا و فرانك سوئيس، به ترتيب ۸۶، ۶۱ و ۲۹ درصد كاهش و در برابر پوند و ين به ترتيب، ۳۹ و ۵۶ درصد افزايش يافت.

به نرخ‌هاي پايان وقت بازار نيويورك، در هفته گذشته هر يورو در محدوده ۱.۴۵۳۱- ۱.۴۲۷۹ دلار و هر پوند در محدوده ۱.۶۰۷۲- ۱.۵۹۸۷ دلار در نوسان بودند. همچنين هر دلار نيز در دامنه ۸۱.۱۱ – ۸۰.۵۴ ين متغير بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *