دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۱
۵

یارانه‌بگیران سال جدید ۴ گروه شدند

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 405556
سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: چهار گروه برای دریافت یارانه نقدی و غیرنقدی در سال آینده مشخص شدند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدمهدی مفتح سخنگوی تلفیق امروز در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به تعیین تکلیف تبصره ۲۱ لایحه بودجه در مورد هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: کمیسیون تلفیق در رابطه با مسائل مهم به نظر دولت توجه زیاد دارد، زیرا باید این موضوع عملیاتی شود و اطلاعات اجرایی و ریز آن در دست دولت است و در صورتی که دولت معتقد به این موضوع باشد، می‌توان آن را به خوبی اجرا کرد، در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهد شد.

وی تأکید کرد: آنچه در کمیسیون تلفیق تصویب شد، مورد تأیید نماینده دولت که سخنگو و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است، بود و در حقیقت پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه مورد تأیید قرار گرفت و نماینده دولت نیز آن را به صراحت تأیید کرد.

به گفته سخنگوی تلفیق بودجه، درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده ۴۸ هزار میلیارد تومان است.

وی در مورد هزینه‌های آن بیان داشت: ۵ هزار میلیارد تومان برای تولید، حمل و نقل عمومی، بهینه‌سازی مصرف انرژی، واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی اختصاص می‌یابد.

مفتح ادامه داد: ۱۰ درصد از درآمد هدفمندی که ۴.۸ هزار میلیارد تومان است،در بخش بهداشت و درمان هزینه خواهد شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تا ۳۷ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی موضوع ماده ۷ هدفمندی تعریف شده است، گفت: بر این اساس چهار گروه می‌توانند یارانه دریافت کنند:

۱ـ کلیه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی
۲ـ‌ عشایر و خانوارهای ساکن روستاها
۳ـ کلیه بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی مشروط به اینکه حداکثر مستمری تا ۲.۵ میلیون باشد.
۴ـ‌ کلیه خانوارهایی که برای سازمان هدفمندی احراز شده و درآمد ماهانه آنها زیر ۲.۵ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد، از محل صرفه‌جویی حذف خانوارهای پردرآمد، اعتبار آن در هر استان به بنگاه‌های تولیدی همان استان و ایجاد اشتغال مولد اختصاص یابد.

مفتح تأکید کرد: یارانه نقدی همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود و خانوارهای یارانه‌بگیر می‌توانند به جای دریافت یارانه نقدی، یارانه سود تسهیلات مسکن تا یک و نیم برابر یارانه نقدی بگیرند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به اینکه ۱.۲ هزار میلیارد تومان برای یارانه تسهیلات مسکن تخصیص یافت که برای خانوارهای آسیب‌پذیر روستایی، مسکن مهر، سکونتگاه‌های حاشیه شهرها و ساماندهی مسکن بافت فرسوده خواهد بود.

این نماینده مجلس عنوان کرد: جابه‌جایی تا ۱۰ درصد در این ردیف‌های بودجه بلامانع است، همچنین ۱۰۰ درصد درآمد از محل افزایش برق در سال ۹۳ و ۹۴ تا مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان به صنعت برق اختصاص می‌یابد.

مفتح به دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق اشاره کرد و افزود: وزارت ارتباطات مکلف شد، با مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، فیبر نوری در حوزه خارجی اقدام کند، تا سهم مناسب از بازار پهنای باند منطقه را کسب کند.

همچنین تا ۱۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی و جاری دستگاه‌های وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأیید وزیر به صورت وجوه اداره‌شده در جهت اهداف زیر هزینه شود:

۱ـ ارتقاء بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات
۲ـ ارتقاء سطح فناوری
۳ـ ارتقاء کیفیت تولید زیربخش ارتباطات
۴ـ ارتقاء برنامه‌های نرم‌افزاری
۵ـ ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی آی‌‌سی‌تی

وی ادامه داد: حداقل ۸ درصد اعتبارات عمرانی هر استان به طرح‌های هادی روستایی اختصاص می‌یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با نام و ياد خدا
بازهم بحث حذف يارانه بگيران مرفه آمد و اخبار و تصميماتي كه نگراني را به دل مردم مي‌آورد. روز 14 بهمن 93 و در ايام با بركت دهه فجر ، يكي از نمايندگان از عزم مجلس براي حذف يارانه خانوارهاي با درآمد 2 ميليون 500 هزار تومان و بالاتر خبر داد. خبري كه بوي بي عدالتي و نا اميدي دارد و معلوم نيست اين مبلغ بر چه مبنا و اساسي انتخاب و اعلام شده است. و هيچ گونه ملاحظه‌اي در خصوص تعداد افراد خانوار ، تعداد شاغلان هر خانوار ، محل زندگي خانوار و... نشده است.
1- آيا براي يك خانوده‌ 5 نفره و خانواده 2 دو نفره با فرض درآمد مساوي ، مي شود يك تصميم مشترك گرفت؟
با فرض درآمد 2 ميليون 500 هزار توماني براي خانوار 5 نفره ، سرانة درآمد اين خانوار 500 هزار تومان است.
و با فرض درآمد 2 ميليون 400 هزار توماني براي خانوار 2 نفره ، سرانة درآمد اين خانوار 1 ميليون 200 هزار تومان است.
خوب با اين تصميم ما مي خواهيم يارانه خانوار با هزينه و نياز بيشتر را قطع كنيم و خانوار با تعداد كم نفرات و درآمد سرانه بيشتر كمك بيشتري بكنيم!
حال كافي است خانوار 5 نفره مستاجر و داراي فرزند محصل و يا دانشجو باشند.
آيا اين عين عدالت است.
2- آيا در اين تصميم گيري متوسط هزينه‌هاي هر خانواده و بهتر است بگوئيم هر نفر در شهرها و روستاهاي مختلف لحاظ شده است؟
3- آيا هزينه‌هاي زندگي در كلان شهرها و شهرهاي كوچك و روستاها مساوي است ، تا ما بيائيم يك تصميم مشترك و واحد براي آنها بگيريم؟
4- آيا نبايد وضعيت مسكن خانوار ، تعداد دانش آموزان و تعداد دانشجويان (بويژه دانشگاه آزاد) هر خانوار لحاظ شود؟
باقر
Iran, Islamic Republic of
این دولت هم به غیر از قطع 45500تومان کار دیگری ندارد!
کمتر از 18هزار تومن اون زمون
درامد من و همسرم با هم 2/5 میلیون است 3 فرزند دانشجو و دبیرستانی و راهنمایی دارم همچنین مستاجر هستم تنها چیزی که ما میتوانیم برای هزینه ماهانه خانواده خرج کنیم همین یارانه است چون بقیه درامد سر اجاره خانه هزینه مدارس و دانشگاه ازاد و اقساط خرج میشود و دیگر چیزی نمی ماند اگر یارانه هم قطع شود ما دیگر چیزی برای خوردن نداریم ایا این عادلانه است که مارا با کسی که چندین میلیون درامد دارد و همچنین ماشین چند صد میلیونی دارد خانه میلیاردی هم دارد سفر خارجی اش هم به راه است به طور یکسان از دریافت یارانه محروم کنند بترسید از داد مظلومی که جز خدا کسی را ندارد
Iran, Islamic Republic of
بعضي روستاييان با داشتن چاه اب سالانه بين 200 تا 900 ميليون درامد خالص از كاشت محصول دارند ويا ماشين سنگين دارند با درامد 12 تا 18 ميليون در ماه ويا در شهر طلا فروشي موبايل فروشي ميدان تره بار وميوه و.... دارند با درامد هاي چند ده ميليوني در ماه كه مجلس بايد از دهداران بخواهد افراد ثروتمند را شناسايي وبه فرمانداري ها اعلام كند نه اينكه همه روستايي ها را مشمول كند