جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۱۰
یادداشت محسن پیرهادی عضو شورای شهر تهران

هشداری‌درباره انتصابات افرادحلقه‌اول شهردارتهران/ برخی‌با ارزش‌های‌انقلابی‌ترسیمی‌قالیباف‌فاصله دارند

يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب: 419551
نباید از نظر دور داشت که با وجود این تغییر رویکرد، منتقدان انقلابی با توجه به عدم توفیق انتصاب های گذشته روند انتصاب های تازه را هم با حساسیت و دقت پیگیری می کنند.
هشداری‌درباره انتصابات افرادحلقه‌اول شهردارتهران/ برخی‌با ارزش‌های‌انقلابی‌ترسیمی‌قالیباف‌فاصله دارند
به گزارش جهان، محسن پیرهادی عضو شورای اسلامی شهر تهران در یادداشتی که سایت افکار آن را منتشر کرد نوشت:

محمد باقر قالیباف را نسل ما به عنوان یکی از آغازگران مدیریت جهادی نوین پس از دوران دفاع مقدس می شناسد؛ شخصیت سیاسی و مدیر اجرایی که در بینش و اندیشه سیاسی و رویکرد عملی کارآمدی را در ذیل ارزشهای انقلابی می داند. این گرایش او که ریشه در ۸ سال مجاهدت در دوران دفاع مقدس دارد بعد از پایان جنگ تحمیلی با حضور در نهادهای اجرایی چون «نیروی هوایی» و «نیروی انتظامی» آغاز شد و شکل عملیاتی به خود گرفت و در سال های بعد در «شهرداری تهران» تداوم پیدا کرد.

اگرچه قالیباف، در میان مدیران جمهوری اسلامی، چهره ای شاخص در بهره گیری از اندیشه های جهادی در مدیریت اجرایی است اما به نظر می رسد می توان با نگاهی واقع بینانه کارنامه او در این حوزه را نقد کرد.

این نقد البته با رویکرد و جهت گیری انتقاداتی که او در سال های فعالیت اجرایی و مدیریتی اش از ناحیه بسیاری از مدعیان «اصلاحات» در جامعه و با جهت گیری های خاص سیاسی دریافت کرده متفاوت است.

جنس نقد علاقه مندان او از همان دیدگاه او نشأت می گیرد که «کارآمدی را در ذیل ارزشهای انقلابی» تعریف می‌کند.

قالیباف در آغاز سال ۹۴ به رسم همه سال های گذشته که در شروع سال نو با مروری بر دستاوردها و خروجی سال گذشته، ترکیب نیروی انسانی مجموعه تحت مدیریتش را بازنگری کرده و تغییراتی در آن می دهد، انتصاب های تازه ای داشت.

تغییرات اخیر مدیریتی در شهرداری تهران هر چند از دیدگاه وی و اطرافیانش نسبتا مثبت و در جهت گفتمان «کارآمدی در ذیل ارزشهای انقلابی» ارزیابی می شود و نشان دهنده تغییر رویکردی مثبت در فرایند انتصابات شهرداری است اما نباید از نظر دور داشت که با وجود این تغییر رویکرد، منتقدان انقلابی با توجه به عدم توفیق انتصاب های گذشته روند انتصاب های تازه را هم با حساسیت و دقت پیگیری می کنند.

با وجود چشم انداز امیدوار کننده انتصاب های جدید در شهرداری تهران، آنچه غیر قابل انکار است اینکه هنوز بسیاری از مدیران در شهرداری و حتی افرادی در حلقه اول شهردار تهران فعالیت می کنند و مسئولیت مدیریت در بخش های کلیدی و تأثیرگذار شهرداری تهران به آنها واگذار شده که هم به لحاظ نظری و هم در عملکردها و رویکردشان از اهداف و چشم اندازی که شخص قالیباف در کارآمدی ذیل ارزش های انقلابی برای خود ترسیم کرده فاصله زیادی دارند.

نتیجه این شکاف جز این نخواهد بود که این پیکره مدیریتی در پیشبرد اهداف و برنامه ها از نفر اول مجموعه شهرداری جا می ماند و در بسیاری از موارد و در بسیاری از حوزه ها عقب مانده یا دچار انحراف می شود. این عقب ماندگی و انحراف چه آگاهانه باشد و چه ناخواسته عملا به انحای مختلف مانع از رشد و پیشرفت شهر تهران خواهد شد. به عبارت دیگر جهت گیری های نادرست در سیاستگذاری و تصمیم سازی ها به مثابه چوب لای چرخ شهرداری تهران عمل می کنند.

موانعی که نه تنها ضد کارآمدی هستند بلکه انگیزه نیروی انسانی مجموعه را برای حرکت در مسیر گفتمان کارآمدی انقلابی کاهش می دهند.

در جهت جاری شدن نگاه قالیباف (کارامدی ذیل ارزشهای انقلابی) نه در عرصه نظر که در عمل نیاز است مانیفست و چارچوب فکری ایشان در گفتگو با صاحبان اندیشه و باورمندان به این گفتمان، تبیین شده و متعاقب آن شاخص های عملی روشن و مشخصی برای انتصاب افراد نزدیک به این گفتمان فراهم آید تا این مقدار اعوجاج و جابه جایی های یکباره و شاید بی هدف را در شهرداری تهران شاهد نباشیم.

شاهد این مدعا عدم باورمندی برخی پرسنل و حتی اغلب مدیران به این فرهنگ جهادی است. روند انتصاب ها در شهرداری تهران با بایسته ها و مسیر تحقق آن آرمان اولیه فاصله دارد و در این میان تناقض هایی دیده می شود.

جابجایی های سال های اخیر و تغییر مکرر مدیران در بازه زمانی کوتاه مدت در پست های مهم نشان دهنده فقدان مانیفستی مناسب برای حرکت در مسیر تحقق کارآمدی ذیل ارزش های انقلابی و نداشتن متر و معیاری درست برای اندازه گیری دستاوردها در این حوزه است و به نظر می رسد در انتخاب نیروها معیار دلبستگی به دکتر قالیباف، بدون اعتقاد به مسیر و شناخت اهداف اهمیت بسیار بالایی دارد در حالی که تداوم این روند در نهایت به فرصت سوزی، اتلاف سرمایه و مدیریت مبتنی بر آزمون و خطا منجر می شود.

گفتنی است این یادآوری و نوشته پس از تلاش صدها باره حضوری و غیره؛ تنظیم شده و نافی تلاش شبانه روزی شهردار تهران و بخش عظیمی از بدنه متعهد شهرداری در جهت رشد و توسعه شهر با هدف خدمت به مردم متدین و انقلابی شهر تهران نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اینو که ما 8 سال پیش می گفتیم
واقعا هم معلوم نیست معیار شهردار در انتخاب نیروهایش چی هست و به چی فکر میکنه؟
....
تازه میخواست با این مدیریت و تعداد معدود مدیران معلوم الحالش رییس جمهور هم بشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چه میشد اگر رییس جمهور میشد؟؟؟؟؟؟؟
سیدمهدی
مطمئن باش از حسن بهتر بود
کاش می شد تا امثال شما هم لذت یک رییس جمهور انقلابی و ولایی را می چشیدید
محمد
United States
آقای پیرهادی شما کم کم نسبت به سن خود به تجارب خوبی میرسیدولی میخواستم شمارا نصیحتی بکنم ایا هیچ فکرکردی که چرا سردارسلیمانی به این محبوبیت فوق العاده در داخل وخارج دست یافته .درصورتیکه که بعداز جنگ آقایان رضایی وقالیباف ازسردارسلیمانی خیلی معروفتر بودند ولی آقای رضایی بعد ازجنگ تصمیم گرفت اقتصادان شود واساتید اقتصاد را به اتاق خود دعوت کرد تا آقتصاد یادبگیرد وبعد هم رییس جمهور شودوغافل ازفرمایشات امام(ره)که همیشه تاکید داشتند که نظامیان درسیاست دخالت نکنند که خوشبختانه بعداز شکست ها پی درپی به این نتیجه رسید که مشهوریت وی جهت فرمانده ای هشت سال دفاع مقدس بوده نه بخاطر اقتصادان شدن ایشان باسابقه نظامی که درحافظه تاریخی این ملت که هنوز ستم رضاشاه قزاق از یاد نرفته که به دانشگاه سپاه برگشته تاتجربیات خودرا در اختیار سپاهیان قرار دهد ومحبوبیت خود رادررشته خود دوباره باز یابد اما متاسفانه سردار-دکتر-خلبان-شهردارقالیباف با تمام این القاب میدان را با یک جمله من سرهنگ نیستم به رقیب واگذار نمود وباز از گذشته خود عبرت نگرفت ودر مسیر اشتباه خود سرداران زیادی را به گج راه مدیریت شهری وارد نموده وادامه میدهد وبدنه شهرداری به اندازه کافی از این همه تغییرات وجذب فرزاندان نظامیان ملتهب میباشد وباتوجه به اینکه دراین مقطع جنگی وجود ندارد ولی دردنیای اسلام به فرمانده های با تجربه نیاز فراوان است همان راهی که شهید چمران وشهید آوینی رفتند وسردار سلیمانی راه پرافتخار آنها را ادامه میدهد ولرزه براندام استکبار میاندازد وتنها راه برای سرداران ما توجه به دیدگاههای امام (ره) وراه و روش سردار سلیمانی میباشد وجناب پیرهادی حال که شما با ایشان تماس مستقیم دارید این نوشته را به ایشان بدهید
... انتقادهای وارده به قالیباف است...
Iran, Islamic Republic of
آقاي پير هادي لطفا گذشته را فراموش نكنيد،ورود شما به عرصه سياست و........ ازكجا وچطور بود؟
محمدي از قائمشهر
شمارو به خدا يه تحقيق كنيد آقاي بهمن نوري فرماندار هشت سال اصلاحات قائمشهر شده شهردار يكي از مناطق تهران فك كنم 8
آقاي قاليباف كجاميري؟يه تحقيق بكن درمورد ايشون
تمام دوروبرت شدن اصلاحاتي وضدانقلاب
حمید از مشهد
Iran, Islamic Republic of
در هیچ جبهه حق علیه باطلی ،پیروزی از آن کسانی نیست که جان فدای فرمانده باشند بلکه کسانی که به اعتبار باورهایشان برای تحقق حق میجنگند چه قربان صدقه فرمانده بشوند یا نشوند پیروزند .برای جمع کردن این نیروهو آقای قالیباف باید به عقب برگردد و نیروهای تحت امر خود رادر تیپ 21 امام رضا بنگرد و ببیند آیا چه مشخصه هایی داشتند که توانستند آنگونه سر افراز از آزمایش الهی بیرون بیایند