سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۱۰
۵۲

پیش‌نویس‌ توافق‌ ژنو فاش‌ شد

سه شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب: 326257
یک مهمان کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا جزئیات پیش نویس پیشنهادی آمریکا به ایران در مذاکرات ژنو ۵ را فاش کرد.
پیش‌نویس‌ توافق‌ ژنو فاش‌ شد
به گزارش جهان، یک مهمان کمیته روابط خارجی مجلس سنای امریکا جزئیات پیش نویس پیشنهادی آمریکا به ایران در مذاکرات ژنو ۵ را فاش کرد.

این پیش نویس غروب روز آخر مذاکرات ژنو ۵ یعنی شنبه ۱۸ آبان (۹ نوامبر) از سوی امریکا به تیم ایرانی ارائه شده و امریکایی ها هم درون مذاکرات و هم در مصاحله های علنی جان کری وزیر خارجه این کشور تصریح کرده اند که این پیشنهاد مورد اجماع همه اعضای گروه۱+۵ بوده است.

در حالی که تا امروز هیچ جزئیات حتی نیمه رسمی از این پیشنهاد منتشر نشده بود، مراجعه به یک جلسه استماع برگزار شده در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا نشان می دهد که یکی از مهمانان این استماع به جزئیات جدیدی از این پیشنهاد اشاره کرده است.

کالین کال، معاون سابق وزیر دفاع امریکا روز چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۲ (۱۳ نوامبر ۲۰۱۳) با حضور در یک جلسه استماع در مجلس نمایندگان امریکا این موارد را علنی کرده است.

بنابر گزارش باربارا اسلاوین برای وب سایت المانیتور که در این جلسه حضور داشته، کل تعهدات ایران را در پیش نویسی که احتمال دارد در مذاکرات آینده مورد توافق قرار گیرد چنین شرح داده است:

۱- ایران می تواند ۱۰ هزار سانتریفوژ فعال فعلی را تعمیر کند اما اجازه نصب سانتریفوژهای جدید را ندارد.

۲- ایران همچنین باید غنی سازی ۲۰ درصدی را به حال تعلیق درآورد

۳- ذخایر موجود خود را به شکلی بی خطر تبدیل کند

۴- سطح افزایش ذخایر اورانیوم با غنای ۵ درصد خود را محدود کند

۵- برای بازرسان خارجی امکان دسترسی بیشتر برای نظارت فراهم کند

۶- ساخت تجهیزات تولید سوخت برای رئاکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف کند.

برخی نکات در این گزارش بویژه تعهد ایران به عدم نصب هرگونه ماشین جدید در نطنز، تعطیلی راکتور آب سنگین اراک و پذیرش سقف انباشت برای مواد درصد جزو نکات قابل توجه در اظهارات کال است.

اما جالب تر از آن این است که وی در ادامه سخنان خود ارزش کلی تحریم هایی را که لغو می شود ۶ میلیارد دلار و میزان ارزی را که ایران می تواند به آن دسترسی پیدا کند ۳ میلیارد دلار ذکر کرده است.

این اظهارات به سخنان جان کری که به اعضای کنگره گفته بود ۹۵ درصد تحریم ها در توافق اولیه با ایران باقی می ماند تطبیق دارد.

پیش از این برخی منابع از رقمی حدود ۲۰ میلیارد دلار به عنوان میزان ارزی که ایران به آن دسترسی پیدا خواهد کرد خبر داده بودند.

همچنین روز دوشنبه (۲۷ آبان) خبرگزاری فرانسه در گزارشی از پاریس خبر داده است که ۳ موضوع راکتور اراک، ذخیره مواد ۲۰ درصد و حق غنی سازی همچنان میان ایران و ۱+۵ محل اختلاف است.
مرجع : ایران هسته ای
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هیهات من الذله
بعضی ها حق دارند به فرهنگ عاشورا و مجالس سید الشهدا(ع) ایراد می گیرند و در پی انزوای این مجالس هستند. زیرا تا فرهنگ عاشورا زنده باشد کسی تن به نکبت پذیرش چنین توافق نامه هایی نمی دهد.
مقداد
کاملا درسته حرف شما
حسن
کجش درسته برادرمن.مردم نمیخوان زندگی کنن؟؟؟
United States
چرا چه ربطی داره؟
سيدحسين پيام
كاري به جناح و حزب و دولت فلاني و فلاني ندارم ولي خدا نيامرزد كسي را كه سازش ذلت بار را به ملت بزرگ ايران به ارمغان آورد. هنوز چيزي از عهدنامه تركمن چاي نگذشته است كه دوباره شاهد تكرار آنها هستيم.
احمد
ما هم باید شرایط خودمان را متقابلا به آنها اعلام کنیم مثل اینکه تعداد سانتریفیوژها را از 19000 هزار با شتاب رشد 20 درصد به جای 60 درصد کاهش میدهیم و غنی سازی 20 درصد را متناسب با نیازهایمان تنظیم می کنیم و غنی سازی 5 درصد را هیچ کاهشی نخواهیم داد چون قصد داریم مازاد بر نیاز داخلی را به خارج صادر نمائیم و در مقابل این لطف انتظار داریم طرف مقابل به همین نسبت بلکه بیشتر از تحریم های ظالمانه دست بر دارد و پرونده هسته ای را به سازمان انرژی اتمی عودت دهند و حقوق هسته ای ما را در غنی سازی اورانیم در داخل خاک ایران به رسمیت بشناسند . البته اگرهم نپذیرند این محدودیت ها را نیز بر خودمان تحمیل ننموده و کار خودمان را به پیش خواهیم برد .
Iran, Islamic Republic of
به قول آقای شریعتمداری این امور را که از ابتدای دولت فعلی عملی کرده ایم بدون هیچ امتیازی خوب می شود تیم مذاکره کننده بگوید دلیل عدم امضای توافق چی بوده است؟؟ همه این موارد را عملا انجام می دهیم ولی هیچ چیز نگرفته ایم یعنی هم پیاز را خورده ایم و هم چوب را تازه وجیهه المله هم شده ایم که آقای ظریف با تندی جلوی زیاده خواهی طرفهای مقابل ایستاده است؟؟!! راستی ایستادگی در مقابل کدام یک از این موارد بوده است؟؟ شفاف بگویند تا بدانیم چرا باید آقای ظریف را استاد و قهرمان دیپلماسی کشور بدانیم
صد رحمت به عهدنامه تركمانچاي !!!! ... متچكريم
اشرف پور
اگر ترکمانچای هم باشد محصول تفکری است که قطع نامه ها را کاغذ پاره میدانست.منطق شما همین است وقتی رهبر انقلاب مذاکره کنندگان را بچه های انقلاب میداند وانها میروند تا با دست خالی حقوق از دست رفته وبه باد داده دولت قبلی رااحیا کنند حضرات مردم را... فرض کرده اید.و باکمال روداری متلک میگویید بدانید خدایی هست. و تاریخی هست.و همیشه جاده یک طرفه نخواهد بود. هر چند چاب نخواهید کرد اما گفتم که بدانید که چه کرده اید.
مصطفی
United States
اگه پیشرفتهای دولت قبلی تو هسته ای نبود که الان آقای ظریف چیزی برای تعلیق کردن نداشت
غنی سازی 20 درصد م حتما زمان آقایون معتدله انجام شده بود نگفته بودن
ما که اینهمه امتیاز دادیم در برابر 5 درصد رفع تحریم برا بقیش دیگه چیزی جز تعطیلی هسته ای داریم که با غرب مذاکره کنیم
جالبه ما از حقمون میگذریم تا اونا حق ما رو که ناحق کردن با منت بدن
Iran, Islamic Republic of
ميدوني وقتي آقا ميگه اينا "بچه هاي " انقلابن يعني چي ؟‌يعني بچه مي تونه پاشو کج بذاره چون بچه ست!! فکر نکنيد ضد انقلابه !!

بعدم يعني بچه ست چون تجربه ي سي ساله ي مارو کنار گذاشته و خودش مي خواد تجربه کنه ...

چون بچه ست اجازه داره تجربه کنه اما ما از قبل مي دونيم نتيجه نمي ده چون طرف مقابل رو ميشناسيم.

حالا فهميدي بچه ي انقلاب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
شما مفسر بیانات رهبری؟
نه کلا فهم ودقت رو واژه ها چیز خوبیه که این دوستمون کامل بهش واقفه شما هم اگه داشتی بد نبود
نه!
Iran, Islamic Republic of
یعنی به نظر شما حرف های مقام معظم رهبری ایقدر پیچیده است که نیاز به توضیح شما داشته باشه !!!!
...؟
سید
United Kingdom
منظورتون از حقوق از دست رفته،همون تعلیق حق غنی سازی است که در دولت خاتمی تایید شده بود؟؟؟؟
راستی آقای ظریف دارند برای چه چیزی چانه میزنند؟؟؟؟؟هزاران سانتریفیوژی که در سالهای گذشته راه افتاده؟؟؟پس دست آقای ظریف خالی نیست که اگر بود مذاکره معنا نداشت
Iran, Islamic Republic of
اگه با خدا باشي حتما تحريمها كاغذ پاره است آمريكائيها مثل سگ مي مونن اگه پاس كنن و تو بترسي دنبالت ميكنن و پاچتو ميگرین ولي اگه جلوشون بايستي جلوت زانو ميزنن حتي دم هم برات تكون ميدن
Iran, Islamic Republic of
دیدیم چقدر براتون دم تکون دادن
می خواستید به ایشان توپ و تانک بدهیم مذاکره است دیگه حلوا که خیرات نمی کنند !
والله اون موقع که ایشان دبیر شورای امنیت ملی بودند میوه کاخ سعد اباد را در بغداد بچیدند و این دفعه انشاءالله تعالی در سوریه !
اقای خداترس همه چیز فهم فکر میکنی دوستان در مذاکرات از کدام چماق استفاده میکنن اینکه اگر باما به توافق نرسید باید دوباره با یک احمدی نژاد دیگه 8سال چالش داشته باشید
بله ما نمیگیم دولت ودیپلماتهای این قرارداد 1919رو امضا میکنن ولی ایستادگی ومحکمی دولت قبل باعث ذوق زدگی طرف مقابل ولبخند های اونا شده همونطور که اون 2سال تعلیق بهانه ای برای دولت قبل بود تا پلمپ هارا بشکند
Iran, Islamic Republic of
ترکمنچای 2 در راه است
United States
یاد مصطفوی و قرارداد قطبی افتادم
علی
این عین ذلته. از وقتی از مواضعمون عقب نشینی کردیم آمریکایی ها را سر خودمون شیر کردیم. معلوم نیست مسئولین دارن چیکار می کنن.
احمد
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز لطفا به حرف های آقا دقت داشته باش و کاسه داغ تر از آش نشو!
United States
به هر حال این وضعیت هم که میلیاردها دلار سرمایه این مملکت داره نابود میشه هم قابل قبول و تحمل نیست باید هرچه زودتر فکری به حال این پولها و سرمایه های ملی در حال نابودی کرد
Iran, Islamic Republic of
ترجیح میدم تحت فشار باشم تا تلخی این ذلت رو تحمل کنم. این همه امتیاز برای برداشته شدن 5درصد تحریم ها؟ تا 100 درصد برداشته بشه که همه هستی مون رو میگیرن!
چه بلایی داره سرمون میاد؟
روحانی مچکریممممممممم

که این تازه از نتایج سحر است!!!!!!!!
علی
...چند سال بعد! پیش نویس توافق ژنو 51 !
1- ایران حق ندارد مسجد و حسینه داشته باشد و باید مساجد و حسینه ها تخریب شود (نعوذبالله) و آنهایی که در حال ساخت است ساختشان متقوف شود!
2- ایران نباید در ماه های محرم و صفر مراسم عزاداری برگزار کند!
3- ایران باید سپاه پاسداران را منحل کند!
4- ایران باید قانون ممنوعیت بی حجابی را بردارد!
شاید 5% تحریم ها را برداریم و این داستان ادامه دارد...
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم داداش دقیقا اون چیزی است که انها از ما میخواهند ولی دولتی که زیر بار این حرفها بره بیش از چهار سال سرکار نخواهد بود انشاالله انتخابات اینده
ملت
باطلاع جناب عالی برسانم که ما وقتی رهبرداریم غم نداریم.
احمد
Iran, Islamic Republic of
اگر تند روهای غیر واقع بین قبلا افسارشان کشیده شده بود الان لازم نبود زیر بار چنین قراردادی برویم.
...ارام شده...
احمد آقا
جليلى هيچ گاه باج نداد. بلکه ميگفت شما يک قدم برداريد ماهم بر ميداريم. به هر ميزانى که شما قدمبر ميداريد ما هم بر ميداريم.اما آمريکا حاضر نبود کارى کنه....
ضمنا در زمان جليلى به دليل مقاومت ايشان و ايستادگى در برابر زور گويي آنها. آمريکا يکجانه علیه ايران تصميم ميگرفت و بقيه کشورهاى 5+1 نظر ايران رو قبول داشتن.
اما الان حدقل 5کشور با ايران مخالفت ميکنن و بازى چماق وهويج رو در پيش گرفتن که دليلش کاملا مشخصه.....

ضمنا نظرت درمورد تعليق غنى سازى اونم به مدت 3 تا 4 سال در زمان اصلاحات چيه؟ که از تيم مذاکره کننده قبلى ايراد ميگيرى؟؟؟

برو اين حرفاتو به کسى بگو که عقل درستو حسابى نداشته باشه
زمان خاتمی بچه بودی یادت نمیاد 2سال تعلیق کردیم به جای تشویق؛ شدیم محور شرارت
کوچولو تاریخ بخون عبرت بگیر برالالاییو قصه شب که نیست
خجالت هم خوب چیزی هست مردم ایران نامحرم هستن دشمنان این مردم محرم؟!!!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
هنوز از میوه ها توتی رسیده خاک بر سر من اگر چنین باشد ؛ حضرت سید الشهداء (ع) درس پذیرش ذلت و زور به ما داد؟؟ !! نه به خدا؛ فرمایشات رهبری عزیز طلا است0 مرگ بر آمریکا و اسرائیل ؛مرگ بر استکبار؛ مرگ بر فتنه گر 0
United States
گروه 1+5 را زیر پا می گذاریم...
مجید مجد
United States
ما و ذلت، هرگز
حسين
هيهات من الذله
Malaysia
ايران بايد از ان پي تي خارج بشه و غني سازي 60% براي سوخت راكتور كشتيها رو شروع كنه! از قديم گفتن شل بگيري سفت ميخوري! از بس شل گرفتيم هي داريم ميخوريم نمونه آخرش بمبگذاري بيروت!
سید
خیلی ممنونم.خیلی زحمت کشیدید.این همه سال این همه تحریم و گرانی در ایران را تحمل کردیم برای چی اون وقت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
حالا چی می شه؟
nashenas
یک بزرگی می گفتند مردم حواستون رو جمع کنید دارن سرتون کلاه می ذارن!!!!!!!!!!!!!
جهان یک ذره از امام حسین آزادگی بیاموز ونظر مخلف را هم بگذار.
محسن
این پولها چیزی نیست اینقدر التماس نکنید بروید پیش بابک زنجانی مقداری قرض بگیریدانشالله امیدواریم این مذاکره هرچه باشد به منفمت ایران تمام شود
Iran, Islamic Republic of
ممکنه خواهش کنم دوستان جایگزین توافق و سود و زیان اون جایگزین رو هم بفرمایند؟
ایرانی
جهانیوز ذاتان با ارامش و ثبات مخالف است...آره؟
حامد
کلمه تخصصی reactor دارای املا فارسی راکتور در همه کتب ترجمه شده امده است اما سیاسیون بیشتر از کلمه رئاکتور استفاده می کنند.
Germany
با شكممون محكم ميزنيم تو لگدشون
...
Iran, Islamic Republic of
هنگامی که پیامبر اکرم در راه مکه با قریش مقابل شد و توافق حدیبیه را امضاء کرد کسی نگفت مکه خانه ماست و امسال باید حتما به مکه برویم ولی سال بعد در سایه آرامش ایجاد شده چنان قدرتی یافت که کسی را یارای مقابله نبود. باید با تدبیر و استراتژی و با نتیجه گرایی حرکت کرد. بگذارید دولت با تدبیر کار را به پیش ببرد.
Germany
اين دولت تنها چيزي كه نداره تدبيره