پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۱
۶۸
در مراسم اهدای کتاب سال مطرح شد؛

پیشنهاد روحانی بجای نقد راه رفتن دو نفره/ خط قرمز هزار ضلع نداریم

يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 406159
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید به همه جهانیان برسانیم که در انقلاب ما خردسوزی و افراط وجود ندارد گفت: برخی فکر می‌کنند با خارجی حرف‌ زدن گوشه استقلال خراشیده‌ می‌شود.
پیشنهاد روحانی بجای نقد راه رفتن دو نفره/ خط قرمز هزار ضلع نداریم
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت‌‌الاسلام حسن ورحانی رئیس‌جمهور صبح امروز یکشنبه در مراسم بسیت و دومین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال حضور یافت.

در این مراسم که در سالن اجلاس کشورهای اسلامی برگزار می‌شود، غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، علی جنتی وزیر ارشاد، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور و برخی از چهره‌های اهل قلم و اصحاب فرهنگ و دانش نیز حضور دارند.

رئیس‌جمهور در این مراسم در سخنانی، گفت: به ظاهر به نظر می‌رسد از ۱۵۰ سال پیش به این طرف که رسانه‌های دیگر به رقابت کتاب آمده‌اند، مطبوعات، رادیو، سینما، تئاتر، تلویزیون و در نهایت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و انواع ابزار و وسایل برای ارتباط انسان‌ها و انتقال اندیشه‌ها امروز به صحنه آمده‌اند

وی افزود: شاید به نظر برسد که دوران کتاب تا حدی به سر آمده و رسانه‌های دیگر به ویژه رسانه‌های دیجیتال می‌توانند جایگزین کتاب شوند، اما واقعیت امر این است که کتاب به هیچ عنوان ارزش و جایگاه خود را از دست نداده است.

روحانی خاطرنشان کرد: همه آن ابزار و وسایل برای انتقال سریع‌تر مفاهیم و ارتباط سریع‌تر جایگاه ویژه دارند، اما اصل اندیشه و فکر و دانش هنوز هم در اوراق کتاب نهفته است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رادیو و تلویزیون و سینما و همه ابزار امروز ارتباطی در واقع ریشه آن از کتاب است، گفت: فیلم و تئاتر هم که یک هنر نمایشی است و فیلم‌نامه که اساس است از کتاب اقتباس می‌شود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه در بسیاری از امور دقت و ظرافت و حتی گاهی لذت فقط در کتاب است، تصریح کرد: گاهی آدم از خواندن یک کتاب آن قدر مشعوف و لذتمند و سیراب می‌شود که هیچ چشمه سار دیگری نمی‌تواند جایگزین کتاب شود، البته کتاب به معنای عام کلمه، یعنی همه خلقت و همه موجوداتی که خداوند آفریده کلمة الله هستند و همه سرنوشت عالم دیروز و امروز و فردا در ام الکتاب است و در روز قیامت هم باز با کتاب مواجه می‌شویم که اقرأ کتابک؛ کفی بنفسک الیوم علیک نصیبا.

روحانی در ادامه اظهار داشت: همه جا کتاب است از آغاز تا پایان؛ افتخار ما این است که معجزه پیامبر ما کتاب است و موحدان دیگر را هم به عنوان اهل کتاب می‌نامیم و می‌خوانیم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کتاب و مکتوب و قلم جایگاه خاص خود را دارد، بیان داشت: علی‌الظاهر آنچه که از روایات بر می‌آید در آن جهان بالا و والا نیز از کتابت و نوشته سخن به میان آمده و بارها در روایات ما آمده که بر ساقه عرش چنین نوشته شده که ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه، پس این کتابت و مکتوب و قلم همه جا حضور دارد، از عرش برین خدا تا بر روی سنگ‌ها و سنگ نوشته‌ها تا بر روی انواع ابزار و وسایلی که اندیشه را می‌توان در آنجا ثبت کرد.

وی با بیان اینکه چقدر سخت بود یک لحظه فکر کنید که زندگی می‌داشتیم و کتاب نبود، تصریح کرد: چگونه می‌توانستیم با ۲۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ سال پیش ارتباط برقرار کرده و از فکر و اندیشه و ذوق و دیدگاه و نظریه آنها بهره ببریم.

روحانی با طرح این سوال که مگر اندیشه انسان چیزی جز تکامل هست؟ گفت: قدم به قدم این خشت‌ها به روی هم چیده شده است.

رئیس‌جمهور افزود: این فکر طلا و نقره کنار هم چیده شده و ساختمان اندیشه بشری را به وجود آورده که کتاب بهشت برین ما در این جهان و وسیله‌ای برای بهشت برین ما در آن جهان خواهد بود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: البته که کتاب کلید است و باید همه قفل‌های زندگی را بگشاید، همه ابهام‌ها را باز کند و همه ظلمت‌ها را به نور و روشنایی تبدیل سازد.

وی در ادامه گفت: انقلاب اسلامی ایران که در آستانه سی و هفتمین بهار این انقلاب هستیم ریشه آن از کتاب بود و از قرآن بود و از حدیث بود و از مکتوبات راهبران این انقلاب و در راس آن امام عزیز و بزرگوار ما امام خمینی رحمت‌الله که اگر نامه‌های او و اعلامیه‌هایش و انتقال سخنان او یا از طریق نوار یا از طریق پیاده شده و مکتوب نبود، چگونه انقلاب پیروز می‌شد؟

روحانی اظهار داشت: بهترین روز در مکتوبات انقلاب آن روزی بود که کتاب حکومت اسلامی امام از نجف آمد و در ایران ولو مخفیانه پخش شد و برای اولین بار نظریه ولایت فقیه ایشان و اندیشه ایشان در زمینه فقه سیاسی منتشر شد و در واقع آن کتاب ما را وارد فاز جدیدی ساخت و همه سخنان امام و اعلامیه‌های امام و مکتوباتش بعد از پیروزی انقلاب بود که راه را برای مدیریت یک جامعه تحت عنوان حکومت اسلامی گشود و امروز هم کلماتش مجموعه آثارش وصیت‌نامه‌اش همه و همه راهنمای ما خواهد بود.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: این شما فرهیختگان و این شما اهل قلم از زنان و مردان این بار سنگین را بر دوش دارید که طراوت انقلاب و تازگی انقلاب را تضمین کنید و مفاهیم انقلاب را بسط داده و توضیح دهید.

روحانی با اشاره به اینکه به همه جهانیان بگویید که انقلاب ما انقلاب اعتدال بود، تاکید کرد: به همه افکار جهان برسانیم و ابلاغ کنیم که در انقلاب ما خردسوزی وجود ندارد؛ کتاب سوزی وجود ندارد. در انقلاب اسلامی ما افراط وجود ندارد؛ تفریط وجود ندارد؛ عقلانیت، فهم، فقه و تفقه است و باز کردن گره از زندگی مادی و معنوی مردم است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این شما بزرگان و فرهیختگان و اصحاب قلم هستید که باید برای امروز جامعه ما بگویید چگونه باید بیندیشیم و فکر کنیم و حتی چگونه باید نقد کنیم.

وی افزود: نقد کردن هم شیوه می‌خواهد و ای کاش در میان همه کتاب‌ها یک کتاب هم در زمینه شیوه نقد و نقادی بود و بالاتر ای کاش در کنار جایزه کتاب سال، جایزه نوجوان و جوانی را هم قرار می‌دادیم که بیشترین کتاب را در طول یک سال خوانده و ای کاش جایزه دیگری قرار می‌دادیم برای بهترین نقادان کتاب سال گذشته و حتی کتاب‌هایی که برنده کتاب سال شد.

روحانی با بیان اینکه نقد یعنی وسایل حرکت، نقد یعنی مسیر تصحیح که البته نقد در فضای آزاد و امن امکان پذیر خواهد بود، گفت: اما نقد را باید یاد بگیریم، نه اینکه دو نفر چگونه راه می‌روند، نه اینکه چطور راه می‌روند، قدم را به کجا برمی‌دارد، این دوم مهم است؛ و الا نقد کنیم که کند رفت و تند رفت و یک نفره رفت و سه نفره رفت؟

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: نقد کنیم به کجا رفتن و به چه سمت حرکت کردن و نتیجه قدم چه بودن و به چه مقصد رسیدن را و این برای ما بسیار مهم است. کفشش چطوری بود و رنگ لباسش چگونه بود و یک خرده هم به جواهر بپردازیم، به جوهر بپردازیم، به جای این همه پرداختن به اعراض، به ماهیت و وجود مسئله بپردازیم به جای اینکه آن همه در کم و کیف سخن می‌گوییم.

وی افزود: این شما بزرگان و فرهیختگان هستید که باید کتاب و مقاله بنویسید و نقد را تجلیل کنید و راه نقد را بیاموزید و حتی شما به ما بگویید بر کتاب چگونه باید نظارت شود نه اینکه ما به شما بگوییم.

روحانی خاطرنشان کرد: من معتقدم و پای می‌فشارم در هر زمینه‌ای متخصصان آن زمینه صاحب‌نظران آن بخش بهتر از دولت نظر می‌دهند، این را باور کنیم؛ تردید نکنیم؛ اصحاب قلم اصحاب کتاب راجع به کتاب بهتر از یک مدیر یک وزارتخانه نظر خواهند داد. چرا باور نمی‌کنیم؟ چرا باور نمی‌کنیم راجع به هنر اصحاب هنر بهتر بلدند سخن بگویند و اگر نقدی هست که همه جا هست آنها بهتر بلدند نقادی کنند، چرا با آنها مشورت نمی‌کنیم؟

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این چه جفا و ظلمی است که بر علم و دانش و حرکت تکاملی کشور و توسعه و مملکت روا نمی‌داریم؟ گفت: چرا نظر آنها را نمی‌گیریم؟ مگر آنها که عمری در اقتصاد کار کردند و هزاران ساعت درس دادند و تدریس کردند اقتصاد را بهتر از مدیر معمولی که او هم یک نفر از صاحب نظران است جمع آنها از این یک نفر بهتر نمی‌تواند تشخیص دهد؟ راه را باز کنیم و سوءظن‌ها را کنار بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه هر کسی را با یک بهانه کنار نگذاریم، تصریح کرد: صاحب‌نظران و اندیشمندان و حوزه و دانشگاه دیده‌ها و کتاب خوانده‌ها و نوشته‌ها جواهرات و معادن ما هستند. به کوچک‌ترین بهانه می‌شود یک معدن طلا را بست؟ یک تکه طلا که از کوه بیرون می‌آوریم و عیارش کم بوده، می‌گویند در کوه را ببندید؛ این کوه اشکال داشته است.

روحانی تصریح کرد: عیبی ندارد اشکال را با زبان نرم بگوییم، اما چرا سوءظن پیدا کردیم؟ چرا سرمایه‌ها را به خاطر یک نقص کوچک تعطیل می‌کنیم؟ من نمی‌گویم ممیزی بر کتاب باشد یا نباشد. من چیز دیگری می‌گویم. می‌گویم که نمی‌شود صد اصل برای ممیزی درست کنیم، ۲ تا کافی است، ۳ تا ۴ تا کافی است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بیان داشت: اخلاق به عنوان یک اصل باشد؛ مقدسات و ارزش‌ها به عنوان یک اصل باشد. امنیت ملی و مصالح ملی باشد. باز هم یکی اضافه کنید، اما صد تا نمی‌شود. خط قرمز یا مثلث و یا مربع است یا خیلی بشود ذوزنقه چند ضلعی، اما هزار ضلع نداریم. این قدر کثیرالاضلاع داشتیم، اما چقدر کثیرالاضلاع؟

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما باید نظارت کتاب را قدم به قدم به صاحبان امر وابگذاریم. آنها بیایند و ناشران برجسته و نویسندگان و اساتید برجسته نظارت کنندو اگر کتابی چاپ شد و خواندند دو مرتبه برای چاپ دوم هم از هفت خوان رستم عبور کند؟

وی افزود: یک وقتی بود در همه عالم یک رسانه بود و آن کتاب بود، اما امروز هزاران و ده‌ها هزار رسانه و هر روز رسانه جدیدی متولد می‌شود. این قدر مته به خشخاش نگذاریم و تحریک نکنیم. توضیح بدهیم، شما بزرگان بگویید چگونه نظارت شود بر امور فرهنگی؟ شما بگویید که گفته شما تبدیل شود به آئین‌نامه، نه اینکه آئین‌نامه ما تبدیل شود به چارچوب؟

روحانی در ادامه گفت: گفته شما باید تبدیل شود به قانون، قانونی که ریشه‌اش نظرات صاحب نظران باشد، استحکام بیشتری خواهد داشت و محکم‌تر و قوی‌تر خواهد بود.

برخی قوانین ۸۰ سال از بس قوی نوشته شده و صاحب نظران نوشته اند روزبروز زیباتر و قوی تر و اصلاحاتش بسیار اندک است اما آنها که صاحب نظر ننوشته هرچند یکبار قانون نیاز به اصلاح دارد.

ما باید هم جشن بگیریم برای بهترین کتابها و هم انشاءالله جشن بگیریم برای روزی که در این کشور بیشترین جوان و نوجوان کتاب می خوانند.

چرا تیراژ کتاب کم شده است و شرح آن تراژدی شده است؟ چرا جوان ما نمیخواند؟ نقص از چیست؟ نقص از عرضه کننده است، متقاضی است، کجاست؟ کتاب ما جاذبه ندارد؟ تشویق لازم این نوجوان برای کتاب نشده است؟ ارزش کتاب تبیین نشده است؟ این هم شما باید بگویید. شما باید بگویید مشکلات کتاب چگونه باید حل شود؟ آموزش و پرورش چه کمکی باید بکند؟

در کشورهای غربی و اروپایی از دانش آموز سال اول دبستان آنقدر تشویق به خواندن کتاب می شوند، حداقل دانش آموز سال اول باید هفت کتاب را خوانده باشد و باید بیاید توضیح داده و بیان کند که در کتاب چه بوده است.

ما از مدرسه یاد بدهیم و تشویق کنیم کتاب خواندن را و چه اشکالی دارد یک نمره ما این باشد که یک دانش آموز دو سه یک جلد کتاب را خلاصه و نکات مهمش را تبیین کرده باشد؟

هر راهی وجود دارد. ما باید از نوجوانان و جوانان شروع کنیم.

چرا در مترو کشورهای دیگر اینهمه کتاب خوانده می شود در مسیر راه؟

چه بسیار افرادی که ده ها جلد کتاب را در ماشین و هواپیما و قطار خواندند ولی چرا ما عادت نداریم و مسیر دیگری طی می کنیم. همه بیاییم جامعه را تشویق کنیم به نوشتن کتابهای لازم، کتابهایی که گرهی را باز کند. من نویسنده کتاب خود قاضی که این کتاب من چه مشکلی را از کشور حل کرده است؟ مشکل فکری، عقیدتی، زندگی مردم؟ تعالی علم؟ فناوری؟ زدودن ابهام ها؟ تاریکی ها؟

خودمان بیاییم فکر کنیم چه کتابی امروز نوشتنش لازم تر است و این کتاب چه جور سهل تر به دست همه برسد.

کتاب یک زنجیره است و در راسش نویسنده یا مترجم است و بعد تا زمانی که به دست مشتری و مصرف کننده برسد همه اش باید مشکلشان حل شود و از جمله در کتابهایمان راجع به انقلاب اسلامی ایران، صدها ابهام در ذهن جوانان ما وجود دارد، باید معنا کنیم برای جوانانمان که انقلاب چه بود و برای چه انقلاب کردیم و حتی شعارهای اصلی انقلاب ما معنایش چیست. استقلال چیست و چه معنی دارد.

هنوز برخی جوانان فکر میکنند با خارجی حرف زدن باعث می شود گوشه استقلال تراشیده شود. هنوز فکر می کند زبان خارجی بلد بودن یعنی یافتن مسیر شیطانی، درحالی که زبان خارجی یعنی باز شدن باب جدید فرهنگ و فهم و علم.

ما باید استقلال را معنا کنیم. باید آزادی را معنا کنیم. باید نه شرقی و نه غربی را معنا کنیم و این شما هستید که باید برای جوانان ما تبیین کنید و الا انقلاب را به ضدانقلاب برمی گردانند.

شما اندیشمندان و صاحب نظران واقعیت انقلاب و شعارها و واقعیت مسیر انقلاب را تبیین کنید برای نسل جوان ما و این یک ضرورت برای دنیای امروز است.

شما باید تبیین کنید و اسلام رحمانی را برای دنیا تبیین کنید. افراط و آدم کشی و تروریسم نه تنها از اسلام نیست بلکه هیچ رابطه ای با اسلام رحمانی و محمدی ما ندارد.

شما اندیشمندان باید با نوشته های زیبایتان امید را بیشتر کنید تدبیر را بیشتر کنید راه تدبیر را به دولت و ملت نشان دهید. شما هستید که باید وحدت را بیشتر کنید.

در سراسر کشورمانو شما هستید که باید تنش را با جهان کمتر و کمتر کرده و همزیستی مسالمت آمیز را برای سراسر جهان به ارمغان ببرید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
هوا سرده سرشونو کردن تو برف نمی تونن چیزی ببینن و احتمالا بشنون
Iran, Islamic Republic of
والعصر ان الانسان لفی خسر
Iran, Islamic Republic of
ومکروا و مکرالله والله خیرالماکرین
توفیقی از قزوین
توصیه می کنم داستان دون کیشوت را حتما بخوانید
ضمن ما دیگر از وعده های انتخاباتی نمی گوئیم ونه از عملکرد دولت انتقاد می کنیم لفطا شما را به جهنم نفرست!!!؟
مهدی
من نمیدونم تو این دولت میخوای چای بخوری باید ببینی نتیجه مذاکرات چی میشه میخوای بخوابی ... ، مراسم کتاب میشه ....، مراسم هنرمندان .... خلاصه هر کاری هر صحبتی میخواد انجام بشه یک سرش به مذاکرات ربط داره این چطور دیپلماسی این چطور ژنرالی و...
حرفهاش واقعا پر از کنایه و تحقیر ...
امین
Iran, Islamic Republic of
35 ساله که ما برای ممیزی آدم استخدام می کنیم و کتاب ها را ممیزی میکنیم آیا مردم ما مسلمانتر شدند....
خودش هم شیوه برخورد با منتقدین را نمی داند و گرنه با این ادبیات چاله میدانی به منتقد بیچاره نمیتاخت....خدا به این مردم رحم کنه با این درک بالای رئیس جمهور
مجید
Iran, Islamic Republic of
خب دیگه نمیتونه اربابش رو ناراحت کنه
چه انتظاری دارید شما
سرور
انتظار داریم کمی درس هندسه بخواند رییس جمهور محترم تا از حرفهایش کسی سر بیاورد.آخر معلوم نشد این اشکال هندسی جدید که ایشان کشف فرمودند خط هستند یا کثیرالاضلاع؟!
در ضمن آیا برای وی مهم نیست وزیر محترم خارجه اش "قدم را به کجا بر میدارد"؟
اینها همه چیز را گره زده اند به مسائل سیاسی ....
مودی
Iran, Islamic Republic of
یکی پیدا بشه اطلاعات درست و دقیقی از مردم و منتقدان و جوانان به این رییس جمهور ما بده.... ظاهرا اطرافیان ریییس جمهور اطلاعات بسیار کانالیزه شده و خاصی به وی میدهند... ببینید از همین حرفهایی که رییس جمهور میزند کاملا مشخص است .... چه کسی تا کنون به کت و وعبا و قبای ظریف اعتراض کرده و یا انگلیسی دانستن را اشکال میدانسته است؟؟؟
اعتراضات و انتقادات گرفته شده به این دولت بسیار مبنایی تر و ریشه ای تر از این حرفهایی است که رییس جمهور میگوید...
Iran, Islamic Republic of
سلام و هزاران درود بر روحاني
اگر کسی ازت بپرسه این همه درود برای کدوم کار مثبتش ؟ چی میگی ؟
یک دانشگاهی بسیجی
ما همان فرهنگ بسیجی دولت نهم را می خواهیم .
ما نمیخواهیم.
رها
احتمالا روحانی مشکلات این بابا رو صد روزه حل کرده ....
اقای روحانی ما جوانان اینقدر ابله نیستیم که یادگرفتن زبان خارجی را مسیرشیطان بدانیم، شما سعی کنید کمی تعقل به خرج بدید و به جای توجیهات بی اساس درک کنید که حتی نحوه راه رفتن هم در دیپلماسی مهم است. شما که استادید! چه برسد به قدم زدن با استکبار، می فرمایید نتیجه نقد شود، از نظر ما نتیجه فقط ارسال غلط پیام امریکا دوستی ایران است، شما به نتیجه دیگری رسیده اید؟
اپوریا
یک نقد دلسوزانه و به جا این همه فکرش رو در گیر کرده و به جای حل مسئله صورت مسئله رو عوض میکنه تا شاید خودش رو آروم کنه اما هنوز آروم نشده که نشده ....خدا رحم کنه به منتقدین که فردا یکی یکی روانه دادگاه خواهند شد..................
Iran, Islamic Republic of
روحانی لا مچکریم
محمد
Iran, Islamic Republic of
...!
این لجبازی ها نتیجه ای برای شما نداره...
مهدی
برخی استاد در درهم برهم کردن هستن!! چطور از کتاب به ام الکتاب رفت!!! و از ام الکتاب به کتاب اعمال!! فقط اشتراک در اسم کتاب کافی است!! مگر نشینیده اند که اشتراک لفظی ره زن است!!
سید دلسوخته
سلام - جناب روحانی امام امت هم با گورباجف ملاقات کرد اما ذلیل نشد و برعزتش زیاد گردید ....
56
Iran, Islamic Republic of
روحانی:
ما باید استقلال را معنا کنیم. باید آزادی را معنا کنیم. باید نه شرقی و نه غربی را معنا کنیم
من:
آقای روحانی معنای استقلال و آزادی ونه شرقی ونه غربی با خون جوانان این مملکت قبلا در تاریخ ثبت شده و پس از آن هر معنایی دیگر تحریف است نه تعریف!
Iran, Islamic Republic of
و علاوه بر اين نيازي به تعريف نه شرقي و نه غربي و.... نيست شما اعتدال و تدبير و اميد رو معني كنيد بقيش پيش كش
Iran, Islamic Republic of
من تو هیچ کدام از رسانه های منتقد ندیدم کسی به نحوه قدم زدن و کفش و ... منتقد بوده باشه.
همه به اصل این حرکت و به قول رئیس جمهور به جوهر آن نقد داشتند.
این یعنی پاک کردن صورت مسئله.....
56
Iran, Islamic Republic of
چگونه است که برای جمع آوری رأی به دنبال دهها میلیون ضلعی بودید اما اکنون تحمل بالاتر از پنج ضلعی را ندارید؟!!!
احسنت ،احسنت.دولت تضارب ارا وجامعه چند صدائی وفضای باز ، هر منتقدی رو به جای میزگرد ومناظره ، یه سره میفرسته شورای عالی امنیت ملی و دادگاه .یه نمونه استاد سعید زیبا کلام.
احسان
زرشک طلایی برای دورود فرستان
Iran, Islamic Republic of
آلا كلنگ نقره اي هم برا شما
Kuwait
همه چی مال شما، کلنگ نقره ای هم مال خودت... بفروشش باهاش نون بخر بخور تا تو این تحریم از زور گشنگی نمیری
بیا با هم سوار بشیم
مرتضی
Romania
ایشان ظاهرا استاد عوض کردن صورت مسئله هستند و نه تدبیر
آخه صورت مسئله خداییش سخته نمیشه تنهایی حل کردش
بلدم ، بلدم و100روزه درستش میکنم ؟؟؟؟
رضا
Romania
من منتظر لغو تمامی تحریم ها هستم
ولی با حفظ خطوط قرمز.
چشم میگذارد تو سینی برات میاره
Iran, Islamic Republic of
نتیجه پیاده روی نماینده استکبار ستیز ترین نظام با نماینده مستکبرترین کشور آنهم در شرایطی که از جانب آنها به پیامبر اسلام با برنامه ریزی قبلی توهین شده :
1) دولت ایران از خدشه به مذاکرات به حدی بیمناک است که هیچ واکنش توهین به پیامبر اسلام هم نمیکند
2) افزایش تحریمها
3)افزایش توهین و تحقیر (ابوطالبی)
4) کاهش چند برابری قیمت نفت
5) توقف و عقبگرد توسعه هسته ای و فضایی
Iran, Islamic Republic of
زبان يكي از اركان فرهنگ و قدرت هر كشور است.

عجيب است اين را آقايان نمي دانند !!!
Iran, Islamic Republic of
اینقدر به پر وپای آقایون نپیچید . آخه صبر و حوصله هم حدی داره! امکان داره دفعه ی بعدنتونن اینقدر محترمانه بگن خ..شین
آقای دیپلمات کار کشته اینو همه میدونن که هر کس باید با زبان کشور خودش حرف بزنه از کمترین اصول دیپلماتیکه...
نمایندگان مجلس خوابند
United States
.... زده به سیم آخر.فقط بلد است تحقیر کند. ملت بیایید نوشته ها و گفتار روحانی را نقد کنیم
من بیسواتم! لطفا راهنمائی کنید ، خط مگه یه بعدی نیست وشکل هندسی دو بعدی؟ چطور یک بعد رو با دوبعد تعریف میشه کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!
سخنان اقای روحانی امروز:
نقد یعنی وسایل حرکت، نقد یعنی مسیر تصحیح که البته نقد در فضای آزاد و امن امکان پذیر خواهد بود،
انشالله همین امروز از ایشون روش استفاده از نقادی دیگران رو در عمل یاد میگیریم.
نقد یعنی حرفی که به نفع ما باشد و تخریب یعنی حرفی که به ضرر ما باشد. درستی و غلطیش اصلا مهم نیست
منتقد
ما باید نظارت کتاب را قدم به قدم به صاحبان امر وابگذاریم. آنها بیایند و ناشران برجسته و نویسندگان و اساتید برجسته نظارت کنندو اگر کتابی چاپ شد و خواندند دو مرتبه برای چاپ دوم هم از هفت خوان رستم عبور کند؟
واقعا راست میگویند.اقا چرا باید قاضی که از صنف دزدان وخلافکاران نیست راجع به اونها قضاوت کنه ! باید یکی از جنس خودشون قضاوت رو به عهده داشته باشه.چرا باید اداره مالیات مالیات مودیش رو تعیین کنه ؟خود اصناف محترم خیلی خیلی با انصاف این کار رو به عهده بگیرند وو....اصلا دولت میخواهیم چه کار ؟هر صنفی برای خودش ببره وبدوزه ونظارت کنه .بودجه ای هم که صرف دولت وانتخابات میشه رو صرفه جویی کنیم!
مجیداعتمادی
کلمات چند پهلو گفتن جنابعالی همان شش ضلعی های است که به طرف هزار ضلعی شدن پیش میرود
هر کس یک خط منتشر شده در نقد (غیراز جناب روحانی )در مورد کفش ولباس یا سرعت قدم زنندگان برای من بیاره ، جایزه داره.
Iran, Islamic Republic of
ماجرا داره جالب می شه
تا اونجای که سواد دانشگاهی من بی سواد ! اجازه میده ، بی نهایت ضلعی هم داریم.چرا ایشون به اینکه تعداد اضلاع یک چندضلعی محدوده اصرار دارند.میدونید که حتی دایره واقعی هم در دنیای خارج نداریم وانکثار اضلاع در شکل واقعی اون دیده میشه.
باز کردن گره از زندگی مادی و معنوی مردم است.............خود شما فرمودید ما وظیفه نداریم مردم رو به زور به بهشت ببریم .
انقلاب ما برای اعتلای کلمه حق بود نه برای اعتدال سقراطی که ولرم بودن وبین حق وباطل ایستادن رو تداعی میکنه.
Iran, Islamic Republic of
من فکر میکنم تنها ... که برداشت روحانی را از قدم زدن داشته باشد.. فقط خودش و احتمالا ظریف است
ایرانی
United States
جناب روحانی آزادی . استقلال . سربلندی . وکلا جمهوری اسلامی را 36سال پیش امام بزگوار معنی کردنند.وشاگردانی که خوب این مفاهیم را فهمیدند در انقلاب وجنگ تحمیلی امتحان دادندوقبول شدند.ماهم هنوز به همان مفاهیم وگفتمان معتقدیم و جانمان رابرای آن درکف گذاشته ایم .امروز نیازی به ترجمه شما وامثال شما برای این گفتمان نداریم چون کاملا ترجمه شما برعکس است....ونتیجه آن وادادگی .تسلیم و...میباشد...لبیک یا خامنه ای (حفظه ا...)
حسین
کسی که خودشو به خواب زده نمیشه بیدار گرد
زرديني
Iran, Islamic Republic of
اقاي روحاني تو خلا؟ حرف ميزني يا تو جامعه اي؟کدوم جوان با زبان خارجه مشکل داره؟
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
تو هنوز به جایی نرسیدی دشمن دین وانقلاب رو کد خدای خودت کردی
Germany
با توضیحات جناب روحانی مشخص شد منظور ایشاناز نقد تعریف و تمجید است زیرا منتقدان پیاده روی دقیقا از کجا رفتن اینآقایان انتقاد دارند و می گویند دلیل این رفتن در روز هایی که توهین به پیامبر اکرم (ص) شده برای چه بود؟؟ یعنی دقیقا کجا رفتن ولی با شیوه آقای روحانی نقد یعنی تعریف و تمجید از هر اقدامی که دولت و دولتیان انجام می دهند
محسن
Iran, Islamic Republic of
واقعا عجب تحلیلهای این جناب رئیس جمهور دارند
یادتان می آید اون داستان نه یک فروند نه دو فروند یک اسکادران هواپیما
یادتان می آید میگفت خداش بیامرزه
آدم واقعا دهانش واااااااااااااااا می مونه چه رئیس جمهور مدیر و مدبری داریم ما
یه موقعی به نخست وزیر انگلیس خورده می گرفتیم که چه و چه و اوباما که نمی دونست ایران تو خاور میانست حالا میبینیم ایوای این رئیس محترم جمهور ما حسابی تو جاده خاکی نه که داره ازیک جایی دیکر میره خدا بخیر کنه
جناب آقای رئیس جمهور محترم مطمعن باشند که رهبری عزیزمان همان اقتدار امام ره را دارند و این ملت نیز همان ملت سال 57 هستند و بدانند این سوگندی که یاد کرده اند و حکمی که گرفته اند به امضای همین رهبر است و شهدا امام ر و هزاران مادر داغ دار شهید که فرزندانشان در راه استقلال این کشور پرپر شدند همه بر اعمال ما نظارت دارند در راس همه انها امام زمان عج نیز که صاحب این نظام و انقلابند همه چیز را مواظبند پس همه دست بدست هم بدهیم با وحدت و یکدلی حول محور ولایت ضمینه ساز ظهور امام عصر باشیم
مهدی آقائی
Australia
سلام
بابا اصلاً آقای روحانی ملّت ایران.......
علی اکبر
ای کاش استادان و فرهیختگان عزیز کشورمان کتابی هم در مورد نقد پذیری می نوشتند و منتشر می کردند
ظاهرا آقایون به این معتقدند که هدف وسیله را توجیه میکند
دکتر سلام
دکتر ریاضیت اصلا خوب نیستا!! اون از شیب ملایمت پدرمونو درآورد این هم از مربع چند ضلعی؟!!!!
حسین
Iran, Islamic Republic of
1- این انقلاب یک راهبر داشت و آن هم حسنه عصر حضرت امام امت خمینی کبیر (س) بود. راهبران نداشت. تاریخ را تحریف نکنیم.
2-روحانی: ما باید استقلال را معنا کنیم. باید آزادی را معنا کنیم. باید نه شرقی و نه غربی را معنا کنیم .
تذکر:این ها را امام و شهدا معنا کردند اگر فراموش کرده اید مراجعه کنید یا حداقل از رهبری معظم انقلاب بپرسید برایتان توضیح می دهند.
3- دولت در اسلام تنها ناظر یا قانونگذار نیست، مجری هم هست. مسائل فرهنگی را نمی شود داد دست احزاب.
روحانی نما
اهلا و سهلا یا شیخ روحانی
صاحب كليد عمو پورنگ !!؟؟
ما بايد ياد بگيريم چگونه انتقاد كنيم ؟!
انتقاد يعنى هر كارى ما باسوتا. كرديم ! شما تاييد كنيد
وٓاِلا بيسوات ومزدوريد ، عقل سالمم نداريد. اُفتاد ؟؟؟؟؟!!!!!