جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱
الهيان با اشاره به نامه كميسيون امنيت ملي به بان‌كي‌مون:

واكنش جدي سازمان ملل نسبت به ترور دانشمندان ايراني را خواستاريم

جمعه ۳۰ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب: 204856
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به «درز اطلاعات ايران از سوي آژانس» گفت: معتقديم بايد در نوع تعامل خود با آژانس تجديدنظر كنيم.
به گزارش جهان و به نقل از ايسنا، زهره الهيان در سخناني در محل دفتر مركزي تحكيم وحدت و در جمع اعضاي شوراي مركزي اين دفتر با اشاره به اين‌كه « جنبش دانشجويي در برهه‌هاي حساس كشور موثر بوده است» بر اين نكته كه «اين جنبش بايد بتواند در مقطع كنوني كه كشور با تحريم، تهديد و ترور مواجه است، از آرمان‌ها و اهداف نظام حمايت كند و نقش‌آفرين باشد»، تاكيد كرد.

وي گفت: شرايط كنوني كشور ويژه است و دشمن از پيشرفت و توسعه ايران و نفوذ انقلاب اسلامي در ميان ملت‌ها هراس دارد و بخشي از تحريم‌ها و تهديدها ناشي از اين است كه دشمن مي‌خواهد از نفوذ ايران در منطقه جلوگيري كند. آن‌ها به بهانه ساخت سلاح هسته‌يي از سوي ايران سعي مي‌كنند، ايران را تحت فشار قرار دهند. قطعنامه اخير شوراي حكام درباره ايران بر اساس ادعاهاي تكراري در همين راستاست و امروز مي‌بينيم كه ترورها را برنامه‌ريزي مي‌كنند.

وي به اسناد و مدارك به دست آمده از ريشه‌هاي ترورهاي صورت گرفته در مورد دانشمندان و متخصصان هسته‌يي كشور اشاره كرد و گفت: اسناد به دست آمده مستقيم نشان دهنده دخالت موساد در اين ترورهاست، البته مثلث سرويس‌هاي جاسوسي سيا، موساد و MI۶ كاملا مشهود است، حتي ترورهايي كه در مرزهاي شرقي كشور در سال گذشته در چابهار و زاهدان صورت گرفت، دخالت اين سرويس‌ها را نشان مي‌دهد.

اين نماينده مجلس گفت: بازرسي‌هايي كه در ايران از سوي آژانس صورت مي‌گيرد و بازرساني كه به ايران مي‌آيند، با واسطه و يا بي‌واسطه، اطلاعات محرمانه ايران را در اختيار آمريكا و رژيم صهيونيستي قرار مي‌دهند. نام شهيد علي‌محمدي از همين مسير در قطعنامه‌هاي شوراي امنيت ذكر شد. همچنين بازرسان آژانس پيش از اين با شهيد احمدي‌روشن ملاقات داشتند؛ بنابراين معتقديم بايد در نوع تعامل خود با آژانس تجديدنظر داشته باشيم، به اين معنا كه نوع همكاري ايران با آژانس چنانچه روند درز اطلاعات ايران ادامه يابد، قطعا مثل گذشته نخواهد بود.

وي ادامه داد: اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين از دستگاه‌هاي ذي‌ربط خواستار آن شده‌اند كه سطح حفاظت از دانشمندان و متخصصان هسته‌يي كشور افزايش يابد.

وي با اشاره به حركت دانشجويان پس از ترور شهيد احمدي‌روشن در امضاي طوماري كه در آن دانشجويان آمادگي خود را براي تغيير رشته‌هاي خود به فيزيك هسته‌يي اعلام كردند، اظهار كرد: حدود سه هزار دانشجو در اين مورد اعلام آمادگي كردند و اين بسيار قابل توجه است. همچنين متوسط رشد علوم هسته‌يي در كشور ما از موارد بسيار چشمگير است.

الهيان همچنين از تهيه و تنظيم نامه‌اي خطاب به بان‌كي‌مون دبيركل سازمان ملل در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس خبر داد و گفت: اين نامه به زودي به دبيركل سازمان ملل ارسال مي‌شود كه در آن تاكيد شده است سازمان ملل بايد نسبت به مساله‌ ترور دانشمندان و متخصصان كشورهاي مختلف واكنش جدي نشان دهند و اقداماتي را صورت دهد.

وي ادامه داد: مبارزه با تروريسم نبايد فقط در سطح شعار در دنيا مطرح شود. همچنين در هفته كاري، مجلس از مسوولان دستگاه ديپلماسي، امنيتي، اطلاعاتي و قضايي براي ارائه آخرين گزارش‌ها درباره ترور شهيد احمدي‌روشن دعوت خواهد كرد.

وي در پاسخ به اين سوال كه تا چه اندازه تجديدنظر و بازبيني ايران در همكاري‌اش با آژانس جدي است؟ گفت: تجديدنظر و بازبيني در همكاري‌ها به معناي همكاري نكردن و يا قطع همكاري با آژانس نيست؛ اما اين‌كه شروطي را براي پذيرش بازرسان به كشور و مراكز هسته‌يي لحاظ كنيم و همه‌ اطلاعات را در اختيار آن‌ها قرار ندهيم، مدنظر ماست. آن‌ها بايد ضمانت لازم را براي درز نشدن اطلاعات كشورمان ارائه كنند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس هم‌چنين در پاسخ به اين سوال كه آيا تاكنون نشانه‌اي حاكي از دخالت عناصر داخلي در ترور شهيد احمدي‌روشن مشخص شده است؟ گفت: ما متوجه شده‌ايم برخي به سرزمين‌هاي اشغالي مسافرت مي‌كنند و آن‌جا براي تربيت و آموزش آن‌ها برنامه‌ريزي شده است. از اين رو تشديد مجازات‌ كساني كه به سرزمين‌هاي اشغالي سفر مي‌كنند را مدنظر داريم.

دانشجويي درباره نتيجه‌ي نامه‌نگاري‌هاي ايران به مجامع بين‌المللي در رابطه با محكوميت ترور شهيد احمدي‌روشن و اقدام جدي براي مقابله با چنين رفتارهايي از الهيان پرسيد كه وي در پاسخ گفت: ظرفيت ما در سازمان ملل بايد به طور جدي به كار گرفته شود. ما در سازمان‌هاي بين‌المللي نهادهايي از جمله جنبش غيرمتعهدها را داريم كه در عرصه بين‌المللي تاثيرگذارند.

دانشجويي پرسيد: برخي معتقدند با توجه به مشاركت نكردن حداكثري اصلاح‌طلبان در اين انتخابات، انتخابات رقابتي نخواهيم داشت.

الهيان گفت: با توجه به شرايط ايران در عرصه بين‌المللي، اهميت انتخابات نهم مجلس شوراي اسلامي دوچندان است. انقلاب‌هاي منطقه و موج اسلام‌گرايي و نفوذ ايران در منطقه كه بدون دخالت مستقيم صورت مي‌گيرد و تحركات در سوريه از جمله مسائلي است كه توجه‌هاي بسياري از كشورها در منطقه و بين‌الملل را نسبت به ايران و انتخابات آينده افزايش مي‌دهد. رژيم صهيونيستي سعي دارد به جبران از دست دادن هم‌پيمان خود مصر، سوريه را به عنوان يكي از زنجيره‌هاي مقاومت در منطقه ساقط كند.

وي ادامه داد: همچنين آمريكا و رژيم صهيونيستي به جبران اين شكست‌ها در عرصه بين‌المللي تلاش دارند به ايران آسيب وارد كنند. آن‌ها برنامه‌ريزي جدي دارند كه مسير انقلاب اسلامي را از مسير فعلي‌اش منحرف كنند. جريان فتنه و انحرافي از جمله ابزاري بودند، براي تغيير ريل قطار انقلاب اسلامي از مسير خودش. آمريكا و انگليس به دنبال كند كردن روند پيشرفت انقلاب اسلامي نيستند، آن‌ها به دنبال انحراف ايران از اين مسيرند.

وي اظهار كرد:‌ پيش‌بيني ما اين است كه انتخابات مجلس در آينده با مشاركت بالا برگزار خواهد شد و با وجود تحريم‌ انتخابات از سوي عناصر فتنه شاهد هستيم كه بيش از ۱۰۰۰ نفر از كساني كه در انتخابات مجلس شوراي اسلامي ثبت‌نام كرده‌اند از اصلاح‌طلبان هستند. همچينن حزب مردم‌سالاري سعي كرده است ليستي ۱۵ نفره را ارائه دهد؛ بنابراين رقابت جدي در ميان اصولگرايان و اصلاح‌طلبان خواهد بود.

اين نماينده مجلس گفت: اين‌كه اصولگراها تنها برنده در اين رقابت هستند، نگاهي كوته‌بينانه است. در بسياري از مقاطع فعلي اقليت و افراد منتسب به اصلاح‌طلبان سعي كرده‌اند بدون تابلو و چراغ خاموش وارد عرصه انتخابات شوند، ضمن اين‌كه بخشي از اصلاح‌طلبان به طور صريح و روشن در حال فعاليت براي ورود به عرصه رقابت انتخابات هستند.

وي خاطرنشان كرد: اين‌كه احساس آرامش داشته باشيم و خطر رقيب و دشمنان را ناديده بگيريم، دور از ذهن است. اصولگرايان بايد به طور جدي به آينده حضورشان در عرصه سياسي و انتخابات فكر كنند. نبايد در صفوف اصولگرايان خللي وارد شود. تنها راه براي اين‌كه اكثريت كرسي‌ها‌ي مجلس در دست اصولگرايان واقعي قرار گيرد، وحدت و اشتراك نظر بين گروه‌هاي اصولگرايي است.

دانشجوي ديگري پرسيد: پس از بررسي صلاحيت‌ها، شاهديم كه برخي افراد منتسب به اصولگرايان صلاحيت‌شان احراز نشده و يا برخي منتسب به جريان انحرافي، صلاحيت‌شان احراز شده است.

الهيان گفت: اصولگرايي را نبايد با افراد سنجيد، بلكه شاخص و تعريف خاص خود را دارد. اگر در بين افراد منتسب به اصولگرا كساني خلاف شاخص اصولگرايي برخورد كردند، آن‌ها هستند كه بايد حذف شوند نه اصولگرايي.

دانشجويي نيز پرسيد: كارنامه اصولگرايي در مجلس هشتم چيست كه مردم بخواهند يك بار ديگر به آن‌ها راي دهند؟

نماينده مجلس شوراي اسلامي پاسخ داد: اين حق طبيعي مردم است كه كارنامه عمل نمايندگان‌شان را بدانند كه در اين چهار سال چه كار كرده‌اند و اين بايد از سوي دانشجويان و يا رسانه‌ها به طور منسجم درخواست شود.

وي گفت: جبهه متحد اصولگرايي اعلام كرده است كه برخي افراد منتسب به اصولگرايان از خط قرمز عبور كرده‌اند و كارنامه خوبي را از خود به نمايش نگذاشته‌اند؛ بنابراين از دايره حمايت اصولگرايان خارج هستند. همچنين از جبهه متحد انتظار است كه بيشترين دقت را در تعيين و تنظيم ليست انتخاباتي خود داشته باشد. تدبير اين جبهه اين است كه شاخص‌ها و معيارهايي را تعيين كرده تا افراد بر اساس آن‌ها سنجيده و سپس وارد عرصه رقابت شوند. خط قرمزهاي اين جبهه، همراه نشدن با جريان فتنه، انحرافي و ... است.

وي درباره برخوردهاي اخير با سخنان اخير برخي افراد، گفت: هر حركت و اقدامي بايد بر اساس عقلانيت سياسي و پرهيز از افراط و تفريط و مبتني بر قانون باشد، در غير اين صورت مردود است.

دانشجويي پرسيد: برخي افراد خود را منتسب به ولايت مي‌كنند و به نام دفاع از ولايت اقداماتي انجام مي‌دهند كه نه تنها دفاع از ولايت برداشت نمي‌شود، بلكه به ضد آن تبديل مي‌شود.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز گفت: بد دفاع كردن ممكن است به ولايت فقيه لطمه بزند، هرچند معتقدم از منظر مردم بحث ولايت فقيه از اصولي است كه حاضرند تا پاي جان براي آن بايستند. ولايت فقيه و حكومت مبتني بر آن يك تفكر سياسي برخاسته از انديشه امام است؛ بنابراين دفاع از ولايت فقيه هم بايد با همين فكر و انديشه و تضارب آرا محقق شود. اگر رفتاري و يا سخني خارج از عقلانيت و قانون مطرح شود، نياز است بزرگان و انديشمندان و فعالان دانشجويي نسبت به آن موضع‌گيري كنند.

وي خاطرنشان كرد: بخشي از ردصلاحيت‌ها صحت ندارد. در حال حاضر يك دسته افراد هستند كه صلاحيت‌شان احراز نشده است و اين با ردصلاحيت متفاوت است. در برخي از احراز نشدن صلاحيت‌ها ما هم انتقاد داريم كه درباره برخي نمايندگان مجلس فعلي صورت گرفته است. به هر حال در هر ردصلاحيتي دلايلي وجود دارد و نهايتا شوراي نگهبان است كه نظر نهايي را مي‌دهد. چند نفري كه اعلام شده است ردصلاحيت شده‌اند، شواهدي براي ردصلاحيت‌شان وجود دارد كه خيلي هم بيراه نيست، در عين حال بايد منتظر نظر شوراي نگهبان بود.

وي در پاسخ به سوالي در رابطه با اقدام مجلس در برابر گراني‌ها و تورم و نيز قيمت سكه و دلار گفت: مجلس از رييس بانك مركزي دعوت كرد تا به مجلس بيايد تا پاسخ‌هايي را به سوالات نمايندگان داشته باشد؛ اما وي در مجلس حاضر نشد. كميسيون برنامه و بودجه مجلس نسبت به اين مساله حساس است؛ چراكه نمي‌توان بحث گراني و افزايش قيمت‌ها را ناديده گرفت. ما متوجه هستيم كه مردم در مشكلات جدي به سر مي‌برند و فشار به طبقات كم‌درآمد افزايش يافته است از اين بابت به طور جدي اين موضوع را پيگيري مي‌كنيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تو سال 2012 هستیم . هنوز دوستان ما امید به مجامع صهیونیستی برای احقاق حق دارن.
مگه همین آژانس انژی اتمی نبود که اسم دانشمندان ما رو به تروریستها داد؟ چون کسی غیر اونا نمی دونسته! حالا از مجرم می خواهید جرم رو محکوم کنه؟
اونا باید اعتراف کنن!