جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آیا اهداف انقلاب مصر، محقق شده است؟

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۳۶
کد مطلب: 404052
کشته شدن دست کم ۱۸ نفر و زخمی شدن دهها نفر دیگر در سالگرد انقلاب مصر ، اکنون این سوال را در اذهان مردم این کشور ایجاد کرده است که آیا دستاوردهای انقلاب چهارسال پیش علیه حسنی مبارک محقق شده است ؟
به گزارش جهان به نقل از العالم ، با گذشت ۴ سال از انقلاب مصر که با هدف بهبود اوضاع اقتصادی و سیاسی در این کشور رخ داد، دیدگاه مردم درباره به دستاوردهای انقلاب بسیار متفاوت است.

صبح روز چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب مصر، میدان تحریر به وسیله نیروهای ارتش و پلیس بسته شده است و اثری از مردمی که برای تظاهرات یا حتی جشن به آن محل رفته باشند، دیده نمی شود.

با این که مردم مصر، خواهان برقراری امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی در کشور بودند، با این حال، هنوز شماری از آنان اصرار دارند که با راهپیمایی و برگزاری تظاهرات، تحقق اهداف انقلاب خود را مطالبه کنند.

یکی از شهروندان مصری در گفت و گو با خبرنگار العالم گفت: نیازی به تظاهرات نیست. ما رئیس جمهورمان را انتخاب کرده ایم و می خواهیم به او فرصت بدهیم. دستاوردهای این دولت، برای ما قابل لمس است ، که برقرار شدن امنیت، نمونۀ بارز آن است.

اما یکی دیگر شهروندان تاکید کرد: باید دوباره تظاهرات کنیم. دولت، تاکنون شایستگی لازم را از خود نشان نداده است و خانواده های شهدا به حقوق خود نرسیده اند.

نفر سوم هم بر این باور بود که رسیدگی به مردم و امنیت در سطح خوبی قرار دارد و کارهایی انجام شده است که در دوران حسنی مبارک، مردم حتی خواب آن را نمی دیدند.

ولی چهارمین مصاحبه شونده به خبرنگار العالم گفت: تاکنون هیچ کاری صورت نگرفته و قدم مثبتی برداشته نشده و فقط رسانه ها به مردم القا می کنند که وضع خوب است درحالی که وضع مانند سابق است و چه بسا از زمان حسنی مبارک نیز بدتر شده است.

انقلاب مصر در حالی وارد پنجمین سال خود می شود که صدای مردم برای مطالبه خواسته های خود، به جایی نرسیده است و صاحبان واقعی انقلاب در زندان به سر می برند.
"احمد فوزی" دبیرکل حزب دموکرات مصر در همین زمینه به شبکه العالم گفت: بسیاری از اهداف انقلاب ۲۵ ژانویه، محقق نشده است که از میان آن ها می توان به عدالت، تحقق آزادی های فردی، دموکراسی و کرامت انسانی و محاکمه کسانی اشاره کرد که با فساد و استبداد، در حق ملت مرتکب جنایت شدند.

در این میان، عجیب آن است که هنگام تبرئه شدن مبارک و پسرانش، زندان های مصر، مملو از فعالان انقلاب ۲۵ ژانویه بود است، رخدادی که با گذشت ۴ سال از تحول در این کشور، شگفتی دنیا را سبب شده است.

مردم مصر روز یکشنبه همزمان با چهارمین سالگرد انقلاب ۲۵ ژانویه در شهرهای مختلف اقدام به برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز و تشکیل زنجیره انسانی کردند.

این تجمع ها در پاسخ به دعوت ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت و نفی کودتا که از حامیان مرسی هستند به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ برگزار شد که به سرنگونی حسنی مبارک رئیس جمهوری اسبق مصر در ۱۱ فوریه همان سال منتهی گردید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *