چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

کسانی که از هیچ همه چیز می سازند

سه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۵۰
کد مطلب: 430693
کارآفرین از یک دیدگاه کسی است که بتواند از هیچ همه چیز بسازد اما افراد فعال در این حوزه در رابطه با اینکه چگونه می توان کارآفرین شد دیدگاه های متفاوتی دارند.
به گزارش جهان، افراد کارآفرین بویژه آنها که در کار خود موفقیت بیشتری دارند معمولا از ویژگی های مشترکی برخوردارند که داشتن خلاقیت و خستگی ناپذیر بودن از جمله این ویژگی هاست.

کارآفرینی فعالیتی است که فرد می تواند با تبدیل فکر و ایده خود کاری را ایجاد کند که در قبال آن صدها، هزاران و شاید میلیون ها نفر مشغول به کار شوند.

*حلقه مفقوده کارآفرینی تبدیل نشدن علم به ابداع است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: حلقه مفقوده ما در کارآفرینی این است که نمی توانیم علم را به ابداع تبدیل کنیم.

محسن جلال پور افزود: در واقع این همان نقطه ای است که باید در کشور برای آن فضایی ایجاد شود.

وی گفت: معمولا ما تعریف اشتباهی از کارآفرین داریم و مجموعه کسب و کار، فعال اقتصادی، کارآفرین و کارفرما را در هم ادغام کرده ایم.

وی تصریح کرد: کارآفرین به کسی گفته می شود که از هیچ، همه چیز بسازد، اصلا بحث این نیست که کارآفرین تولید کند از دید من کارآفرین یعنی کسی که کار علمی می کند و یک تولید علمی را بوجود می آورد و در اثر آن ده ها، صدها و میلیون ها نفر بهره می برند و برای آنها ایجاد اشتغال، کار و فعالیت می شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: کارآفرین از نبودها بود می سازد و اگر کارآفرین را در فعالیت های اقتصادی تعریف کنیم یعنی اینکه فرد بدون امکانات و ظرفیت کارخانه ای را ایجاد و اشتغالزایی می کند.

وی افزود: بخشی از این کارآفرینی ذاتی است؛ ژاپن کارآفرینانش را از دوران کودکستان جدا می کند و به آنها بها و اهمیت می دهد و گاهی نیاز به تعلیم و آموزش و خیلی وقت ها به تحصیلات دانشگاهای نیاز ندارند و در شرایط ویژه قرار می گیرند و آن اتفاقی که باید بیفتد می افتد.

جلال پور بیان کرد: اینکه ما در عرصه امروز کشور به دنبال تربیت کارآفرین هستیم از نظر من به عنوان فردی که مسائل کارآفرینی و اقتصادی را لمس کرده ام معنایی ندارد؛ نمی شود گفت که ما کارآفرین را با آموزش ایجاد می کنیم.

وی گفت: این یک قدرت ابتکار و خلاقیتی است که به مرور زمان که انسان جلو می آید در آن ایجاد می شود که بخش عمده ای از آن ذاتی است، بخشی از آن در کسب تجارب، مهارت ها، دانش ها و جلو آمدن اتفاق می افتاد و روزی خود به خود، خود را بروز و ظهور می دهد.

وی ادامه داد: در مجموع باید به دنبال این باشیم و نظر استاندار کرمان هم همین است که کارآفرین و استعدادهای کارآفرینی را کشف کنیم و به دنبال تربیت کارآفرینان نباشیم.

رییس اتاق ایران گفت: کارآفرینی در جامعه بروز و ظهور می کند اما متاسفانه در این زمینه حرف تا عمل با یکدیگر فاصله دارد.

وی افزود: کارآفرینان ما باید از مراکز تحقیقی و مراکزی که در مجموعه مدارس، دبیرستان ها و دانشگاه های ما که به عنوان مراکز ابداع بوجود می آیند، شکل بگیرند.

وی گفت: کارآفرینان جزو نخبگانی هستند که در مجموعه خودشان می آیند یک عرضه علم، دانش، تخصص و ایده ای را می دهند اما کسی نیست آنها را تبدیل به ابداع کند.

جلال پور بیان کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب می فرمایند ما باید به سمت اقتصاد دانش بنیان برویم، همین حلقه مفقوده است.

وی گفت: ما در تولید علم جزو ۲۰ کشور اول دنیا اما در ابداع جزو ۲۰ کشور آخر دنیا هستیم زیرا علم را تولید می کنیم اما نمی توانیم آن را به ابداع تبدیل کنیم این در حالی است که کره در تولید علم جزو ۵۰ کشور آخر اما در ابداع در ردیف ۲۰ کشور اول دنیاست.

وی افزود: اتاق بازرگانی باید در شناسایی کارآفرینان و ایجاد فضای مناسب برای ظهور آنها و به عمل آوردن ایده ها و خلاقیت ها در بخش اقتصادی فعال باشد که در این زمینه ما خیلی قصور داریم.

جلال پور اظهار کرد: فکر می کنم یکی از بخش های مغفول ما تعامل صنعت و دانشگاه است زیرا صنعت راه خود را می رود و دانشگاه هم راه خود را می پیماید.

وی گفت: اگر این اتفاق در کشور بیفتد بسیاری از مسائل حل می شود، تعامل بین صنعت و دانشگاه ایجاد می شود، ابداع شکل می گیرد، اختراع خواهیم داشت و علم به ابداع تبدیل می شود.

وی ادامه داد: این اتفاق این است که اگر در کشور مراکز تحقیقاتی ما پشت در وزیر بنشینند و منتظر بودجه های دولتی باشند تحقیق آنها نیز می شود یک کتاب و نوشته که در کتابخانه ها می ماند و خاک می خورد.

جلال پور تصریح کرد: اما اگر بروند و پشت در بخش خصوصی بنشینند و این تقاضا را از بخش خصوصی بگیرند و پولش را از جیب بخش خصوصی طلب کنند تبدیل به یک کار عملی می شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: زیرا بخش خصوصی پول اضافی ندارد که آن را در قفسه کتابخانه بگذارد این دولت است که پول اضافی دارد و از منابع نفتی اش بر می دارد و همه جا خرج می کند.

وی تاکید کرد: این راه را اشتباه می رویم، در کشور ما تحقیق، نظارت و استفاده کننده از تحقیق هر سه دولتی هستند بودجه هر سه را نیز نفت می دهد در حالی که در کشور باید بخش تحقیقی را علما و دانشمندان انجام دهند و بخش استفاده کنندگان را باید به بخش خصوصی بدهد و هزینه را نیز بخش خصوصی بپردازد.

جلال پور بیان کرد: برای اینکه این اتفاق بیفتد بخش خصوصی باید ابتدا ۲۰ درصد هزینه را و بقیه آن را دولت بدهد، بعد ۳۰ درصد و بیشتر بعد کم کم به این سمت برویم که این ذهنیت را از بین ببریم.

**فضای مناسب کسب و کار از ضروریات کارآفرینی است

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان هم گفت: فضای مناسب کسب و کار و اینکه این فضا در فرد انگیزه ایجاد کند از ضروریات کارآفرینی است.

دکتر مسعود رشیدی نژاد افزود: جامعه باید بستری برای کارآفرین فراهم کند تا حتی اگر فرد خلاق نیست با قرار گرفتن در محیط دیگری خلاقیت او شکوفا شود.

وی گفت: وظیفه آحاد مردم، دولتمردان و بخش خصوصی این است که زمینه ارتقای این تفکر و عملیاتی شدن این راهکار را فراهم کنند تا فضای کسب و کار ایجاد شود.

وی افزود: هر فرد با توجه به تحصیلات، تجربه، نبوغ و استعداد خود یک توانمندی دارد که البته لازم نیست یک فرد کارآفرین فوق العاده مستعد باشد.

رشیدی نژاد تاکید کرد: کارآفرین باید ایده داشته و آن ایده قابلیت پیاده سازی داشته باشد تا منجر به تولید محصولی موفق شود.

وی گفت: هنر این است که کارآفرین بتواند تجربه را به محصول تبدیل کند و این نخستین شرط کارآفرینی است.

وی اظهار کرد: کارآفرین را ثروت آفرین می گویند که البته نباید فراموش کرد کارآفرینی در گرو تولید شغل است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر افزود: کارآفرین باید منظم باشد، دانش را دسته بندی و کار را شناسایی و عرضه کند و بداند چه کسی متقاضی یک خدمت و کالاست.

وی گفت: کارآفرین باید هم عرضه و هم سطح تقاضا را بشناسد و بداند این تولید یا اختراع چگونه و کجا عرضه می شود و بتواند کجا قابل تبدیل به محصول است.

وی گفت: کارآفرینی ممکن است در نهاد هر فرد در جامعه وجود دارد اما ارزش کار کارآفرین را بازار عرضه و تقاضا تعیین می کند و گاهی ممکن است برای یک ایده کوچک و ساده، درآمد بسیاری وجود داشته باشد.

دکترای مدیریت انرژی تصریح کرد: کارآفرینی شامل شغل کاذب نمی شود بلکه شغلی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه است.

وی گفت: یکی از ضروریات کارآفرینی تامین منابع مالی نه تمکن مالی است اما معتقدم که ضرورت اصلی محسوب نمی شود بلکه در جامعه ما یکسری افراد سرمایه و یکسری افراد دانش دارند و دو مجموعه باید ساز و کاری داشته باشند که مکمل یکدیگر شوند.

رشیدی نژاد افزود: به هر حال بانک ها وظیفه دارند منابع مالی را تامین و از سوی دیگر خوب آنها را مدیریت کنند و نظارت در این موضوع بسیار لازم و مهم است.

استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان آموزش در کارآفرینی را مهم دانست اما گفت: آموزش آکادمیک ضروری نیست بلکه کارآفرین باید نگاه و علیتش به جامعه متفاوت باشد.

وی ادامه داد: آموزش در این زمینه سرعت رسیدن به مقصود را بیشتر می کند و کار را منظم پیش می برد.

رشیدی نژاد تصریح کرد: مهمترین کار برای موفقیت یک کارآفرین داشتن برنامه است اگر کسی با برنامه ریزی و نگاه سیستماتیک با قضیه برخورد کند بی شک این آموزش ها نکات مهم فنی، اقتصادی و فرهنگی را در راستای فناوری به فرد یاد می دهد.

وی گفت: در بسیاری مواقع ما شاهد بوده ایم که فرد آموزش آکادمیک نیز ندیده اما خلاق است که نمونه های آن در جامعه بسیار وجود دارد.

**واردات بی رویه مانع از پرورش کارآفرین است


دبیر کانون کارآفرینان استان کرمان نیز گفت: کارآفرین در دنیا باید فردی باشد که استعداد این کار را داشته و در وجودش باشد، توسعه یابد و شکوفا شود اما واقعیت قضیه این است که کارآفرین فردی است که سرمایه ای دارد، به بانکی وصل است و می تواند پولی را جذب و در این حوزه ورود کند.

علیرضا احمدی پور رفسنجانی خاطرنشان کرد: مفهوم کارآفرینی در کشور ما با توجه به شرایطی که داریم با آنچه که واقعی بوده و در دنیا اتفاق افتاده، به طور کامل متفاوت است.

وی تصریح کرد: افرادی که در حوزه کارآفرینی جلو می آیند وقتی واردات و قیمت تمام شده کالای تولیدی خود را می بینند که بیش از قیمت عرضه آن در بازار است، خود را نابود شده می بینند که نمونه این کار تعطیلی ۱۵۰ شرکت در شهرک صنعتی کرمان است.

احمدی پور گفت: این شرکت ها دیگر نمی توانند کار کنند و اکنون صنایعی در شهرک صنعتی فعالت می کنند که رقیبی برای رقابت ندارند و امکان واردات آن محصول وجود ندارد.

وی افزود: به عنوان شرکت هایی که در تولید لوله پلی اتیلن کار می کنند موفق هستند زیرا اگر بخواهد این کالا از چین بیاید با توجه به اینکه شاخه های آن ۱۲ متری و حمل آن سخت و گران است و تا به اینجا برسد قیمت آن دو برابر می شود، پس وارد نمی کنند.

وی خاطرنشان کرد: اما در حوزه دیگر نمونه آن از چین وارد می شود و کالا به قیمتی اینجا عرضه می شود که به نظر می رسد باید در چین رایگان باشد که این همه مراحل تولید و انتقال را طی کرده، با کشتی وارد ایران شده، چند دست دلال چرخیده و در کشور توزیع می شود و در این زمان تازه به قیمتی می رسد که حتی پایین تر از قیمت تولید داخلی این محصول است.

دبیر کانون کارآفرینان استان کرمان افزود: اگر فرد خلاقیت و توان مالی داشته باشد با توجه به اینکه شرایط عمومی کشور به سمتی رفته که نمی تواند جلوی واردات و قاچاق کالا را بگیرد به طور قطع در حوزه کارآفرینی موفق نخواهیم بود.

وی گفت: در کشور ما با توجه به شرایط تحریم ها و مشکلات خاص خود در مدیریت ها باعث می شود که مفهوم کارآفرین تغییر یابد.

احمدی پور تصریح کرد: اگر در یک مقطع خاص مردم ما کمک و مسوولان همت کنند و جلوی واردات را بگیرند و ما به تولید کالاهای مختلف نیاز داشته باشیم، آنگاه تولید می کنیم و کارآفرینی شکل می گیرد.

وی گفت: از برگزاری سمینارها، جلسات و نشست ها در مورد کارآفرینی تاکنون چیزی حاصل نشده است و باید در عمل شرایط را برای کارآفرین شدن افراد آماده کنیم.

منبع: ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *