شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - 6 Jul 2024
 
۰

شايع‌ترين علت های نارسايي «كليه»

چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 101599
 رئيس انجمن نفرولوژي ايران گفت: شايع‌ترين علت بروز بيماري نارسايي «كليه» بيماري ديابت و فشارخون است.

عزت‌الله عبدي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس‌ اظهار داشت: روز «كليه» 20 اسفند ماه 1388برابر با 11 مارس سال 2010 با عنوان عارضه كليوي ديابت نامگذاري شده است.
وي گفت: عروق خوني‌‌ بيماران ديابتي به تدريج در جريان بيماري صدمه مي‌بيند و در نتيجه چشم و كليه، اعصاب و عروق بدن دچار عارضه مي‌شود.
رئيس انجمن نفرولوژي ايران افزود: شايع‌ترين علت نارسايي «كليه» در دنيا، درگيري «كليه» در زمينه بيماري ديابت است. عارضه كليوي معمولاً 5 سال پس از شروع بيماري ديابت ظاهر مي‌شود ولي از آنجائيكه افراد مبتلا به ديابت نوع 2 با تأخير از بيماري «كليه» خود با‌خبر مي‌شوند.
عبدي گفت: عارضه كليوي در اين بيماران به‌صورت افزايش دفع آلبومين از كليه‌هاست. در طول روز «كليه‌ها» حداكثر تا 20 ميلي‌گرم آلبومين دفع مي‌كنند، در حاليكه در بيماران ديابتي در شروع درگيري «كليه» دفع پروتئين از 30 ميلي‌گرم در 24 ساعت تجاوز مي‌كند.
وي افزود: در اين مرحله آزمايش ساده ادرار قادر به نشان دادن دفع آلبومين نيست و براي تشخيص آن از روش‌هاي دقيق‌تري بايد استفاده كرد. با گذشت زمان به تدريج دفع آلبومين ادرار افزايش مي‌يابد و در اين زمان آزمايش ادرار ساده نيز آلبومين را نشان مي‌دهد و سپس با افزايش مقدار آلبومين در ادرار كارايي «كليه» كم مي‌شود و نهايتاً فرد دچار نارسايي «كليه» مي‌شود.
رئيس انجمن نفرولوژي ايران اضافه كرد: بيماران ديابتي با كنترل مناسب قند خون و اندازه‌گيري فشارخون مي‌توانند، از بيماري نارسايي «كليه» پيشگيري كرد.
عبدي گفت: در طول روز ممكن است فشار خون افراد تغيير كند، به طوريكه در زمان فعاليت، فشار خون افزايش پيدا مي‌كند و در هنگام استراحت افت مي‌كند.
وي افزود: اما در افراد بيمار حتي در زمان استراحت نيز فشار خون از حد طبيعي بالاتر است. در صورتيكه افزايش فشار خون درمان نشود، باعث لطمه به قلب و عروق مي‌شود و باعث بروز نارسايي قلبي، سكته قلبي، سكته مغزي و همچنين نارسايي كليوي مي‌شود.
رئيس انجمن نفرولوژي ايران اضافه كرد: براي مبارزه با عوارض كليوي ناشي از ديابت اولين گام بايد براي آموزش بهداشت عمومي و پيشگيري از ديابت باشد و به همين منظور با انجمن نفرولوژي ايران با همكاري انجمن ديابت ايران و انجمن حمايت از بيماران كليوي 20 اسفند در روز جهاني كليه سمينار يك روزه‌اي را با امتياز بازآموزي و با شعار "عارضه كليوي اقدام از حالا يا هزينه در آينده " براي پزشكان در بيمارستان امام خميني تهران برگزار خواهد شد.
عبدي گفت: در اين روز فردي كه مبتلا به بيماري كليه بوده است و پيوند كليه انجام داده است و بهبود پيدا كرده است، با پاي پياده از بيمارستان لبافي‌نژاد به بيمارستان فيروزگر و سپس به بيمارستان امام خميني حركت مي‌كند و در بين راه بروشور‌هاي پيشگيري از بيماري نارساي كليه را بين مردم پخش مي‌كند كه از اين طريق مردم از اين بيماري آگاهي پيدا مي‌كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *