جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۲۰
صادق زیباکلام:

بیماری روحی ندارم اما ناطق برای مجلس بهتر از عارف است‬!

شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 441295
تئوریسین اصلاحات گفت: یقین دارم که اگر در ۲۴ خرداد ۹۲ عارف پیروز شده بود، ما همین قدر دستاورد را هم نمی‌داشتیم، باور کنید اگر عارف رئیس‌جمهور شده بود همین مقدار پیشرفت هم اتفاق نیفتاده بود.
بیماری روحی ندارم اما ناطق برای مجلس بهتر از عارف است‬!
به گزارش جهان، روزنامه آرمان امروز شنبه ۹۴/۶/۷ گفت و گویی با صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و از تئوریسین‌های اصلاحات انجام داده که بخشی از آن را ملاحظه می کنید:

شما به تازگی در رسانه‌ها عنوان کرده‌اید اگر آقای ناطق نوری در انتخابات شرکت کند شرایط بهتری نسبت به دکتر عارف برای سرلیستی اصلاح‌طلبان دارد. دلیل این سخن شما چیست؟این اظهارات با توجه به چه استراتژی‌ای عنوان شده است؟

پس از اظهارات بنده در این زمینه در فضای مجازی هجمه‌های گسترده‌ای علیه من صورت گرفت. خیلی‌ها گفتند آقای زیباکلام چرا شما به جای پیشرفت مرتب در حال عقب‌گرد هستید؟ ما سال۷۶ یعنی۱۸ سال پیش به آقای ناطق نوری گفتیم «نه». حالا شما بعد از ۱۸ سال می‌گویید که ما تازه برگردیم به ایشان رای بدهیم؟

حملات و انتقادات هم برای همین مساله بود؟

عرصه سیاست عرصه آرمانگرایی و رویاهای عاشقانه نیست. اگر به من بود دلم می‌خواست نلسون ماندلا و واسلاوهاول، آن سانگ سوچی، مهاتما گاندی، دکتر مصدق یا مهندس بازرگان سرلیست اصلاح‌طلبان در تهران می‌شدند. اما یادمان باشد که آقای ناطق نوری یا دکتر عارف قرار است در جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس مجلس فعالیت کنند. حالا به نظر شما مجلسی که ناطق نوری ریاست آن را برعهده داشته باشد چه کارآیی‌ای خواهد داشت. بنده معتقدم مجلسی که آقای ناطق نوری در رأس آن قرار داشته باشد به مراتب از مجلسی که دکتر عارف ریاست آن را برعهده بگیرند قدرتمندتر خواهد بود.

به نظر شما در شرایط کنونی آقای ناطق نوری بیشتر قادرخواهد بود منافع اصللاح‌طلبان را تامین کند یا دکتر عارف؟

بنده قبول دارم که آقای دکتر عارف آزادیخواه‌تر از آقای ناطق نوری هستند اما چه فایده‌ای دارد که ما یک فرد بسیار آزادیخواه را در راس مجلس قرار دهیم در حالی که نتواند دموکراسی و آزادیخواهی را در سطح کشور یک میلیمتر‌ جلو ببرد. بنده نه توانایی‌های دکتر عارف را دستکم می‌گیرم و نه توانایی‌های آقای ناطق را دست بالا. نه می‌گویم اگر آقای ناطق رئیس مجلس شوند برای آزادی‌ یقه چاک خواهند کرد، ‌نه هیچ کدام اینها. من موضعی که دارم دقیقا همان موضعی است که در انتخابات ۲۴ خرداد۹۲ داشتم. بنده بعد از آنکه آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی رد صلاحیت شد به صراحت عنوان کردم همه باید از آقای روحانی حمایت کنیم و هیچ کس نباید به جز آقای روحانی به گزینه دیگری فکر کند. از فردای آن روز هم شهر به شهر رفتم و برای آقای روحانی سخنرانی کردم. در همان مقطع هم برخی درباره شرکت کردن در انتخابات تردید داشتند که شرکت بکنند یا نکنند. عده‌ای هم عنوان می‌کردند اگر قرار است در انتخابات شرکت کنیم باید به دکتر عارف رأی بدهیم که یک اصلاح‌طلب اصیل است. این عده رأی به آقای روحانی را نوعی عقب‌نشینی قلمداد می‌کردند. بنده استدلالی که امروز مطرح می‌کنم را در آن زمان نیز اعلام کردم. در همان زمان گفتم اگر چه دکتر عارف از آقای روحانی دموکرات‌تر و آزادی‌خواه‌تر است، اما در مقام رئیس‌جمهور توانمندی و قدرت مانور آقای روحانی خیلی زیادتر خواهد بود.

یعنی شما اعتقاد به ریاست‌جمهوری دکتر عارف نداشتید؟

بنده انتقادات زیادی به آقای روحانی دارم. ولی این را یقین دارم که اگر در ۲۴ خرداد۹۲ آقای دکتر عارف پیروز شده بودند و ایشان الان رئیس‌جمهور بودند، ما همین قدر دستاورد را هم نمی‌داشتیم. آقای روحانی در طول دو سال گذشته بعضا سکوت کرده، بعضا پاسخ داده و خیلی با سیاست و توانمندی عمل کرده است. باور کنید اگر دکتر عارف رئیس‌جمهور شده بودند همین مقدار پیشرفت هم اتفاق نیفتاده بود. اصلا شما چرا راه دور می‌روید، شما به عنوان خبرنگار فکر کنم سن‌تان بخورد که داستان انتخابات مجلس ششم در اسفند ۷۸ را به‌یاد بیاورید. در آن مقطع زمانی برخی از چهره‌های رادیکال اصلاح‌طلب نظر مناسبی به آقای هاشمی نداشتند. نهایتا هم ایشان عطای مجلس ششم را به لقایش بخشیدند و حاضر نشدند در مجلس ششم حضور پیدا کنند. بنده از شما می‌پرسم اگر آقای هاشمی رفنسجانی در مجلس ششم حضور پیدا می‌کردند آیا به عنوان رئیس مجلس انتخاب می‌شدند؟ به نظر شما مجلس ششمی که آقای هاشمی‌رفسنجانی ریاستش را برعهده می‌داشت در همان سال ۸۳-۷۹ می‌توانست بیشتر در جهت مقاصد و آرمان‌های اصلاح‌طلبان گام بردارد یا مجلس ششمی که آقای مهدی کروبی ریاست آن را برعهده داشت؟ در عمل مجلس ششم چقدر برای جریان اصلاحات دستاورد داشت؟

فکر نمی‌کنید سرلیستی آقای ناطق نوری در انتخابات آینده نسبت به سرلیستی آقای عارف برای نسل جوان اصلاح‌طلب دور از ذهن باشد؟آیا احتمال ریزش آرای اصلاح‌طلبان در چنین شرایطی وجود ندارد؟

من قلب و احساس دارم. قطعا دوست ندارم که خیلی‌ها مخالفم باشند. قطعا خوشحال‌تر خواهم بود که خیلی‌ها موافقم باشند تا مخالفم. با این وجود بنده که یک سیاستمدار، رئیس حزب یا یک تشکل سیاسی نیستم که قصد داشته باشم مطابق میل هوادارانم اظهارنظر کنم. بنده هنگامی که استنباط صحیحی از یک مساله دارم آن را عنوان می‌کنم. زیاد هم به دنبال این نیستم که مردم یا جوانان از راه‌حل یا آزادی فکر من استقبال کرده‌اند یا خیر. بنده ترجیح می‌دهم دیگران از دیدگاه‌های من استقبال کنند اما حاضر نیستم برای خوشایند آنها مطلبی را عنوان کنم که به آن اعتقاد ندارم. بنده سنگ یا بطری نیستم یا بیماری روحی و روانی ندارم که از اینکه مردم با نظرات من مخالفت کنند لذت ببرم. با این وجود حاضر نیستم بابت خوشایند عده‌ای حرفی را بزنم که به آن اعتقاد ندارم و آن را درست نمی‌دانم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
كاملا درسته
سیاح
Iran, Islamic Republic of
هیچ کدام برای ریاست مجلس که نه برای نمایندگی مناسب نیستند
این بنده ۰۰۰ آدرس غلط می دهد ، ای بلا ! خودتو زرنگ حساب می کنی !?
عارف که از فتنه گران حمایت می کند
آن شیخ هم با اشرافیت ساخته به فکر بد بخت بیچاره نیست
چرا باید به اینها رای بدیم
من هیچ امتیازی در اینها سراغ ندارم
شهروند
کاملا موافق هستم.
س
Iran, Islamic Republic of
من بیماری روحی ندارم یعنی خودش هم معترف است که حرفش بوی جنون می دهد
United States
خدا را شکر ناطق هم اصلاح طلب شد
Iran, Islamic Republic of
این نمیگه که ناطق اصلاح طلب شده! میگه ناطق برای مجلس بهتر از عارفه! شما شک داری؟
Iran, Islamic Republic of
ناطق اصلاح طلب نشده نفهميدي منظورش چيه ؟؟؟؟
داره مقايسه ميكنه نميگه ناطق اصلاح طلب شده
روزنامه ارمان اقای ناطق را قشنگ ارایش کرده است چرا؟ شماها که اقای ناطق را درسال 74 مهره انگلیسی معرفی میکردید حالا چطور ؟
سلام
پدرجان ميگه عارف خراب كارى ميكنه اصلاح طلبان بد نام ميشوند البته بد نام نيستد!!!!!!!!پس بهتره به اسم ناطق باشه بنويس خاتمى بخوان ناطق!!!!!!
عارف از ناطق وروحانی ازادیخواه ودموکرات تره؟!!
عمار
Iran, Islamic Republic of
هرچی ایشان بگویند اگر عکس انرا عمل کنید موفق ترید
حسینیان
بااینهمه حرفهای عجیب وغریبی که اززیباکلام طی سالها شنیده ام یه باریه کلام حرف درست وحسابی زد بااینکه ناطق دراین سالهای اخیرزده بودگاراز وتوی بعضی موضگیریها هم لنگون لنگون وغیرشفاف بود بااینحال خداییش اداره کردن مجلسی ها راکه کارکمی هم نیست بلده وقواعدبازی رامیدونه حرمتها وخط قرمزهارامی شناسه اماعارف که بنده خداتوی این زمینه پیاده ومرخصه
م
United Kingdom
منظورشان این است که اگر یک اصلاح طلب تند در راس یک جریان قرار گیرد باعث وحدت رویه وهوشیاری و نهایتا مقابله ا گری حزاب مخالف اصلاح طلبی می شود و در کل بسط تفاهم بین مثلا اصولگراها را زیاد می کند و لذا نهایتا ایشان نمی تواند اهداف اصلاح طلبانه خود را ذره ای به جلو ببرد اما یک آدم به ظاهر اصولگرا اما بی اعتقاد و کم تعصب روی موازین اصولگرایی راحت وب دون ایجاد تنش می تواند ان اهداف اصلاحی را تامین نماید
Iran, Islamic Republic of
این اقا بهتره کمتر اظهار نظر کنند تا حرفهاش خریدار داشته باشه
یک پزشک
" یا بیماری روحی و روانی ندارم "
اکثر بیمارن روانی از نوع سایکوزیس همین ادعا را دارند
هومن
ایشان فعلا گورباچف را به یلتسین ترجیح می دهد.
بعضا سوئد رو با نروژ..
شهروند
آقای زیبا کلام لطفا دقت کنند که دولتهای همچون حسن روحانی و ناطق نسبت به حقوق بشر بی تفاوت هستند
hasan
خداوند عالم بزرگترین مکر کنندگان است.والسلام
عین سین
Iran, Islamic Republic of
جنس پوست و روی اصلاح طلبان، باید در کتاب گینس ثبت شود