سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰
۶

نظر یک مرجع تقلید درمورد فرار مغزها

دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب: 109591
آيت الله العظمي مکارم شيرازي با بيان اين‌كه اگر در جوانان ما انگيزه‌هاي معنوي بيشتر ظهور و بروز كند ديگر مسائلي چون فرار مغزها بوجود نمي‌آيد، گفت: اين نگاه در بسياري از جوانان ما وجود دارد که به خود اجازه نمي‌دهند زير سلطه غرب قرار گيرند و براي درآمد مادي بيشتر، نوکري آنها را بکنند.
به گزارش ايسنا، اين مرجع تقليد در ديدار مسوولان و مديران بخش‌هاي مختلف دانشگاه شريف اظهار كرد: بسياري از مردم ما از دانشگاه شريف خاطره خوبي دارند و همه آن را مرکزي علمي، پيشرو و ممتاز مي‌دانند ما نيز هر چه از اين دانشگاه ديده و شنيده‌ايم همين خاطرات شيريني بود که همگان نقل مي‌کنند.

وي افزود: بسياري از جوانان و دانشجويان هميشه در تلاشند براي ادامه تحصيلات خود به دانشگاه شريف راه يابند و اين مايه سربلندي براي اين مرکز علمي و آموزشي به شمار مي‌آيد.

اين استاد درس خارج فقه حوزه به داشتن نيروي انساني اشاره و اظهار كرد: خلاف آن چه که ديگران درخصوص سرمايه‌هاي اصلي کشورها تصور مي‌کنند به نظر ما سرمايه اصلي هر کشور نيروهاي انساني کارآمد، متعهد و متخصص است؛ زيرا نيروي انساني منابع ثابتي هستند که مي‌توان هميشه از آنها در تمام موقعيت‌ها بهره گرفت.

وي تاکيد کرد: نخبگان و استعدادهاي برتر سرمايه‌هاي اصلي کشورند و بايد از اين منابع در تمام زمينه‌ها بهره گرفت تا سبب پيشرفت و توسعه کشور شوند.

مکارم شيرازي افزود: امروز نيروي انساني و نخبگان حرف اول را مي زنند بايد آن ها را حفظ و تقويت کرد، دولت نيز بايد سرمايه گذاري خود را به نخبگان و استعدادهاي برتر بيشتر کند.

وي يادآور شد: گرچه دشمنان تلاش مي‌کنند با تحريم‌هاي خود کشور ما را در تنگنا قرار دهند؛ اما خود اين مساله سبب شده است تا همه نيروهاي انساني و استعدادها بسيج شوند و براي اعتلاي و پيشرفت کشورشان تلاش کنند و در اين شرايط بايد نسبت به نيروهاي دانشگاهي، متفکران و انديشمندان، جوانان با استعداد توجه بيشتر داشت.

اين مرجع تقليد خاطرنشان كرد: شعار دولت نيز در اين مسير قرار دارد و اميدواريم که در عمل نيز چنين باشد.

وي ادامه داد: براساس آمار موجود بررسي‌ها نشان مي‌دهد در کشور ما پس از پيروزي انقلاب اسلامي، پيشرفت‌هاي چشمگيري صورت گرفته است و ايران اسلامي توانسته در سطح جهاني ظهور و بروز کند و ما همه اين پيشرفت‌ها را از برکت نظام جمهوري اسلامي مي‌دانيم که چنين ظرفيت‌هايي را ايجاد کرده و سبب سربلندي ايران در جهان شده است.

مکارم شيرازي تصريح کرد: همچنان که داشتن نيروي انساني با استعداد و نخبه براي يک کشور بسيار مهم است؛ نگهداري و حفظ آن نيز بسيار مهم خواهد بود بايد ما در حفظ آن ها تلاش کنيم و بتوانيم اين نيروي انساني را در مسير صحيح و درست خود قرار دهيم تا خداي نکرده ديگر شاهد مسائل همچون فرار مغزها از کشور نباشيم.

اين مرجع تقليد در پايان يکصد ميليون ريال به بنياد شريف به عنوان هديه به دانشجويان مناطق محروم که در آن دانشگاه شرکت دارند اهدا کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اين خبر متعلق به هفته گذشته است و از سايت جهان انتظار دقت بيشتري مي رود. به نظر شما بايد در منابع خبري خود تجديد نظر كنيد
همين خبر در خبرگزاري رسا در تاريخ 2/2
Iran, Islamic Republic of
اینها درست ولی با دکترای زیست شناسی از یک دانشگاه ممتاز کره برگشته ام. 8 ماه است بیکارم و از جیب می خورم. برخی دانشگاه ها حتی جواب درخواستم را بعد فراخوان رسمی خود دانشگاه نداده اند. حتی زورشان می آید یک نه بگویند. کارم را در کره از دست دادم.متحمل ضرر مادی شدم از به روز بودن علمی افتادم . حتی به سایت ریس جمهور هم گله کردم همانجا هم 3 ماه است سرکارم گذاشته اند. الان هم برای خارج درخواست مجدد داده ام تقصیر انگیزه های معنوی من است یا تنگ نظری های کسانی که دیگر به همکار بودن قبولشان ندارم و یا سیستم گزینش استاد و هیات علمی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی که رابطه ای است و حتی فراخوانهای رسمی شان فرمالیته
است. دلم می خواست این 8 ماه هدر نمی رفت و می توانستم خیلی کارها که می دانم تخصصش هم در ایران نیست برای ایران بکنم ولی اگر این بار پایم به خارج برسد نه تنها کاری برای ایران و ایرانی نخواهم کرد بلکه نخواهم گذاشت پای یک ایرانی به محدوه مرکز پژوهشیی که آنجا باشم برسد.والسلام
به خدا ما انگیزه معنوی و خدمت هم داریم اما اینجا کسی ما را نمی خواهد و مسولین رسما از ما می خواهند که کشور را ترک کنیم. من با دکترای تخصصی و کلی مقاله و تحقیق چهار سال است ویزیتور یک شرکت دارویی هستم.
شما وقتی 25 سال از عمرت را درس بخوانی و یک فوق لیسانس بجای شما در دانشگاه تدریس کند و شما مجور باشی در مغازه عمویت شاگردی کنی چه می کنی ؟ نگاههای تحقیر آمیز مردم هم جای خود دارد. در خارج حداقل کمی شایسته سالاری وجود دارد.
China
مثل اینکه آقای مکارم در ایران زندگی نمیکنن و از مشکلات و بدبختی هایی که واسه نخبگان ایجاد میکنن و حقوق چندرغازشون خبر ندارند.
کدوم انگیزه؟ اصلا کدوم کار؟
Iran, Islamic Republic of
آقا من هم با مدرک ارشد و با 5 سال سابقه کار و انجام پروژه های مرتبط با وزارتخانه ها و نیز با وجود اینکه پدر با 35 سال سابقه در صنایع دفاع دارد برای استخدام پیمانی در آنجا 4 ماهه که علافم .
خداییش این مطلب را سانسور نکنید که همه ببیند