جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

تقدیر دانشجویان آذربایجان شرقی از روشنگری دکتر زاکانی

پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب: 376298
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با ارسال نامه ای سرگشاده خطاب به دکتر علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از روشنگری وی در جریان استیضاح وزیر علوم تقدیر کردند.
تقدیر دانشجویان آذربایجان شرقی از روشنگری دکتر زاکانی
به گزارش جهان، در این نامه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر علیرضا زاکانی؛ نماینده محترم ملت ایران در مجلس شورای اسلامی

با عرض گرم‌ترین سلام‌ها و صمیمانه‌ترین احترام‌ها

امام خمینی (ره) سال‌ها پیش در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرمودند: « این مجلس فراهم آمده از اللّه اکبر های مردم است؛ اگر بنا باشد که این مجلس قدمی برخلاف اسلام بگذارد، مجلسی خواهد بود که برخلاف مسیر مسلمین عمل کرده. با تمام قدرت، بدون اینکه ملاحظه از احدی و از مقامی بشود، مجلس باید مسائل را طرح بکند. و رد و بدل و انتقاد صحیح، بدون جار و جنجال، بدون هیاهو، مسائل را بگویند.»

خبر استیضاح وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری برای جامعه دانشگاهی، خبر تعجب‌ برانگیزی نبود. اقدامات تند و افراطی‌گری‌های وزیر محترم در انتخاب مشاورین و معاونین و همچنین انتصاب‌های شتاب‌ زده رؤسای دانشگاه‌ها و به تبع آن رکود علمی کشور در ۱۰ ماهه وزارت ایشان بود که دانشجویان را متعجب ساخته بود و اگر چنین استیضاح و عدم اعتمادی به ایشان از سوی مجلس شورای اسلامی صورت نمی‌گرفت این تعجّب و تحیّر صد چندان می‌شد!

اما یکی از مهمترین مواردی که خاطر اساتید و دانشجویان انقلابی برخی از دانشگاه‌ها را مکدر کرده است، انتشار پی در پی نشریاتی سراسر توهین به مقدسات و ایجاد شبهات مختلف به ساحت مقدس دین، قرآن، مذهب و ولایت فقیه است و جالب‌تر اینکه این نشریات، عنوان «دانشجویی» را هم به خود می‌چسبانند! در حالی که متخصصین امر - از جمله حضرتعالی و همکارانتان - به راحتی دریافتند که نگارش و آماده‌سازی چنین نشریاتی خارج از مجموعه‌ها و کانون‌های دانشگاهی و با استفاده از بودجه‌های کلانی است که از ناکجا آبادهایی معلوم‌الحال تأمین می‌شوند، صورت می‌گیرد.

نشریاتی با محتوای دین‌ستیز و قومیت‌گرا، بخصوص در دانشگاههای استان‌های مرزی حساسیت‌های وسیعی را برانگیخته است و باعث واکنش روحانیون و علما شده، از جمله آیت الله مجتهد شبستری نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در دیدار تعدادی از فعالین فرهنگی و مسئولین دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، مراتب شدید تأسف و دلخوری‌شان را از انتشار چنین نشریاتی در دانشگاه مذکور ابراز و تذکراتی به مسئولین دانشگاه دادند.

وزیر سابق بسیار درست فرمودند که: «میدان دادن فرجی دانا به نشریات تجزیه‌طلبانه اتهام بزرگی است» ولی اطمینان داشته باشند که ایشان هیچگاه از این اتهام بزرگ تبرئه نخواهد شد. چرا که ما به وضوح شاهد این افتضاح در دانشگاه‌مان بودیم، گروهی مغرض که قبل از آغاز دولت تدبیر و امید کمتر فرصت عرض اندام داشتند، به یک باره با به روی کار آمدن دکتر فرجی‌دانا و به بهانه آزادی بیان در طی دو روز، سه نشریه آن‌هم با آن حجم و تیراژ منتشر کردند؛ از جمله همان نشریه‌ای که شما در صحن علنی مجلس به عنوان مصداقی از نشریات دانشجویی غیرهمسو با نظام به سمع و نظر نمایندگان رساندید. جالب آنجاست که مسئولین فرهنگی دانشگاه‌ - تا زمانی که گروهی از دانشجویان انقلابی پاسخی کوبنده به اقدام هتاکان دادند- هیچ واکنشی به این نشریات نداشتند!

ماههاست که زمزمه‌های برداشته شدن ممیزی پیش از انتشار کتاب را از سوی وزارت ارشاد اسلامی می‌شنویم، اما سالهاست شاهدیم که نبودن ممیزی در انتشار نشریات دانشجویی، باعث جولان دادن چه تفکراتی در فضای دانشگاهی شده است. البته که آزاد اندیشی و آزادی بیان از ارکان جدایی ناپذیر فضای دانشگاهی است اما ضعف و اشکالات اساسی در مقررات ناظر بر نشریات دانشجویی، زمینه مناسبی برای ترویج برخی شبهات توسط عده‌ای معاند را فراهم کرده است. امیدواریم با پیگیری‌های نمایندگان راستین خود در خانه ملت، و همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی، شاهد بازنگری در این مقررات باشیم که از دیدگاه نگارندگان این سطور از مهمترین دغدغه‌های فرهنگی دانشجویان در فضای دانشگاههاست.

جناب آقای زاکانی اینکه شاهد بودیم فضای دانشگاه‌هایمان توسط افرادی مجرب و با تقوا چون شما رصد می‌شود، قوت قلب گرفتیم. در پایان لازم می دانیم از این که در مقابل دیدگان ملت، با ارائه شواهد و مدارک مستدل و مستند، از آرمان‌های اصیل انقلاب دفاع کردید و موجبات رضایت و خوشنودی مردم - و بالاخص قشر همیشه بیدار دانشجو- را فراهم نمودید، از شما و همکاران بزرگوارتان تشکر و مراتب ویژه حمایت خود را از جنابعالی و همفکران انقلابی‌تان اعلام کنیم. خداوند حافظ آبروی کسانی است که برای حق، آبروی خود را بر طبق اخلاص می گذارند. مردم ایران شجاعت و اخلاص شما را به چشم خود دیدند و این صحنه‌ی دیدنی آبرویی برای شما شد، که قطعا در کارنامه شما خواهد درخشید.

والعاقبه للمتقین

مرداد ۱۳۹۳
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


گلمحمدپور
من گلمحمدپور معاون مالی-اداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد هادی شهر از اقدام دلسوزانه مجلس شورای اسلامی از روشنگری دکتر زاکانی در جریان استیضاح وزیر معزول علوم تقدیر می‌نمایم.