چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
فرج الله سلحشور:

سینمای فعلی نشانی از تفکر اسلامی ندارد

سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۳
کد مطلب: 424690
یک فیلم ساز قرآنی گفت: سینما امروز ما تفکر خود را از اسلام وام نگرفته است بلکه آبشخور سینمای هالیبود است.
به گزارش جهان، آئین نکوهداشت سی و سه سال فعالیت هنری فرج الله سلحشور، هنرمند قرآنی و انقلابی با حضور جمعی کثیری از مقامات و هنرمندان امروز سه شنبه ۵ خرداد ماه در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در ابتدای این جلسه پس از پخش فیلمی کوتاه با محوریت دغدغه‌های این هنرمند ارزشی در سینما، فرج الله سلحشور پشت تریبون قرار گرفت و اظهار کرد: من فیلم سازی موجود را فیلم سازی جمهوری اسلامی نمی‌دانم بلکه سینمایی است که راه خود را از هالیبود الگو برداری می‌کند. این نگاه به سینما هیچگاه شایسته یک کشور اسلامی نیست اما چه کنیم که این وضعیت اسف بار در هنر هفتم حاکم شده است.

وی افزود: فیلمساز نباید به دنبال جایزه و جشنواره باشد چون این خواسته و هدف شایسته یک سینماگر مسلمان نیست. فیلمساز مسلمان اگر می‌خواهد برای مردم و خدا فیلمسازی کند باید در آثارش تنها سخن دینی گوید.

وی با بیان اینکه فیلم‌های سینمای ما داستانهای غیر واقعی دارد تصریح کرد: اگر ما دنبال بیان واقعیات جامعه خود باشیم مطمئنا به سینمای دینی نزدیک خواهیم شد چون جامعه ما جامعه دینمدار است. برای همین هر کاری بر پایه واقعیت باشد به نوعی مضامین دینی را مورد توجه قرار داده است.

کارگردان سریال یوسف پیامبر(ع) ادامه داد: من سه سال تمام با مجلس شورای اسلامی و دیگر ارگانهای دولتی مذاکره داشته‌ام تا بتوانم شرایط را برای ساخت سریال حضرت موسی(ع) فراهم کنم اما تا به امروز هیچ کمکی روی نداده است سخنانی هم که از طرف مسئولان در حمایت‌ از کارهای قرآنی سر داد می‌شود شعارهای بی عمل هستند.

سلحشور تاکید کرد: کم کاری ما در حوزه سینمای قرآنی در شرایطی است که هالیبود با پشتکار بسیار جدی در پی مخدوش کردن چهره انبیاء در فیلم‌های سینمای است. گواه بارز این ادعا فیلمی است که جدیدا در سینمای آمریکا با محوریت حضرت موسی(ع) ساخته شده و به شدت به این پیامبر الهی توهین کرده است.

وی در انتهای سخنان خود بیان کرد: من هر آنچه که دارم از قرآن و اهل بیت(ع) است برای همین امید دارم که آنها خود به ما نظر کنند و ما بتوانیم سریال حضرت موسی(ع) را جلو دوربین بریم. یک توصیه نیز به مسئولان و هنرمندان دارم و آن اینکه بتوانیم به سینمای اسلامی دست یابیم به شرطی که ایده‌های خود را از مساجد وام بگیریم.

در ادامه این مراسم سید محمد حسینی، وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیاناتی اظهار کرد: فرج الله سلحشور هنرمندی مسجدی و قرآنی است که نامش همیشه در هنر این مرز و بوم باقی خواهد ماند زیرا آرمانهای وی بر پایه ولایتمداری شکل گرفته بود به طبع همین موضوع نیز آثارش را می‌توان نمونه‌های موفق از تولیدات ولای قلمداد کرد.

وی اظهار کرد: خاطراتم درباره فرج الله سلحشور کم نیست اما به سه نمونه اشاره مختصر دارم نمونه اول «توبه نصوح» در این کار من به وضوح در چهره جوانان دیدم که چگونه با دیدن فیلم احساس توبه به آنها دست داد. در فیلم «پرواز در شب» نیز بار دیگر این اتفاق رخ داد و من اشتیاق جوانان را به خوبی در این فیلم مشاهد کردم و مثال پایانی سریال «عظیم یوسف پیامبر(ع)» که شهرت آن جهان را شیفته خود کرد.

حسینی در پایان سخنانش عنوان کرد: سلحشور هنر خود را وقف قرآن کرد و امیدوارم دیگر هنرمندان نیز راه وی را ادامه دهند.

جمال شورجه یار همیشگی فرج الله سلحشور در سخنانی بیان کرد: خاطرات من با فرج الله سلحشور از یک مثنوی بیشتر می‌شود اما همین اندازه بگویم که وی هنر قرآنی را به بهترین شکل تولید و ارائه کرد. اما متاسفانه وی پس از چند سال تلاش هنوز موفق نشده که سرمایه سریال قرآنی حضرت موسی(ع) را فراهم کند برای همین به واسطه همین تریبون از هر مسئول و فردی که دغدغه کار قرآنی دارد می‌خواهم که هر کمکی از دستشان بر بیاید برای تولید این کار انجام دهند.

وی در انتهای سخنانش تصریح کرد: اگر سریال حضرت موسی(ع) ساخته شود مطمئن باشید چهره‌ای پلید صهیونیسم افشاء خواهد شد این گفته نیز تنها یک ادعا نیست بلکه حاصل تلاش سالها تحقیقات فرج الله سلحشور است.

در این مراسم افرادی دیگر چون محمد حسین صفار هرندی، سید مهدی هاشمی، جهانگیز الماسی، آیت الله غره‌ای و شهریان بهرانی درباره این هنرمند انقلابی و ولای به ایراد سخن کردند. در ضمن از محصولات جدید موسسه تبیان رونمایی شد. همچنین از تعدادی از هنرمندان تجلیل به عمل آمد.

منبع: ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *