پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
۱

جزئیات نشست ۳ جانبه شورای عالی کار

چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب: 400470
یک عضو شورای عالی کار با تاکید بر اینکه سبد معیشتی کارگران در نشست‌های سه جانبه مورد تاکید قرار خواهد گرفت، درباره جزئیات بیشتر این نشست برای تعیین حداقل مزد کارگران گفت: پیشنهاد نحوه جبران عقب‌ماندگی ۷۰ درصدی مزد کارگران در سه یا چهار سال از مباحث مطرح شده در این نشست بود.
به گزارش جهان؛ محمدرضا بقائیان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جزئیات بیشتر نشست سه جانبه اعضای شورای عالی کار اظهار داشت: اولین نشست شورای عالی کار درباره مزد کارگران برگزار شد و روی عدد خاصی فعلاً تبادل نظر نشده است.

وی با اشاره به اینکه عقب‌ماندگی ۷۰ درصدی حداقل مزد کارگران پیشنهاد شد تا در ۳یا ۴ سال جبران شود افزود: جامعه کارگری مشکلات بسیار زیادی دارند که امیدواریم با افزایش حقوق بخش ناچیزی از این مشکلات برطرف شود.

این عضو شورای عالی کار با تاکید دوباره بر اینکه اعضای شورای عالی کار روی هیچ عدد خاصی توافق نکردند، تصریح کرد: یکی از نمایندگان کارفرما عددی را اعلام کرده که نظر دولت و یا شورای عالی کار نیست و تنها این صنف می‌تواند نظرات خود را به نقل از خودشان اعلام کنند.

بقائیان با اشاره به اینکه هر ساله میزان حداقل دستمزد با توجه به تورم و سبد معیشتی تعیین شده است، گفت: امسال طبق بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار تنها سبد معیشتی کارگران مورد تاکید جامعه کارگری است، در حالی که هزینه‌های مربوط به درمان،‌ آموزش،‌ دخانیات و تفریح در این سبد معیشتی نیست و امیدواریم کارفرمایان با توجه به مشکلات زیاد جامعه کارگری در مورد حداقل دستمزد عقب‌ماندگی‌های حقوق کارگران را مورد توجه قرار دهند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تاکید کرد: دستمزد کارگران باید طوری تعیین شود که حداقل سبد معیشتی کارگران را پوشش داده و به همین منظور در حال جمع‌آوری گزارش مربوط به سبد معیشتی کارگران در کل استان‌ها هستیم.

وی با بیان اینکه پس از رایزنی و تبادل نظر درباره حداقل دستمزد کارگران، اسفند ماه زمان تصمیم‌گیری نهایی خواهد بود گفت: فعلاً درباره میزان قدرت خرید کارگران سبد معیشتی، تورم و عقب‌ماندگی‌های سال‌های گذشته در حال رایزنی هستیم.

بقائیان با اشاره به نحوه محاسبه گزارش سبد معیشتی کارگران تاکید کرد: در این سبد معیشتی که یک خانواده ۴ نفره بتوانند طبق استانداردهای جهانی مایحتاج خود را تامین کنند مبنای افزایش حداقل دستمزد کارگران قرار خواهد گرفت اما کارفرمایان باید نقش دستمزد در قیمت تمام شده که هم اکنون زیر ۱۰ درصد است را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: هم اکنون دستمزد تاثیر زیادی در قیمت تمام شده ندارد و این میزان باید متناسب با سطح معیشت جامعه کارگری افزایش منطقی داشته باشد.

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه کارفرمایان باید مطالبات خود را از دولت پیگیری کنند گفت: پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها قرار شد از محل صرفه‌جویی بخشی به کارفرمایان اختصاص داده شود تا تمام هزینه‌های مربوط به تولید، به جامعه کارگری تحمیل نشود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه نقش دولت در جلسات شورای عالی کار کمرنگ است و کمتر در این حوزه کمک می‌کند گفت: اگر دولت بخشی از سبد معیشتی کارگران را به کارفرمایان تخصیص می‌داد اکنون هزینه‌های فعلی بر دوش کارفرمایان نبود.

بقائیان در پایان با اشاره به اینکه پیشنهاد شده تا جلسات عالی شورای کار هر دو هفته یکبار تشکیل شود، اظهار امیدواری کرد: با افزایش منطقی حداقل دستمزد کارگران در سال آینده متناسب با سبد معیشتی، تورم و عقب‌ماندگی‌ها بخش ناچیزی از مشکلات جامعه زحمتکش کارگری مرتفع شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هزینه آموزش در کشور در قانون اساسی رایگان است اگر طور دیگر عمل می شود باید مطالبات خود را از دولت داشته باشند.چه بسیار فرزندان کارگرانی هستند که مدارج عالی را طی نموده اند.

کارفرما 23 از حقوق را به عنوان حق بیمه پرداخت می کند که یکی از وظایف سازمان تامین اجتماعی رسیدگی به امور درمان است پس بهتر از مطالبه خود را از ان سازمان داشته باشند.

دخانیات که دیگر از آن حرفهاست ........

تفریح را تا چگونه تعریف کنیم و چگونه روی آن قیمت گذاری کنیم. مثلا پیاوده روی دیدن تلوزیون با دوستان و اقوام نشستن تفریح است