جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱۳

هاشمي: متكي تحت فشار دروغ گفت!‬

سه شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب: 175570
به گزارش جهان، آیت الله هاشمی رفسنجانی در گفتگو با دیپلماسی ایرانی گفته است:
در هر كشوری وزارت خارجه، مسئول و متولی كارهای سیاست خارجی است و كشورهای دیگر روی قدرت مسئولان این وزارتخانه حساب می‌كنند. اگر با موازی‌كاری و كارهای نسنجیده، وزارت خارجه را در چشم دیگر كشورها ضعیف كنیم، حتی كشورهای آفریقایی هم رغبتی به مذاكره با ما ندارند كه مقدمه روابط است. متأسفانه مسئولان در اتخاذ مواضع و بیان مسائل در خصوص سیاست خارجی به منافع مالی كمتر توجه می‌كنند.

شما می‌دانید كه این روزها روابط ایران و عربستان رو به تیرگی رفته، در حالی كه اگر نگاه درستی در سیاست خارجی حاكم بود، می‌توانستیم با كمك عربستان كه جایگاه ویژه‌ای در بین كشورهای اسلامی و حتی دنیا دارد، خیلی از مسائل را حل كنیم. ولی نه تنها چنین نیست، بلكه به خاطر بعضی از اهداف داخلی سعی می‌كنند آن رابطه را در جامعه مخدوش جلوه دهند.

مثلاً چند سال پیش من در سفر به عربستان و دیدار با ملك عبدالله از برخورد بد مسئولان عربستانی با حجاج ایرانی در فرودگاه‌ها و به خصوص در قبرستان بقیع گله كردم و ایشان هم پذیرفت كه این مسئله به نفع ما و آنها نیست و دستور رفع آن برخوردها را داد كه حضور آزادانه زنان در بقیع یكی از آثار آن بود و به خواست شورای عالی امنیت و مسئولان حج با بحث‌های زیاد، ساختاری برای همكاری دو كشور در مسائل فیمابین عراق و افغانستان و لبنان و فلسطین تنظیم شد كه مسئولان ذیربط نخواستند عملی كنند.

پس از برگشت من به ایران، هر روز در روزنامه‌های وابسته به آنان خبرهای دروغی درباره پشت صحنه برخورد آنان با حجاج ایرانی منتشر می‌شد تا جایی كه وزیر امور خارجه ما در یك كنفرانس مطبوعاتی گفت كه عربستانی‌ها هنگام ورود آیت‌الله ری‌شهری، در فرودگاه برخورد بدی داشتند و حتی ایشان را بازرسی بدنی كردند.

این موضوع برایم خیلی تلخ بود. چون برخلاف توافقات ما در عربستان بود. از آقای ری‌شهری پرسیدم كه موضوع چه بود؟ ایشان گفت: اصلاً چنین نیست. خود آقای ری‌شهری تلفنی از آقای متكی پرسید كه چرا این حرف را زدی؟ ایشان در جواب گفت: من تحت فشار بودم كه این حرف را بگویم.

ببینید ما كه نباید سیاست خارجی را كه با منافع ملی ما ارتباط دارد، وارد اختلافات داخلی كنیم. آقایان برای كم‌رنگ كردن آثار سفرم به عربستان و مذاكراتم با مسئولان آن كشور، حاضرند روابط خارجی را تا این حد مخدوش جلوه دهند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کند جریان انحرافی را که باعث شده هاشمی هم دوباره گستاخ شود.
Iran, Islamic Republic of
جناب هاشمی شرایط عوض شده الان عربستان هم دوست داره یه جورایی به ایرا آویزون بشه.
Iran, Islamic Republic of
بعضي ها نمي خواهند قدرت ونفوذ اقاي هاشمي را درك كنند
Iran, Islamic Republic of
تو این وضعیت که همه مردم جهان عرب بر علیه عربستان شوریدن هاشمی شده وکیل مدافع عربستان.
آقای محترم عربستان داره التماس میکنه برای مذاکره با ایران. کجای کارید؟
ظاهرا جنابعالی هنوز تو 10-15 سال پیش سیر می کنید.
Iran, Islamic Republic of
نظر هاشمی در باره عربستان تایید کننده نامه معروف
آقای هاشمی جدیدا خیلی اظهار نظر میکنه

دقت کردین؟؟
آقای هاشمی رفسنجانی شما هم تحت فشار وقتی فائزه را در اغتشاشات دستگیر کردن گفتی که نرفته بوده اغتشاش بلکه رفته بوده ساندویچ بخره؟؟؟
فشارشما و فحاشی طرفداران وخانواده شما به احمدی نژاد از شش ماه مانده به انتخابات شروع شد.
Australia
تا هاشمی هست آرامش به مملکت باز نخواهد گشت
Iran, Islamic Republic of
حرفهاي آقاي هاشمي نشانگر سياست درهاي باز شان است در زمان اينها درها را باز گذاشتند و گرگها و روباهها وارد کشور شدند و ساخت و پاخت هايي شد که خانواده جناب عاليجناب را نيز تحت تاثير قرار داد!
Iran, Islamic Republic of
اقاي هاشمي رفسنجاني با عنايت به الطاف كريمانه و توجه جنابعالي در مورد حل مسائل منافع ملي در سياست خارجي !!!! اين انتظار هم داريم كه در مورد بهبود مسائل و اقتصاد داخلي كه مردم عزيز و فهيم اين مرز و بوم از ان رنج مي برند و جزو منافع ملي و به نحوي با سياست داخلي مرتبط مي باشد بيشتر از سياست خارجي حساسيت نشان دهيد؟؟
Iran, Islamic Republic of
زنده باد هاشمی
Iran, Islamic Republic of
واقعا ( با لحن خانم شیرزاد)