جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

دلخوری مردم قزوين ازتغییرنام يكي ازمعابر

يکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب: 325979
متأسفانه مدت طولانی است که نام «سیدحسن نصرالله» از تابلوهای معرفی یکی از تقاطع‌های شهر قزوین که به نام این مجاهد انقلابی مزین شده است مخدوش گشته و مسئولان نیز به این موضوع توجهی ندارند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، جامعه‌شناسان معتقدند از عمده‌ عوامل موفقیت افرادی که با جامعه و مردم سر و کار دارند شناخت ویژگی‏‌ها و عناصر فرهنگی مردم آن جامعه است.

این شناخت نیز در انتها به مراعات این ویژگی‌ها در صحنه عمل منجر می‌شود و می‌تواند یکی از شاخصه‌های مدیریتی عنوان شود، یکی از عناصر عمده فرهنگ یک جامعه «نام» اشخاص، اماکن، فضاها و اشیاء است که از این قاعده مستثنی نیست.

با تجزیه و تحلیل در اسامی افراد و اماکن موجود در هر جامعه می‌‏توان از نوع تفکر، نگرش، عواطف و روحیات مردم آن جامعه آگاهی یافت.

محققان علوم اجتماعی در خصوص همین نام‌گذاری‌های به ظاهر ساده نظرات متفاوت و گسترده‌ای دارند.

دکتر رجب‌زاده در کتاب تحلیل اجتماعی نام‌گذاری می‌گوید: «عمل نامگذاری در سطح یک جامعه و گروه، مبین گرایش‌‏های جمعی موجود در آن جمع است و می‌‏توان بر اساس تغییر در روند نام‌گذاری و تحول در نام‌‏ها در مورد تحول و تغییر آن جامعه قضاوت کرد».

ویلسون (wilson) نیز در این خصوص معتقد است: «نام‏‌ها همچنان که شاخصی برای تحولات فرهنگی و اجتماعی محسوب می‏‌شوند، ملاکی برای پایگاه و طبقه اجتماعی هم هستند.»

با وقوع انقلاب اسلامی ایران و برچیده شدن حکومت استبدادی پهلوی فرصتی پیش آمد تا مردم نام‌های انقلابی را بر اماکن، خیابان، معابر و حتی فرزندان خود انتخاب کنند که حاصل تغییر نگرش ناشی از تغییر تفکر مردم بود.

البته این رویه تنها مختص به کشور ما و انقلاب اسلامی ایران نمی‌شود بلکه «کرین برینتون» در کالبد شکافی چهار انقلاب می‏‌گوید: «در هر چهار کشور آمریکا، فرانسه، انگلیس و روسیه پس از انقلاب و تغییر رژیم‏‌های سیاسی، جزو اقدامات اولیه حکام جدید، تغییر اسامی خیابان‌ها بوده است.»

اما نام‌گذاری افراد در قزوین هم در نوع خود جالب است، مدیر کل ثبت احوال استان قزوین در این خصوص می‌گوید: در سال گذشته در استان قزوین ۶۳۴ نوزاد پسر با نام‌های مهدی، محمدمهدی و امیرمهدی نام‌گذاری شده‌اند.

محمد آراسته بیان می‌کند: نام فاطمه نیز در سال ۹۱ با ۸۴۲ مورد فراوانی برای دختران قزوینی نام‌گذاری شده است و پس از آن نام نرگس برای ۱۲۷ نوزاد دختر قزوینی برگزیده شده است.

وی در خصوص نام‌گذاری‌ها در سال جاری نیز بیان می‌کند: در بین پسران به ترتیب امیرعلی ۱۵۴ مورد، محمدطاها ۱۱۷ مورد، ابوالفضل ۱۰۶ مورد، امیرحسین ۱۰۴ مورد و امیرعباس ۱۰۶ مورد، پرطرفدارترین نام‌ها و در بین دختران نیز به ترتیب فاطمه ۲۷۲ مورد، زهرا ۱۲۰ مورد، نازنین زهرا ۸۸ مورد یسنا ۵۸ مورد و نازنین فاطمه ۵۶ مورد از پرطرفدارترین‌ها بودند.

این آمار نشان ‌دهنده گرایش مردم قزوین به اسامی مذهبی و ائمه است و هیچ منطقی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد.

در برابر این دو مؤلفه مهم انقلابی بودن کشور ما و همچنین گرایش مردم قزوین به مسائل مذهبی، سخن گفتن از نام‌های غربی و یا منسوخ شدن اسامی شهدا، اسامی مذهبی و انقلابی بیهوده‌گویی بیش نیست.

شورای شهر نیز موظف است تا طبق همین مسائل پیشنهاد نام‌گذاری معابر شهری را ارائه کند که این مهم در سال‌های گذشته با کش و قوس‌های بیهوده‌ای همراه بوده است.

بیش از یک سال پیش پروژه تقاطع غیرهمسطح سیدحسن نصر الله در منطقه شمال شرقی شهر قزوین در محل تقاطع بلوارهای شهید بهشتی، شهید لشگری و شهید مدرس به بهره‌برداری رسید.

پس از پیروزی‌های حزب‌الله لبنان در جنگ ۳۳ روزه موج امیدی در بین شیعیان جهان ایجاد شد و همان روزها بود که میدان تازه احداث شده در همین تقاطع، سیدحسن نصرالله نام گرفت.

اما پس از آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح سیدحسن نصرالله با اعتبار ۷۵ میلیارد ریال در شهریور ماه سال ۹۰ برخی شیطنت‌ها مبنی بر تغییر نام این تقاطع صورت گرفت.

هرچند این شیطنت‌ها همیشه هست و گاهی نیز به فتنه‌انگیزی منجر شده و از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون در همه عرصه‌ها وجود داشته است و مسئله تازه‌ای نیست.

اما مهم این است که متولیان شهری با برجسته کردن نام سیدحسن نصرالله، این فخر مسلمین که آیت‌الله مصباح یزدی در مورد وی می‌گوید: «به عقیده ما بزرگ‌ترین نعمتی که امروز در اختیار مردم لبنان است، وجود شخصیتی مثل جناب «سید حسن نصرالله» است.» باید دین خود را در این خصوص ادا کنند.

مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «من یک انقلابی هستم»، همه مسئولان هم وظیفه دارند به تبعیت از مقام معظم رهبری انقلابی باشند و ثابت کنند که انعکاس بیانات معظم‌له در بنر و تابلوها برایشان تنها شعار نیست بلکه یک راهبرد است.

و انقلابی بودن یعنی از اسلام و شیعه در هر جای جهان باید دفاع کرد، باید به عقاید انقلابی و اسلامی مردم احترام گذاشت و این انقلابی بودن را فریاد زد تا گوش ضد انقلاب را کر کند.

آیت‌الله مصباح یزدی که همین یک هفته قبل در جمع طلاب لبنانی سخن می‌گفت، با اشاره به نقش رهبری‌های کم‌نظیر سیدحسن نصرالله در پیروزی‌های حزب‌الله، دعا برای سلامتی، پیروزی و دوام برکات وی را وظیفه همه مسلمانان اعم از لبنانی و غیر لبنانی عنوان و تأکید می‌کند: «شکر این نعمت فقط با ذکر لفظی «الحمدلله» نیست؛ بلکه باید برای افزایش معرفت خود نسبت به اسلام، آموزه‌های دینی و معارف بلند اهل‌بیت بیشتر تلاش کنیم و در همه عرصه‌های زندگی نیز در عمل کردن بر اساس آن‌ها بکوشیم».

همه عرصه‌های زندگی بی‌تردید عرصه اجتماعی و شهری را نیز شامل می‌شود.

نهادینه شدن نام‌ها در معابر برای زنده نگه داشتن یاد افراد و یا مسیر و هدف آنهاست پس این نام باید آنچنان برجسته باشد تا هر غریبه‌ای هم که وارد شهر می‌شود، متوجه شود به شهری وارد شده که پشتیبان شیعه و انقلاب است.


متأسفانه مدت طولانی است که نام سیدحسن نصرالله از اندک تابلوهای کوچک معرفی این تقاطع مخدوش شده و مسئولان نیز به این موضوع توجهی ندارند.

چه خوب است که در چهارراه ولی عصر به یاد امام زمان باشیم و جملاتی را روی دیوارهای اطراف آن بنویسیم تا مفهوم انتظار را تداعی کند.

و در تقاطع سید حسن نصرالله نمادی از مقاومت قرار دهیم تا دانشجویان خارجی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برای هموطنانشان تعریف کنند این حدیث عشق را که انقلاب اسلامی ایران مرزها را درنوردیده است.

بی‌تردید با توجه به مباحث مطرح شده، اقدام عاجل شورای شهر قزوین و شهرداری در نمادسازی مناسب در این تقاطع و رسیدگی به وضعیت تابلوهای مخدوش شده و کوچک که نام علم‌دار ولایت در آن به حاشیه رفته، ضروری است.

لازم است یادآوری کنیم سخنرانی سیدحسن نصرالله در هفتمین مراسم عاشورایی در بیروت که می‌گوید: در سال ۱۹۸۲ هنگامی که مجاهدان وارد میدان نبرد شدند برخی می‌گفتند که جنگ با اسرائیل حرام است، اگر می‌خواستیم به حرف آنها گوش دهیم با اسرائیل نمی‌جنگیدیم ولی ما به مراجع بزرگ خود مراجعه کردیم.



وی عنوان می‌کند: «امام خمینی» (ره) به مقاومت و روش و کار جهادی و استشهادی مشروعیت داد، در این راه شهید دادیم و همچنان شهید می‌دهیم و آنها و خانوادهایشان می‌دانند که ما فقط در یک راه آن هم در راه رضای خداوند حرکت می‌کنیم.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید می‌کند: این به خاطر پایبندی ما به امام خمینی (ره) بود و بعد از ایشان هم به امام و رهبر آیت‌الله العظمی سیدعلی حسینی خامنه‌ای پایبندیم.

ما هم پایبند به امام خامنه‌ای هستیم و این نقطه مشترک ما و سیدحسن نصرالله است که گرامیداشت وی را امری بدیهی می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *