پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۸
۲۱
ابهام بزرگ در عملکرد وزارت جهاد کشاورزی؛

سیب‌ زمینی‌های‌ دفن‌شده‌ خیلی‌ بیشتر از1700تن‌ است!

جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 459278
براستی اگر قرار است با وجود وزارت خانه‌ای، تا این اندازه اوضاع کشاورزی بی برنامه باشد که کاشت، داشت و برداشت باری به هر جهت پیش برود، چه امیدی به اصلاح دیگر مشکلات این حوزه می‌توان داشت؟
سیب‌ زمینی‌های‌ دفن‌شده‌ خیلی‌ بیشتر از1700تن‌ است!
به گزارش جهان، به رغم آنکه وضعیت آب در کشورمان بحرانی است و آمار و ارقام حکایت از مصرف بی رویه منابع آبی کشور در کشاورزی دارند، عملکرد مسئولان متولی این امر به گونه‌ای‌ است که سؤالات پرشماری پدید می‌آورد.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه در روزهای گذشته خبر رسید ۱۷۰۰ تن سیب زمینی مازاد در استان فارس خریداری و برای تنظیم بازار دفن شده، واکنش هایی شکل گرفت (برای نمونه به اینجا بروید) که ابعاد مختلف این رویداد عجیب را نقد می کرد، ولی کمتر کسی تصور می‌کرد، این رویه به قدری در کشورمان رایج باشد که یکی دو هزار تن محصول دفن شده در استان فارس، تنها گوشه ای از آن را نشان دهد.

این در حالی است که اخبار رسیده، حکایت از آن دارد، دفن محصولات کشاورزی مازاد، آن هم در شرایطی که برای تهیه این محصولات مقادیر زیادی از منابع آبی و دیگر تسهیلات (مثل کودهای شیمیایی و آفت کش هایی که با یارانه توزیع می‌شوند) صرف می‌شوند و به همین دلیل هم که شده، باید مورد مراقبت بیشتری قرار گیرند، متأسفانه امری مرسوم به حساب می‌آید.

این را می‌شود از خبری دریافت که از فریدن اصفهان مخابره شده یا خبر دفن ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در دهگلان (استان کردستان) و یا اخبار مشابه دیگر؛ اخباری که کمترین فایده قرار گرفتنشان در کنار هم، اثبات این نکته مهم است که دفن محصولات کشاورزی مازاد بر تقاضای بازار، امری رایج و پذیرفته است. آن هم در شرایطی که می‌شود این محصولات را میان نیازمندان توزیع کرد و اندکی از رنجشان کاست.

سوای این اشکال اخلاقی، نکته عجیبی که در دفن ۱۷۰۰ تن سیب زمینی استحصال شده در استان فارس به چشم می‌خورد، خرید این محصولات از کشاورزان بود که ظاهرا در امری استثنایی به شمار می‌آید، زیرا اخبار روایت شده درباره سیب زمینی های دفن شده در اصفهان و کردستان، حکایت از آن دارد که خبری از خرید این محصولات نبوده است.

با این حساب، می‌توان به سلیقه‌ای بودن این امر پی برد و نتیجه گرفت که یا مسئولان استان فارس در دفن پول مهارت زیادی داشته و دارند و یا مسئولان کردستان و اصفهان در حق کشاورزان این مناطق اجحافی بزرگ روا می‌دارند، که در هر دو حالت، یک بام و دوهوای مسئولان در این امر مهم را ثابت می‌کند.

اما اشکال بزرگتر آنجاست که می‌دانیم همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهند که کشاورزی در کشورمان آنقدر مهم و حیاتی به حساب آمده که وزارت‌خانه ای عریض و طویل متصدی پیگیری امور مرتبط با آن شده است؛ وزارت خانه ای که ظاهرا به قدر تنظیم بازار محصولات کشاورزی پیش از کشت هم توان ندارد که اگر داشت، لازم نبود چند هزار تن چند هزار تن محصول کشاورزان را در شهرهای مختلف چال کنیم!

بر این اساس جا دارد، از مسئولان این وزارت خانه بپرسیم، چگونه چنین اتفاقات غیر قابل توجیهی در حوزه عملکردشان رخ می‌دهد و آنقدر تکرار می‌شود که به رویه تبدیل می‌شود؟ آیا قابل قبول است که با وجود وزارت کشاورزی در بالاترین سطح اجرایی کشور، این همه سرمایه هدر رفته و حتی تبدیل به فرصتی برای خدمت به مردم نشود؟

آیا این روند را تأیید می‌کنند یا خیر؟ اگر تأیید می‌کنند، چرا استدلالاتشان در دفاع از این رویه را با مردم در میان نمی‌گذارند تا شائبه ها پایان بپذیرند؟ اگر تأیید نمی‌کنند چه؟ آیا برای رفع این مشکل راهکاری اندیشیده و به کار بسته اند تا مانع از تکرار چنین افتضاحی در آینده شوند؟ براستی اگر قرار است با وجود وزارت خانه‌ای، تا این اندازه اوضاع کشاورزی بی برنامه باشد که کاشت، داشت و برداشت باری به هر جهت پیش برود، چه امیدی به اصلاح دیگر مشکلات این حوزه می‌توان داشت؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناشناس
این اقای وزیر هیچ برنامه ای برای اداره وزارت جهاد کشاورزی ندارد. زمانی که ایشان در دوران خاتمی وزیر کشاورزی بود جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی ادغام شد. فلسفه تشکیل جهاد سازندگی رفع محرومیت از مناطق کشور بود چرا بايد با وزارت کشاورزی ادغام بشود؟ حالا همان شخص دوباره وزیر شده است. اقای حجتی چه عملکرد مثبتی در دوران خاتمی داشته است که حالا باز هم وزیر شده است؟ این همه فارغ التحصیل تحصیلات تکمیلی در رشته کشاورزی وجود دارد چرا باید کسی با مدرک تحصیلی غیر مرتبط وزیر جهاد کشاورزی بشود؟ معنی شایسته سالاری را هم فهمیدیم؟!
کدوم وزیر محترم برنامه داره؟
حتما نفت و صنعت و معدن و تجارت!!!!!
Iran, Islamic Republic of
آقای حجتی با این سن سال وزیر شده و هرچی بازنشسته بوده برگردانده.وزارت جهادکشاورزی شده مدرسه پیرمردها
حالا مگر اكثر وزراي اين دولت برنامه خاصي براي حل مشكلات كشور دارن كه اين يكي داشته باشه؟؟!!
اين دولت اصلا" با اميد به لبخند كدخدا و گره زدن همه مشكلات ريز و درشت كشور از آب خوردن گرفتن تا ميزان بارندگي ابرها در فضاي ايران و ... را به تحريمها و نتيجه مذاكرات با كدخدا و دادن اميد واهي به مردم براي حل 100روزه و 6 ماهه و يك ساله اين مكلات روي كار آمد.
حسن
Iran, Islamic Republic of
اگر وزارت جهاد کشاورزی حذف شود هیچ اتفاقی در کشور نمی افتد و یک مقدار کشاورزان سود می کنند و عده ای از مدیران ناکارآمد در بدنه جهاد کشاورزی شغل دیگری پیدا می کنند چون این وزارت خانه میه آلام و درد کشاورزان است
محمد حسین
سلام
بنده فوق لیسانس مهندسی عمران دارم.پس اندک سواد دانشگاهی دارم.
اما طبق علاقه کشاورزی هم میکنم.دراستان گلستان
فقط همین نکته رو بگم اگر امروز سازمان جهاد کشاورزی نباشد هیچ هیچ هیچ صدمه ای به کشاورز نمی خوره که با وجودش منفعتی ببره!
یه سازمان عریض طویل که فایده ای برای ماها نداره!
بذر اصلاح شده رو که خود کارخانه جات مرتبط میدن
گندم باشه کارخونه های آرد بهترینش رو میفروشن.
برنج کارخانه های شالیکوبی
سویا کارخانه های روغن کشی!
خرید محصولات رو هم همین ها انجام میدن!
البته دلال های عزیز واسطه اند و زحمت جمع
آوری رو انجام میدن!

مرحله داشت هم که کود و سم دولتی تازه اونم با 7 یا 8 درصد ارزان تر با هزار مکافات دیدید سلام برسونید!
جهاد کشاورزی فقط در سطح مدیریت کلان و مدیریت شرکت های مادری که مدیریت آن را دارد نیاز هست!
ولا غیر
لااقل اینا رو می‌فرستادید کشورهای آفریقایی که گرسنه اند!!
کلمه تدبیر تبدیل شده به جوک! واقعا جلف و سبک شده.
آبروی واژه "تدبیر" رفته!
Iran, Islamic Republic of
خوابند نمی بینند خودمان چقدر گرسنه داریم
خوب می دادید به کمیته امداد پخش کند!
مقصر ریس جمهور است چون وزرا براساس سیاست ریس جمهور عمل میکنند چطور است وقتی در دولت قبل مثلا در یک روستای دوردست لاستک ماشین کسی پنچر میشد روزنامه های زنجیره ای ان را به بحران تبدیل ومیگفتند احمدی نژاد مقصر است حالا بماند گرانی گوجه فرنگی که در دولت قبل نظام را به بحران کشیدند وهمین اقایان به به چه چه میکردند
Iran, Islamic Republic of
در دولت قبل برای گران شدن گوجه رئیس جمهور مملکت را کشوندن به مجلس و بازخواست کردند.
اما حالا وقتی یک نماینده مجلس میخواهد اعتراض کند که چرا این همه سیب زمینی دفن شده رئیس مجلس اجازه صحبت به او نمیدهد
چرا هيچي سره جاش نيست
چون دولت تدبیر و امیده
کاش در باره آمار اختلاس های دولت قبل هم همین حساسیت را داشتید
کاش شما هم یک کم فقط یک ذره نسبت فریادهای وجدانتان که دارد برای هیشه خاموش می شود حساس شده و گوش می دادید
جناب مطمين باش اگه دولت قبل هم توی لابی بازی عده ایی شریک میشد ،هیچکدوم از این اختلاسا رو نمیشد،مثل اختلاسای دولتای قبل که از هر صد تاش یکی رو میومد
شما بهتره عینک سیاست و برداری بخاطره سیاست قید انواع فساد رو نزنی؟؟
شما الان حساسی؟ چون این دولت شما رای دادی پس اشکال نداره
محمد
بعضی از وزرای کابینه اگر بتوانند میلیاردها تومان ثروتشان را مدیریت کنند خیلی زرنگ هستند
فاطمه
Moldova, Republic of
سلام. من میگم باشه شما حق دارید سیب زمینی رو نیارید به بازار خب سیب زمینی اضافه بیاد به بازار، ارزون میشه کشاورز سال بعد نمیکاره یا کشاورزی کم میشه مثل مشکل هویج تو امسال میشه که هم کم شد و هم گرون. هزار و هفتصد تن سیب زمینی رو نمیگم دولت اعتدال میداد یه کشور اسلامی محروم که اسمشونم ببریم سر و صدای بعضیا درمیاد، حتا به یه کشور افریقایی که میلیونها نفر تو قارشون از گرسنگی رنج میبرن میدادیم، هر سیب زمینی رو میانگین صد گرم بگیریم تو یه روز به هفده میلیون ادمی که از گرسنگی نای انجام کاری رو ندارند غذا دادیم. از دفن کردن که اسراف محضه بهتر بود..
مهدی
بی انصافها لااقل این همه سیب زمینی رو واسه زوار اربعین به موکب ها در عراق تحویل می دادین تا واسه مردم غذا درست کنند...
خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد...
Iran, Islamic Republic of
ما که در متن مردمیم و رنج انها را میبینیم قلبمان سوخت از این اسراف بزرگ که عواملش را به صراحت ایه قران در زمره برادران شیطان قرار داد
ان المسرفین کانوا اخوان الشیاطین
خدا لعنت کند آنها را که درد مردم را نمی فهمند!
گرسنگی را نمی دانند!