جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

فراز و فرود قیمتی سبد مصرفی خانوار

جمعه ۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 387575
اگرچه دولت کاهش تورم را مساوری با کاهش قیمت کالاها در بازار نمی‌داند، مردم هم آثاری از سقوط پلکانی بار تورمی اقتصاد بر سبد مصرفی خود نمی‌بینند و معتقدند که راهکارهای دولت برای مهار تورمی، دردی از کاهش بار هزینه‌ای آنها دوا نکرده و همچنان مجبورند با بالا و پایین شدن قیمت‌ها دست و پنجه نرم کنند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اگرچه دولت کاهش تورم را یکی از افتخارات دوران یکسال و نیمه مدیریتی خود می داند، اما بارها بر این نکته نیز پافشاری کرده که کاهش تورم، به منزله کاهش قیمتی در بازار نیست و گویا ادبیات دولت با مردم در مهار تورم و نقش آفرینی آن در سبد مصرفی خانوارها، همخوانی چندانی ندارد.

آنگونه که آمارهای بانک مرکزی به عنوان نهاد رسمی دولتی در ارایه شاخص‎های اقتصادی نیز به صراحت اعلام کرده، قیمت برخی از اقلام کالایی نسبت به هفته مشابه مورد بررسی، از افزایش ۲ تا ۲۰ درصدی حکایت دارد.

نکته حائز اهمیت این است که افزایش قیمت، درست کالاهایی از سبد مصرفی خانوارها را نشانه گرفته که مستقیما با سلامت مردم در ارتباط است و بارها و بارها زنگ خطر کاهش استفاده از آنها از سوی بسیاری از نهادهای مرتبط با بهداشت و درمان به صدا درآمده است.

مطابق با آخرین گزارش رسمی که از سوی بانک مرکزی در خصوص اعلام قیمت خرده فروشی کالاها در هفته گذشته منتشر شد، قیمت لبنیات در آخرین روزهای مهرماه نسبت به هفته مشابه سال قبل، ۱۲.۳ درصد، برنج ۳.۶ درصد، میوه های تازه ۱۹.۹ درصد، سبزی های تازه ۲.۳ درصد، گوشت قرمز ۷.۲ درصد، قند و شکر ۶.۷ درصد، چای ۱۰.۵ درصد و روغن نباتی نیز ۳.۷ درصد افزایش را نشان می دهد.

مردم هم که سبد مصرفی آنها با این تورم مواجه شده و از سوی دیگر، عموما سطح درآمد ثابت و هزینه های روزافزون برق و گاز و آب و سایر خدمات شهری را تجربه می کنند، بر این باورند که سفره های آنها کوچک تر شده است و برخی اقلام، سهم بسیار کمی از این سبد را اشغال کرده اند.

به گفته برخی شهروندان، کیفیت زندگی آنها نسبت به مصرف کالاهایی همچون گوشت و مرغ و برنج یا حتی میوه ها، به شدت کاهش یافته و آنها در شرایطی به سر می برند که دیگر به کیفیت کالای مصرفی چندان توجهی نداشته و در برخی از موارد، تنها به بودن این کالا در سبد مصرفی خود توجه دارند، نه به کیفیتی که یک کالا در این سبد به خود اختصاص می دهد.

نکته حائز اهمیت در این میان این است که برخی از اقلامی که می تواند به لحاظ ارزش غذایی در سبد مصرفی خانوارها جایگزین یکدیگر شود نیز تفاوت قیمت را به نحوی تجربه می کند که قابلیت جایگزینی ندارد و گاها به حذف آن اقلام در سبد خانوار می‌انجامد.

به عنوان مثال، تخم مرغ و حبوبات که منابعی از پروتئین هستند، می‌تواند جایگزین گوشت و مرغ شود، اما نکته اینجا است که افزایش قیمت این اقلام نیز دیگر استفاده از آن در سبد مصرفی خانوارها را به میزان استاندارد، توجیه پذیر نمی‌کند و بنابراین برخی از شهروندان می‌گویند میزان مصرف این اقلام را در مصارف هفتگی و ماهانه خود نسبت به سال گذشته، کاهش داده‌اند.

در این میان مردم معتقدند دولت باید در این زمینه چاره اندیشی کند و راهکارهایی را بیابد که در کنار کنترل تورم، آثار کاهش نرخ تورم در هزینه سبد مصرفی آنها نیز به خوبی نمود یابد، در غیر این صورت ممکن است برخی اقلام از سبد مصرفی خانوارها حذف شود.

هم اکنون به گواه گزارشات رسمی و غیر رسمی و بر اساس قیمت‌های کف بازار، هزینه یک خانوار ۴ نفره ماهیانه به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان افزایش یافته است در حالی که علاوه بر پرداخت هزینه اجاره بها، رفت و آمد و انرژی از این رقم، باز هم سبد مصرفی خانوارها تحت الشعاع تغییرات قیمتی قرار می گیرد.

بررسی‌های میدانی مهر نشانگر این است که قیمت میوه و صیفی جات و البته برنج در بازار نسبت به هفته های گذشته افزایش یافته و همین امر، مردم را با مشکل مواجه کرده است.

براساس گزارش میدانی مهر، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم خورشتی ممتاز گوساله ۳۰۸۳۰ هزار تومان، گوشت چرخ کرده ممتاز مخلوط ۲۶۲۵۰ تومان، ران گوسفند ۳۸۳۴۰تومان، ماهیچه گوساله ۳۳۹۰۰ تومان، ماهیچه گوسفندی ۴۱۷۰۰ تومان و گوسفند شقه ۱۷۰۰۰ تومان است.

همچنین سینه مرغ بدون پوست ۱۸۰۰ گرمی ۱۷۷۴۰ تومان، ران و سینه مرغ بدون پوست ۱۸۰۰ گرمی ۱۷۷۹۰ تومان، مغز ران ۱۸۰۰ گرمی ۱۸۴۸۰ تومان و فیله ماهی سالمون نروژی نیز هر کیلوگرم ۳۵۸۰۰ تومان است.

در عین حال، هر بسته ۹ عددی تخم مرغ ۴۸۰۰ تومان، هر بسته ۱۵ عدد تخم مرغ ۸۰۰۰ تومان، هر بسته ۲۴ عددی تخم مرغ ۱۰۶۰۰ تومان و هر بسته ۳۰ عددی تخم مرغ ۱۱۶۰۰ تومان است.
هر عدد کره ۱۰۰ گرمی ۲۲۰۰ تومان، شیر استریل ۲.۵ لیتری ۴۲۰۰ تومان، شیر نایلونی ۱۴۵۰ تومان، شیر بطری ۲۳۰۰ تومان، شیر کم چرب بطری۱۹۴۰ تومان است، ضمن اینکه بطری شیرکاکائو بزرگ نیز ۳۲۵۰ تومان عرضه می‌شود.

خامه ساده ۱۰۰ گرمی ۱۱۰۰ تومان، خامه عسلی ۱۰۰ گرمی ۱۱۵۰ تومان و خامه شکلاتی ۱۲۰۰ تومان است. هر بسته ۷۰۰ گرمی قند شکسته ۲۷۹۰ تومان، شکر ۹۰۰ گرمی ۲۵۵۰ تومان است.

گزارش میدانی مهر نشانگر این است که قیمت هر کیلوگرم برنج طارم مازندرانی ۹۳۰۰ تومان، طارم معطر ۸۰۷۵ تومان، هاشمی ۸۱۰۰ تومان، هاشمی دودی ۹۰۵۰ تومان، رمضانی ۶۲۰۰ تومان و برنج هندی ۵۲۰۰ تومان است. قیمت هر بطری روغن مایع ۸۱۰گرمی سرخ کردنی نیز ۴۰۵۰ تومان است.

در عین حال، هر بسته ۹۰۰ گرمی لپه ۴۶۰۰ تومان، نخود ۴۶۰۰ تومان، عدس ۹۰۰ گرمی ۵۴۹۰ تومان، لپه ۹۰۰ گرمی ۵۹۴۰ تومان، لوبیا چیتی ۱۱۷۰۰ تومان، لوبیا قرمز ۹۵۰۰ تومان، ماش ۷۹۰۰ تومان، لوبیا سفید ۱۰۸۰۰ تومان و لوبیا چشم بلبلی ۵۴۶۰ تومان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *