جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۰
۲۴

تعرض به زائران ایرانی و رفتار تأمل برانگیز سازمان حج/ «اوحدی»؛ استعفا یا عزل؟

سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 417274
نکته ای که در جملات اوحدی سوال برانگیز به نظر می رسد "قصد بی حرمتی" پلیس عربستان است که وی ماجرای تعرض را تاحدی زیر سوال برده و "قصد" اعلام کرده و این درحالی است که گزارش مدیرکاروان، مصاحبه خانواده قربانیان و قشقاوی معاون وزیر خارجه مبنی بر آزار جنسی و عملی شبه تجاوز با زائران، حاکی از این است که به دو نوجوان تعرض و بی حرمتی شده است.
تعرض به زائران ایرانی و رفتار تأمل برانگیز سازمان حج/ «اوحدی»؛ استعفا یا عزل؟
گروه جامعه جهان نيوز ـ مجید بهادری: سرانجام با دستور رئیس جمهور اعزام حجاج به عمره تا مجازات عاملان واقعه اسفناک فرودگاه جده و تعرض پلیس عربستان به زوار بیت الله الحرام قطع شد.

رئیس سازمان حج و زیارت که سکوت سوال برانگیزش در هتک حرمت زوار فراموش نشده٬ با اشاره به اتفاقات تلخ در طی اعزام زائران به عمره اظهار داشت: شاهد اتفاق تلخ و رفتار غیرانسانی دو پلیس عربستان بودیم که در آخرین گیت بازرسی "قصد بی‌حرمتی" به دو نوجوان ایرانی را داشتند و این حادثه تلخ و غیرقابل گذشت با هوشیاری و شجاعت این دو نوجوان همراه بود.

وی تصریح کرد: خانواده این دو نوجوان به ما گفتند که از رسانه‌ها بخواهید به فرزندان ما نسبت ناروا ندهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت سکوت سوال برانگیز مسئولین سازمان گفت: متأسفانه خبری که در سایت‌ها مطرح شد که سازمان حج و زیارت سکوت کرده است به معنای عدم انجام وظایفمان نبود چرا که استدلال ما این بود که طبق آیه شریفه ۱۹ سوره نور که اشاعه فحشا را حرام می‌داند و استنباط ما از عدم اجازه از والدین این دو نوجوان ما را موظف کرد که نباید در این زمینه حرف بزنیم اما پس از اینکه خبر در رسانه‌ها درج شد مصاحبه‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها در این زمینه انجام شد.

نکته ای که در جملات اوحدی سوال برانگیز به نظر می رسد "قصد بی حرمتی" پلیس عربستان است که وی ماجرای تعرض را تاحدی زیر سوال برده و "قصد" اعلام کرده و این درحالی است که گزارش مدیرکاروان، مصاحبه خانواده قربانیان و قشقاوی معاون وزیر خارجه مبنی بر آزار جنسی و عملی شبه تجاوز با زائران، حاکی از این است که به دو نوجوان تعرض و بی حرمتی شده است و حال سوالی که به نظر می رسد این است که آیا حتما باید عمل صریح و شنیع تجاوز انجام شود که اوحدی آن را تعرض بنامد؟

نکته بعد ادعای اوحدی است که درخواست خانواده ها و عدم اشاعه فحشا را دال بر سکوت خود اعلام کرده است این درحالی که خانواده ها در گفتگو با صدای جمهوری اسلامی ایران آن هم با صدایی بغض آلود وقتی سکوت سازمان حج را مشاهده کرده اند خبر از این واقعه اسفناک داده اند. همچنین یکی از خانواده قربانیان در گفت و گویی در واکنش به تکذیب خبر تعرض، مسئولین را تهدید کرده که اگر تکذیب کنند فیلمی از وقایع فرودگاه جده را منتشر خواهد کرد!

همچنین دلیل دیگری که اوحدی بر سکوت خود آورده عدم اشاعه فحشا بوده است. اما سوال این است که جرمی که در این حد علنی در فرودگاه توسط پلیس(!) انجام شده و عزت و آبروی کشور را زیر سوال برده آیا شامل این استدلال وی می شود؟ پس آنجا که قرآن فریاد مظلوم را از سر ظلمی که به او رفته می طلبد در کجای استدلالات آقای اوحدی جای می گیرد؟!(سوره نساء آیه ۱۴۸)

واقعه از انجایی اسفناک تر می شود که چند روز پیش نیز خدرنژاد معاون سازمان حج اعلام کرد ارائه ویزای عمره توسط عربستان لغو شده و در صورتی که مجددا آغاز شود سفر زائران انجام می شود!

حال سوال این است آیا این سازمان باید به قدری ذلیلانه برخورد کند که آنها بعد از این رفتار شنیع گستاخ تر شوند و ویزا را قطع کنند و باز هم بعد از صدور ویزا سازمان حج عاجزانه اقدام به اعزام حجاج کند؟!

به قول آیت الله مکارم وقتی در فرودگاه جده امنیت نباشد در کوچه‌های جده امنیت وجود خواهد داشت؟

آیا می توان مطمئن بود این نوع تعرض به حجاج برای نخستین بار انجام شده و بارهای قبل قربانیان سکوت نکرده اند؟

آیا مسئولین سازمان حج در برابر رفتارهای مشابه دیگری در عربستان نیز سکوت اختیار کرده اند؟

آیا اگر خانواده مسئولین هم جزو قربانیان بودند همین واکنش از سوی آنها انجام می شد؟

آیا منافع "برخی" در این ماجرای سکوت و استدلالات موثر است؟

آیا این رفتار رییس و مسوولین سازمان حج که عزت مردم ایران را زیر سوال برده، نباید با استعفا یا عزل همراه باشد؟

اینها سوالاتی است که باید رئیس جمهور و وزیر ارشاد پاسخگوی آنها باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
هر کس فکرهای باطلی مثل استعفا یا برکناری را بکند، ذهنش بیمار و یک بی سواد بی شناسنامه ... است. مسئولین ما تا آخرین نفس از این بار سنگینی که ملت به رسم امانت و به زور بر دوش آنها گذاشته اند حفاظت خواهند کرد و به هیچ وجه از این احساس تکلیف دست نخواهند کشید. با تمام توان و استوار پست وسمت را حفظ کرده و پشت میز محکم بر جایشان تکیه خواهند زد حتی اگر به زور آنها را از پشت میز کنار بزنند و جای خراش انگشتهایشان روی میز بماند بازهم ....
قصد باشه مگه قصد چیز کمیه ُ باید بشدت برخورد کرد و عمره را تعطیل نمود . تا انشاءالله مقدمات سرنگونی آل سعور ملعون فراهم شود .
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
این مسئولیت که به ما سپردن واس ماس پس درنتیجه جوابش هم ماس ماس
Iran, Islamic Republic of
به هيچ قيمتي ميزها را رها نخواهند كرد تا مملكت را تحويل مريكا وصهيونيست ها دهند !!!
بله آن مرد رفته !!!!!!!!!!
زهي خيال باطل جنوب شهري ساكن رعفرانيه
... خودتي
Iran, Islamic Republic of
ماست مالي تا چه حد آخه؟؟!!
سيد عباد
واقعا جاي تاسف هم واكنش سازمان حج و زيارت و از ان بدتر واكنش دولت. به عنوان يك ايراني هر وقت به اين موضوع فكر مي كنم حالم بد ميشود. ...
وحید
Iran, Islamic Republic of
آقایونی که نگران گردش مالی عمره و خروج ارزش از کشور هستن به نیم نگاهی به ارزی که در راه دبی و پاتایا و ترکیه و هزار تا جای دیگه خرج فسق فجور میشه نگاه کنن در صورتی که حضور ایرا در عربستان یک حضور استراتجیک
Iran, Islamic Republic of
از گردش مالي 3 ميليارد دلاري حج عمره، بسياري در كشور ذي نفع هستند از جمله حج و زيارت
Iran, Islamic Republic of
سلام سازمان حج و زیارت کلیه وجوهی که از مردم بابت تشرف به عمره دریافت مینماید هزینه دریافت دعوتنامه ویزا حمل و نقل کلاسهای اموزشی بلیط رفت و برگشت اسکان در هتل با هزینه در حدود 2 میلیون میشود یعنی هر روز 200 هزار تومان هزینه اقامت در سایر کشورها را هم دقت کن سودی برای حج و زیارت ندارد دولت سوبسید هم میدهد
مهدی
تو گفتی و ما هم باورکردیم!! اگر اینطوره پس چرا اینقدر ذلیلانه برخورد می کنید!!...
بیش از 5 میلیارد دلار نه 3 میلیارد!!!
سید حسین
خدا عقل سالم دهد خوب یک همچو اتفاق ناگواری در جده افتاده ...
hk
بنام خدا- اگر کمی با انگیزه الهی تر به داستان نگاه کنیم و یا فرض کنیم این مشکل برای نوجوان خودمان پیش می آمد قطعا راضی نمی شدیم این همه در رسانه ها اعلام شود اگر آقای اوحدی می گوید از لفظ تجاوز استفاده نگردد و یا می گوید قصد بی حرمتی داشته اند و بعد هم می گوید این عمل زشت و کثیف. منظورش ماست مالی عمل وهابیون نیست بلکه قصد دارد این موضوع کمی آرام تر شود و التهاب ها از بین رود تا شاید آن دو نوجوان مسلمان و بنده خدا به زندگی برگردند حتی ایشان گفته: باید از آنها تجلیل شود که با مقاومتشان آبروی وهابیون را بردند و نیت بد و زشت آنها را بر ملا کردند خدا نکند ...
Iran, Islamic Republic of
به نظرم نبايد يه طرفه به قاضي رفت
نباتلخ
Iran, Islamic Republic of
ایشان ابتدا باید به خاطر عملکرد فوق العاده ضعیف خودشان و سازمان شان در اربعین حسینی پاسخگو باشند. به خدا قسم در اربعین سال گذشته، وقتی با موج بی تدبیری ها و کاستی هایی که با اندکی درایت قابل حل بود مواجه میشدم، دائما مصاحبه های آقای اوحدی برایم تداعی میشد که چه طور در گزارش های متعدد از برنامه ریزی ها خبر میدادند.
ایشان همان وقت باید استعفا میدادند یا عزل میشدند.
هم بی مسولیتی و هم اینکه آقایان هم منافع مادیشان را در خطر دیدیند که اول سکوت کردن
Iran, Islamic Republic of
امان از مال دنیایی امان
Iran, Islamic Republic of
اقاي اوحدي و سازمان تجاري حج مدتها بوده اين مثائل رو لاپوشاني ميكرده اند
اکبر
اتش بیار معرکه نشو..
مطمن باشید اگر تابحال جلو بی احترمی های عربستان رامیگرفتند کار به اینجا نمیرسید
اگر این اتفاق دردولت قبل اتفاق میافتاد همین روزنامه هایی که الان به نفع دولت سکوت میکنند سر صدا میکردند که رییس جمهور باید استعفا دهد
س س
خب احترام هموطنان را بايد اينگومه حفظ كردديگه
Iran, Islamic Republic of
استعفا استعفا استعفا ....
یک جانباز جنگ تحمیلی
آقای اوحدی تاسف لطفا استعفایا عزل.