پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۳

تبعات منطقه ای عقب نشینی قطر از حمایت از اخوان المسلمین

دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب: 356173
اساسی ترین اختلاف میان قطر و عربستان در حوزه سیاست خارجه به کشور مصر بر می گردد.
تبعات منطقه ای عقب نشینی قطر از حمایت از اخوان المسلمین
گروه سیاسی جهان نيوز: عربستانی ها زمینه سازی برکناری محمد مرسی را و انزو.ای سیاسی جریان اخوان را در مصر را انجام دادند و اینک با ترزیق پول به دولت موقت و ارتش این کشور از مقابله و سرکوب اخوان در مصر نیز حمایت می کنند. از سوی دیگر قطر که یکی از بزرگترین حامیان مالی و سیاسی و رسانه ای اخوانی ها محسوب می شود اینک با فشار عربستان، امارات و بحرین مجبور به انعطاف شده است.

قطر در صورت تحریم از طرف عربستان کلیه راه های زمینی این کشور بسته خواهد شد و راه های هوایی این کشور نقطه ای نیز با مشکلات جدی روبه رو می شود.

در همین حال، برخی منابع عربی خبر می دهند که قطر اینک با تحت فشار قرار دادن عناصر اخوانی در قطر به دنبال خروج اجباری آنها از این کشور می باشد. به گفته این منابع، اخوانی ها در قطر دیگر حق مصاحبه رسانه ای نخواهند داشت.حتی خبر میرسد که یوسف قرضاوی از علمای سرشناس مصری که اینک در قطر حضور دارد و حامی سرسخت اخوانی ها می باشد، نیز به وی ابلاغ شده است که خاک قطر را باید بزودی ترک کند.

گفته می شود وی یا به تونس یا به یمن منتقل خواهد شد و ظاهرا در یمن شرایط برای حضور وی فراهم تر می باشد.

با این وجود، یوسف القرضاوی در گفت‌وگو با روزنامه قطری الشرق اخبار متشر شده درباره انتقال مقرش از دوحه به تونس یا هر کشور دیگری را تکذیب کرد و گفت: اینها دروغ و بی پایه و اساس است و از آرزوهای دشمنان رویاپرداز اسلام است اما هرگز جنبه عملی به خود نخواهد گرفت.

از سوی دیگر، جنبش مصری «اخوان بلاعنف» اعلام کرد: قطر در نخستین گام قرارداد و تفاهم خود با عربستان، امرات و بحرین حمایت‌های مالی خود از اخوان المسلمین را به حالت تعلیق در آورده است.

این جنبش مصری با ارایه گزارشی در صفحه فیسبوک آورده است: قطر همانطور که قرار کرده بود کمک ۵۶ میلیون دلاری خود به اخوان المسلمین را به حالت تعلیق درآورد.

گفته می شود قطر همچنین تعهدات ذیل را نیز به عربستان داده است:

الف: عدم دادن تابیعت به افراد اسلام گرای مخالف و مو.رد تعقیب سرویس اطلاعاتی عربستان

ب: تعهد به عدم حمایت رسانه ای و توقف کامل حمایت از اخوان المسلمین و همچنین جلوگیری از تخریب وجهه عربستان سعودی در رسانه های قطری

در همین حال کارشناسان پیش بینی می کنند که قطر با این اقدام موقعیت منطقه ای خود را تضعیف می کند. قطر با حمایت از اخوان در مصر، سوریه، عراق، تونس و لیبی و حتی یمن توانسته بود به عنوان بازیگری موثر در میان کشورهای عربی شناخته بشود و این عقب نشینی قطر موجب از دست دادن یکی از مهمترین ابزارهای سیاست خارجه اش – اخوان در کل منطقه – می شود و بدین ترتیب تنها سبب تضعیف نفوذ سیاسی خود خواهد شد. در این میان ترکیه در حمایت از اخوان منزوی تر می شود و این مسئله ابعاد اختلاف میان عربستان و قطر را افزایش بیشتری می دهد. از سوی دیگر اخوان با از دست دادن قطر بیش از پیش تضعیف می شود و این گروه اینک در مصر نیز با مشکلات بیشتری مواجه می شود. اخوان از طریق قطر توانسته بود به صورت رسانه ای در افکار عمومی منطقه تاثیر گذار بماند و اینک این ابزار را نیز دارد از دست می دهد. جدا شدن قطر از اخوان به تعبییری شاید معادل سقوط دولت محمد مرسی به این جریان ضربه وارد خواهد کرد. تضعیف جریان اخوانی در منطقه از آرزوهای آل سعود بوده که اینک بیش از گذشته خود را به آن نزدیک می بیند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هرچی هست انشاالله به نفع مقاومت منطقه بشه
اکبر
مرگ بر آل سعود
سگ زرد برادر شغال
اخوانیها و حکام دیکتاتور،سرسپرده،صهیونیسم، جنایتکار و بی دین منطقه از جمله حکام ترکیه، قطر،عربستان،بحرین،امارات،کویت،عمان،یمن،اردن و دولت موقت مصر همه سر وته یه کرباسند و فرقی با هم ندارند و نتیجه این جنایتکارها شده گروه هایی مانند سلفیها،وهابیها،ناصبیها،القاعده، طالبان،جندالشیطان،جیش الظلم و تکفیریهای مزدور و وحشی