شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

چرا سفر جایگزین دید و بازدید در نوروز شده؟

يکشنبه ۱ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۵۶
کد مطلب: 103371
چرا سفر جایگزین دید و بازدید در نوروز شده؟
جهان _سرویس فرهنگی: متخصصان روانشناسی عقیده دارند دیدو بازدیدهای نوروزی ،علیرغم کاهش "استرس"در افراد باعث افزایش سطح "بهداشت روان "هم می شود.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جهان ، دكتر «عبدالله معتمدي شلمزاري»معتقد است ديد و بازديدهاي نوروزي موجب ايجاد روحيه «تعلق» و «پيوند» در فرد مي‌شود و موضوع «دوست داشتن» را در افراد تقويت مي‌كند. 

وی در ادامه عنوان می کند:انسان دوست دارد، كه هم دوست داشته شود و هم دوست بدارد، به همين دليل ديد و بازديد نوروزي از نظر روانشناسي موجب دوست داشتن و دوست داشته شدن خواهد شد.
 
دیدو بازدید سنتی دیرینه:

ازجمله آیـین‌های نوروزی، دید و بازدید یا عید دیدنی است. رسم است که روز نخست نوروز به دیدن بزرگان فامیل، طایفه و شخصیت‌های علمی و اجتماعی می‌روند. در بسیاری از این عید دیدنی‌ها، بیشتر افراد خانواده شرکت دارند. گاهی بازدیدها تا سیزده یا آخر فروردین، بـین خویشاوندان و دوستان و آشنایان دور و نزدیک، ادامه دارد. با همه اینها به نظر می‌رسد چند سالی است كه دیگر دید و بازدیدهای نوروزی به دلیل سفرهایی كه صورت می‌گیرد، بشدت گذشته انجام نمی‌شود و خانواده‌هایی كه به دیگر شهرها و یا كشورها مسافرت كرده‌اند بعد از عید یا در روزهای پایانی نوروز، به دیدن اقوام نزدیك اكتفا می‌كنند. 

دید و بازدید در متون اسلامی و علوم جامعه شناختی:
انجام صله رحم و ديد و بازديدها كه در متون اسلامي نيز بر آن تاكيد شده، در علوم جامعه شناختي و روانشناسي بسيار مهم است و يكي از عوامل كاهش‌دهنده استرس محسوب می شود. 

چرا سفر جایگزین دید و بازدید شده؟

امیرحسین اربابان، دبیر جامعه راهنمایان تور معتقد است :در گذشته بیشتر هزینه‌هایی كه به مناسبت فرارسیدن ایام نوروز انجام می‌شد، ارزان بود و مردم می‌توانستند هزینه‌ها را متقبل شوند. درحالیكه خرج خرید شیرینی آجیل، میوه و ... برای دید و بازدیدهای نوروزی نسبت به گذشته تغییر كرده است كه هزینه بالایی را دربرمی‌گیرد».

او افزود:« با توجه به این مسائل مردم ترجیح می‌دهند هزینه‌ مهیا كردن مایحتاج پذیرایی از مهمانان نوروز را جایگزین سفرهای نوروزی كنند».
عوامل کاهش دید و بازدیدها:

گسترش شهرها، ازدیاد جمعـیت، پراکندگی خانواده‌های سنتی، محدودیت‌های شغلی و نیز فرهنگ آپارتمان نشینی از عامل‌هایی است که دید و بازدیدهای نوروزی را کاهش داده است. بر اثر این دشواری‌ها و محدودیت‌های زمانی، بسیاری از خانواده‌هایی هم که به مسافرت نمی‌روند، برای دید و بازدیدهای نوروزی، از پـیش زمانی را معـین می‌کنند.


نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *