چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲۶
۷۶
جزئیاتی درباره تخریب صنعت بومی ایران؛

آمریکا قلب رآکتور آب سنگین اراک را با بتن پر می‌کند!

جمعه ۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب: 434879
در این‌ بین، آنچه از همه تلخ‌تر است، از کار افتادن هسته رآکتور آب‌سنگین اراک با بتن است. بر اساس بند سوم ماده دوم پیوست اول، هسته یا دیگ رآکتور اراک، می‌بایست برای اطمینان طرف غربی از عدم استفاده میله‌های سوخت، با بتن پر شود.
آمریکا قلب رآکتور آب سنگین اراک را با بتن پر می‌کند!
به گزارش جهان به نقل از مشرق، مذاکرات ایران با ۱+۵ در وین، به ایستگاه پایانی رسید و طرفین به مذاکرات وین، رضایت دادند. متن مذاکرات به همراه ۵ پیوست درباره جزئیات فنی و اجرایی در همان روز نهایی شدن مذاکرات، منتشر شد.

در ماده دو (B) پیوست اول مذاکرات وین، توضیحات و جزئیاتی درباره بازطراحی رآکتور آب‌سنگین اراک منتشرشده است، جزئیاتی که نشان می‌دهد اگرچه رآکتور آب‌سنگین اراک در جای خود قرار دارد، لکن دیگر آب‌سنگین نام ندارد بلکه فنّاوری جدیدی است که توسط غرب وارد می‌شود و عملاً دانشمندان هسته‌ای نقشی در این بازطراحی ندارند و فنّاوری وارداتی است.

داستان تلخ بتن‌ریزی در قلب رآکتور آب‌سنگین اراک

دراین‌بین، آنچه از همه تلخ‌تر است، از کار افتادن هسته رآکتور آب‌سنگین اراک با بتن است. بر اساس بند سوم ماده دوم پیوست اول، هسته یا دیگ رآکتور اراک، می‌بایست برای اطمینان طرف غربی از عدم استفاده میله‌های سوخت، با بتن پر شود.

Iran will not pursue construction at the existing unfinished reactor based on its original design and will remove the existing calandria and retain it in Iran. The calandria will be made inoperable by filling any openings in the calandria with concrete such that the IAEA can verify that it will not be usable for a future nuclear application. In redesigning and reconstructing of the modernized Arak heavy water research reactor, Iran will maximise the use of existing infrastructure already installed at the current Arak research reactor.

ترجمه وزارت خارجه:

ایران به ساخت‌وساز رآکتور ناتمام موجود بر مبنای طرح اولیه ادامه نخواهد داد و کالندریای موجود را خارج کرده و آن را در ایران نگهداری می‌کند. تمام کانال‌های کالندریا با بتن به‌گونه‌ای پر می‌شوند که برای کاربرد هسته‌ای غیرقابل استفاده باشد و آژانس بتواند غیرقابل استفاده بودن آن را راستی آزمایی کند. برای مدرن کردن و بازسازی رآکتور آب‌سنگین اراک، ایران بیشترین استفاده را از زیرساخت‌های موجود در رآکتور آب‌سنگین اراک خواهد داشت.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000434/nf00434879-1.jpg

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000434/nf00434879-2.jpg

بر اساس اظهارنظر نمایندگان و کارشناسان، کالندریا یا همان هسته رآکتور آب‌سنگین اراک، از شاهکارهای بومی – صنعتی جوانان ایرانی بوده است که بر اساس مذاکرات وین، با بتن پر می‌شود.

آمریکا اجازه حضور ایران در فناوری بازطراحی رآکتور اراک را هم نمی‌دهد

بر اساس بند نهم در پیوست اول مذاکرات وین، بااینکه جمهوری اسلامی ایران قبول کرده است رآکتور آب‌سنگین اراک را تغییر بدهد یا به قول دیپلمات‌ها و دکتر صالحی، مدرن کند، غرب و در رأس آن‌ها، آمریکا، اجازه ورود ایران در موضوعات تحقیقاتی و آزمایش‌های اولیه برای ساخت رآکتور بازطراحی شده را هم نمی‌دهند و عملاً تمامی آزمایش‌ها در کشور ثانویه به‌جز ایران انجام خواهد گرفت و حتی این آزمایشات در داخل ایران هم انجام نمی‌گیرد.

The redesigned reactor will use up to ۳.۶۷ percent enriched uranium in the form of UO ۲with a mass of approximately ۳۵۰ kg of UO۲ in a full core load, with a fuel design to be reviewed and approved by the Joint Commission. The international partnership with the participation of Iran will fabricate the initial fuel core load for the reactor outside Iran. The international partnership will cooperate with Iran, including through technical assistance, to fabricate, test and license fuel fabrication capabilities in Iran for subsequent fuel core reloads for future use with this reactor. Destructive and nondestructive testing of this fuel including Post-Irradiation-Examination (PIE) will take place in one of the participating countries outside of Iran and that country will work with Iran to license the subsequent fuel fabricated in Iran for the use in the redesigned reactor under IAEA monitoring.

ترجمه وزارت خارجه:

راکتور بازطراحی شده اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد در ترکیب شیمیایی دی‌اکسید اورانیوم، با جرم حدود ۳۵۰ کیلوگرم در بارگذاری اول قلب با سوختی که توسط کمیسیون مشترک بررسی و تائید شده است به کار خواهد برد.

مشارکت بین‌المللی با همکاری ایران سوخت اولیه راکتور را در خارج از ایران خواهند ساخت. مشارکت بین‌المللی از طریق کمک‌های فنی به ایران در ساخت و تست سوخت مورداستفاده در بارگذاری‌های آتی این راکتور و اعطای پروانه توانایی ساخت سوخت در ایران همکاری خواهند کرد. تست‌های مخرب و غیر مخرب این سوخت‌ها ازجمله تست‌های بعد از تابش‌دهی توسط یکی از کشورهای مشارکت‌کننده در خارج از ایران انجام خواهد گرفت و آن کشور با ایران کار خواهد کرد تا بتواند پروانه ساخت سوخت در ایران را متعاقباً برای بارگذاری‌های آتی راکتور بازطراحی شده تحت نظارت آژانس انجام دهد.

ابراهیم کارخانه‌ای درباره رآکتور اراک می‌گوید: رآکتور آب‌سنگین اراک حاصل نبوغ جوانان ایرانی است و این رآکتور بومی است، ازآنجاکه ساختار کلی همه راکتورها مشابه همدیگر است لذا اگر ما به فناوری ساخت این رآکتور ۴۰ مگاواتی به‌طور ۱۰۰ درصد دسترسی پیدا کنیم و این رآکتور به بهره‌برداری برسد قادر خواهیم بود دیگر راکتورهای قدرت موردنیاز کشور را هم در داخل و با فناوری بومی تولید کنیم که این مهم باعث مخالفت می‌شود؛ سوخت رآکتور قدرت بوشهر یا نیروگاه اتمی بوشهر اورانیوم غنی‌شده زیر ۵ درصد بوده و سیستم خنک‌کننده آن آب سبک است که به آن رآکتور آب سبک هم می‌گویند اما سوخت موردنیاز رآکتور آب‌سنگین اراک اورانیوم طبیعی بوده و سیستم خنک‌کننده آن آب‌سنگین است.

هم‌چنین قدرت رآکتور آب‌سنگین اراک ۴۰ مگاوات بوده و تحقیقاتی است و برای تولید رادیو ایزوتوپ‌های موردنیاز در پزشکی و صنعت از آن استفاده می‌شود درحالی‌که نیروگاه اتمی بوشهر ۱۰۰۰ مگاوات بوده و برای تولید برق است.

در اراک دو تأسیسات وجود دارد یکی تأسیسات آب‌سنگین است که فقط آب‌سنگین تولید می‌کند و دیگری رآکتور آب‌سنگین IR-۴۰ است که باقدرت ۴۰ مگاوات کار می‌کند (همان راکتوری که سیستم خنک‌کننده آن آب‌سنگین است).

تأسیسات آب‌سنگین صرفاً آب‌سنگین مصرفی رآکتور ۴۰ مگاواتی را تولید می‌کند و البته آب‌سنگین مصارف زیادی در عرصه پزشکی، کشاورزی، تحقیقاتی، صنعتی و... دارد.[۱]

[1] - http://www.yjc.ir/fa/news/5159748
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اگه طرف زیر توافق زد ، بتون پر شده چطور برگشت پذیر میشه؟
به نظرم نباید قبول کنند
دولت تدبیر وامید
با کمپرسور خالیش میکنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
بتن سفت شده مجید جان!!! اینقدرهم در دم و دستگاهها نفوذ میکنه که باید کل دم و دستگاه رو عوض کرد
Iran, Islamic Republic of
انگاری بتن رو میخواهند بریزند تو حلق من.... ای خدا فقط خودت میدانی اینها چکار میکنند
سیاح
Iran, Islamic Republic of
عجب تدبیری !? به این می گویند فکر بکر !
دست آوردهای دانشمندان ایرانی را از بین ببریم و وارد کننده دست آوردهای دست چندم غرب باشیم
خدایا بر تو پناه می بریم که جاهل باشیم
سیاح
Iran, Islamic Republic of
بتن باید طوری ریخته شود تا آژانس ، برگشت ناپذیر بودن آنرا تایید کند
ج س
Iran, Islamic Republic of
توجیهات صالحی قشنگ بود که گفت رآکتور را بیرون می آورند و در بیرون بتن می ریزند
هه هه
ما دعا میکنیم که اونا بزنن زیر توافق !!!!!!!ولی مگر اشک شوق اون پیرزنه رو ندیدید؟؟؟؟؟
مادر
کاش دستم بهشون میرسید دهنشونو با همون بتن گل میگرفتم. ابلهان خودشیفته !!!!!!!!
احسان
United States
سلام ، آقا خیالی نیست بتن بریزن خب عیبی نداره ، دولت عوض میشه ، باز ایران بر میگرده به چند سال قبل و دوباره چند نفر دانشمند بیچاره میان با خون خودشون درستش میکنن ، خب دوباره چند نفر میان میدن باز با بتن پرش بکنن، بازی همینجور ادامه داره تا وقتی که کاملا برگردیم به زمان...........
رضا
Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر صالحی کاملا در این مورد توضیح دادند
با تدبیر و امید سر خرمن!
محمد جواد
United States
دقت نکردی شما....، تعهدات به شکل دو طرفه بازگشت پذیره!
این یعنی چیزی رو از دست ندادیم. از این به بعد بیشتر به سخنان برادر صالحی دقت کنید...
حالا اینکه چطوری سیمان ها رو بردارن، خب تو ضمیمه توافق اومده، خوبم توضیح داده، دقیقاً گفته که چه مقدار آب با حجم مشخصی از نمک رو کف محفظه بریزی و بعدش تقریباً بین 300 تا 350 سال صبر میکنی خودش حل میشه.
آقا یک کم به متن توافق دقت کن.
اگر موارد ناگفته و محرمانه توافقات و بین صالحی و آژانس را هم اضافه کنیم و همچنین رفع غلط های ان شاالله سهوی از ترجمه توافق نامه اگر چیزی از انرژی هسته ای باقی بماند باید خدارا شکر کرد
mahdi
United States
چشممان روشن
...ملت واسه همین ذلت ریختند تو خیابون و رقصیدند و شادی کردند؟؟؟؟
...
اونا ملت نبودن.
عده ای رفاه زده بودن که اصلا نمیدونستن برای چی شادی می کنن. یه عده همیشه آماده هستن بریزن بیرون که فقط برقصن. دلیلش براشون مهم نیست. شب چهارشنبه سوری، عید غدیر، نیمه شعبان، فتنه 88، رای نیم بند روحانی، توافق های ضررآفرین ....
هرچی که باشه فقط میان خوش بگذرونن!
Germany
دلیلس مشخصه !مسخره کردن تمام مقدسات !با امام حسین چه کردند ؟! این جریان نوک شمشیر شمر دجال زمانه است زیر گلوی ما ،تا کی فرصت یابد سر از تن ما جدا کند ! ! وما ،وما، خوابیم تا رویای انان تعبیر شود . هیهات
Germany
خاک تو سرما که میگذاریم عده ای بی اعتقاد به تمامی ارزشهای ملت ما، به تمام شرافت تاریخی و فرهنگی و حماسه های ما در جلوی چشممان دهن کجی کنند و با جلوه تمام شیطانی ،غبار خفت بر همه چیز ما بکشند و ما ایستاده و تماشا می کنیم که کی رقص کنان بر لبه قبرمان حاضر میشوند
رضا
تبریک به شما تبریک به تیم مذاکره کننده هسته ای تبریک به خودم تبریک به همه!!!!!!!!!!!!!
در مذاکرات به صراحت ذکر شده که اب سنگین اراک برای ما باقی مانده و قلب ان نابود میشود!!!!!!!!!
ملت هم ...!!
...
کرمی
یعنی قلب آدم در بیارن بعد بگن با خودش کار نداریم یعنی چی ن نمی فههم یکی به من بگه
منتظر
خدا به داد ما برسه با این رئیس مجلس که اب پاکی را روی دست همه ریخت
اون از خاموش کردن تریبونها در روز حظور ظریف و خاموش کردن صدای برخی منتقدان
اون از خواندن تنها برخی سوالات و ان هم به تشخیص و نظر مبارک!! خودش و ان هم به صورت سانسور شده که مبادا به حضرات مذاکره کننده بربخوره
و اون هم از تلاشش برای بزک توافق که خواست به این توافق خیلی عالی!!!!!!! کسی نگه بد
...ر
توهم توافق و صلح با شیطان را یه عده با مخفی کاری و یه عده با بزک که خواستار به کار نبردن اصطلاح کامل توافق بد هستند میخوان به خورد ملت بدن
امان از روزی که مثل نه دی خشم ملت سرریز بشه
نیما
United States
لعنت به هر چی خیانتکاره
حسین
خوب فکر کنید راکتوری که بچه های دانشمند این کشور با چه رویا و ارزویی روش کار کردن و اونو ساختن الان کشور بیگانه باید اونو با بتون پر کنه این به غیر از حسرت و اندوه چه چیزی برای شما میاره -
محسن
چه فرقی داشت تاسیسات هسته ای اراک رو با بمب خراب کنن, یا خودمون با بتن ریزی خراب کنیم!نتیجه یکی شد!!
کاش لااقل اونا با بمب میزدند, اینطور در مقابل تاریخ سرمون بالا بود.
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم !
فرهاد
چی گفتن چی شد وقت ان شد که از جنس و تبار خمینی یکی بپا خیزد
بلدم بلدم این بود ؟!!
میثم تمار
فردو قراره سوهان توافقی تولید کند واراک هم بجای اب سنگین اب معدنی بامارک امریکایی ومزه صهیونیستی والوده به ایدز فرانسوی !!!!!!
روزگار غمباری است
بهزاد
حیف این همه هزینه زحمت و شهدایی که دادیم .. . .
Germany
متأسفم
به درک. له اسفل السافلین. سانتریفیوژی که میخواد برای من نچرخه میخوام صد سال نچرخه. راکتوری که قرار نیست دردی از من دوا کنه میخوام صد سال کار نکنه.
Iran, Islamic Republic of
خوبی شما؟؟!!
عزیزم منتظر بشین تا سانتریفیوژها را قربانی کنند و از گوشت این قربانی برای شما با مدیریت آمریکای عزیز کباب دلچسبی بپزند و نوش جان کنید آری شتر در خواب بیند پنبه دانه این رویا تعبیر نخواهد شد مطمئن باش
به درک که تو از سانتریفیوژ بدت میاد. ما نیاز داریم و میسازیم تا بچرخه و بخوره تو دهن آمریکا و نوکران سیب زمینی نخورده اش.
United States
عزیزم درد تو درد دنیاست که حاضری هر خفت و ذلتی را بجان بخری اما شرافتت را به پشیزی معاوضه کنی . این درد تو سابقه دار است انها که امام حسین را جلوی چشم زن و بچه اش کشتند هم همین درد را داشتند ، ایا نمی دانستند حسین علیه السلام کیست ؟! می دانستند اما دنیا و زرق و برقش کورشان کرده بود تا جایی که ان جنایت بزرگ را برای دوروز دنیای پست ، ورق زدند و دل هرچه نامرد و بی شرف و بی اصل و نسب را شاد کردند ،نمی گویم شما آن هستی ولی این راه انتهایی غیر ازاین ندارد . فاعتبروا
شما کی هستی که سانتریفیوژی که به نفع مردم ایران میچرخه به ضررتونه؟!!
United States
خسته نباشی تدبیر!!!!
United States
فعلا که آقایان همه کانالها را در قبضه خود گرفته اند تا مردم متوجه نشوند اینها واقعا چه کرده اند
آقایون اگر میخواستید نیروگاه رو تخریب کنید پ چرا چند سال تحریم به خورد ما دادید???!!!
همون اول منفجرش میکردید ما رو هم سکته نمیدادید!
اینهمه شکنجه شدیم که این تاسیسات حفظ شه آخرش خودمون با بتن نابودش کنیم!
ظاهرا انرژی هسته ای دیگه حق مسلم ما نیست.
Iran, Islamic Republic of
خداحافظ هسته ای!
خداحافظ ای روزهای خوش افتخار و اقتدار!
خداحافظ ای نماد دانش و فناوری و توان علمی ایرانیان در عرصه گیتی!
خداحافظ ای قله های پیشرفت و ترقی
خداحافظ ای ....
.
.
شهدا شرمنده ایم!
شما برای سربلندی و سرافرازی کشور از جانتان گذشتید ولی ما از نانمان نه نگذشتیم!
اشتباه نکنید اگر دنبال نان هم باشیم باید با چنگ و دندان انرژی هسته ای را حفظ کنیم فردا که نفتمان تمام شد اگر این منبع انرژی رو در ازای خوش آمد کدخدا از دست داده باشیم یا پیشرفت کافی نکرده باشیم باید کاسه گدایی جلوی همین رژیمهایی بگیریم که جلوی حق بومی ما ایستادند و ازشون صدقه بخواهیم! به نظر شما بهمون میدن؟!
علي
انا لله و انا اليه راجعون
چه راحت توانستند آنچه را که حاصل سالها تلاش جوانان ایرانی بو راحت از ما بگیرند افسوس و صد افسوس!!!!!!!!!!!!!!!
ابوالفضل
اخه ما که میدونیم تحریمات برداشته بشه فقط جیب شما سر مایه دارای دولتی پر میشه ماها همون صبح برو سر کار شب بیا خونه های ببریم .
ولی بازم صبر میکنیم خداکند اینده گان مارو لعنت نکنن واسه به حراج گذاشتن کشورمون
آقای دکتر زاکانی عزیز شما را به خداوند قسم میدهم کاری کنید. قبل از این که کاری از شما بر نیاید کاری کنید. حضرت آقا رو تنها نگذارید آقای زاکانی.

من جوان 24 ساله هستم. به خداوندی خدا الان 10 روز حس می کنم اینگار این جا دیگه جمهوری اسلامی نیست. کجا رفت اون اقتدار. کجا رفت اون عزت. به خدا بی غیرتی هم حدی داره. کجای تاریخ اومده ملت ایران به خاطر شکم خوار و ذلیل شد؟

صبح که از خواب بلند میشم با ترس تلویزون رو روشن می کنم که آیا صدا و سیما تحت تصرف دراومده یا نه!!!!!
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تاسف داره!! این یعنی دانش بومی زیر خروارها بتن
وقت شناس
سلام.اگه این خبر درست باشه پس ادعای مامبنی براینکه اگه اونا بدعهدی کردندمابرمیگردیم بفعالیت قبلی خودمون ادامه میدیم اینجوری که نمیشه دیگه ازاون ابزاراستفاده کرد نمیدونم چی بگم.شورای امنیت ملی ومجلسیها بایدببیننداین خبرتاچه حددرسته ؟
Iran, Islamic Republic of
احتمالا یک شعبه رستوران مک دونالد روی این بتن درست کنند تا یانکی ها بهمون سیب زمینی سرخ کرده بدن!
مهدی
ای ملت
مواظب تفرقه ای باشید که میخان بین شما راه بیندازن

نظرتون رو بگید ولی از ایجاد دو دستگی اکیدا پرهیز کنید
الهی بمیرم برا قلب دردکش شهید مصطفی احمدی روشن ....
با عرض معذرت از خانواده این شهید باید بگم خوب شد که.شهید شد چون اگه شهید نشده بود الان با دق از دنیا میرفت
ستاره
درشو گل بگیرید ارزونتره تا اینکه توش بتون بریزید اقایون دولت تحقیر
عباس
Iran, Islamic Republic of
وقتی رهبر معظم انقلاب قبول کردند پس ماهم قبول داریم. ما پیرو ولایتم
همون روز که روحانی گفت آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست مشخص بود میخوان چیکار کنن خدا خودش رحم کنه
United States
سلام، خطوط قرمز رهبری هم مراعات نشده.
رهبر چی رو قبول کرده؟
Iran, Islamic Republic of
بتن در راکتور نمیریزند بر روی دانش هسته ای میریزند
من قلبم درد میکنه با خوندن این مطالب چه دانشمندانی پای کا ایستادن حالا می خوان بتن بریزن خوب حداقل پلمپ کنن چرا قبول کردن. مجلس هم که هر کاری کنه لاریجانی یه پاتک به نفع دولت می زنه یعنی همه کشک
باب لرد
...انرژی هسته ی فقط با خودش فقر آوردش.
جناب لردنمی دونم وقتی خدا عقل را تقسیم می کردشما کجا بودین!
مسعود دیپلمات
Romania
نیروگاه 40 مگا واتی آب سنگین اراک درست قبل از تولد سقط می شود. این یعنی مرگ تکنولوژی بومی هسته ای برای همیشه ، در حالیکه فقط 5 درصد تا راه اندازی کامل آن مانده است.
بهتر بود که بجای تخریب نیروگاه ، آن را تکمیل شده تحویل آمریکا می دادیم. لااقل نتیجه این همه تلاش و جهاد و هزینه معلوم می شد.
این یعنی کفران نعمت ، یعنی ارتجاع ، یعنی شکست .
پششش! ااااااااا! منو باش! تا حالا فکر میکردم تدبیر و امید کلمات خوبی هستن نمیدونستم فحشن!
همیشه وقتی معلما تاریخ درس میدادن و میگفتن فلان شهرو در ازای فلان امتیاز دادیم به فلان کشور چشمامون از تعجب گرد میشد و با تعجب میگفتیم خاک بر سرشون چقدر خر بودن چه جوری میشه کسی همچین کاری بکنه حالا هم باور میکنیم هم فهمیدیم چه جوری میشه!
یادش بخیر! تا دو سال پیش واقعا فکر میکردیم انرژی هسته ای اونقدر حق مسلمیه که جای چک و چونه نمیذاره اما حالا میبینیم حتی ممکنه فردا بر سر اکسیژن هم وارد مذاکره بشیم!
Iran, Islamic Republic of
خیلی هم بهترمیشود و مردم ایران ازشررآکتورواورانیوم و انرژی مزخرف هسته ای و تحریم و بدبختی و فلاکت و تحقیرشدن رهامیشوند و پرونده نحس هسته ای برای همیشه بسته میشود . چراعده ای دوست دارند که ایران و ایرانی همیشه تحریم و بدبخت و عقب مانده و فلاکت زده و جنگ طلب باشد ؟ چرامردم ایران نباید مثل مردم سوئد و سوییس و هلند و ... زندگی راحت و شاد و آزاد وبدن هراس و واهمه ای داشته باشند ؟؟
مردم
امریکا که دشمنه ما توقعی نداریم اما ... این اقایون چرا زیر بار رفتند؟
مگه ما بخاطر گشنگی این همه شهید دادیم؟ که حالا بخاطر تحریم این همه تحقیر شیم
افسانه
Iran, Islamic Republic of
الان خیالتون راحت شد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
....
United States
خدایا خودت ب داد این مردم برس شهدا شرمنده ایم چرا باید قلب راکتور از بتن پرشه به والله چشمام پر اشک شد...اینهمه حقارتو تحمل کردیم ک هسته ای داشته باشیم ن ک الان با بتن پرش کنن...
مجتبی
حیف شد که این کارو کردن
من که خیلی ناراحت شدم
اینقدر زحمت کشیدن و اینهمه تحریم آخرش به راحتی با بتون پر شد
ali
حیف بود با این ده سال تلاش خون شهیدان پایمال شد
Iran, Islamic Republic of
تیم مذاکره خدا قوت
Iran, Islamic Republic of
واقعا خون تمام شهدای هسته ای را پایمال کردند این بی تدبیران
ای کاش هشت سال با داعش در کشورمان میجنگیدیم ولی این بلاهارو به سر مملکتمون نمیاوردن از داخل نظام
مطمعنا خساراتش خیلی کمتراز این ننگنامه برجام بود