يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - 30 Jun 2024
 
۹
۶۹
تصحیح مسیر مذاکرات؛

تاثیر راهبردی اتمام حجت رهبر معظم انقلاب بر مذاکرات هسته‌ای/ خط جدید جنجال رسانه‌ای

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۵۴
کد مطلب: 406320
از همین امروز باید انتظار داشت که ماشین عملیات روانی دشمن به کار بیفتد و با دروغ‌بافی و جنجال، جریان انقلابی را مانع اصلی توافق هسته‌ای جلوه دهد. باطل‌السحر این پروژه جز این نیست که تمام ملت ایران بدانند که مانع اصلی توافق کسانی هستند که بر حفظ تحریم‌ها و تحقیر ایران تاکید دارند.
تاثیر راهبردی اتمام حجت رهبر معظم انقلاب بر مذاکرات هسته‌ای/ خط جدید جنجال رسانه‌ای
به گزارش جهان، مهدی محمدی در وطن امروز نوشت: بدون تردید، سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی مسیر دیپلماسی هسته‌ای ایران و ۱+۵ را تغییر خواهد داد.
مسیری که تا پیش از این فرمایشات در حال طی شدن بود، چند ویژگی اساسی داشت:

۱- در مسیر پیشین، توافق سیاسی درباره اصول، از توافق درباره جزئیات تفکیک شده بود.
۲- تیم مذاکره‌کننده ایرانی تقریبا پذیرفته بود چاره‌ای جز پذیرش یک جدول زمانی بلندمدت برای تعلیق و لغو تحریم‌ها ندارد.
۳- طرف غربی عمیقا دچار این سوءتفاهم بود که ایران جز تداوم مذاکره و رسیدن به یک توافق
ـ ولو توافق بد ـ چاره‌ای ندارد.

این سخنرانی همه معادلات را تغییر خواهد داد. سخنان روز یکشنبه به این معناست که روش‌های پیشین نمی‌تواند ادامه پیدا کند و محاسبات آمریکا درباره الگوی رفتار ایران از بیخ و بن نادرست بوده است. مهم‌ترین نکته در اینجا این است که سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی نشان‌دهنده این است که هیچ مکانیسم اجباری برای توافق میان ایران و ۱+۵ وجود نخواهد داشت و ایران فقط توافقی را می‌پذیرد که آن را به اندازه کافی خوب بداند.

در اینجا چند نکته بسیار اساسی وجود دارد:

یکم- روند مذاکرات این تصحیح مسیر را ایجاب می‌کرد. آنچه روز یکشنبه اتفاق افتاد یک تصحیح ملی در مسیر مذاکرات است که بر خلاف آنچه ممکن است ظاهرا به نظر برسد روی تغییر محاسبات آمریکا تمرکز دارد نه روی اصلاح رفتار تیم مذاکره‌کننده ایرانی.

برای هر کسی که اندکی به مذاکرات اشراف داشته باشد روشن است که آمریکایی‌ها مذاکرات را به بن‌بست کشانده‌اند. آمریکا خواهان آن است که ظرفیت غنی‌سازی ایران برای یک زمان بسیار طولانی تعطیل شود بی‌آنکه رژیم تحریم‌ها دست خورده باشد. محاسبه‌ای که آمریکایی‌ها براساس آن چنین موضعی در مذاکرات گرفته‌اند این است که تبعات عدم توافق برای ایران آنچنان سنگین است که ایران چاره‌ای جز پذیرفتن هر پیشنهادی که روی میز گذاشته شده باشد ندارد و در نتیجه هیچ نیازی به بهبود پیشنهادهای روی میز نیست.

سخنان روز یکشنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی این موضوع را کاملا برای آمریکایی‌ها روشن می‌کند که شرایطی وجود دارد که تحت آن شرایط، ایران توافق نکردن را به تن دادن به یک توافق ترجیح می‌دهد. بر خلاف آنچه بسیاری می‌پندارند، اتخاذ این موضع به جای اینکه آمریکا را سرسخت کند، منعطف‌تر خواهد کرد.

آمریکا اگر تا دیروز دچار این توهم بود که ایران چاره‌ای جز توافق با هر شرایطی ندارد، امروز می‌داند که برخی اشکال توافق وجود دارد که ایران در رد کردن آن تردید نمی‌کند و خصوصا اگر مذاکرات با روال فعلی پیش برود قطعا توافقی حاصل نخواهد شد.

این پیامی است که آمریکایی‌ها به شنیدن آن از زبان عالی‌ترین مقام در ایران نیاز داشتند و اکنون یا باید آن را در مواضع خود لحاظ کنند یا اینکه در انتظار شکست قطعی مذاکرات باشند. این کمک بزرگی به تیم مذاکره‌کننده است تا بتواند در این مقطع بسیار حساس از آمریکا امتیاز بگیرد. علاوه بر این، آزمونی مهم برای آمریکا هم هست که روشن شود این کشور واقعا به دنبال دستیابی به توافقی است که در آن نگرانی‌های مرتبط با عدم اشاعه رفع شده باشد یا اینکه می‌خواهد توافق هسته‌ای را به یک ابزار فشار تاریخی بر ایران تبدیل کند؟

دوم- قلب فرمایشات روز یکشنبه رهبر معظم انقلاب اسلامی جایی بود که برای دومین بار در یک ماه گذشته تاکید فرمودند در هرگونه توافق نهایی همه تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود. این مهم‌ترین ضابطه یک توافق خوب از نظر ایران است. اطلاعات موجود در منابع غربی ظرف هفته گذشته نشان می‌داد آمریکایی‌ها می‌خواهند در توافق نهایی تحریم‌ها را برای یک بازه زمانی طولانی‌مدت گروگان بگیرند.

ایران باید در همان لحظه امضای توافق امتیازهای فراوانی را واگذار می‌کرد اما به مدت یک دهه – و شاید هم بیشتر- منتظر می‌ماند تا آمریکا تحریم‌ها را به تدریج، تعلیق – نه لغو - کند. اکنون معنای مفهوم توازن در توافق نهایی روشن‌تر شده است. از دید ایران، فقط توافقی یک توافق متوازن محسوب می‌شود که در همان لحظه نخست پس از امضای آن، همه انواع تحریم‌ها لغو شود.

این مشکل ایران نیست که دولت آمریکا اختیارات کافی برای راضی کردن کنگره به چنین کاری را دارد یا نه؛ همانطور که ایران متعهد است در صورت حصول توافق، مشکلات داخلی خود را حل کند، دولت آمریکا هم خود باید بار حل و فصل مشکلات سیاسی در واشنگتن را به دوش بکشد.

مهم‌تر از این، ایران به خوبی می‌داند اگر بلافاصله پس از حصول توافق، تحریم‌ها برچیده نشود، پس از آن، احتمال برچیده شدن تحریم‌ها بسیار اندک است. اگر قرار باشد آمریکا به ایران امتیازی بدهد آن را در همان لحظه‌ای خواهد داد که چیزی از ایران می‌خواهد – لحظه امضای توافق - و اگر ایران بدون گرفتن امتیاز مدنظر خود تن به توافق بدهد، پس از آن، آمریکایی‌ها که هر چه می‌خواسته‌اند را گرفته‌اند، دیگر انگیزه‌ای برای امتیازدهی نخواهند داشت.

سخنان روز یکشنبه، مطالبه لغو یکباره و یکپارچه تحریم‌ها را به یک مطالبه ملی تبدیل خواهد کرد. مخاطب ملی‌سازی این شعار، مذاکره‌کنندگان آمریکایی هستند که تصور می‌کردند اگر زیر بار لغو یکباره تحریم‌ها نروند و بر «درگیر شدن ایران در یک جدول زمانی ۲دهه‌ای» برای لغو تحریم‌ها اصرار کنند، ایران درنهایت چاره‌ای جز پذیرش آن نخواهد داشت. اکنون ۲گزینه پیش روی همه کسانی است که صحنه مذاکرات را رصد می‌کنند؛ توافق هسته‌ای با لغو تحریم و توافق هسته‌ای بدون لغو تحریم. سخنرانی روز یکشنبه به همه این ناظران می‌گوید گزینه دوم منتفی و گزینه نخست کاملا در دسترس است.

سوم- خروج از تله توافق ۲مرحله‌ای، فوری‌ترین و از جنبه تاکتیکی مهم‌ترین موضوع در سخنان رهبر معظم انقلاب بود. همه اطلاعات از کانال‌های مختلف داخلی و خارجی در هفته گذشته نشان می‌داد ۲ طرف در آستانه رسیدن به یک توافق سیاسی روی کلیات هستند بی‌آنکه جزئیات بسیار مهم بویژه در زمینه جدول زمانی لغو تحریم‌ها را نهایی کرده باشند. سخنرانی دیروز، این پروژه را منتفی کرده و کشور را از تله‌ای که در آستانه فرو افتادن در آن بود رهانده است. به چند دلیل بسیار مهم، ورود به یک توافق سیاسی بدون نهایی کردن جزئیات می‌توانست برای کشور بسیار خسارت‌بار باشد:

۱- قبل از هر چیز آنچه در اینجا نام آن جزئیات گذاشته شده و تلاش می‌شود به این ترتیب از اهمیت آن کاسته شود، در واقع اصلی‌ترین مسائل مورد نظر ایران است. موضوعاتی مانند تعداد و نوع ماشین‌ها، ذخیره مواد، طول زمان گام نهایی، جدول زمانی لغو تحریم‌ها، اراک، فردو و... موضوعاتی نیست که تعبیر جزئیات بتواند چیزی از اهمیت آنها کم کند.

۲- توافق سیاسی بدون توافق روی جزئیات باعث می‌شد:
اولا- عدم توافق روی جزئیات غیرممکن شود. منطقی نیست که دوطرف درباره اصول یک موضوع توافق کنند اما در جزئیات آن به بن‌بست برسند. اگر ایران بدون تعیین تکلیف آنچه جزئیات خوانده شده توافق سیاسی را امضا می‌کرد، چاره‌ای نداشت جز اینکه در جزئیات آنقدر امتیاز بدهد تا نظر آمریکا تامین شود.
ثانیا- انگیزه آمریکا برای توافق روی جزئیات بشدت کاهش پیدا کند. وقتی آمریکا امتیازهای اصلی را که از ایران می‌خواهد در توافق سیاسی بگیرد، چه انگیزه‌ای برای امتیازدهی به ایران هنگام بحث درباره جزئیات خواهد داشت؟ این اصل کلی را هرگز فراموش نکنید که «کسی که چیزی از شما نخواهد چیزی هم به شما نخواهد داد».
ثالثا- امتیازگیری از آمریکا در حوزه لغو تحریم‌ها بسیار دشوار و بلکه غیرممکن شود. اتفاقی که عملا رخ می‌داد احتمالا این بود که در توافق سیاسی یک جمله کلی نوشته می‌شد که همه تحریم‌ها «مطابق توافقی که در آینده درباره جزئیات انجام می‌شود» برداشته خواهد شد اما بعد هنگامی که نوبت به جزئیات می‌رسید آمریکایی‌ها روی همان عدد حداقل ۱۰ سال اصرار و تاکید می‌کردند و آن روز هم دیگر برای مخالفت دیر شده بود، چرا که امضای کشور زیر یک توافق کلان وجود داشت و خروج از آن می‌توانست تبعات بسیار جدی داشته باشد.

بر همین اساس، رهبر معظم انقلاب اسلامی جلوی این بازی خطرناک را در مذاکرات گرفتند. مساله اصلی در اینجا این است که اگر واقعا آمریکا قصد جرزنی در مذاکره درباره جزئیات را ندارد، چرا همین حالا و در کنار کلیات، تکلیف مباحث جزئی را هم روشن نمی‌کند؟ وقتی آمریکا اصرار می‌کند مذاکره درباره جزئیات به زمانی دیگر موکول شود، با توجه به سابقه‌ای که در توافق ژنو از آن بر جای مانده، باید عمیقا بدگمان بود که آمریکا اساسا قصد توافق درباره جزئیات بویژه حوزه تحریم‌ها را ندارد و تنها چیزی که در پی آن است متعهد کردن ایران به یک سلسله تعهدات بلندمدت طی یک توافق سیاسی است.

چهارم- مسلما سخنان دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی به مذاق کسانی که به دستیابی به یک توافق هسته‌ای به هر قیمت فکر می‌کردند یا قول داده بودند مشکل را در تهران حل می‌کنند یا کسانی که آینده سیاسی خود را در گرو توافق هسته‌ای می‌دانند یا آنها که هیچ برنامه‌ای برای اداره کشور بدون یک توافق هسته‌ای ندارند، خوش نخواهد آمد. این سخنان برای آمریکایی‌ هم که خود را آماده بلعیدن یک لقمه تاریخی کرده بود، بسیار ناگوار خواهد بود.

از همین امروز باید انتظار داشت که ماشین عملیات روانی دشمن به کار بیفتد و با دروغ‌بافی و جنجال، جریان انقلابی را مانع اصلی توافق هسته‌ای جلوه دهد. باطل‌السحر این پروژه جز این نیست که تمام ملت ایران بدانند که مانع اصلی توافق کسانی هستند که بر حفظ تحریم‌ها و تحقیر ایران تاکید دارند. مقام‌های آمریکایی اتفاقا در این یک مورد خاص کاملا صریح و شفاف بوده‌اند و به همین دلیل مقصر هرگونه شکست احتمالی در مذاکرات خواهند بود. آمریکایی‌ها دیروز این پیام را از زبان رهبر ملت ایران شنیدند. در ۲۲ بهمن، آن را از زبان خود ملت هم خواهند شنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خوب دولت را در برابر عمل انجام شده قرار داد رهبرم همین بصیرت و اخلاص و شجاعت و تقوای توست که مرا گرفتار تو کرده
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما
Iran, Islamic Republic of
خود رئیس جمهور هم باورش نمیشد ...
Iran, Islamic Republic of
رهبرا جانم فدایت از تو به یک اشاره از ما به سردویدن
Iran, Islamic Republic of
توروخدا خجالت بکشید. ...
از چی؟
کی خجالت بکشه؟
چرا باید خجالت بکشیم؟خیلی مونده تا حرفهایی مارا بفهمی جان دادن در راه ولایت افتخار داره نسیب هرکس هم نیشه حتی خودت هم بکشی نمی تونی فکرش هم بکنی پس تو خجالت بکش
Iran, Islamic Republic of
...
برادر من زشته. دست از این کارا بردار. برگرد به خط رهبری
Iran, Islamic Republic of
انشالله دلار شد 10000 تومانئ و نون هم شد 5000 تومان اونموقع که بصیرت می بری سر سفره زن و بچه ات به جای نون
United States
مشکل امثال تو - که احتمال ایرانی نیستی- این است که نمی فهمب آمریکایی ها با دادن همه عزت و استقلال ملی که صدها هزار شهید فدای آن کردیم هیچگاه برای ایرانی دلار 100 تومنی و نان 50 تومنی نمی آورند. همه کشور و ناموسمان را هم به قلدرها بدهیم باز هم جانت را می خواهند. توافق ژنو را ندیدی یا نمی خواهی ببینید. صم بکم عم فهم لا یعقلون
غرب پرستی چشم و گوشتان را پر کرده
Finland
و مشكل امثال تو اين كه نونتون تو هرج و مرج و جاپلوسي
ذلت رو تو نوشتت میشه دید.همین امثال تو بودن که ترکمانچای و گلستان رو قبول کردن.امثال تو بودن که حاضر شدن بحرین رو شوهر بدن.امثال تو بودن که حاضر بودن خرمشهر و کل خوزستان رو بدن اما یه شب بی برقی رو تحمل نکنن....
کرمی
اون روزها که کشور مونو دشمن اشغال کرده بودحتی بهمون گندم هم نمی دادن باباهای باغیرتمون با جونشون ایستادن فکر اب و نان هم نبودن حالا کشورهای اطراف نگاه کن همه جا جنگ ولی کسی جرات نمی کنه به کشور ما چپ نگاه کنه مافرزندان خلف پدرانمان هستیم نان پیدا هم نشود بازهم زیربار خفت نمیرویم امثال شما هم یعنی ایرانی هستید !
ما برای دلار و نون انقلاب نکردیم.
مرگ با عزت بهتر است زندگی با ذلته.
سلام بر قتیل العبرات
مصطفی
...به هر حال من اصلاح طلبم
همه ی ما اصلاح طلبیم.اصلاحات رو باید از وزارت نفت شروع کرد.از دانشگاه آزاد شروع کرد.از راکز فسادی که در دولت سازندگی و اصلاحات بوجود اومدن.ما همه اصلاح طلبیم
مصطفی
رهبر کاملا به نیاز کشور به توافق واقفند...
هرچی میخواهی باش ولی باغیرت باش
Iran, Islamic Republic of
رهبرا جانمان فدایت
عرشیاعرش نشین
Iran, Islamic Republic of
راستی تا یادم نرفته بازهم میگویم سلام و صلوات و رضوان ابدی و بی کران خدا برسیدعلی خامنه ای روحی له الفدا
علی
...

وقتی ما 3 آذر توافق دو مرحله ای را پذیرفته ایم ...
Iran, Islamic Republic of
.... تبریک و تهنیت عرض میکنم
ولائی.
عالی بود. مرهبا به هوش مولایم.
Iran, Islamic Republic of
تحلیل غلط اندر غلط از سخنان عالی رهبر باعث تضعیف کشور و رهبر می شود. از سایت جهان انتظار بیشتری داشتیم
Iran, Islamic Republic of
سخنان رهبر به موقع بود و باعث شد من بفهمم که رهبر حامی تیم دیپلماسی هستن و راه درست رو مرتب به اونها گوشزد میکنن. حالا شما هر برداشت سیاسی و حزبی و جناحی که خواستید بکنید.
هر آدم عاقلی میتونه از سخنان رهبر برداشت درست رو داشته باشه و نیازی به تحلیل سایت ها و روزنامه های چپ و راست نیست.
Iran, Islamic Republic of
عجب!!!!
توفیقی از قزوین / حضور در راهپیمایی 22 بهمن چرا ؟
طنز روزگار اینجاست: امروز امریکایی ها با سیاه بازی قصد دارند نشان دهند توافقات هسته ای نیازمندی و خواهش ملت ایران است و متاسفانه برخی با قدم زدن و حرف زدن و ... ندانسته این نمایشنامه را تکمیل می کنند امسال 22 بهمن با حضور در راهپیمایی نشان خواهیم داد ما ملت ایران بازماندگان همان نسلی هستیم که در مقابل کاپیتالاسیون امریکایی ایستاد و شهید داد (و امروز با قدرت علمی سیاسی و نظامی خود در جهان در استقلال بی مانند است ) ما نه کودتای 28 مرداد توسط امریکا را فراموش کرده ایم و نه شهدای هواپیمایی مسافربری سال 66 بندرعباس و نه حمایت از صدام و نه ...ونه ...
رضا
خدا بر عزت و سربلندی رهبر عزیزمان بیفزاید که اینچنین هوشمندانه مانع تحقیر ملت ایران میشود
Iran, Islamic Republic of
خدا به رهبر انقلاب صبر عنایت کند....
خروج از NPT تنها راه منطقي است. يه عمر اين كامنت رو ميزاريم همه هم سانسور ميكنن! نميدونم تو جهان نيوز هم از بازرسان آژانس هسته اي كسي هست يا نه؟!
ديگه بدتر از وضع فعلي كه نيست بايد از از اين پيمان خارج شد و بعد سر اومدن توش امتياز گيري كرد نه اينكه اومديم دار و ندارمون رو داديم هيچي هم گيرمون نيومده و تازه بدهكار هم شديم!
Iran, Islamic Republic of
دلم برای رهبر میسوزه ...
Iran, Islamic Republic of
هر شنونده عاقلی میتونه از سخنان رهبر برداشت درست رو داشته باشه و نیازی به تحلیل سایت ها و روزنامه های چپ و راست نیست. پس سعی در وارونه جلوه دادن این سخنان خیلی بی فایده است
Kuwait
دوست عزیز! موضوع خروج از NPT حداقل یک وجه دیگه هم داره و اون اینه که اتفاقا بخاطر عضویت در اونجاست که حق تولید و استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای رو داریم، چون قوانینی در آژانس وجود داره که (لااقل روی کاغذ) این حق رو برای همه اعضاء قائل شده.
Iran, Islamic Republic of
زنده و پاينده باد پير فرزانه ي ما
ميلاد
Iran, Islamic Republic of
به وجود چنين رهبر فرزانه اي افتخار مي كنيم واز خداي سبحان مي خواهيم سايه اين رهبر الهي را بر سر همه مسلمانان وايران اسلامي مستدام بفرمايد. آمين يا رب العالمين.
مطالب بسیار رسا و شیوا بیان شده است و منطقی
Iran, Islamic Republic of
واقعا سخنان رهبر عالی بود ...
یک شهروند
سلام رهبر شجاع وانقلابی جان بی ارزش ما به فدایت .خدایا قسم ات میدهیم به حضرت زهرا سلام الله تا دولت یار . گل پیغمبر ما را نگهدار
مصطفی
با شناختی که از روحانی و ظریف داریم قطع به یقین به این بیانات ....
France
رهبری فرمود با توافق موافقم، با این سخن دیگر منتقدان حرفی برای گفتن نخواهند داشت
Iran, Islamic Republic of
اگه نظرات بالا رو بخونی میفهمی....
البته توافق خوب. توافقی که برای ما ملت ایران خوب باشد هرگز آمریکا نخواهد پذیرفت. به درک که نپذیرد.
Iran, Islamic Republic of
با اصل توافق نه هر توافقی
Iran, Islamic Republic of
با توافقی که عزت اسلامی ایرانیان راتضمین کند نه هر توافقی
Iran, Islamic Republic of
رهبر انقلاب سایه شما مستدام
Iran, Islamic Republic of
درود بر رهبر اگاهمان
Iran, Islamic Republic of
رهبری یک تنه در مقابل تمام دنیای استکبار
Iran, Islamic Republic of
رهبر اگر فرمان دهد ..........
Iran, Islamic Republic of
هر توافق رد شد
United States
توافق بد رد شده
Iran, Islamic Republic of
خسته نباشی مثل اینکه این سیاست نهادینه شده هر کی هر حرفی میزنه شما حرف خودترو میشنوی و برداشت میکنی ....
علی
منتقدان مطابق نظر رهبری با توافق بد مخالفند.
گوش به فرمان رهبری
رهبری عزیز با توافق خوب ویک مرحله ایی که موجب حفظ عزت و احترام ملت شود،موافقت کردند.ولاغیر .لطفا سخنان روشن وصریح ایشان را تفسیر نفرمایید.
Iran, Islamic Republic of
ايشان فرمودند با توافق خوب كه به صورت يك مرحله و شامل جزئيات دقيق و تفسير ناپذير باشد، موافق هستند
نه هر توافقي
Iran, Islamic Republic of
به شرط‌ها و شروط‌ها
علی
به نظر می رسد اگر هر از چند گاهی تصحیح لازم در مسیر مذاکرات توسط مقام معظم رهبری صورت نگیرد، تیم مذاکره کننده و در واقع دولت ایران به ورطه انحراف و فریب خوردن توسط غربی ها می افتند. لازم است تیم قویتری مدیریت مذاکرات را به دست گیرد.
Iran, Islamic Republic of
مقام رهبری ،به صراحت ازمذاکرات هسته ای و دولت روحانی حمایت میکنند ،...
Iran, Islamic Republic of
...مردم .. بامذاکرات هسته ای و توافق نهایی موافق هستند،...
Kuwait
اگر ولی فقیه و ذکاوت ایشون نبود سرانجام مملکت با این مدعیان دیپلماسی و مذاکره چی میشد؟!!
ببخشید، واقعا تیم مذاکره ما چقدر ضعیف عمل می کند، که رهبر عزیز باید انهارا گوشزد بکند. آقایون بایستی حواسشون را از تله هایی که برایشان گذاشته اند جمع باشد . فقط بلدند بگویند مذاکرات مثبتی داشتیم
هموطن
Iran, Islamic Republic of
زندده باد رهبر مسلمانان جهان که الحق زهبری مسلمانان جهان ظل توجهات حضرت اباصالح (ع) زیبنده اوست.
لغو همه تحریمهای ظالمانه در یک مرحله باید در دستور کار تیم مذاکره کننده باشد .
جانم فدای رهبر .
علی
من به جای ظریف بودم استعفا میدادم...
سيد عباد
اميدوارم اقاياني كه بقاي سياسي خودشان را در توافق مي دانند .در حق اين ملت مرتكب خيانت نشوند
Germany
دقیقا ایشانبه مانند موضوع 90 هزار سو نیاز ایران که مانع فریب ایران در مذاکراتشد الان هم دقیقا با فصل الخطاب خویش چارچوب حرکت مذاکرات را سادهو بلیغ روشن نمودند یعنی روشناست اگر کسی بخواهد بگوید توافق خواهد شد باید یک باره باشد و بعد از توافق هم تمام تحریم ها لغو گردد در غیر اینصورتهیچ کس نمی تواند ادعا کند توافقی منطقی و درست را امنعقد کرده است
مجید
اللهم الحفظ قائدنا الامام الخامنه ای
واقعا بینش و تدبیر مقام عظمای ولایت کجا و بینش و تدبیر این دولت 51% ی کجا؟
...
فاطمه
United States
جانم فدایت رهبرم
اینقدر زیبا و هوشمندانه و عالمانه صحبت کردی که جای هیچ خطایی نیست و هیچ توجیهی برای هر خطایی.
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
ما از.. رهبر حمایت مکنیم