پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

زلزله، دارای موزه می شود

يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 408823
قائم مقام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از راه‌اندازی نخستین موزه زلزله کشور در پایتخت خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محسن نادی در جلسه طرح ظرفیت سازی در کاهش مخاطرات زلزله و مدیریت بحران به تشریح دستاوردهای این طرح و میزان موفقیت‌های کسب شده پرداخت و با اشاره به اینکه بخش سوم پروژه تا ۶ ماه دیگر ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: روند همکاری شهرداری تهران و جایکا مثبت است و خروجی‌های اول و دوم پروژه بر اساس ارزیابی انجام شده طبق زمانبندی به پیش رفته است.

نادی افزود: فعالیت در خروجی یک یعنی موضوع راه‌های اضطراری و خروجی دو پروژه یعنی تدوین طرح جامع آموزش و اطلاع رسانی شهر تهران به خصوص با رویکرد راه اندازی موزه زلزله به اتمام رسیده است.

وی گفت: خروجی سوم یعنی تدوین و طراحی شبکه هشدار سریع زلزله به دلیل تغییرات ناشی از بدی آب و هوا در مناطق مرتفع اطراف شهر به مدت شش ماه تمدید شد و تا اواخر شهریور ماه ادامه پیدا خواهد کرد.

نادی در تشریح طرح تدوین و ارتقای نقشه راه‌های اضطراری گفت: این یک کار بدیع و ضروری برای تهران بود. بدیع از این لحاظ که در شهر تهران سابقه نداشت و نخستین‌بار است که چنین کاری با این حجم و با این شکل به صورت کامل با استفاده از توان داخلی و نظارت و همکاری کارشناسان ژاپنی صورت پذیرفت.

وی افزود: مراحل کار به خوبی پیشرفت داشته است و طراحی شبکه اضطراری با همه ویژگی‌هایی که باید داشته باشد انجام شد و در حال تکمیل دستورالعمل های اجرایی آن هستیم، همچنین نتایج هر یک از خروجی‌ها در قالب یک کتاب ویژه منتشر می‌شود و در اختیار همه دست اندرکاران مرتبط با موضوع قرار می‌گیرد.

نادی در ادامه ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های انجام گرفته در قالب طرح جامع آموزش در خروجی دوم این پروژه از اتمام مطالعات مقدماتی راه اندازی موزه زلزله در تهران خبر داد و یادآور شد: طراحی نقشه‌ها، جانمایی و مقدمات کار احداث موزه زلزله به عنوان یکی از ابزارهای ویژه اطلاع رسانی برای شهر تهران فراهم شده است و در مراحل پایانی مطالعات مقدماتی طرح به سر می‌بریم.

نادی با اشاره به اهمیت احداث موزه زلزله گفت: تهران یکی از کلانشهرهای بزرگ دنیا است که در معرض خطر زلزله قرار دارد و فاقد موزه زلزله است. اکثر شهرهای بزرگ دنیا به خصوص کلانشهرهایی که در معرض خطر زلزله قرار دارند برای اطلاع رسانی و آموزش اقشار مختلف از موزه زلزله با کاربرد آموزش عمومی برخوردارند که خوشبختانه این نیاز در تهران مورد توجه قرار گرفته است و مباحث تخصصی آن هم تا حدود زیادی انجام شد و در آینده نزدیک شهر تهران هم از یک موزه زلزله برخوردار خواهد شد.

* طراحی شبکه هشدار سریع

مدیر پروژه طرح چهارم جایکا در تهران در ادامه به تشریح دستاوردهای خروجی سوم طرح پرداخت و افزود: طراحی سامانه هشدار سریع زلزله یکی از نیازهای خاص و ضروری شهر تهران و شهرهای زلزله خیز است. خوشبختانه ژاپن در این زمینه یکی از کشورهای پیشتاز در امر بهره برداری از شبکه هشدار سریع است. بیش از دو هزار دستگاه شتاب نگار و زلزله نگار در ژاپن نصب شده است که با استفاده از آنها از طریق وسایل ارتباط جمعی، شبکه مخابراتی موبایل و بخش‌های مدیریت شهری وقوع زلزله اطلاع رسانی می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه مراحل کار تا اینجا به خوبی پیش رفته است و مقدمات آن با همراهی همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه استانداری تهران انجام شده است، جانمایی و استقرار دستگاه‌ها به خوبی صورت گرفت و ارتباط رادیویی این طرح با همکاری شرکت مخابرات و سازمان تنظیم مقررات رادیویی برقرار می‌شود.

* امضای توافق‌نامه برای ادامه همکاری

نادی در ادامه با اشاره به توافق‌های ابتدایی صورت گرفته با جایکا برای ادامه همکاری گفت: در پژوهش‌های مطالعاتی قبلی که با جایکا انجام شد است ۱۵ طرح اجرایی و مطالعاتی برای شهر تهران ضروری تشخیص داده شد که با کارهایی که تا به امروز صورت گرفته تقریباً ۱۲ طرح توصیه شده تحقق یافته یا کار مشترک روی آن انجام شده است. دو یا سه مورد باقی مانده نیز می‌تواند در صورت توافق طی سال‌های پیش رو اجرایی شود.

وی افزود: یکی از این موضوعات یعنی مدیریت آوار پس از زلزله از نیازمندی‌های شهرهای زلزله خیز است و در این زمینه هم باید کار جدی صورت پذیرد، موضوع دیگر ارتباطات ویژه زمان حوادث است. این موارد جزو فعالیت‌هایی است که به صورت مشترک انجام خواهد شد، منتها هنوز نهایی نشده است و باید مذاکرات ادامه پیدا کند و در سندی که امضا می‌شود قطعی خواهد شد.

نادی در ادامه اجرای طرح‌ها و اقدامات زیر‌ساختی برای مقام سازی شهر تهران را ضروری خواند و تاکید کرد: از نظر کارهای مطالعاتی و زیرساختی و آن چه باید در این سازمان و دیگر سازمان‌های عضو صورت پذیرد، تمهیدات خوبی پیش بینی شده است، منتها زمینه اجرای بسیاری از آنها چه به لحاظ کمبود اعتبار یا مشکلات اجرایی دیگر هنوز فراهم نیست. اگر این مسائل برطرف شود می‌توان از نگرانی‌های موجود در خصوص بروز فاجعه در صورت وقوع زلزله در تهران جلوگیری کرد.

وی در پایان با تشکر از همکاری‌های کارشناسان داخلی و کارشناسان و دست اندرکاران جایکا در ایران ابراز امیدواری کرد که این همکاری مشترک بین دو کشور همچنان تداوم یابد.

در ادامه این جلسه «تاکی اوچی» نماینده مقیم جایکا در ایران نیز با اشاره به سابقه همکاری جایکا در ایران، به تشریح زمینه‌های مختلف این همکاری پرداخت و گفت: در حال حاضر جایکا در پنج زمینه حفظ محیط زیست، پیشگیری از بحران و کاهش خطر پذیری، کاهش اختلاف بین زندگی شهری و مناطق دورافتاده، مدیریت منابع آب و ارتقای صنایع داخلی و به خصوص مدیریت بحران با جمهوری اسلامی ایران همکاری فنی دارد.

نماینده مقیم جایکا در ایران با اشاره به سابقه همکاری ۱۵ ساله با شهرداری تهران به تشریح دستاوردهای پروژه ظرفیت سازی در کاهش مخاطرات زلزله و مدیریت بحران پرداخت.

در ادامه این جلسه کارشناسان سازمان‌های مشارکت کننده در این طرح به تشریح فعالیت‌های انجام گرفته در قالب این سه خروجی پرداختند و توضیحاتی در خصوص دستاورهای آن ارائه دادند.

به گزارش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، چهارمین جلسه طرح ظرفیت سازی در کاهش مخاطرات زلزله و مدیریت بحران با هدف بررسی آخرین پیشرفت‌های خروجی‌های سه گانه این طرح و نیز ادامه فعالیت‌های مشترک با آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) با حضور دست اندرکاران و کارشناسان این طرح برگزار شد که در پایان نیز تفاهم نامه ای برای ادامه همکاری‌های مشترک به امضا رسید.
https://jahannews.com/vdcci4q012bqx48.ala2.html
jahannews.com/vdcci4q012bqx48.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *