پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 4 Jul 2024
 
۰
۳

دلايل خروج دانشجويان ايراني از كشور

سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۵۱
کد مطلب: 153628
قائم مقام شبكه تحليلگران تكنولوژي و دبير اسبق جنبش عدالتخواه دانشجوييبا تشريح برخي از دلايل خروج جوانان از كشور به بهانه ادامه تحصيل، گفت: جذب "دانشجوي پولي " در دانشگاه‌هاي دولتي به معناي فروش اعتبار دانشگاه دولتي به پول است.
به گزارش فارس، عنوان "پولي " به دانشجوياني اطلاق مي‌شود كه بدون گزينش و گذشتن از سد آزمون سراسري سازمان سنجش (كنكور) و در ازاي پرداخت مبلغي مشخص به دانشگاه‌هاي دولتي راه مي‌يابند، جذب اين دانشجويان با تصويب مجلس شوراي اسلامي و تاييد شوراي نگهبان در حالي در دانشگاه هاي دولتي كشور آغاز خواهد شد موافقان اجرا آن معتقد هستند كه با اين روش مي‌توان مانع از خروج ۵۰ درصد داوطلبان ادامه تحصيل به خارج از كشور شد.

هر چند براساس برنامه پنجم توسعه، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي و تحقيقاتي مجاز بودند از ظرفيت مازاد بر سهميه آموزش رايگان خود يا ظرفيت‌هاي جديدي كه ايجاد مي‌كنند، براساس قيمت تمام شده يا توافقي با بخش غيردولتي و با تاييد هيئت امنا در مقاطع مختلف دانشجو بپذيرند و منابع مالي دريافتي را حسب مورد پس از واريز به خزانه كل به حساب درآمدهاي اختصاصي منظور كنند، اما اين امر با ايراد شوراي نگهبان روبه‌رو شد و پس از آن، مجلسي‌ها به پذيرش مشروط دانشجوي پولي در دانشگاه‌هاي دولتي راي داده‌اند.

اين مساله موضوع ماده ۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه است كه شوراي نگهبان پذيرش آن بدون وجود ضابطه را مغاير با قانون اساسي دانسته بود و به همين دليل، نمايندگان براي رفع ايراد اين شورا تصويب كردند نحوه پذيرش دانشجو در مقاطع مختلف به پيشنهاد هيئت امناي دانشگاه‌ها و تاييد وزارتخانه‌هاي ذيربط باشد و در نتيجه پذيرش دانشجوي پولي تقريبا با شرايطي مانند دوره‌هاي شبانه در دانشگاه‌هاي دولتي و طي برگزاري آزمون سراسري انجام خواهد شد.

همچنين مقرر شده است تا در مدرك و محل تحصيل دانشجو قيد شود كه نوع پذيرش اين دانشجويان شهريه‌اي بوده تا با دانشجويي كه از طريق كنكور سراسري و با رقابت فشرده‌تري پذيرفته مي‌شود، تفكيكي صورت گيرد. اين تصميم در حالي گرفته شده كه هنوز بسياري از استادان دانشگاه و تشكل‌هاي دانشجويي اجراي اين طرح را مغاير با قول رئيس‌جمهور مبني بر توسعه عدالت آموزشي و باعث بروز تبعيض ميان دانشجويان مي‌دانند و انتقادات به اجراي آن ادامه دارد.

جنبش عدالتخواه دانشجويي يكي از تشكل‌هايي است كه به اجراي اين طرح انتقادات جدي داشته و حتي در دوره گذشته طرح اين موضوع در كشور نيز تلاش‌هاي زيادي براي جلوگيري از اجراي آن انجام داد، با همين مقدمه به سراغ مرتضي فيروزآبادي دبير اسبق اين تشكل دانشجويي رفتيم تا ابعاد مختلف طرح "دانشجويي پولي " بررسي كرده و همچنين دلايل و استدلال‌هاي جنبش عدالتخواه دانشجويي را درباره اين طرح جويا شويم.

فيروزآبادي كه پيش از اين دبير جنبش عدالتخواه دانشجويي بود، همچنان به تحقيق و پژوهش در حوزه علمي و آموزشي ادامه مي‌دهد اكنون به عنوان قائم مقام شبكه تحليگران تكنولوژي مشغول به فعاليت است كه با هدف تقويت زيرساخت فكري، فرهنگي توسعه تكنولوژي در كشور از طريق شبكه‌سازي مراكز تحليل و تفكر، ايجاد بستر مناسب آشنايي و تبادل‌نظر تحليل‌گران تكنولوژي كشور، انعكاس نظرات و انتقادات تحليلگران به مسئولان و پيگيري ارتباط مستمر آنها با هدف اصلاح تصميمات، ايجاد زمينه مشاركت كانون‌هاي تفكر در تدوين سياست‌هاي اقتصادي، صنعتي و تكنولوژيك و نهايتاً تقويت ارتباط تحليلگران تكنولوژي كشور با هنرمندان و رسانه‌ها با هدف انعكاس مناسب مطالب به افكار عمومي از سال ۷۹ آغاز به كار كرده است.

نكته قابل توجه ديگر اين است كه فيروزآبادي يكي از اعضاي همان تيم دانشجويي است كه در ديدار ماه مبارك رمضان سال جاري مقام معظم رهبري با دانشجويان، نقشه جامع علمي تدوين شده خود را به ايشان ارائه كردند.

متن كامل گفت‌وگوي خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاري فارس، با مرتضي فيروزآبادي دبير اسبق جنبش عدالتخواه دانشجويي و قائم مقام شبكه تحليلگران تكنولوژي درباره طرح "دانشجوي پولي " به شرح ذيل است؛

جذب "دانشجوي پولي " براي حل كدام مشكل كشور؟
---------------------------------------------------------

فيروزآبادي در ابتداي اين گفت‌وگو با بيان اينكه نكته مهم اين است كه حاميان اجراي اين طرح در ابتدا بايد مشخص كند كه با اجراي آن به دنبال حل كدام مشكل موجود در داخل كشور هستند، اظهار داشت: بايد در ابتدا مشخص شود كه اكنون چه مشكلي در كشور داريم كه قرار است با اجراي طرح دانشجوي پولي در دانشگاه‌هاي دولتي برطرف مي‌شود.

وي با بيان اينكه در اين زمينه ۲ پاسخ مطرح است كه در رسانه‌ها هم به كرات مطرح مي‌شود، افزود: پاسخ اول اينكه برخي چنين مطرح مي‌كنند كه يك عده از جوانان ايراني براي ادامه تحصيل به خارج مي‌روند و براي اين كار هزينه‌هايي هم پرداخت مي‌كنند كه اگر اين طرح اجرايي شود اين افراد به خارج نمي‌روند و در داخل كشور مي‌مانند.

دبير اسبق جنبش عدالتخواه دانشجويي در پاسخ به اين ادعا گفت: سوال مهم اين است كه اين افراد براي چه ترجيح مي‌دهند ادامه تحصيل خود را در خارج از كشور پيگيري كنند؟ مگر ما در داخل كشور صندلي خالي دانشگاهي كم داريم؟

* صندلي‌هاي خالي دانشگاه آزاد، پيام‌نور و غيرانتفاعي در مقطع كارشناسي
------------------------------------------------------------------------------------

فيروزآبادي با بيان اينكه محدوديت‌هاي ادامه تحصيل در داخل كشور مربوط به ۱۰- ۱۵ سال قبل بود، ياداور شد: در آن زمان كمبودهايي در نظام آموزش عالي كشور وجود داشت و عده‌اي مجبور بودند براي ادامه تحصيل به خارج از كشور بروند، ولي اكنون شرايط متفاوت است و صندلي‌هاي زيادي در دانشگاه آزاد، پيام‌نور و غيرانتفاعي خالي مانده است.

وي همچنين تصريح كرد: اكنون در رشته‌هايي كه صندلي خالي وجود ندارد هم رقابت سنگيني نيست و افراد مي‌توانند با اندكي تلاش در رشته‌هاي مدنظر خود در دانشگاه‌هاي داخلي پذيرفته شوند.

دبير اسبق جنبش عدالتخواه دانشجويي با تاكيد بر اينكه اكنون در سطح كارشناسي در داخل كشور ظرفيت ادامه تحصيل براي هر فردي با هر سطح علمي فراهم است، خاطرنشان كرد: در شرايط كنوني ظرفيت لازم براي ادامه تحصيل در داخل كشور وجود دارد، پس اين افراد تنها براي ادامه تحصيل به خارج از كشور نمي‌روند و احساس مي‌شود كه در كنار تحصيل، اهداف ديگري هم وجود دارد.

وي درباره كمبود ظرفيت در مقاطع تحصيلات تكميلي افزود :در اين مقاطع بايد دغدغه مسئولان كساني باشند كه استعداد دارند و تلاش مي‌كنند اما به دليل محدوديت مالي و ظرفيت كم دانشجويان روزانه فرصت تحصيل پيدا نميكنند. نه كساني كه استعداد كمتر دارند و يا تلاش كمتر مي‌كنند اما پول بيشتر دارند. به اعتقاد وي هزينه از دست رفته براي كشور در اين حالت بيشتر از هزينه‌اي است براي تحصيل عده‌اي در خارج از دست مي‌رود

* مهاجرت تحصيلي براي "تفريح " و "سفر خارجي "، "مسائل فرهنگي و سياسي " و "ضعف علمي داخل "
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فيروزآبادي در ادامه سخنان خود به بيان برخي از دلايل خروج اين دانشجويان از كشور پرداخت و گفت: اين طور تصور مي‌شود كه اين دانشجويان بخواهند در كنار تحصيل خود، تفريح هم بكنند، يا تجربه سفر خارج از كشور را كسب كنند، عده‌اي هم به دليل مسائل فرهنگي و سياسي به خارج مي‌روند و عده ديگري هم به دليل ضعف علمي داتشگاه‌هاي داخل، لذا براي مجموعه زيادي از افرادي كه به خارج مي‌روند پذيرش در داخل موضوع مهمي نيست و هر شرايط ديگري هم در داخل كشور فراهم شود، تغييري در تصميم آنها ايجاد نخواهد شد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه نكته دوم اين است كه برخي حاميان دانشجوي پولي مطرح مي‌كنند با اجراي اين طرح قرار است دانشگاه‌هاي دولتي تامين مالي شود، اظهار داشت: اين نكته به معناي اين است كه نظام آموزش عالي كشور مشكل مالي دارد و مي‌خواهيم با ايجاد دانشگاه پولي اين مشكل را برطرف كنيم.

* دانشگاه‌ها مشكل مالي دارند، نه دولت!
----------------------------------------------

قائم مقام شبكه تحليلگران تكنولوژي با بيان اينكه باز هم يك سوال مهم وجود دارد كه چه كساني مشكل مالي دارند؟ يعني اين كمبود مالي دقيقا مشكل دولت است يا مشكل دانشگاه‌ها؟ تصريح كرد: در اينكه اين مشكل براي دولت باشد، شك و شبهه وجود دارد، چون در بحث هدفمند كردن يارانه‌ها مشاهده نشد كه مسئولان مربوطه، مثلاً ‌وزير علوم يا معاونت راهبردي رياست جمهوري اعلام كنند كه بودجه دانشگاه‌ها زياد شده و دولت توانايي تامين آن را ندارد.

فيروزآبادي با تاكيد بر اينكه در اين شرايط دولت مشكل مالي ندارد، افزود: با اين حال ممكن است كه دانشگاه‌هاي كشور مشكل مالي داشته باشند كه اين حرف تا حدودي درست و قابل قبول است، يعني اينكه اگر دانشگاه‌ها بگويند هزينه‌هايي كه به ما پرداخت مي‌شود براي يك كار علمي و پژوهشي مناسب كفايت نمي‌كند، قابل قبول است، ولي بايد براي آن هم راه‌حل‌هاي ديگري تدبير كرد.

* پيشنهادي براي تامين مالي دانشگاه‌ها؛ دانشجويان بي‌كيفيت شهريه بدهند
--------------------------------------------------------------------------------------

وي با بيان اينكه مثلا چه ضرورتي دارد كه دانشگاه‌هاي دولتي از تمام دانشجويان ما با هر كيفيتي كه درس مي‌خوانند تا آخر تحصيل هيچ هزينه‌اي دريافت نكنند، گفت: آيا اين مسئله عدالت است كه يك دانشجو ترم‌هاي متعددي مشغول به تحصيل بوده و چندين ترم هم مشروط ‌شود، ولي باز هم به تحصيل رايگان خود ادامه مي‌دهد؟

دبير اسبق جنبش عدالتخواه دانشجويي با بيان اينكه بخشي از تامين مالي دانشگاه‌ها مي‌توانند از اين طريق انجام شود، اضافه كرد: در اين روش مي‌توان به شكلي اقدام كرد كه مثلا ۳۰ درصد از دانشجويان دانشگاه‌هاي دولتي كه در طول تحصيل كيفيت لازم را رعايت نمي‌كنند، هزينه تحصيل خود را بپردازند.

فيروزآبادي اجرا چنين پيشنهادي را عادلانه‌تر خواند و يادآور شد: در اين شرايط ضمن تامين بخشي از هزينه‌هاي دانشگاه، دانشجويان بي‌كيفيت‌تر مجبور هم مي‌شوند كه براي ارتقاي خود تلاش كنند كه اين مساله در نهايت به ارتقاي كيفي علم و دانش در كشور منجر مي‌شود.

* اصلاح پيش‌شرط تحصيل رايگان در دانشگاه‌هاي دولتي
--------------------------------------------------------------

وي با بيان اينكه تاكنون پيش شرط تحصيل رايگان براي تمام افراد پذيرفته شده در دانشگاه‌هاي دولتي وجود داشته است، اضافه كرد: اين پيش شرط را خودمان تعريف كرده‌ايم و حالا كه احساس مي‌شود اجراي آن عادلانه نيست، مي‌توان با كار كارشناسي، به سمت اصلاح اين پيش شرط برويم.

قائم مقام شبكه تحليلگران تكنولوژي در ادامه با بيان اينكه دولت موظف به هزينه در آموزش عالي است، اظهار داشت: متاسفانه مشكل ما اين است كه برخي افراد از اين نوع هزينه كردن، برداشت درستي نداشته و گمان مي‌كنند كه قرار است آموزش عالي كشور براي هر كسي با هر كيفيتي كه مي‌خواهد ادامه تحصيل دهد، امكانات رايگان فراهم كند.

فيروزآبادي با تاكيد بر اينكه دانشجويي كه وارد دانشگاه دولتي مي‌شود، بايد كيفيت مطلوب و مدنظر را تا انتهاي تحصيل خود حفظ كند، افزود: به نظر بنده اصلا لزومي ندارد كه دانشجويان در صورت نقض اين مسئله و كاهش كيفيت تحصيلي، به تحصيل رايگان در دانشگاه‌هاي دولتي ادامه دهد.

* زمينه‌سازي براي جذب دانشجويان خارجي
-------------------------------------------------

وي در ادامه با اشاره به اينكه در هر شرايطي تعدادي از دانشجويان كشور براي ادامه تحصيل به خارج از كشور مي‌روند، گفت: با توجه به اين مساله، يك ايده ديگر اين است كه ما هم در داخل كشور شرايطي را فراهم كنيم كه دانشجويان خارجي براي ادامه تحصيل به دانشگاه‌هاي ما بيايند.

قائم مقام شبكه تحليلگران تكنولوژي با بيان اينكه دانشجويان جهان اسلام مشتاقانه حاضر به ادامه تحصيل در داخل كشور ما هستند، خاطرنشان كرد: اين ايده به معناي آن نيست صرفا هدف مالي از اين كار داشته باشيم بلكه در كنار هدف مالي مي‌توان اهداف بالاتري را هم محقق كرد همانطور كه در شرايط كنوني هم تعداد اندكي از اين دانشجويان در داخل كشور هستند و بايد روي آنها كار كنيم. در اين حالت هم به اهداف كشور در صدور انقلاب كمك كرديم و هم زمينه‌سازي اوليه براي تحقق مرجعيت علمي و تبديل شدن زبان فارسي به زبان علم را انجام داده‌ايم.

فيروزآبادي با تاكيد بر اينكه بخش ديگري از هزينه‌هاي دانشگاه بايد از طريق مشتريان دانشگاه تامين شود، تصريح كرد: سوال اين است كه در حال حاضر دانشگاه، دانشجو را با چه هدفي و براي چه كسي تربيت مي‌كند؟

* تامين هزينه‌هاي دانشگاهي از طريق مشتريان صنعتي
--------------------------------------------------------------

وي با طرح اين سوال كه پذيرش دانشجوي دكترا در دانشگاه‌هاي داخلي با چه هدفي صورت مي‌گيرد؟ يادآور شد: اين دانشجويان دكترا بايد پروژه‌هايي را پيگيري كنند كه مشكلي را در كشور برطرف كند، يعني كمك حال صنعت باشند و در نتيجه صنعت هم بايد بخشي از هزينه‌هاي تحصيل آنها را تامين كند.

دبير اسبق جنبش عدالتخواه دانشجويي در همين زمينه اضافه كرد: مثلاً ايران خودرو با دانشگاه اميركبير قرارداد ببندد كه اين دانشگاه براي هر پروژه‌ ايران خودرو ۲ دانشجوي دكترا جذب كند كه هزينه تحصيل آنها توسط ايران خودرو تامين شود.

فيروزآبادي اجراي اين روش‌ها را در دنيا هم مرسوم دانست و اظهار داشت: البته در كنار اين موارد، روش‌هاي ديگري هم وجود دارد كه مي‌تواند به كمك دانشگاه‌ها در تامين مالي بيايد.

* جذب "دانشجوي پولي " يعني فروش اعتبار دانشگاه دولتي به پول!
--------------------------------------------------------------------------

وي با بيان اينكه اجراي طرح جذب دانشجوي پولي در دانشگاه‌هاي دولتي به معناي فروش اعتبار دانشگاه دولتي به پول است، افزود: در اين زمينه چندين سوال مهم مطرح است كه حاميان احراي آن بايد پاسخگو باشند.

قائم مقام شبكه تحليلگران تكنولوژي با بيان اينكه برخي مدعي هستند كه شهريه اين دانشگاه‌ها قرار است معادل دوره‌هاي شبانه، غيرانتفاعي يا دانشگاه‌ آزاد باشد، گفت: سوال ما اين است كه اين طرح چه فرقي با دانشگاه‌هاي شبانه دارد و چرا نبايد آن را در دانشگاه‌هاي شبانه پيگيري كنيم؟

* جذب "دانشجوي پولي " با شهريه‌‌هاي ۵۰ ميليوني
---------------------------------------------------------

فيروزآبادي با بيان اينكه اين ادعا كه شهريه دانشگاه‌هاي پولي معادل دوره‌هاي شبانه، غيرانتفاعي يا دانشگاه‌ آزاد خواهد بود، اساسا درست نيست، تصريح كرد: به ياد داريم كه در دوره قبلي كه اين طرح اجرا شد، شهريه‌‌هاي آن حدود ۵۰ ميليون بود و در اين شرايط گرفتن آزمون هم يك لطيفه بامزه است.

وي در همين زمينه اضافه كرد: برگزاري چنين آزموني بين كساني كه توان پرداخت شهريه ۵۰ ميليوني دارند، اساسا بي‌معنا است و سوال مهم اين است كه مگر چند نفر در كشور اين شرايط را دارند؟

دبير اسبق جنبش عدالتخواه دانشجويي با بيان اينكه حتي اگر گفته شود كه در مدرك اين دانشجويان، نوع و محل تحصيل آنها درج مي‌شود، هيچ تفاوتي در اصل ماجرا ندارد، خاطرنشان كرد: مساله اصلي اين است كه براي اين افراد قطعا اين مسائل هم اهميتي ندارد ، چرا كه با پول هم آينده شغلي آنها تضمين است و هم بقيه مشكلات قابل رفع، يعني اين افراد كاري به اعتبار مدرك تحصيلي خود ندارند. اعتبار مدرك براي كسي مهم است كه از اقشار پايين دست باشد و مجبور باشد با تكيه بر اعتبار مدركش مسير پيشرفتش را فراهم كند.

* دانشجوي پولي، كيفيت آموزشي يا سرمايه‌هاي ميليوني
-----------------------------------------------------------------

فيروزآبادي در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به اين مساله كه برگزاري درست آزمون مي‌تواند به كيفيت‌بخشي اين دانشجويان كمك كند، اظهار داشت: اگر آزمون تضمين كننده حفظ كيفيت علمي دانشجويان باشد كه افراد در همان سيستم‌هاي مرسوم تحصيل مي‌كنند، ليكن در سيستم جديد به جاي دانشجوي خوب، دانشجوي با حداقل كيفيت جذب مي‌شود و اين يعني كاهش كيفيت تحصيل و افت اعتبار مدارك دانشگاه‌ها.

وي افزود: اگر قرار است كه از يك دانشجو براي تحصيل در يك رشته دانشگاهي، ۵۰ ميليون پول بگيرند و براي انتخاب داوطلبان نيز آزموني گرفته شود كه مطابق كيفيت علمي دانشگاه مبدا سنجيده مي‌شود، قطعا پذيرفته شدگان اين طرح توانايي قبولي در آزمون‌هاي مرسوم كشور براي دوره‌هاي موجود را هم دارند و در اين شرايط دليلي ندارد كه اين افراد بخواهند براي ادامه تحصيل در همان شرايط برابر، ۵۰ ميليون هزينه كنند.

دبير اسبق جنبش عدالتخواه دانشجويي همچنين گفت: نكته قابل تامل ديگر اين است كه اگر اين افراد نتوانند آن كيفيت مدنظر و حقيقي را كسب كنند و قرار است كه براي تسهيل پذيرش آنها سطح آزمون پايين بيايد، باز هم سطح علمي كشور را پايين آورده‌ايم و اين يعني اعتبار مدرك را كاهش داده‌ايم، اين كار در واقع به نوعي فروختن اعتبار علمي كشور است كه طي ساليان گذشته كسب شده و اصلا عادلانه نيست.

فيروزآبادي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با بيان اينكه معتقدم كه تعداد افرادي كه اين نمايندگان مجلس براي آنها دغدغه دارند، آن قدر هم زياد نيست، اظهار داشت: در اين راستا به نظر مي رسد كه لازم است در مورد تعداد مخاطبان واقعي اين طرح هم يك كار تحقيقي جدي انجام شود، ضمن اينكه در اين خصوص بايد انگيزه‌شناسي لازم هم صورت گيرد تا مشخص شود كه اين افراد با چه هذفي به خارج از كشور مي‌روند.

* راهي براي دور زدن كنكور؛ قانون را اصلاح كنيد
-----------------------------------------------------

وي با بيان اينكه البته در اين زمينه برخي مشكلات قانوني هم وجود دارد، گفت: مثلا اگر يك فردي در داخل كشور در آزمون كارشناسي ارشد شركت كند، بر اساس رتبه خود در يك دانشگاه پذيرفته مي‌شود اما اگر از يك دانشگاه خارجي پذيرش بگيرد، بعد از يك ترم مي‌تواند به حكم گرفتن پذيرش در آنجا، در دانشگاه‌هاي داخل در نوبت دوم يا شبانه يا غيرانتفاعي بر اساس ضوابط خودشان ادامه تحصيل دهد.

دبير اسبق جنبش عدالتخواه دانشجويي با بيان اينكه وجود چنين قوانيني ميل به گرفتن پذيرش از دانشگاه‌هاي خارج از كشور را افزايش مي‌‌دهد، افزود: در اين قوانين، راهي براي دور زدن كنكور داخلي فراهم مي‌شود و برخي افراد بعد از پذيرش در دانشگاه‌هاي خارجي با پرداخت پول بيشتر، شرايطي را ايجاد مي‌كنند كه تحصيلات خود را در داخل كشور ادامه مي‌دهند.

فيروزآبادي با بيان اينكه در اين زمينه لازم است يك مجموعه‌اي از قوانين داخلي هم اصلاح شود، يادآور شد: اين جريان خزنده‌اي كه در حال پولي كردن دانشگاه‌هاي دولتي است، در سال‌هاي گذشته به روش‌هاي ديگر دنبال اهداف خود بود.

* كاهش ۵۰درصدي ظرفيت پذيرش دانشجوي روزانه در برخي رشته‌هاي ارشد
--------------------------------------------------------------------------------------

وي با بيان اينكه در كنكور كارشناسي ارشد سال گذشته به تعداد قابل توجهي از ظرفيت دانشجويان روزانه كاهش يافت، تصريح كرد: اين نكته قابل تامل است كه در رشته‌هاي مختلف، ظرفيت پذيرش از ۲۰ نفر به ۷-۸ نفر رسيده است و در برخي رشته‌ها بيش از ۵۰درصد كاهش يافته است كه اين مساله با مقايسه دفترچه كنكور امسال با دفترچه سال گذشته كاملا مشهود است.

دبير اسبق جنبش عدالتخواه دانشجويي با بيان اينكه قانون اساسي تصريح مي‌كند كه در حد خودكفايي كشور بايد آموزش عالي رايگان داشته باشيم، اظهار داشت: در اين شرايط سوال اين است كه مرز خودكفايي كشور را چه كسي تعيين كرده است؟ اكنون ۸۲درصد دانشجويان كشور در رشته‌هاي مختلف با پرداخت شهريه پذيرش مي‌شوند و تنها ۱۷ درصد دانشجويان به معناي واقعي دولتي هستند.

فيروزآبادي با طرح اين سوال كه آيا حد خودكفايي كشور اين است كه تنها ۱۷درصد دانشجويان از تحصيل رايگان بهره‌مند شوند؟ افزود: بنابراين از نظر ما اصل اين روال غلط است و هدف دانشگاه‌ها را تغيير مي‌دهد و جامعه ما را طبقاتي مي‌كند و برخي اقشار را از تحصيل محروم مي‌كند.

وي در ادامه با بيان اينكه جالب است كه اكنون مثلا در برخي دانشگاه‌ها پرداخت وام هم با مشكلاتي مواجه است، گفت: به اعتقاد بنده اين روال دقيقا به سمت پولي شدن دانشگاه‌ها حركت مي‌كند تا در نهايت شرايطي ايجاد شود كه محرومين ديگر نتوانند درس بخوانند.

* دولت طرح جذب "دانشجوي پولي " را اجرايي نكند
--------------------------------------------------------

دبير اسبق جنبش عدالتخواه دانشجويي با بيان اينكه اين پيشنهاد از طرف بدنه دولتي مطرح شده كه شعار عدالت سر مي‌دهد، خاطرنشان كرد: بايد اذعان كرد كه طرح اين پيشنهاد اساسا كار اشتباهي بود، ولي جالب است در اخبار شنيديم كه رئيس جمهور اعلام كرده با اين طرح مخالف است و به همين دليل خواهش مي‌كنيم كه اگر مخالف است، اجازه اجراي آن را ندهند.

فيروزآبادي با باين اينكه مجلس به دولت اجازه داده است كه اين طرح را اجرايي كند، يادآور شد: يعني دولت مكلف به اجراي اين پيشنهاد نشده است و مي‌تواند آن را اجرايي نكند، يعني براي اجراي آن اختيار دارد.

وي در ادامه با يادآوري اين نكته كه چند سال قبل نيز چنين طرحي پيشنهاد شد، اظهار داشت: در آن مقطع بعد از اعتراضات دانشجويي و تمام فراز و فرودها، شاهد اجراي آن در برخي دانشگاه‌ها تحت عناوين مختلف بوديم اگر به سوابق آن توجه كنيم مي‌بينيم كه تجربه قبلي يك تجربه ناموفق بوده است كه يك نمونه آن دوره‌هاي مشترك با دانشگاه‌هاي خارجي بوده است و نتيجه آن را ديديم.

دبير اسبق جنبش عدالتخواه دانشجويي با تاكيد بر اينكه تجربه جديد هم نتيجه‌اي بهتر از آن نخواهد شد، افزود: حاصل اجراي طرح جذب دانشجوي پولي در دانشگاه‌هاي دولتي اين است كه اين مسئله به يك روند عادي در جامعه تبديل مي‌شود كه در نهايت شرايطي ايجاد مي‌شود كه ديگر لزومي هم براي درج عنوان "دانشجوي پولي " در مدرك هم ضرورتي نخواهد داشت.

* "دانشجوي پولي " يعني ترويج سرمايه‌سالاري و بي‌عدالتي در جامعه
-----------------------------------------------------------------------------

فيروزآبادي در همين زمينه گفت: پيش‌بيني مي‌شود كه با اجراي اين پيشنهاد، دانشگاه‌ها هم دانشجويان پولي را بيشتر تحويل خواهند گرفت، چون اين دانشجويان بيشتر پول مي‌دهند و اين تجربه در دوره‌هاي شبانه هم مشاهده شده است، يعني اعتقاد دارم كه اين طرح زمينه‌سازي براي سرمايه‌سالاري و بي‌عدالتي در جامعه است.

وي در ادامه در پاسخ به اين ادعا كه با اين طرح بين دانشگاه‌هاي غيرانتفاعي رقابت شكل مي‌گيرد، با تاكيد بر اينكه تا زماني كه نظام ارزيابي در آموزش عالي حاكم نشود هيچ رقابتي بين دانشگاه‌ها شكل نخواهد گرفت، تصريح كرد: ادعاي ايجاد رقابت بين موسسات غيرانتفاعي با جذب دانشجوي پولي قابل پذيرش نيست، اكنون درصد زيادي از توليد علم در دانشگاه‌ها دولتي انجام مي‌شود و موسسات غيرانتفاعي نقش چنداني در اين حوزه ندارند و صرفا به ارائه مدرك مي‌پردازند.

دبير اسبق جنبش عدالتخواه دانشجويي با بيان اينكه مدارك موسسات غيرانتفاعي رتبه‌بندي مشخصي ندارد، اضافه كرد: در اين شرايط تفاوتي بين اين موسسات وجود ندارد، بنابراين رقابتي هم شكل نخواهد گرفت، همانطور كه اكنون نيز رقابتي بين آنها وجود ندارد.

فيروزآبادي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با بيان اينكه پديده‌ غيرانتفاعي‌ها هم در كشور قابل تحقيق است، اظهار داشت: لازم است در خصوص موفق بودن اين هم بررسي‌هايي انجام شود، اكنون تنها نكته‌اي كه در اين دانشگاه‌ها مطرح نيست، علم است، هر چند كه برخي از اين موسسات نه تنها از وزارت علوم بلكه از شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم مجوز فعاليت دارند.

وي علت حمايت رؤساي دانشگاه‌ها از جذب دانشجوي پولي را به مشكل تامين مالي مرتبط دانست، گفت: روساي دانشگاه‌ها براي حل اين مشكل بايد به فكر راه‌هاي ديگري باشند و مثلا از قرارداد با صنعت استفاده كنند.

دبير اسبق جنبش عدالتخواه دانشجويي در پايان اين گفت‌وگو به تجربه دانشگاه صنعتي شريف اشاره كرد و يادآور شد: جالب است كه اين دانشگاه، دانشجوي شبانه هم جذب نمي‌كند ولي توانسته است مشكلات مالي را مديريت كند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Latvia
بطوركلي جذب دانشجوي پولي و اعطاي مدرك دانشگاهي يعني فروش مدرك ، يعني رشوه خواري علني آنهم در محيط مقدس علم و دانشگاه كه بايد الگوي فرهنگ سازي باشد. خواه در دانشگاه دولتي باشد خواه در دانشگاه آزاد!
Latvia
قطعا يكي از دلايل خروج دانشجويان بويژه نخبگان از كشور دلسردي آنها از بي ارزش شدن علم و جايگاه تحصيلكردگان واقعي و درسخوان در كشور با شيوع ويروس مرگبار مدرك گرايي با منشاء كارخانه مدرك سازي دانشگاه آزاد مي باشد. ضمن اينكه ارزش استخدامي اين مدارك و تاثير بي سوادي در امور كارشناسي، كشور را به اين روز نشانده است!
Iran, Islamic Republic of
بسیاری از کسانی که برای تحصیل از کشور خارج می شن و یا کسانی که در رشته هایی که دوست ندارند حاضرند تحصیل کنند بخاطر معضل سربازی هستش .