جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

آیا اعترافات افکار عمومی را قانع کرد؟

يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 59342
آیا اعترافات افکار عمومی را قانع کرد؟
دیروز اولین جلسه دادگاه علنی متهمان به اغتشاش در کشور برگزار شد و اظهارات و اعترافات ابطحی و عطریان فر بازتابهای گسترده ای در داخل و خارج از کشور به همراه داشت.

به گزارش جهان ،اگرچه تلاش های گسترده ای پیش از این آغاز شده بود که از اهمیت اعترافات و وجاهت قانونی آن بکاهد اما اعترافات تکان دهنده و صریح ابطحی و عطریان فر دستپاچگی ها و اضطراب های فراوانی را برای یک طیف سیاسی به همراه داشت و عکس العمل های معناداری را در آنها پدید آورد. 

بی تردید پخش اعترافات و اظهارات متهمان به جهت تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی شفاف در جامعه مقوله ای در خور توجه و قابل تقدیر است اما در خصوص دادگاه دیروز چند ملاحظه جدی وجود دارد.

نکته اول؛ این اعترافات پاسخ قانع کننده ای به سوالات افکار عمومی نبود به دلیل اینکه در آن اشاره ای به نقش افراد اصلی و پشت پرده جریان براندازی نرم نشد.

مردم انتظار داشتند اعتراف کنندگان به تاکتیک های براندازی در جلسه اشاره صریح و روشنی داشته باشند .البته این انتظار، انتظاری منطقی است. اخباری که یک ماه گذشته به وسیله نهادهای امنیتی منتشر و کیفر خواستی که در ابتدای دادگاه توسط دادستان قرائت شده بود  این انتظار را پدید آورده بود که گوشه هایی از این گونه رفتارها افشا شود.

به نظر می رسد باید در جلسات بعدی دادگاه حلقه های اصلی جریان برانداز در جبهه اصلاحات با جزئیات و اسناد بیشتری معرفی شوند، چرا که اظهارات دیروز ابطحی و عطریانفر در واقع تکرار برخی اظهارات گذشته با ادبیات جدید و گله گزاری های تشکیلاتی بود که پیش از این نیز با ملاحظاتی به آن پرداخته بودند.

 طبیعی است حضور گروههای نفاق و جریانات وابسته به سازمانهای جاسوسی و امنیتی خارجی به تنهایی نمی تواند بعنوان مهره های اصلی کودتای مخملی معرفی شوند. بدون شک حضور این گروه جریانات با اتصال به محافل افراطی دوم خرداد و اصلاح طلبان صورت گرفته است، بنابراین انتظار این است تا مهره های اصلی به صورت کامل به مردم معرفی شوند، و مصلحت اندیشی مانع از افشای این جریان نشود.

نکته دوم؛ دفاع جانانه و بعضا تئاتر گونه برخی از متهمان از انقلاب و ارزشهای آن تردیدهایی را در میان افکار عمومی ایجاد کرده است، به ویژه سابقه این افراد در چند سال اخیر در عرصه رسانه و اطلاع رسانی زیر سوال بردن همین ارزشها و مقدسات بوده است و بیم این می رود اینگونه اظهارات حلقه دیگری از زنجیره کودتای مخملی برای زیر سوال بردن اعتبار دستگاه قضایی کشور باشد که باید همه جوانب آن مورد بررسی قرار گیرد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


يك نظر سنجي در سايتتون بزنيد و اون را واقعي چاپ كنيد اونوقت جواب سوالتون را ميگيرد