سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۴
۱۰

آیا خاورمیانه با اعدام محمد مرسی بهم خواهد ریخت؟

چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 423529
دادگاه جنایی قاهره در آکادمی پلیس اخیرا برای قرائت حکم محمد مرسی و ۱۵۰ نفر از اعضای جماعت اخوان المسلمین در پرونده جاسوسی برای حماس و فرار از زندان وادی نطرون، تشکیل شد و نهایتا مرسی را به اعدام محکوم کرد.
آیا خاورمیانه با اعدام محمد مرسی بهم خواهد ریخت؟
به گزارش جهان نيوز، پس از اعلام این حکم، منابع امنیتی در استان اسیوط واقع در جنوب مصر گزارش دادند که در نتیجه انفجار یک بمب دست ساز در اطراف مجتمع دادگاه های اسیوط و ساختمان استانداری، یک افسر و یک سرباز زخمی شدند.

این در حالیست که چند روز قبل نیز افراد مسلح با حمله به یک اتوبوس حامل قضات در شهر العریش واقع در شمال سینا، ۳ قاضی را به قتل رساندند.

در همین حال در واکنش به این موضوع سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد درصورت اعدام محمد مرسی، رئیس‌جمهور سابق ترکیه خاورمیانه درگیر آشوب و ناآرامی خواهد شد.

پیش از این رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه صدور حکم اعدام علیه محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر را محکوم کرده بود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با انتقاد شدید از سکوت غرب در قبال حکم اعدام محمد مرسی رئیس جمهور مخلوع مصر، گفته بود: این حکم برای کسی صادر شده است که با ۵۲ درصد رای مردم مصر به ریاست جمهوری انتخاب شده بود.

اردوغان که در جمع طرفدارانش در منطقه سلطان غازی استانبول سخن می گفت، افزود: با برکناری مُرسی توسط یک کودتای نظامی، مصر دیگر به مصر گذشته تبدیل شده و حکم اعدام برای مُرسی و ۱۰۶ تن دیگر حکم ناعادلانه ای است.

اردوغان با انتقاد از سکوت کشورهای غربی گفت: «متاسفانه غرب موضع خود در قبال سیسی کودتاگر (رئیس جمهور کنونی) را در میان نمی گذارد؛ کسی در مقابل اعمال سیسی نمی ایستد و نظاره گر حکم اعدام مرسی هستند.»

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد، یک مقام رسمی وزارت خارجه آمریکا پس از رای دادگاهی در مصر مبنی بر تعیین مجازات اعدام برای محمد مرسی رئیس جمهور پیشین این کشور، تصریح کرد که ما به شدت نگران حکم اعدام گسترده دیگری هستیم که توسط دادگاهی در مصر علیه بیش از ۱۰۰ نفر از مخالفان از جمله محمد مرسی رئیس جمهور سابق، صادر شده است.

از سوی دیگر، اسامه فرزند محمد مرسی رئیس جمهور عزل شده مصر در واکنش به صدور حکم اعدام برای مرسی و ۱۱۵ نفر دیگر تاکید کرد: ما در تمامی زمینه ها تحرکاتی را آغاز کرده ایم و مهمترین آن ادامه روند انقلاب برای ساقط کردن این احکام باطل است همچنانکه مخالفت مردمی با رژیم نظامی کنونی نیز ادامه دارد و روزهای آینده شاهد حوادث غافلگیرکننده و تحرکاتی خواهد بود.

اسامه همچنین اظهار داشت که واکنش ها به صدور این حکم خوب بوده است به خصوص اینکه حرکت های انقلابی در مخالفت با رژیم کودتای نظامی بیشتر شده است؛ ما به خارج امید زیادی نداریم زیرا به یقین می دانیم که انقلاب تنها از داخل و با اراده مصری ها پیروز خواهد شد.

با این وجود آیا همانطور که سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفته است؛ با اعدام محمد مرسی خاورمیانه بهم خواهد ریخت؟ در این باره نکات ذیل قابل تامل است:

الف:
اخوان المسلمین یک جریان ریشه دار در میان اهل سنت و ملت های عرب منطقه می باشد. جریان اصلی اخوان در مصر وجود دارد و از بین رفتن سران این جریان در مصر برای اخوانی ها در منطقه بسیار مهم و نگران کننده است. به همین دلیل تحرکاتی در خاورمیانه از طرف طرفداران اخوان – در صورت اعدام مرسی- دور از انتظار نیست.

اما در میزان و گستردگی این تحرکات تردید های جدی وجود دارد. به نظر میرسد برخی حکام سنی و عربی منطقه از زمان زندان رفتن مرسی و رهبران اخوان توانسته اند، اخوانی ها را در سرتاسر منطقه مدیریت کنند. این مسئله در مصر نیز تاحدودی اتفاق افتاده است. با این وجود از سوی دیگر شرایط منطقه نیز بگونه ای است که ملت های منطقه همواره در معرض ایجاد یک انقلاب جدید هستند. به خصوص در برخی کشورهای عربی این ظرفیت بسیار وجود دارد. البته اخوانی ها در مصر و تونس نشان داده اند که در رهبری انقلاب های منطقه چندان موفق نبوده اند و در اینباره در افکار عمومی از آنها سلب اعتماد شده است.

ب:
میزان افزایش و گستردگی اعتراضات به حکم اعدام احتمالی محمد مرسی و دیگر رهبران اخوان بستگی زیادی به رفتار و واکنش دو کشور ترکیه و قطر – اصلی ترین کشورهای حامی اخوان المسلمین- دارد. ترکیه و قطر از زمان حوادث سوریه روابط نزدیکی با گروه های تروریستی و همچین گروه های مسلح اخوانی پیدا کرده اند.

شاید به همین دلیل است که سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه از بهم ریختن خاورمیانه در صورت اعدام محمد مرسی خبر می دهد. با این وجود در واکنش اینچنین قطر و ترکیه نیز تردیدهای جدی وجود دارد. قطری ها از زمان به قدرت رسیدن امیر جوانشان محافظه کارتر شده اند. امیر قطر چندین بار به عربستان – آل سعود نیز از مخالفین اصلی اخوانی ها هستند- و مصر سفر کرده و در این سفرها عمده تلاشش کاهش تنش با این دو کشور محوری عرب بوده است.

از سوی دیگر ترکیه نیز در شرایطی نیست که خود را در یک جنگ نیابتی با مصر و عربستان قرار دهد. ترکیه در سوریه به پول عربستان نیازمند است و همچنین از توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عربی نیز نمی تواند چشم بپوشاند. از سوی دیگر اخیرا پس از سفر اردوغان به عربستان شاهد کاهش بین این دو کشور هستیم که به تعدیل مواضع دو کشور نیز درباره اخوانی ها انجامیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمید
Iran, Islamic Republic of
با سلام سایت جهان نیوز را همیشه بازدید می کنم واز آن استفاده میکنم
((آیا خاورمیانه با اعدام محمد مرسی بهم خواهد ریخت؟))
طی سخنرانی مقام معظم رهبری

به جای خاورمیانه از غرب آسیا استفاده شود
اعدام محمد مرسی خبر خوبیه امیدوارم انجام بشه سزای احمق متوهم و شریک جنایات تکفیریها چیزی جز مرگ نیست
مورچه چیه که کله پاچه ش چی باشه؟
United States
احسنت به درک بزار بمیره
باید پذیرفت که دولت قبلی در خصوص دولت مرسی خیلی اشتباه کرد سیاست خارجی احساسی عاقبت جواب نمی دهد.
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
اخوان المسلمین= اپوزسیون همیشه سرکوب شده
ابواحسن
United States
نه هیچ اتفاقی نمی افتد
حالا که حکم شده مسلمان در نقاط مختلف همدیگر را بکشند اعدام این اقا هیچ تاثیر قابل توجهی به وجود نمی اورد .
واقعا برای این برادر کشی متاسفم و برای این اسلام سیاسی که با همایت روحانیت چه خونهایی میریزند و چه جوانانی را بخاک و خون میکشند واقعا متاسفم
یادم نمی رود اوایل حکومت مرسی خیلی ها حتی داخلی ها می خواستند اورا قهرمان مبارزه با اسراییل جا بزنند و اسراییل ستیزی سید حسن نصرالله و سردار بزرگ اسلام محمود احمدی نژاد را تحت الشعاع قرار دهند اما خدا چه به روز مرسی آورد که به جای اینکه به خدا ، مردم و ملت ها اعتماد کند به شیطان بزرگ و نوچه اش عربستان اعتماد وتکیه نمود
نه دنیا بهم خواهد ریخت!!!!!!!
احسان
معلومه که نه
اخوان المسلمین میره که در قالب داعش تجدید حیات کنه