جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بانک‌ها همچنان نرخ‌‌ سود را دور می‌زنند

سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب: 404223
معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه دور زدن نرخ‌های سود بانکی در بازار پول مشاهده می‌شود، گفت: ۶ موسسه تا پایان سال مجوز فعالیت خود را دریافت می‌کنند.
به گزارش جهان، حمید تهرانفر در گفت‌ و گو با فارس، در پاسخ به این که آیا بانک ها نرخ سود مصوب و مورد تاکید بانک‌ها را رعایت می‌کنند، اظهار داشت: نرخ سود ۲۲ درصدی در اکثر بانک‌ها رعایت می‌شود، البته بانک‌ها و موسسات به بی‌نظمی عادت کرده‌اند و فکر می‌کنند که بانک مرکزی متوجه نمی‌شود و می‌توانند سر بقیه بانک‌ها را کلاه بگذارند.

وی مثال زد: بعضا نرخ سود را ۲۲ درصد اعلام می‌کنند اما اقداماتی روی این نرخ انجام می‌دهند که نظم بازار را به هم می‌زند، مثلاً اعلام می‌کنند سود آخر ماه را ابتدای ماه پرداخت می‌کنیم که در واقع با این کار، جذابیت سود ۲۲ درصدی خود را در مقایسه با بانک‌‌های دیگر افزایش می‌دهد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر نقاط ضعف موجود در بانک‌ها در این حدود است و ما نیز اصلاً کوتاه نمی‌آییم و با این مسئله حتماً برخورد خواهیم کرد.

تهرانفر با بیان اینکه آماری نمی‌توانیم در این مورد اعلام کنیم، گفت:‌ تعداد بانک‌هایی که از این نوع راه‌های فرار استفاده می‌کنند، بسیار هستند ولی به طور کلی نرخ سود ۲۲ درصدی رعایت می‌شود.

وی در مورد ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری تا پایان سال جاری نیز گفت: شرایط برای مؤسساتی که از بانک مرکزی مجوز نمی‌گیرند، سخت شده است و با مؤسساتی که بی‌توجهی کنند و بدون مجوز بانک مرکزی در یک فضای خاکستری فعال هستند، برخورد خواهد شد.

تهرانفر تأکید کرد: جای هیچ‌گونه پشیمانی برای این نوع مؤسسات وجود ندارد و مؤسسات متخلف باید به دادگاه پاسخگو باشند.

معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: مؤسسات آرمان و نور برای دریافت مجوز بانک مرکزی از همه جلوتر هستند و چند مؤسسه دیگر نیز در گام‌های قبلی قرار دارند که در مجموع به ۶ مؤسسه می‌رسند.

وی در ادامه با بیان اینکه بازار غیر متشکل پولی به طور حتم باید در کشور جمع شود، گفت: بزرگان این موضوع را تا پایان سال‌جاری در جرگه مؤسسات مجاز خواهیم آورد و البته برای این کار شروطی تعیین شده و متقاضیان باید خود را با قواعد مورد نظر ما تطبیق دهند.

تهرانفر خاطرنشان کرد: با مؤسساتی که به هشدارهای بانک مرکزی توجه نکنند، برخورد خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *