سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۴
۱

واکنش آمریکایی‌ها به بیانیه لوزان؛ از استقبال تا مخالفت

جمعه ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 415267
توافق لوزان و خوانده شدن بیانیه نهایی آن، واکنشی متفاوت میان سیاسیون آمریکایی داشته و از همه بلندتر صدای سناتورهای مخالفی است که لزوم بررسی توافق در کنگره و حتی احتمال رد شدن آن را جار می‌زنند.
واکنش آمریکایی‌ها به بیانیه لوزان؛ از استقبال تا مخالفت
به گزارش جهان، توافق لوزان و خوانده شدن بیانیه نهایی آن، واکنشی متفاوت میان سیاسیون آمریکایی داشته و از همه بلندتر صدای سناتورهای مخالفی است که لزوم بررسی توافق در کنگره و حتی احتمال رد شدن آن را جار می‌زنند.

شاید پرسابقه‌ترین دیپلماتی که در این خصوص صحبت کرده، «زیبیگنیف برژینسکی» مشاور امنیت ملی کارتر در سال های اولیه انقلاب اسلامی ایران باشد که از این توافق حمایت کرده و به مناسبت خوانده شدن بیانیه لوزان تبریک گفته است.

مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق و پرسابقه آمریکا هم واکنش نشان داده و ضمن پررنگ کردن نقش جان کری گفته: «به توافق نهایی با ایران نزدیک‌تر شدیم، توافقی که برای آمریکا، ایران و بقیه دنیا خوب است، کار البته هنوز کامل نشده ولی جان کری و تیم‌اش باید به کاری که کردند افتخار کنند.»

«ریچارد هس» دیپلمات باسابقه آمریکایی و رئیس فعلی شورای روابط خارجی این کشور هم نوشته: «چارچوب مشخص شده برای توافق ایران، محتوایی‌تر و جامع‌تر از آن چیزی بود که انتظارش را داشتیم، طبیعتاً جزیات توافق باید تا آخر ژوئن مشخص شود و آنگاه، توافق جامع اجرایی شود.»

سناتور بن کادرین که نماینده مردم مریلند در میان سناتورهای آمریکایی است اما به جو غالب این روزهای سنا نیم‌نگاهی کرده و ضمن ارائه موضعی خنثی، گفته: «کنگره در این روند نقش خواهد داشت و من منتظر بررسی جزئیات توافق لوزان در صحن خواهم بود، توافقی که خیلی وقت بود دنبالش بودیم.

«داوگ لامبورن» نماینده مردم کلورادو در مجلس نمایندگان هم موضع گرفته و گفته: «می‌ترسم که جان کری و پرزیدنت اوباما با این توافقی که با ایران بستند، از روی عمد در حال فروش جنس قلابی به مردم کشور بباشند.»

اما چهره جذاب اینگونه موضع‌گیری ها، سناتور جوان یعنی «تام کاتن» است که با اتخاذ مواضع فوق‌تندروانه، در مدتی کوتاه در سنا نام و نشانی کسب کرده و معروفیتی برای خود دست و پا کرده است.

تام که بررسی توافق لوزان در کنگره را یکی از واجبات قلمداد کرده، گفته که در حالی با ایران مذاکره می‌کنیم و با آنها قرارداد امضاء می‌کنیم که ۴ شهروند ما را به گروگان گرفته‌اند.

دیگر شخصیت‌های برجسته عرصه سیاست آمریکا هم مواضعی گرفته‌اند که در صفحه اخبار بین‌الملل خبرگزاری فارس در دسترس مخاطبان گرامی است.

بیانیه آی‌پک در خصوص توافق لوزان: توافق باید به کنگره برود


«آیپک» لابی صهیونیست‌ها در کنگره آمریکا هم به توافق ایران و ۱+۵ در لوزان واکنش نشان داد و گفت که سند نوشته شده در لوزان باید از فیلتر کنگره بگذرد.

در این بیانیه بر لزوم گذشتن مفاد توافق لوزان از سد آرای نمایندگان کنگره آمریکا تأکید شده و آمده که نباید دولت بگونه‌ای وانمود کند که ملت آمریکا به انتخاب از میان دو گزینه «سرسپردگی و یا حمله نظامی» مجبور شده است.

در بیانیه آی‌‌پک همچنین هشدار داده شده که توافق لوزان، ایران را در آستانه تبدیل به یک دولت اتمی رها می‌کند و مسابقه تسلیحاتی را در خاورمیانه به راه می‌اندازد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: به آنچه در لوزان کردیم افتخار می‌کنیم


«ماری هارف»معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می گوید که تیم دیپلماتیک این کشور، ژنو را به قصد واشنگتن ترک کرده و از آنچه در هفته اخیر انجام داده، احساس غرور می‌کند.

وی همچنین به روزهای درپیش رو تا ضرب‌الاجل ۱۰ تیر هم اشاره کرده و گفته که «کار زیادی پیش‌رو داریم.»

مک کین: مشخصاً با توافق لوزان مخالفیم/ورود کنگره به قضیه الزامی است


سناتور جان مک‌کین از حزب مخالف اوباما در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشته که مشخصاً هیچگونه توافقی (درون آمریکا) بر روی توافق هسته‌ای وجود ندارد و با این وضع، لزوم بررسی مفاد توافق توسط کنگره بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

بیانیه هیلاری کلینتون در خصوص توافق لوزان


هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا با انتشار بیانیه‌ای، توافق لوزان را گامی مهم به سمت توافق جامع دانسته و گفته که توافق نهایی، ایران را از دستیابی به بمب اتم، باز می‌دارد.

در این بیانیه که در پایگاه خبری هیل منتشر شده، کلینتون از عملکرد جانشین خود در وزارت خارجه تقدیر کرده و گفته که تلاش‌های اوباما و جان کری، مداوم و مصممانه بوده و همه تلاش‌ها معطوف به رسیدن به نتیجه یعنی توافق هسته‌ای بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


...ر
امریکاییها راضی هستند
تمام مخالفتهای درون این کشور هم یه نمایشه تا ما فکر کنیم توافق!!!! خوبی شده
حتی اسرائیل هم کاملا راضیه
فقط منتظر نگارش متن پایانی و منشور هفتی شدن ان هستند تا دیگه ایران راهی نداشته باشه
قطعا برای اونا قطعنامه منشور هفت کارامد بهتر از چند قطعنامه نیمه کارامده
ودوباره به دلایل واهی و متفاوت اعم از موشکی و فضایی و حقوق بشر و غیره تمام تحریمها سر جای اولش برمیگرده
ایران در حالی فردو را به پوشاک سازی و اب سنگین اراک را به اسباب بازی سازی تبدیل میکنه و همه تعلیقها و پلمپها و ممنوعیتها را پذیرفت که حتی ظریف هم تاکید کرد فقط تحریمهای ثانویه برداشته میشه
و ما بقی تحریمها که بهزاد نبوی با یه توافق احمقانه همه چیزا داد و اونا را سرجاش گذاشت دوباره میمونه
تاریخ تکرار شد و اینبار هم یه توافق از جنس نبوی اصلاح طلب!!!!!