پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

کاوشگرهای فضایی ایران احیا می‌شوند

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب: 449260
معاون فناوری سازمان فضایی ایران از احیاء و فعال کردن کاوشگر های فضایی به عنوان برنامه های این سازمان خبر داد و آخرین وضعیت ماهواره «ناهید» را تشریح کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، جعفر روشنیان گفت: کاوشگر های فضایی به دو بخش کاوشگرهای محموله زیستی و محموله های تحقیقاتی تقسیم می شوند که ممکن است برای تحقق یک فناوری یا تست یک فناوری در فضا استفاده شوند و یا ممکن است یک محموله زیستی توسط راکت ها به فضا پرتاب و برای مطالعات زیستی، به زمین برگردانده شود.

وی با بیان اینکه قصد داریم کاوشگرهای فضایی را فعال کنیم، ادامه داد: براساس قانون کلیه فعالیتهای فضایی غیرنظامی کشور بر عهده سازمان فضایی است که ماهیت این سازمان نیز ماهیت فناوری و فنی است و از ابتدای تاسیس این سازمان، معاونت فناوری و معاونت کاربردی از اهمیت بالایی برخوردار است.

روشنیان با اشاره به اینکه نگاه ما در موضوع فناوری های فضایی حاکمیتی است، نه تصدی گری، ادامه داد: فناوری فضایی از فناوری های پیچیده و برتر دنیا است و جنبه استراتژیک دارد.

استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی با اشاره به اینکه میزان دسترسی به فناوری فضایی برای هر کشور دارای یک شاخص است، ادامه داد: هرچه پیشرفت فناوری فضایی بیشتر باشد می توان به این نتیجه رسید که کشور از نظر فناوری ها، پیشرفته تر است.

معاون فناوری سازمان فضایی بر تاثیر پیشرفت فناوری های فضایی با قابلیت استراتژیک تاکید کرد و گفت: پیشرفت در این زمینه موقعیت کشور را در تعاملات و مذاکرات جهانی،بالا می برد.

روشنیان اظهار کرد: پیشرفت های ایران در دهه گذشته به ویژه در بخش فناوری فضایی، پرتاب ماهواره های ایرانی توسط پرتابگرهای ایرانی مانند امید، نوید، فجر و ماهواره های سفیر، اثبات توانمندی تکنولوژی جمهوری اسلامی در حوزه فضایی بود.

وی بر نقش فناوری های فضایی در تعاملات بین المللی تاکید کرد و ادامه داد: ایران در مقایسه با سازمان های فضایی آمریکا و روسیه که چندین دهه فعالیت داشته اند؛ در یک دهه تلاش خود موفقیت های چشمگیری داشته است.

معاون سازمان فضایی با بیان اینکه در دنیا کشورهای انگشت شماری هستند که می توانند ماهواره های خود را خودشان در مدار قرار دهند افزود: خوشبختانه ایران به این توانایی دست یافته است.

روشنیان اظهار کرد: برنامه های مناسبی در طول برنامه توسعه کشور در افق ۱۴۰۴ توسط سازمان فضایی، مدیریت و پیگیری می شود.

وی به دو مسیر مهم طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی به عنوان ماهواره های تحقیقاتی و همچنین مسیر ماهواره های مخابراتی اشاره کرد و گفت: هم اکنون ماهواره ناهید را در دستور کار خود داریم که در حال طراحی، ساخت و برنامه ریزی با پژوهشگاه فضایی، به منظور توسعه فناوری های بومی قرارداد بسته شده است.

روشنیان به توسعه فناوری های بومی و همچنین خرید ماهواره خارجی به صورت موازی اشاره کرد و افزود: ماهواره سنجشی فرایند طراحی ، ساخت و پرتاب آن با سرعت بیشتری انجام می شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه نیازسنجی ماهواره ای در کشور به چه نحوی انجام می شود افزود: نیازها بر اساس کاربردهای ماهواره در کشور مطرح می شود.

روشنیان بر نیاز به داشتن ماهواره ملی تاکید کرد و گفت: برای تامین تمامی کاربردهای فناوری فضایی در کشاورزی، هواشناسی، بلایای طبیعی، جنگلبانی، پزشکی فضایی، پیش بینی ریزگردها و فعالیتهای زیست محیطی هر دو مسیر را در طراحی و ساخت ماهواره با توجه به صنایع بومی یا خرید، پیگیری می کنیم.

معاون فناوری سازمان فضایی بر تعامل بین المللی برای بهره برداری حداکثری از فضای پساتحریم به جهت رشد سریع تر در عرصه فضا تاکید کرد و گفت: در صورت امکان، درصدد انجام پروژه های مشترک هستیم که از بخشی از فناوری خودی استفاده کنیم و بخشی در تعامل با سایر کشورها انجام شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *