جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۴
سلحشورضمن انتقاد شدید از وضعیت سینمای ایران عنوان کرد:/1

در فیلمهای امروزی اهانت به ارزش‌ها و بي‌حيايي و بي‌ايماني بيشتر است

چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب: 106864
چه دولت اصلاحات و چه ديگر دولت‌ها کاري براي فرهنگ نکرده‌اند. چنان که دولت آقاي احمدي‌نژاد نيز در چهار سال گذشته نتوانست براي فرهنگ کاري بکند و در چهار سال آينده نيز نمي‌تواند انجام دهد مگر آنكه مانند مسايل اقتصادي جلساتي براي فكر در اين زمينه گذاشته شود.
در فیلمهای امروزی اهانت به ارزش‌ها و بي‌حيايي و بي‌ايماني بيشتر است
جهان-سرویس فرهنگی:

کارگردان سريال يوسف پيامبر(ع) با بيان اينکه مباني سينما در 30 سال گذشته به درستي براي کشور ما تعريف نشده است و واردات غرب است، اين موضوع را موجب موفق نبودن در زمينه سينماي اسلام و انقلاب دانست و سينماي امروز را بي‌ارزش خواند. 

فرج‌الله سلحشور در نشست «کنکاشي در سينماي ديني سه دهه اخير» که عصر روز گذشته ـ 24 فروردين ماه ـ در دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه فردوسي برگزار شد، با بيان اينکه سينماي پيش از انقلاب مناسب انقلاب اسلامي نبود، گفت: در آن زمان کانال ورود فرهنگ بيگانه و عامل اصلي انحراف فکري و اعتقادي جامعه ايران، سينما بود. پس از انقلاب بايد تحولي رخ مي‌داد و سينماگرهاي رشديافته در فضاي پيش از انقلاب، مناسب تحول و انقلاب فرهنگي نبودند.
  
به گزارش ایسنا وي با اشاره به اينکه جمعي از هنرمندان مسلمان تصميم به آغاز حرکتي از صفر در زمينه فيلمسازي گرفتند، افزود: در آن زمان هيچ سينماگري که انديشه اسلامي داشته باشد نداشتيم اما اعتقاد راسخ و عزم قوي براي تحول داشتيم و همين موجب ساخته شدن فيلم‌هايي مانند "توبه نصوح" و تئاترهايي چون "حربن يزيد رياحي" شد و به سمت تعريف سينماي خودمان پيش مي‌رفتيم.

وي ادامه داد: اما جمعي از مسؤولان با آوردن هنرمندان قديمي به جمع هنرمندان انقلابي، اين حرکت را منحرف کردند. ما در ابتداي راه بوديم اما آنان گرگ‌هاي باتجربه‌اي بودند و مي‌دانستند چگونه مسؤولين را دور بزنند و فريب دهند و متاسفانه حرکت نوپاي ما را در نطفه خفه کردند.
 
سلحشور با اشاره به فعاليت شهيد آويني و گروه روايت فتح در مستندسازي جنگ،‌ بيان داشت: شهيد آويني ارزشي و اصيل کار مي‌کرد و مي‌دانست فيلمسازي حاصل کشف و شهود است.

وي با تاکيد بر اينکه در عرصه فيلمسازي روز به روز به قهقرا مي‌رويم، اشاره داشت: فيلم‌هاي دهه 60 به مراتب ساده‌تر و ارزشمندتر از فيلم‌هاي امروز است. در فيلم‌هاي امروزي اهانت به ارزش‌ها و بي‌حيايي و بي‌ايماني بيشتر است. به گمان من علت اينکه فيلمسازي در خدمت اسلام و انقلاب درنمي‌آيد، اشکال در ماهيت فيلمسازي است. سينما زاييده يک توهم و دروغ‌پردازي است.

کارگردان سريال "يوسف پيامبر(ع)" با اشاره به برخي حرکت‌هاي اغراق‌آميز موجود در سينما تاکيد کرد: دروغ‌گويي ذات سينماست و با گذشت زمان بيشتر مي‌شود. هر چند افرادي هم استثنا هستند و از خيال براي بيان حقايق استفاده مي‌کنند. امروزه دروغ و توهم، انسان‌محوري و مادي‌گرايي سه رکن سينماي جهان است و طبيعي است که با اسلام هم خواني ندارد و هر چه جلوتر مي‌رويم سينماي ما در فساد بيشتري غرق مي‌شود.
 
وي با بيان اينکه کسي براي فرهنگ ارزش قائل نيست، خاطر نشان کرد: تنها کسي که مشکلات حوزه فرهنگ را مي‌فهمد و براي آن راه حل نيز دارد مقام معظم رهبري است اما متاسفانه کسي از مسؤولان و هنرمندان به سخنان ايشان توجه نمي‌کنند.

سلحشور با اشاره به اينکه در سال 71 مقام معظم رهبري ديداري با هنرمندان و مسؤولان داشتند، افزود: ايشان در آن ديدار با صراحت به مسؤولان فرهنگي وقت و هنرمندان که آقاي خاتمي نيز در ميان آنها بود گفتند ما سينماي اسلامي مي‌خواهيم. سينمايي که دروغ نيست و واقعيت داشته باشد و در اين زمينه سريال "سال‌هاي دور از خانه" را مثال زدند.

وي با بيان اينکه مباني فيلمسازي در کشور ما مشخص نيست، تصريح کرد: وقتي زميني نداشته باشيد نمي‌توانيد روي آن ساختماني بنا کنيد. چه دولت اصلاحات و چه ديگر دولت‌ها کاري براي فرهنگ نکرده‌اند. چنان که دولت آقاي احمدي‌نژاد نيز در چهار سال گذشته نتوانست براي فرهنگ کاري بکند و در چهار سال آينده نيز نمي‌تواند انجام دهد مگر آنكه مانند مسايل اقتصادي جلساتي براي فكر در اين زمينه گذاشته شود.

کارگردان سريال "اصحاب کهف" با اشاره به اينکه چيزي مهم است که ديده مي‌شود، يادآور شد: معضل فرهنگي ديده نمي‌شود و گويا امروزه اين معضل در مقابل مشکلات سياسي و اقتصادي و انرژي هسته‌اي موضوع مهمي نيست چون به خوبي درک نشده است. سينما و تلويزيون ايمان جامعه را به باد داده‌اند اما چون ديده نمي‌شود براي آن راهکار انديشيده نمي‌شود.
 
وي در خصوص علت نپرداختن به اقشار ضعيف جامعه در فيلم‌ها و سريال‌ها بيان داشت: سينماگري که يک پايش در اروپا است و براي ديده شدن به عرصه هنر آمده است نمي‌تواند اقشار ضعيف را درک کند. اهداف سينماي امروز نفسانيات و ماديات است. حتي اگر بخواهد درباره فقر و غنا نيز کار کند نمي‌تواند، زيرا با اين افراد زندگي نمي‌کند و در چنين فضايي نفس نمي‌کشد.
 
سلحشور گفت: نمونه‌ اين موضوع نيز سريالي نوروزي بود که در اين باره پخش شد. مانند اين است که يک ديوانه درس اخلاق دهد که تنها موجب خنده است. سينماي ما با فقر و غنا بيگانه است و حتي اگر در اين‌باره حرف بزند دنبال پر کردن جيب خودش است.




https://jahannews.com/vdcceeqs02bqx48.ala2.html
jahannews.com/vdcceeqs02bqx48.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
متاسفانه نظرات و توليدات فرهنگي مد نظر اقاي سلحشور و همفكرانشان در ايران خريدار ندارد

نگاهي به فيلمهاي پر فروش سينمايي گوياي مطلب بالاست
Sweden
هنوز نمی توانم وجود سینما را در جامعه اسلامی درک کنم. هر چقدر بیشتر به تصاویر هنر پیشه ها و اسامی کوچکشان نگاه می کنم تعجبم بیشتر می شود.
Iran, Islamic Republic of
اینکه کسی پیدا شد که جرات و شهامت بیان واقعیتدر مورد سینما و بطور کلی رسانه های تصویری موجود ولو بطور اشاره را داشته باشد جای تقدیر وتشکر دارد. خداوند همه افرادی را که درد دین دارند و خود را آلت دست دشمنان دین خدا قرار نمی دهند تایید کند.
Iran, Islamic Republic of
این بنده خدا که خودش فیلمنامه یوسف پیامبر را از کس دیگری کش رفته حالا به همه عالم و آدم گیر می ده! البته سرقت ادبی دیگه داره تو کشورمان رویه می شه و ظاهر وحدت رویه هم از منابع حقوقه!