چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۳
عبدلله گل یا داووداوغلو؟

پس از اردوغان‌ چه‌ کسی نخست‌وزیر می‌شود؟

سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۴
کد مطلب: 356461
انتخاب رئیس‌ جمهوری ترکیه برای نخستین بار با رأی مردم انجام خواهد شد و به نظر می‌رسد نهایتا اردوغان تنها گزینه حزب عدالت و توسعه خواهد بود، عبدالله گل هم از ریاست جمهوری اردوغان حمایت خواهد کرد ولی پیش‌بینی می‌شود اختلافات میان این دو نفر بیشتر شود.
پس از اردوغان‌ چه‌ کسی نخست‌وزیر می‌شود؟
گروه بین‌الملل جهان نيوز: بر اساس مصوبه شورای عالی انتخابات ترکیه، انتخابات ریاست جمهوری این کشور ۶۰ روز پیش از پایان دوره هفت ساله عبدالله گل در مقام ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

در این مصوبه آمده است: دوره قانونی رییس جمهوری فعلی ۲۸ اوت سالجاری به پایان می رسد و اصلاح قانون اساسی که انتخاب رییس جمهوری در ترکیه را به مردم محول کرده است، در ۱۰ اوت برگزار خواهد شد .این مصوبه افزود: انتخابات در دو دور برگزار می شود. در صورتیکه در دور اول نامزدی نتواند بیش از ۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد، دور دوم در ۲۴ اوت برگزار خواهد شد.

در این میان چشم انداز اردوغان برای قدرت در ترکیه کاملا مشخص است، اردوغان به کمتر از ریاست جمهوری راضی نیست و بسیاری از اعضای حزب عدالت و توسعه نیز وی را بهترین گزینه رای آور می دانند. حزب عدالت توسعه اخیرا در انتخابات شهرداری ها آرای خوبی بدست آورد و نشان داد که همچنان محبوبترین حزب ترکیه می باشد و جایگاه ریاست جمهوری نیز ۱۹ مرداد باری دیگر در اختیار این حزب اسلامگرا خواهد بود.

در این میان این سوال که جانشین اردوغان چه کسی خواهد بود و بر صندلی نخست وزیری تکیه خواهد زد محور گمانه زنی های رسانه ها شده است. عبدالله گل رییس جمهوری ترکیه به صراحت گفته است که مدل روش ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و دیمیتری مدودف، نخست وزیر این کشور الگوی مناسبی برای ترکیه نیست. وی همچنین تاکید کرده هنوز برنامه ای برای آینده سیاسی اش ندارد. برخی این اظهارات نشانه وجود اختلاف نظر میان اردوغان و عبدالله گل می دانند.

از اواخر سال ۲۰۰۲ که حزب عدالت و توسعه در ترکیه به قدرت رسید، گل و اردوغان در کنار هم بوده و حزبشان را در سه انتخابات متوالی به پیروزی رساندند. اردوغان در رسیدن عبدالله گل به ریاست جمهوری نیز نقش اساسی داشته است. گل نیز مانند اردوغان محبوبیت قابل ملاحظه ای دارد و نمی توان از دیدگاه های وی برای ریاست جمهوری آینده ترکیه به راحتی گذشت. چنانچه در میان سیاستمداران ترک عبدالله گل بیشترین طرفدار را در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توئیتر دارد. با این وجود در سال‌های اخیر برخی اختلافات میان اردوغان و گل حتی رسانه ای هم شده است. مخصوصا در نحوه برخورد با مخالفان و معترضان در حوادث اخیر ترکیه مانند پارک گزی میان گل و اردوغان اختلافاتی وجود دارد. اردوغان معترضان را "تروریست" خطاب کرد، اما عبدالله گل نمایندگان آنها را به حضور پذیرفت. در ماه های گذشته یکی دیگر از موارد اختلافی میان ، گل ۶۳ ساله و اردوغان ۵۹ ساله درباره مناسب بودن لغو مصونیت نمایندگان کرد یا همچنین درباره ممنوعیت تظاهرات در آنکارا علنا باهم مخالفت کردند.

انتخاب رئیس‌ جمهوری ترکیه برای نخستین بار با رأی مردم انجام خواهد شد و به نظر می‌رسد نهایتا اردوغان تنها گزینه حزب عدالت و توسعه خواهد بود، عبدالله گل از ریاست جمهوری اردوغان حمایت خواهد کرد ولی پیش‌بینی می‌شود که اختلافات میان این دو نفر نه تنها کاهش پیدا نکند بلکه بیشتر نیز بشود.

عبدالله گل ظاهرا تمایلی برای نخست وزیری ترکیه ندارد، بنابراین گزینه حزب عدالت و توسعه برای این جایگاه چه کسی خواهد بود؟

پایگاه خبری حریت ترکیه در مطلبی از احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به عنوان یکی از نامزدهای تصدی پست نخست وزیری این کشور نام برده است..

حریت با اشاره به سخنان عبدالله گل مبنی بر عدم مناسب بودن مدل پوتین مدودوف برای ترکیه نوشت: این سخنان شانس داوداوغلو را برای تصدی پست نخست وزیری ترکیه پس از اردوغان افزایش داد.

با همه این تفاسیر برخی تحلیلگران معتقدند بسیاری از اعضای حزب عدالت و توسعه معتقدند عبدالله گل بهترین گزینه برای نخست وزیری خواهد بود و وی به نوعی عاقبت این مسئولیت را خواهد پذیرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خدا کنه یکی بیاد حالیش باشه که مسلمانان سوریه بی گناهن
خدا كند مثل مسئولين ما نصيبشان نشود
احمد
خدا کند یکی بیاد که توهم کشورگشایی و تجزیه کشور های همسایه اش رو نداشته باشه