جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۱۴
جمهوریخواهان، برنده دعوای زرگری هسته‌ای؛

اوباما کری‌خوانی‌هایش را فراموش کرد و حق بررسی توافق احتمالی را به کنگره داد

باراک باز هم ایران را تهدید نظامی کرد
شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 423961
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا لایحه ای را امضا کرد که به کنگره حق بررسی موافقتنامه احتمالی در خصوص برنامه هسته ای ایران را می دهد.
اوباما کری‌خوانی‌هایش را فراموش کرد و حق بررسی توافق احتمالی را به کنگره داد
به گزارش جهان به نقل ازخبرگزاری شین‌‌هوا، این قانون به کنگره این قدرت را می دهد تا توافق هسته ای احتمالی با ایران را برای ۳۰ روز بررسی کند و مانع اقدام اوباما به لغو تحریم های کنگره علیه ایران طی آن دوره شود.

امضای این لایحه درحالی است که باراک اوباما چند ماه پیش در نطق سالانه خود در کنگرة آمریکا از وتوی هرگونه اقدامِ بازدارنده علیه توافق هسته ای ایران خبر داده بود.

رئیس جمهور آمریکا بلافاصله پس از امضای این لایحه، باحضور در بزرگترین گردهمایی یهودیان آمریکا، خود را یهودی ترین رئیس جمهور امریکا نامید و گفت: من به توافقی علاقه مندم که اسرائیل را امن تر کند.

وی گفت : تعهد ما به امنیت اسرائیل همواره خلل ناپذیر خواهد بود. من باید به صورت روشن بگویم که لقب نخستین رئیس جمهور یهودی آمریکا افتخاری برای من است. دربارة توافق هسته ای با ایران هم باید بگویم که من به توافقی علاقه مندم که همه راه های ایران را به سمت سلاح هسته ای مسدود کند و جهان و منطقه، از جمله اسرائیل را امن تر کند. اینگونه من یک توافق خوب را تعریف می کنم.

اوباما گفت : امروز همکاریهای امنیتی و نظامی اسرائیل و آمریکا بیش از هر زمان دیگری است. من از سامانه موشکی گنبد آهنین حمایت می کنم.

وی افزود: آمریکا واسرائیل توافق دارند که ایران تحت هیچ شرایطی نباید به سلاح هسته ای دست یابد و بحث فقط درباره نحوه دست یابی به این هدف است.

باراک اوباما گفت: توافقی که ما تاکنون با ایران رسیدیم، بخش هایی از برنامه هسته ای ایران را متوقف کرده یا به عقب بازگردانده است.ما اکنون بدنبال راه حل جامع هستیم و من یک توافق بد را نخواهم پذیرفت. همانطور که من در مصاحبه با گولدبرگ گفتم بر روی این توافق نام من نوشته شده است. هیچ کس به اندازه من در اطمینان یافتن از که این که این توافق بتواند اهداف را برآورده کند، منفعت ندارد.

اوباما: همه گزینه‌ها روی میز است


در همین حال، هاآرتص هم بخش بیشتری از سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در جشن ماه میراث یهودیان آمریکا منتشر کرد و به نقل از اوباما گفت: بخشی از این تعهد (میان آمریکا و رژیم صهیونیستی) این است که آمریکا و اسرائیل توافق دارند نباید تحت هیچ شرایطی به ایران اجازه داده شود به سلاح هسته ای دست یابد و بحث فقط درباره نحوه دستیابی به این هدف است و این بحث درستی است. از همه شما می خواهم نکات مهمی را به یاد آورید. توافق کنونی با ایران تاکنون بخش هایی از برنامه هسته ای ایران را متوقف کرده یا به عقب بازگردانده است. ما اکنون بدنبال راه حل جامع هستیم و من یک توافق بد را نخواهم پذیرفت.

وی افزود: همانطور که من در مصاحبه اخیر گفتم، نام من بر روی این توافق نوشته شده است. هیچ کس به اندازه من در اطمینان یافتن از این که این توافق بتواند اهداف را برآورده کند،نفع شخصی ندارد. من به دنبال توافق خوب هستم. من بدنبال توافقی هستم که راه همه مسیرهای ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را ببندد. توافقی که موجب اعمال بازرسی های بی سابقه بر همه عناصر برنامه هسته ای ایران گردد؛ به طوری که آنها نتوانند فریبکاری کنند و در صورتی که آنها تلاش کنند فریبکاری کنند، ما فورا خواهیم فهمید و تحریم ها فورا بازخواهد گشت. توافقی که امضاء خواهد شد، این چالش را به صورت طولانی مدت حل می کند. به عبارت دیگر این توافق،توافقی است که جهان و منطقه از جمله اسرائیل را امن تر می کند و توافقی خوب خواهد بود. من در اینجا نمی توانم تضمین دهم که حتما به این توافق می رسیم؛ اما امیدواریم و سخت در این زمینه تلاش می کنیم. اما تا درباره همه چیز به توافق نرسیم، با هیچ چیز موافقت نمی کنیم.

باراک اوباما گفت: من به صورت شفاف گفتم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای همه گزینه ها روی میز است و روی میز باقی خواهد ماند. علاوه براین ،حتی اگر ما به توافق خوب برسیم،مسئله حمایت ایران از تروریسم، برهم زدن ثبات منطقه و تهدید علیه اسرائیل باقی می ماند. به همین جهت شراکت راهبردی ما با اسرائیل صرف نظر از هر اتفاقی که در روزها و سالهای پیش رو بیافتد،باقی خواهد ماند. به همین جهت مردم اسرائیل همواره باید بدانند که آمریکا پشتیبان آنها است و همواره پشتیبان آنها باقی خواهد ماند؛ اما این به معنای نبود اختلافات مقطعی میان دولتهای ما نیست. ما در نحوه جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای در تاکتیک ها اختلاف داریم. همچنین اختلافاتی وجود دارد که از تاریخ مشترک ما نشأت می گیرد و فراتر از اختلافات تاکتیکی است.
منبع: صداوسیما و باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ای کاش دل باختگان پس از چنین خبرهایی کمی دل واپس میشدند ولی افسوس که دل باختگی آدم را کر و کور میکنه
United States
این پیغامی است برای دوران روحانی مچکریم
دیگه روحانی و ظریف واسه چی دارن توافق میکنن تحریم نفتی که دوباره اعمال شد تحریم بانکی رو هم که نمیخوان بردارن الانم که اوباما قانون بررسی هر نوع توافق نهایی 5+1 با ایران توسط کنگره رو تا 30 روز بعد از توافق امضا کرده و وتو نکرد ه اینهمه ذلت و خفت و اجازه بازرسی از مراکز نظامی و...بخاطر توافقی که هرآن لغو میشه روحانی و ظریف هم هی میگن اجازه بازرسی نظامی نمیدن بابا جان وقتی پروتکل الحاقی رو امضا کردیدبعد امضای یه پیمان بین المللی در صورت عدم اجرا و اجازه بازرسی آمریکا خیلی راحت میتونه اجازه و قطعنامه شورای امنیت رو برای حمله بگیره البته بعد از بازرسی و فهمیدن توان ایران هم همین کار و میکنه با این تفاوت که الان دست ایران پره و به احتمال زیاد در صورت حمله طرف مقابل خودش مجبور به کوتاه اومدن و کنار اومدن با شرایط ایران میشه ولی اونجوری اجازه هم میگیرن و با شناختی هم که از توان ایران به دست آوردن ایران بازنده میشه این جنگ اتفاق می افته الان باشه بهتره و کوتاه اومدن طرف مقابل بیشتر چون امنیت اسراییل و قیمت نفت براشون مهمتره و اطلاعاتشون از توان نظامی ایران گنگ و مبهم ولی بعد از بازرسی دیگه نه . به بعضیا باید گفت انقدر ترسو نباشید و از ترس مرگ خودکشی نکنید
مازندرانی
آقای اوباما ,ما زیر میزیها رو جمع کردیم چه برسد به روی میز .فعلا از توبره آل سعود بخور و از دور مثل سگ پارس کن.میزت هرجا که باشد چه در کشورهای حوزه خلیج فارس که با شلیک یک موشک خودشونو خیس میکنند ویا رژیم جعلی صهیونیست برای ما فرقی نمیکند ما مرد جنگیم وعاشق حسین (ع )
vadod
Iran, Islamic Republic of
شما جهان نیوزیها که طبل مخالفت با مذاکره رو میزدید تحویل بگیرید
هیچ غلطی نمی تونن کنن
حسین
مرگ بر آمریکا
مرگ بر اسرائیل
United States
بیششششششششششششششششششباااااااااااار
مرگ بر آمریکا
مرگ بر اسرائیل
تکرار کن؟
علی
خخخ. یادتون میاد ظریف میگفت اوباما طرح کنگره رو وتو میکنه. ادم از ساده لوحی اینه خندش میگیره. این تازه اول کاره جناب ظریف
مجلس ایران فقط برای ه. ر. با دوفوریت قانون وقف تصویب می کند. چکار دارد به این جور مسایل مثل مذاکرات هسته ای.
شیطونک915
این تاکتیک امریکایی هاست و دولت فخیمه ما هنوز اندر خم یک کوچه. توافق برای توافق و باز توافق برای توافق و این هزینه های زیادی که کشور داده تو این دوسال مذاکره بی نتیجه و بیخود!
United States
خنده بر لب می زنم تا کس نداند راز من
United States
اوباما بسه مردیم از خنده برو ایلاتاتو جمع و جور کن
از دشمن انتظاری غیر از دشمنی نمیره
مرگ بر امریکا