سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - 2 Jul 2024
 
۱۴
۵۹
نشنال اینترست مدعی شد:

توافق هسته‌ای، احتمال حمله به ایران را افزایش داده است!

جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 433762
بازرسی‌های سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران گزینه نظامی را تقویت می‌کند زیرا آمریکا و متحدینش نقشه‌ای بهتر از برنامه هسته‌ای ایران در دست خواهند داشت.
توافق هسته‌ای، احتمال حمله به ایران را افزایش داده است!
به گزارش جهان به نقل از فارس، دو ماه نامه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی تحلیلی مدعی شد در حالی که توافق هسته‌ای با ایران توسل به گزینه حمله نظامی اسرائیل یا آمریکا را کاسته اما از سویی این توافق قابلیت‌های آن‌ها را برای انجام چنین ماموریتی افزایش می‌دهد.

بر اساس این گزارش، توافق هسته‌ای با ایران در موارد مختلفی موجب تقویت بکارگیری گزینه نظامی می‌شود. در یکی از موارد برجسته این توافق ایران موافقت کرده تاسیسات آب سنگین اراک را باز طراحی کرده تا قادر به تهیه پلوتونیوم برای ساخت بمب هسته‌ای نباشد. این کشور همچنین متعهد شده قسمت اعظم ذخایر سوخت‌های راکتور هسته‌ایش را به خارج صادر کند. این کشور همچنین متعهد شده که هرگز تجهیزات مورد نیاز ساخت بمب هسته‌ای را تهیه نکند.

این نشریه نوشت: با وجودی که تاسیسات آب سنگین اراک برای تخریب مشکلترین تاسیسات موجود نیست اما از لحاظ سیاسی چالشی‌ترین مورد است زیرا اگر تاسیسات آب سنگین اراک به حالت اصلی عملیاتی در تهیه پلوتونیوم می‌رسید، آنگاه بمباران آن غیر ممکن بود.

«عاموس یادلین» رییس رکن اطلاعات ارتش اسرائیل پیشتر گفته بود که هیچ‌کس مایل نیست وضعیتی چون نیروگاه چرنوبیل که بعد از انفجارش حجم زیادی از رادیو اکتیو در فضای اطراف پخش شد، ایجاد شود.

بنوشته این نشریه آمریکایی،بازرسی‌های سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران این امکان را در تقویت گزینه نظامی می‌بخشد که در آن آمریکا و متحدینش نقشه‌ای بهتر از برنامه هسته‌ای ایران در دست خواهند داشت. اگرچه چارچوب گسترده برنامه هسته‌ای ایران آشکار شده اما ابعاد و نیز زنجیره تامین مواد مورد نیاز تقریبی از دید آمریکا و متحدانش جا مانده اما بازرسی‌های سرزده به آمریکا و متحدانش وضعیت اطلاعاتی بهتری را برای از میان برداشتن برنامه هسته‌ای ایران می‌بخشد.

نشنال اینترست نوشت: از همه مهمتر این است که توافق جدید هسته‌ای به آمریکا و اسرائیل این فرصت را می‌بخشد تا به بهبود توانایی‌هایشان در انجام حمله هوایی بپردازند.برخی معتقدند که ایران بعد از انقضای زمان توافق در بازه‌های زمانی ۱۰ یا ۱۵ ساله محدودیت‌های بسیار کمی خواهد داشت اما این مهم نادیده انگاشته شده است که آمریکا و اسرائیل نیز بعد از انقضای توافق مشابه ایران بدون محدودیت خواهند بود.

همچنین در حالی‌که برنامه هسته‌ای ایران یک دهه متوقف باقی خواهد ماند، اما آمریکا و اسرائیل در نقطه مقابل به تقویت قابلیت‌های نظامی خود خواهند پرداخت. این بویژه برای اسرائیل در برهه کنونی که فاقد هواپیماها و بمب‌های مناسب برای انهدام موفق تاسیسات فردو که در اعماق زمین در دل کوه جا گرفته است، مهم است. البته آمریکا دارای قابلیت بمباران بیشتری تا اسرائیل است و توانسته در دهه گذشته بمب‌های نفوذ کننده ۳۰۰۰۰ هزار تنی خود را برای نابودی اهداف درون زمین چون تاسیسات فردو بهینه سازد.

در انتهای این گزارش آمده است: در حالی‌که توافق جدی هسته‌ای امیدوارانه انجام حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را غیر ضروری کرده است،اما بی‌شک در صورت نیاز بکارگیری گزینه‌های نظامی را موفق‌تر می‌کند و همین دلیل کافی است که گفته شود این توافق ارزش حمایت را ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
اونوقت صدا سيما ما رنگ مي بازه و براي اين توافق ذلت بار جشن مي گيره
United States
نترس اخوی
از این میترسم چند نفر یکوقت خدای نکرده دچار توهماتی درباره توافق هسته ای بشوند
ترس ما از بازی خوردن عوامه و الا به قول امام راحل ما مرد جنگیم
ما که مرد جنگیم میترسیم آنهایی که در حال پایکوبی هستند با شنیدن صدای آژیر قرمز بترسند!
یک نظامی بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
عقل حکم می کند :
۱_ زمینه هر نوع جاسوسی از بین برود
۲_ هرکجا حتی یک در صد احتمال نفوذ دشمن وجود دارد آنجا را محکم مسدود کرد
۳_ هر کجا دشمن تو اصرار دارد در آنجا ضعف شما وجود دارد
۴_ دشمن را نباید دست کم گرفت ۰۰۰
حال دشمن خود معترف به نفوذ و جاسوسی است
احمقانه است که به خواست دشمن تن دهیم
هو الوکیل
...باید بگم متن قطعنامه که یه سند بین المللی هست در بند 11 تاکید بر حق ایران در حق استفاده صلح آنیز از انرژی اتمی کرده و باید کمی منصفانه تر به متن آن بنگریم.
یادمه بازدید ها از عراق هم بین المللی بود!
Indonesia
حق استفاده صلح آمیز با داشتنبرنامه هسته ای و غنی سازی هستهای متفاوت استیعنی الان مثلا بورکینافاسو از داشتن حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای محروم است که چنین متن و توافقی با آن امضاء نشده است ؟؟ چرا داریم خودمان را گول می زنیم چرا داریم به راه و مسیری قدممی گذاریم که انتهای آن را با چشمان خویش در خصوص دیگران دیده ایم و می دانیم اگر ما آن دیگران نیستیم اما طرف مقابل ما همانانی هستند که با دیگران نیز همین روند و مسیر را طی نمودند و ورزیده این مسیر و ایجاد دست انداز در مسیر هستند
م...
اتفاقا بدترین مورد همین قطعنامه است
که قرار طبق منشور هفت نوشته بشه
منشور هفت هم میگه که کشوری که دربارش این قطعنامه صادر میشه پذیرفته که در برنامه ای خواص انحراف داشته و حالا وقت مجازاتشه و باید خواسته های امضا کننده ها را براورده کنه وگرنه در مرحله اول خودش و هر کشوری که با هاش هرگونه رابطهای داشته باشه را تحریم همه جانبه و کامل کنند و اگه جواب نگرفتند میتونن با هر سلاحی بهش حمله کنن و نابودش کنن
ماده 25 این منشور هم به صراحت کشوری را که درموردش قطعنامه صادر میشه را میتونه ناقض صلح و امنیت جهانی و نیازمند برورد نظامی معرفی کنه
حالا فهمیدی چی دادیم و چی گرفتیم...
ما
حق غني سازي را كه طبق ان پی تی داشتیم داداش !
اینجوری فقط به زورگویی قلدرهای جهانی رسمیت دادیم!
احسان
...لطفا کمی هم عرق ملی داشته باشید حرفهای پوچ امریکایی و اسراییلی را تکرار نکنید.
حقیقت و باید گفت
تا الان هرچی هم عرق ملی داشتیم تهش معلوم شد امریکا راست میگه مخصوصا ژنو و لوزان
Indonesia
عزیز من امریکا که دارد از این توافق تعریف و تمجید می کند
شما از طرف اونا میگی حرفای اونا پوچه؟! خودشون که معتقدن حرفشون پوچ نیست.
ثانیاً اگه طرف مقابل یک چرت و پرت گو هست، چطوز میشه به صداقتش اعتماد کرد؟!
بنابراین هم رفتار آمریکا تناقض داره، هم حرفای شما طرفداران ذوق زده توافق تناقض داره! قضاوتش با مردم
محمدی
چون فعلا نتوانسته از طریق حمله کاری بکند لذا حیله جدیدش اینستکه از در سازش دراید تا با بازرسی از مراکز نظامی خودرا در اینده برای حمله اماده کند لذا به هیچ عنوان نباید از مراکز نظامی بازدید داشته باشد و الا همان ضرب المثل درست در می اید که ازقضا سکنجبین صفرا فزود
Ireland
آره همه ی دنیا میخوان به شما حمله کنن، همه ی دنیا با شما مشکل دارن، شما از همه ی دنیا مهم ترید، اصلا همه ی دنیا در حال حسرت خوردن از شرایط شما هستند.
جمع کنید این بساط خود گنده بینی را، اصلا کسی در دنیا به شما اهمیت نمی دهد. حتی 10 درصد جمعیت دنیا هم از توافق شما خبر ندارند مثل بچه ی آدم بشینید زندگیتون رو کنید.
ضد طاغوت
بچه جون اگه ایران اهمیت نداشت این همه جنگ و دعوا در حوزه های سخت و نیمه سخت و نرم علیه ایران برای چیه؟
تا حالا با خودت فکر کردی چرا امریکا و هم پیمانانش بیش از هر جای دیگه ای از جهان پیرامون ایران و مهم تر از اون در کشورهای محور مقاومت نزاع و درگیری ایجاد می کنن؟
تا حالا فکر کردی چرا آمریکا باید به عراق و افغانستان حمله کنه یا تکفیری ها رو در لبنان و سوریه و عراق تجهیز و حمایت اطلاعاتی نظامی کنه؟
تا حالا فکر کردی که چرا از میان اینهمه کشور در جهان غربی ها روی ایران انگشت گذاشتن؟
بچه جون توی مذاکرات اتحادیه ی اروپا به همراه روسیه و چین و امریکا در مقابل ایران قرار داشتن. من فعلا کاری به نتیجه ی مذاکرات ندارم ولی به نظر شما چرا باید امریکا به عنوان عصاره ی تمدن غرب، 28 کشور اروپایی به همراه چین و روسیه بیان بشینن پای میز مذاکره با ایران؟
خواب دیدی خوش باشه.
ایران تو کل منطقه شعبه زده، آمریکا و اسرائیل رو سی ساله که بد خواب کرده، از طریق حزب الله جنگ نیابتی رو با همین آشغال ها شروع کرده (حزب الله رو تو سوریه،عراق،لبنان،یمن،آفریقا و کم کم داخل اروپا داره گسترش میده)

من کار ندارم ۱۰ درصد میخواد بدونن یا ۱۰۰ درصد ، هیچ فرقی به حال مردم ایران نمی کنه ، همه مردم باید نسبت به اتفاقاتی که برای کشورشون می افته آگاه باشن، نذارن طرف مقابل حالا هرکی میخواد باشه از ناآگاهی اونها سو استفاده کنه.
باید حتما بیان دم در خونت تا باورت بشه!
Indonesia
آره ما اهمیت نداشتیم و نداریم که این کله گنده هاو بچه آدم تمام همتشان این بوده که ما را به مسیر بچه آدمی بکشانند/ وقتی افرادی مثل تو هستندبرای چه بیگانگان در مورد کشور من طمع نداشته باشند؟؟
جمشید
Iran, Islamic Republic of
تو هم در خارج ... تو بکن با سیاست چکار داری !?
ج س
Iran, Islamic Republic of
چند تا کشور غربی شده همه دنیا!!?
اکثریت دنیا در جنبش نم جمع هستند که ایران ریاست آنرا به عهده دارد و این دولت استفاده درست از ریاست خود نکرد
"برنامه هسته‌ای ایران یک دهه متوقف باقی خواهد ماند، اما آمریکا و اسرائیل در نقطه مقابل به تقویت قابلیت‌های نظامی خود خواهند پرداخت."
محمد
دوست عزیز اولا برنامه هسته ای ایران متوقف نمیشه ثانیا تقویت قابلیت های نظامی ماربطی به هسته ای ندارد تازه با چرخش بهتر اقتصادفرصت برای گسترش آن بیش از پیش فراهم می شود. مگر اینکه شما فکر کنید ما باید بدنبال تسلیحات هسته ای باشیم که در اینصورت باید به شما بگویم جمهوری اسلامی ایران براساس فتوای روشن وصریح رهبر معظم انقلاب هرگز بدنبال بمب اتمی نیست. در نتیجه اظهارات شما بطور کامل نقض می شود.
در پیش نویس قطعنامه شرط برداشته شدن تحریم ها را بازرسی سرزده از هر مکان، توقف 8 ساله برنامه موشکی و عدم فروش تسلیحات به جبهه مقاومت ذکر شده.
شما همیشه اینجور تحلیل میکنی؟
اولاً برنامه هسه ای متوقف شد.
ثانیاً برنامه فضایی هم پارسال متوقف شد.
ثالثاً بازرسش نظامی در توافق گنجانده شد.
رابعاً بهبود اقتصاد چه ربطی به بیرون از کشور دارد؟
خامساً صنعت هسته ای برای غرب وحشی بازدارندگی داشت. بازدارندگی برای یه عده وحشی دارای بمب اتم که بترسند. از این به بعد قرار است بازدارندگی نداشته باشد. میفهمی؟
جشن داره!!!!!!!
حالا یه عده از حول حلیم افتادن تو دیگ برید جشن بگیرید برقصید!شما که گوشتون بدهکار نیست دشمن غیر قابل اعتماد است.
حضرت امام (ره) فرمودند رابطه با امریکا برای همیشه باید قطع باشد...... متاسفانه ... متاسفانه.... متاسفانه بعضی سیاسیون هنوز فکر میکنند با این کدخدای خودخوانده میشود کنار امد
بقول حضرت اقا : یک عده قصد دارند ارمان را بکل کنار بگذارند و الان دراند عمل می کنند
بذار چند صباحی خوش باشن بالاخره روحیه گرفتن قبل ازجنگ لازمه!
Romania
ایران باید در حال آماده باش کامل باشد

سربازان صاحب الزمان
آماده آماده
هر توافقی که امنیت ما را کاهش دهد و در معرض خطر قرار دهد؛ خطری بزرگ برای کشور است. امیدوارم تمام دستگاههای مسئول بدون سیاسی کاری و محافظه کاری و با در نظر گرفتن خیر و صلاح امروز و آینده ایران عزیز ، کلمه به کلمه ی توافق را بررسی کنند و همانگونه که مقام معظم رهبری در پاسخ به جناب دکتر روحانی فرمودند سعی شود در صورت پذیرش توافق از سوی نهادهای مسئول، تمامی راههای فرار و نقض عهد طرف مقابل بسته شود.
ایران عزیزم آرزوست.
رضا
با توجه به اینکه ایران محدودیت پرتاب موشک های بالستیک با "قابلیت" حمل سلاح هسته ای رو هم پذیرفته، صریحا از رییس جمهور محترم سوال شود که آیا برنامه فضایی و پرتاب ماهواره ایران هم تعطیل شده است یا اینکه انشاالله ادامه خواهد یافت؟
م...
سازمان فضایی کشور سال قبل منحل و به ظاهر ادغام شد
اما در واقعیت نابود شد
سازمان هوا فضا هم که تولید موشکها را بر عهده داره به ظاهر در صنایع دفاع ادغام شد اما در اصل اکثریت نیروهشا اخراج و کارهاش هم تعطیل شده
هر دو سازمان داره قاقالی لی تولید میکنن
خیلی به روز نیستی و خبر از هیچی نداری
111
روحانی و تیمش حیثیتمان را برباد داد .
از سار کاشان
همه چیز زیر نظر رهبر انقلاب و خواست معظم له بوده است بی خود جوش نزن
رهبر انقلاب فعلا فرصتی دادند که خودشان هم میدانند نتیجه در نهایت چیست
رهبری فرمودند هیچگاه در جزئیات دخالت نمی کنند
محمد
البته که همه رفتار ... زیر نظر رهبری است شک نکن، اما این به معنی موافقت رهبری با رفتار اصلاح طلبان غربی نیست.
اولاً سخنان رهبری کاملا ضد استکباری است.
ثانیاً رهبری در دوران حضور نیروهای ارزشی و انقلابی، به آمریکا اعتماد نداشتند و الان هم ندارند.
ثالثاً سیاست رهبری، مقاومت و اقتصاد مقاومتی است. یعنی تقویت درون.
رابعاً رهبری یک انقلابی هستند، نه یک دیپلمات.
خامساً آنچه رهبری گفته اند جلوگیری از فتنه "اسطوره سازی" و "قهرمان سازی" بوده. چراکه هشدار در کنار مذاکرات معنای خاصی دارد و بصیرت میطلبد.
نکته آخر که مهم تر است آنکه مسیر حرکت نظام و انقلاب و رهبری، جز اسلام نبوده و نیازی به حستجوی واژه ها از زبان رهبری نیست. چراکه اسلام اجازه دوستی در برابر کفار، اعتماد به دشمن و دست کشیدن از مبارزه با ظلم را رد کرده است. پس رهبری هم قصد دارند در برابر خرعه دشمن، خدعه بزنند.
این ها رو گفتم که اولاً ظاهرگرا نباشی و عمق ماجرا رو ببینی. ثانیاً رفتار رهبری رو یک سویه و با تک چشم به خورد مردم ندهید.
"نیت دشمن عوض نشده"
افشین
صرف نظر از رفتار بعضی اندک از خود فروخته های داخلی که راه راست و حرف منطقی را نمی فهمند یا اینکه وابسته و خام ویا مزدور امر یکا و اسرائیل هستند و هر طور شده می خواهند مردم ساده را گول بزنند و جبهه کفر را منطقی و دنبال تفاهم جلوه بدهند باید این حقیقت را بدانند که دیگر حنای انها رنگ ندارد و مردم ایران راه خودشان را پیدا کرده اند و دیگر گول ظاهر امریکا و امثالهم را نمی خورند و اگر هم لازم باشد و جنگ هم به ما تحمیل کنند این دفعه جبهه کفر در اندک زمانی نابود و مضمحل خواهد شد انشاالله .
این همون چیزی بود که بارها منتقدان دلسوز هشدار دادند که کشور را در معرض حمله اجانب آنهم با پشتوانه شورای امنیت قرار ندهید اما کو گوش شنوا.

کدخداپرستان کار خود را می کنند و حیا هم نمی کنند جشن می گیرند
نه بابا همشون هم کدخداپرست نیستن جو گرفتدشون میخوان از رفیق رفقاشون عقب نمونن و الا اگه ازشون بپرسی تو توافق چی نوشته که براش جشن گرفتید میمونن چی بگن و بر و بر نیگات میکنن!
مجری های تلویزیون داشتن پر در میاوردند و نیششون باز بود.
حال بال و پر گرفتن استعمار رو در کشور خواهین دید.
بله
اگر سود یرو که میخوان از بازارهای ایران بدست نیارن حمله خواهند کرد.
اصل سود اونا توی جنگ افروزیه! یک نقطه توی خاور میانه غیر از ایران نشون بده که جنگزده یا در آستانه آشوب و جنگ نباشه!
محمدرضا
United States
آقایون و خانمها
باید بگم که بازرسیهای سرزده از تاسیسات هسته ای فقط برای ایران نیست. آژانس انرژی اتمی در سراسر دنیا به صورت سرزده بازرسی بعمل میاره بعمل میاره. لطفا دلواپسان به زندگی خود برسند و اعتبار ایران را بدتر نکنند. بازرسی امری طبیعی است و کاملا قانونی
چرا دروغ میگی ! برزیل تمام تاسیساتش مخفیه ! وقتی از چیزی اطلاعی نداره چرا نظر میدی؟
اگر بازرسی و ... جواب میداد پس چرا برای عراق جواب نداد! نه برادر من این یک سناریو است. فردا میگویند ایران به تعهدات خود عمل نکرد. ایران برخلاف تعهدات عمل کرد. توافق فقط یک بهانه است... حالا دیگر ......آ
سطح و حجم بازرسی در نظر گرفته شده برای ایران فقط شبیه بازرسی از عراق پیش از حمله نظامی آمریکا می باشد.
بازرسی طبیعیست، اما دست کشیدن آمریکا از دشمنی با جمهوری اسلامی ایران هم طبیعیست؟!
خیر قطعاً نفشه ای دارند. نباید فکر کنیم به خاطر نوع صحبت آقای ظریف، آمریکا کوتاه آمده! باید بگردیم ببینیم نقشه شان چیست. متوجه شدی عزیز.
تا بوده دلواپسی افتخار بوده نه سیب زمینی بودن!
راست میگی بازرسی و سر در آوردن از سوراخ و سنبه های مملکت قبل از حمله کاملا طبیعیه!
سیاح
Iran, Islamic Republic of
لاف در غریبی
کاظمی
ملت ایران هیچگاه از جنگ استقبال نکرده و نخواهد کرد اما اگر دشمن بخواهد مبادرت به این خطای احمقانه یعنی جنگ کند مطمئنا ملت ایران درس عبرتی به امریکائی ها خواهد داد که همه قدرت های بزرگ انگشت به دهان بمانند .
وطن پرست
دوستان عزیز،سابقه ی دشمنی آمریکا و هم پیمانانش نشان میدهد که آنها هیچ وقت قابل اعتماد نیستند!!!خدا کنه توافق هسته ای اثرش را در زندگی مردم عزیز و فهیم و انقلابی ایران بگذارد....امیدوارم